۱۲۷۴۱۸۹
۲۹ نظر
۳۹۵۹۵
۲۹ نظر
۳۹۵۹۵
پ

لطفا اینجا فقط درباره «هنرِ» پرواز همای صحبت کنید

سه روز پیش بود که پرواز همای در مراسمی برای گرامیداشت مقام سردار سلیمانی، قطعه‌ای را اجرا کرد.

برترین‌ها: این روزها نام پرواز همای را زیاد می‌شنویم، چند روز پیش بود که پرواز همای در مراسمی برای گرامیداشت سردار سلیمانی، قطعه‌ای را اجرا کرد و خب حواشی به سرعت آغاز شد، او البته دیروز ویدئویی بیرون داد و پس از انتشار رقم دستمزدش، از برخی تصمیمات اخیرش ابراز پشیمانی کرد. روزنامه «ایران» ارگان رسانه‌ای دولت، امروز در یادداشتی که در ادامه می‌آید نسبت به «پشیمانی» همای انتقاد کرده: برخی کاری کردند تا این هنرمند را نظیر سایرین از فعالیت خود پشیمان کنند یا دست‌کم با افزایش فشارها، استقبال از اثر او را به حاشیه برانند و نمونه این اتفاق برای شاعر پیشکسوت کشور، محمدعلی بهمنی هم تکرار شد. بهمنی پس از حضور در مراسم بزرگداشت سردار سلیمانی، با فشارها و اصطلاحاً ترول‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی روبه‌رو شد تا اندازه‌ای که روز جمعه با انتشار ویدیویی از این اقدام خود ابراز تأسف کرد و گفت: «بابت آزردگی خاطر دوستان متأسفم و امیدوارم درک شرایطی که در آن قرار گرفته‌ام برای شما قابل پذیرش باشد.»

لطفا اینجا فقط درباره «هنرِ» پرواز همای صحبت کنید

پرواز همای پیش‌تر با انتشار پستی اینستاگرامی، نوشته بود: «نخست این آهنگ رو بشنوید و بعد متن من رو بخونید، شما دوست دارید خون جوان‌ها در خیابان‌ها ریخته بشه و من تا زنده‌ام تلاش می‌کنم خون ریخته نشه.» روزنامه «ایران» البته در ادامه یادداشت امروزش نوشته: حالا که پرواز همای بنا بر حق شهروندی خود، نگاه دیگری متفاوت از این نگاه را اتخاذ کرده‌، با فشار زیادی مواجه شده‌. این اتفاق در طول سال‌های اخیر، بسامد بالاتری یافته و حالا دیگر نباید آن را اولین اقدامات از این جنس به حساب آورد.

اما اصلا چه شد که «پرواز همای» مشهور و بعضا محبوب شد؟

او پدیده قابل مطالعه‌ای در مارکت موسیقی ایرانی‌ست و جدا از حواشی شکل گرفته پیرامون او می‌خواهیم درباره موسیقی‌‌اش حرف بزنیم.  بیشتر از هر چیز موسیقی او متاثر از لحن و کلامی‌ست که به کار گرفته، او در سوتفاهمی بزرگ در ابتدای کارش «خیام زمانه» نام گرفت، همین مساله، آن بخش کاراکتر هنری اوست که به شدت قابل مطالعه است.

لطفا اینجا فقط درباره «هنرِ» پرواز همای صحبت کنید

استفاده از اشعار خیام که در مضمون اهمیت خاصی به فردیت می‌داد و همراهی آن با لحن اعتراضی باعث شد که برخی مخاطبان موسیقی ایرانی به این گمان غلط بیفتد که کسی آمده تا حرف دلشان را بزند مثلا دعوت به سرخوشی و یا خوانش فردی و منحصر به فرد برای خداوند مثل آن چیزی که مشابه سینمایی‌اش می‌شود «به ازای انسان‌ها راه هست برای رسیدن به خدا» از دهان رضا مارمولک همه‌‌‌ی این خوانش‌های سهل و وسوسه‌کننده از دین‌داری و سبک زندگی شمایلی از پرواز همای ساخت که جایگاه او را تا مدتی در موسیقی ایرانی متفاوت کرد، تا این که امتداد کارنامه هنری‌اش نشان داد که همای روی بستر غنی و پرباری موسیقی نمی‌سازد کما این که جنس سازبندی و یا ملودی‌های مورد استفاده او بسیار معمولی بود و اصلا موزیک در خدمت کلام قرار می‌گرفت و دچار فقدان ظرافت بود.

کارِ همای در واقع نمونه عینی یک کار تاریخ مصرف‌دار بود و شد و آن چه باید می‌شد، آن اجراهای اروپایی و گفتگو با برخی شبکه‌ها و این حضور پررنگ در فضای داخلی موسیقی و مثلا اجرای مشترک با آرش و  مسیح چهره واقعی‌تری از کیفیت هنری همای نشانمان داد. در هر صورت این جنجال‌هایی که حول همای شکل گرفته مساله‌ای فرعی‌ست و درباره هر هنرمند شاید مهم‌ترین چیز سنجش کیفیت کار اوست. هنرمند را با کارنامه کاری‌اش قضاوت می‌کنیم.

لطفا اینجا فقط درباره «هنرِ» پرواز همای صحبت کنید

در انتها مرور آثار مطرح و سیر کارنامه هنری پرواز همای:

پرواز همای در زمینه هنر آواز، شاگرد اساتیدی همچون فریدون پوررضا، سید کمال الدین عباسی بوده و در زمینه شعر و ادبیات فارسی از اساتیدی چون علیقلی محمودی بختیاری، حبیب نبوی بهره‌ گرفته است، او آثاری همچون «چامه‌ها و چکامه‌ها»، «جدال عقل و عشق»، «بانوی ایرانی»، «سربازان»، «دیوانه چو دیوانه ببیند»، «این چه جهانیست؟»، «در حسرت دیدار»، «در شب گیسوان تو»، «خدا در روستای ماست»، «ملاقات با دوزخیان»، «اپرای موسی و شبان» و «مرغ سحر ناله سر مکن» را از خود به یادگار گذاشته است.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      مهم نه دستمزدش است نه کاری که انجام داده است.

      پاسخ ها

      • ناشناس

        هنر بزرگ ایشان‌درک درست زمانه و تلفیقش با نفس هنر است...

      • فرشید

        یارب مباد آنکه گدا معتبر شود. این آقا نه صدا داره نه هنری، فقط بخاطر اشعارش در آلبوم ملاقات با دوزخیان مطرح شد ولی هیچوقت بزرگ نشد

      • ناشناس

        پس موهوم چیه استاد ؟

      • ناشناس

        دوست داشتی بودی و خواهی هنرمند

    • کاراش واقعا قشنگه!

    • ناشناس

      متظاهرودورو بدم میاد ازش

    • ناشناس

      بهترین نان به قیمت روز خور

    • ناشناس

      شهرداری رو چون رقم قرارداش لو داد فروخت

    • سمیه

      همای عشقه

    • سربازمیهن

      روزگاردربارش قضاوت میکنه

    • ناشناس

      خوب خرجشو چه جوری در بیاره؟!

    • پرسپولیس

      کاری به حواشی ندارم تو عالی بودی و عالی هستی همشهری نازنینم..موفق باشی

    • ناشناس

      خودش هم نمیدونه کدوم طرقبه هر جا باد بیاد.

    • داش علی

      انگار دورویی و ریا قسمتی از فرهنگ ما ایرانی ها شده!

    • نوید

      خداروشکر که مردم زود شناختنت

    • پشیمان

      کارهایش رو دوست داشتم ولی همیشه سوال بود برام چطور اجازه داردکارهای اعتراضی آن هم در جاهای ویژه بخواند اما حالا فهمیدم برای این بود که تاریخ بهره برداری ازش در یک چنین زمان و فضایی بود و تاریخ مصرفش الان بودو از این پس دیگر یک مهره سوخته محسوب می شود اما تاریخ ما ادامه دارد با مفاخر ی همچون محمد رضا شجریان
      همیشه برای من و نسل‌های پس از من نامش و یادش جاودان باقی خوهد ماند به آزادگی و پایمردی در گفتار و کردار ازو یاد خواهد شد .
      تفو به این روزگار که بسیار نقابها کنار زده شود تا سیه رو شود آنکس که در او غش باشد

      پاسخ ها

      • ناشناس

        حرف دل منوزدی....
        و

    • پشیمان

      کارهایش رو دوست داشتم ولی همیشه سوال بود برام چطور اجازه داردکارهای اعتراضی آن هم در جاهای ویژه بخواند اما حالا فهمیدم برای این بود که تاریخ بهره برداری ازش در یک چنین زمان و فضایی بود و تاریخ مصرفش الان بودو از این پس دیگر یک مهره سوخته محسوب می شود

    • ناشناس

      از ماست که بر ماست

    • م ع

      دقیقا

    • ناشناس

      جناب آقای پرواز همای همیشه آرزوی سلامت وپیروزی برای کسانی رادارم که درهنر خلاقیت ونواوری می آفرینندمثل شماوسرناامینی که دست برزانوی خودگذاشت و بلند شدوباکاروسبک جدید هم دل مردم را شاد می کندوهم نان زحمت خودرامی خوردشمانیز با عرضه خلاقیتتان درهنر گام بلندی برداشتید کاش ما ایرا نی ها کمی ازمردم هندوستان یاد می گرفتیم به عقاید هم احترام بگذاریم وازفحا شی کردن به هم پرهیزکنیم هیچوقت ازاحمقهانترسیدچون آنها فقط مغز های کوچکی ندارندبلکه دلهای کوچکی هم دارند

    • ناشناس

      کاری به حواشی ندارم ولی من از خودش صداش وشخصیتش خوشم نمیاد عجیب غریبه شبیه جادوگرا ورمال هاست

    • رضا

      تو عالی هستی پسر.‌به حواشی توجه نکن.‌تو محبوب همه ی دلهایی.‌چون محبوب هستی می خواهند خرابت کنند.‌تو هنرمندی یک هنرمند واقعی..در ایران هر کس محبوب باشد سریع براش حاشیه درست می کنند..برای هر کی دوست داری بخون ما موقعیت تورا درک می کنیم..ما متوجه میشویم که همای ایران و ایرانی را دوست دارد.‌

    • تبریزی

      جناب آقا یا خانوم فولکلور شناس
      لطفا از جانب خودتان حرف بزنید این صحبتی که شما کردین نظره شماست نه نظره همه فولکلور شناس
      زیبائی موسیقی در آینه که به هر روش ممکن تصویر سازی و مطلب را برساند

    • ناشناس

      درمورد هنرش حرف بزنیم؟ مثل اینکه نویسنده یادش نمیاد ایشون تو کنسرتهاش چقدر خارج از نت میخوند فیلمهاشم موجوده

    • ناشناس

      درود بر تو هنر مند که زود فهمیدی راهت اشتباه بوده ابراز پشیمانی کردی درود بر شما دوستان تان

    • ممد

      چون پرده بر افتد نه تو مانییو ن منن
      پرده برداشته شد اما دلی دوستش داشتمو دارم ولی دیگه اون برداشتی از گفته هاش داشتمو ندارم حس قبلو ب اهنگاش ندارم
      اقای همای دست مزد طرفداراتون اینه؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج