۱۲۷۸۷۷۱
۱۳ نظر
۱۴۷۷۸
۱۳ نظر
۱۴۷۷۸
پ

افراد این عکس، استادِ خلوت کردن خیابان‌های ایران بودند

دهه هفتاد، دهه تغییرات عمده در زندگی ایرانی‌ها بود. جنگ تمام شده بود و زندگی داشت رنگی می‌شد.

برترین‌ها _ امیر عبودزاده: دهه هفتاد، دهه تغییرات عمده در زندگی ایرانی‌ها بود. جنگ تمام شده بود و زندگی داشت رنگی می‌شد. ایرانی‌ها با جنبه‌های تازه‌ای از رفاه مواجه می‌شدند و البته وضعیت اقتصادی به ویژه در مقایسه با دو دهه اخیر نسبتا مناسب بود. در این میان، تلویزیون با تلاش برای برگرداندن فضای عادی به زندگی، با ساخت سریال‌ها و برنامه‌های متفاوت از دهه شصت، نقش چشمگیری در تغییر سبک زندگی ایرانی‌ها داشت. اما از میان همه سریال‌های این دهه، دو سریال جای ویژه‌ای در خاطره‌ها باز کردند. یکی سریال همسران و دیگری سریال خانه سبز که به نوعی می‌توانست ادامه همسران باشد. اگرچه از آن پخته‌تر بود، به خاطر بازیگران چهره‌اش بیشتر گل کرد و سطحی از زندگی طبقه متوسط را به نمایش گذاشت که برای بسیاری از ایرانی‌ها شیرین و فرهنگ‌ساز بود. قهر و آشتی‌های رضا صباحی و عاطفه صدر و نمایشی که از یک زندگی شعورمند و پرتعامل داشتند، زیرپوستی همان آموزه‌هایی را برای جامعه خسته ایرانی داشت، که شاید تکرارش در محصولات پرخرج و سطح‌پایین امروز سیما، غیرممکن باشد.

افراد این عکس، استادِ خلوت کردن خیابان‌های ایران بودند

اما آن بازیگران و آن چهره‌ها هم هر کدام مسیر متفاوتی را طی کردند. بعضی سوپراستار بودند و بعضی ستاره‌هایی پولساز شدند. بعضی هم در مسیر سرنوشت نام‌هایشان از یادها رفت. اینجا می‌خواهیم نگاهی بیاندازیم به این قصه‌های جدا جدا.

خسرو شکیبایی

افراد این عکس، استادِ خلوت کردن خیابان‌های ایران بودند

عمو خسرو قبل از خانه سبز محبوب و ستاره بود و این سریال برایش شهرت و اعتبار بیشتری به همراه داشت. خسرو شکیبایی در نقش یک وکیل مجرب و خانواده‌دوست، با آن لحن شیرین و کشدار بیان کلمات و جملات، نقشی را ایفا کرد که بعید است بیژن بیرنگ و مسعود رسام، سازندگان سریال، فراتر از آن انتظار داشته باشند. عمو خسرو آن سال‌ها در اوج کار هنری بود و البته در زندگی شخصی و جدال با مصیبت مگویش، مسیر معکوسی را طی می‌کرد. راهی به سوی پایان. شکیبایی که در نقش حمید هامون و بعد با سریال‌های خانه سبز و روزی روزگاری مهر پررنگش را پای کارنامه هنری‌اش زده بود، فقط چند سال پس از رضا صباحی دوام آورد و در سال 87 برای همیشه با آب و درخت خداحافظی کرد. صحنه‌ها و دیالوگ‌های دونفری او با مهرانه مهین‌ترابی و رامبد جوان، جزو از یادنرفتنی‌ترین صحنه‌های تاریخ تلویزیون ایران خواهند ماند.

مهرانه مهین‌ترابی

افراد این عکس، استادِ خلوت کردن خیابان‌های ایران بودند

باورش سخت است ولی فضای در حال شکوفایی سال‌های میانی دهه هفتاد، هنوز آنقدر ظرفیت داشت که یکی مثل مهرانه مهین‌ترابی در نقش یک وکیل میانسال، بتوان به کاراکتری محبوب به خصوص در میان آقایان تبدیل شود. خانم مهین‌ترابی که به خوبی نقش زنی تحصیل‌کرده و مسلط را ایفا می‌کرد و هم به عنوان همسر و هم مادر اقتداری غرورانگیز برای زن‌ها را به نمایش می‌گذاشت، انگ بازی در مقابل خسرو شکیبایی بود. زوجی درجه یک که گاهی زن خانواده می‌توانست دست بالا را داشته باشد و همه را به تمکین وادار کند. مهرانه مهین‌ترابی کارنامه پرباری دارد به خصوص در تلویزیون. البته که در سال‌های اخیر کم‌کار شده. آخرین کاری که از او دیدیم بی‌گناه در شبکه خانگی بود. سوال همیشگی از خانم مهین‌ترابی که حالا 65 سال دارد این است که چرا ازدواج نمی‌کنید بانو؟ رازی که تا روز مبادا در سینه خانم مهین‌ترابی خواهد ماند.

حمیده خیرآبادی

افراد این عکس، استادِ خلوت کردن خیابان‌های ایران بودند

مادر همه مادرها. دوست‌داشتنی‌ترین مادر همه سریال‌ها و بازیگرها. حمیده خیرآبادی  با چادری که اغلب به سر داشت و با لحن گاه ملتمسانه و گاه تحکم‌آمیزی که هیچوقت تکراری نمی‌شد، از معروفترین فیلم‌های پیش از انقلاب تا بسیاری از آثار ماندگار پس از انقلاب، حضور داشت و درخشید. او در نقش مادربزرگ خانواده صبوحی‌ها هم همان بود که باید باشد. نه بیشتر و نه کمتر. خانم خیرآبادی در آخرین روز فروردین سال 89 رفت و سینمای ایران را تنها گذاشت. با انبوهی از فیلم و سریال که تا سال‌ها سال بعد کسی نخواهد توانست بدون دیدن و ستایش او سینما و تلویزیون ایران را تجربه کند.

رامبد جوان

افراد این عکس، استادِ خلوت کردن خیابان‌های ایران بودند

رامبد جوانی که امروز می‌شناسیم هیچ ربطی به رامبد جوان نپخته و بدون اعتماد به نفس دهه هفتاد ندارد. خاطرات رامبد از این که خسرو شکیبایی چطور راهش انداخته، چطور یخش را شکسته، و چطور به او یاد داده که پسر رفیق رضا صباحی باشد، به شدت شنیدنی است و روزی جایی باید نقل شود. فرید صباحی اما، به عنوان جوان خوش سر و زبان و پرانرژی خانواده که هنوز کار و بار درست و حسابی نداشت و با همسرش لیلی در آخرین طبقه ساختمان زندگی جمع‌و‌جوری داشتند، سال‌ها بعد توانست یکی از سوپراستارهای پولساز تلویزیون و سینما باشد. غبطه‌برانگیز و البته پر از حاشیه. با ازدواج‌ها و جدایی‌ها و کارهای خبرساز و با دشمنان میلیونی که برای خودش ساخته است. فرید صباحی  آن سال‌ها تازه 24-5 ساله بود و کی فکرش را می‌کرد به اینجا برسد که امروز. کی فکرش را می‌کرد.

آتنه فقیه‌نصیری

افراد این عکس، استادِ خلوت کردن خیابان‌های ایران بودند

آتنه فقیه‌نصیری که وقتی اسمش می‌آید خیلی‌ها یاد فریبرز عرب‌نیا همسر سابقش می‌افتند، با سریال خانه سبز و البته خاله سارا به شدت گل کرد. خانم فقیه‌نصیری هم کمتر در سینما و بیشتر در تلویزیون فعال بوده. از همان دورها، کمتر سالی را به خاطر داریم که او یکی دو تا سریال در سیما نداشته باشد.فقط هم تلویزیون و جز در سریال شهرزاد علاقه‌ای به شبکه نمایش خانگی هم نداشت. خانم فقیه‌نصیری هم با بالا رفتن سن کم‌کارتر شده که احتمالا ابتلا به بیماری ام‌اس در این قضیه بی‌تاثیر نبوده. اگر از طرفداران بازی خانم فقیه‌نصیری کم‌حاشیه هستید، منتظر سریال «عقرب عاشق» باشید که قرار است به شبکه نمایش خانگی بیاید.

داریوش اسدزاده

افراد این عکس، استادِ خلوت کردن خیابان‌های ایران بودند

کی دلش نمی‌خواست پدربزرگی مثل داریوش اسدزاده در خانه سبز داشته باشد. حامی و صمیمی و رازدار و همه چیز تمام. چقدر دوست‌داشتنی بودید آقای اسدزاده گرامی و چقدر شریف. داریوش اسدزاده هم از آنهاست که هرچه سنش بالاتر رفت بیشتر دیده شد و حرفه‌ای‌ترهای سینما هم شاید بیشتر او را با نقش‌های پیرمردی و با آن سبیل‌های مردانه به یاد بیاورند. داریوش اسدزاده در خانه سبز با عمو خسرو و رامبد جوان رابطه حسرت‌برانگیزی داشت. مطمئنا اگر خودش را هم می‌دیدید به عنوان مردی فروتن و هنرمندی خوش‌بیان عاشقش می‌شدید. آقای اسدزاده هم در سال 98 و در سن 95 سالگی به ابدیت سلام کرد.

اکرم محمدی

افراد این عکس، استادِ خلوت کردن خیابان‌های ایران بودند

این که خانم محمدی خودش نخواست یا نشد که بیش از این بدرخشد را روزی باید از خودش پرسید. اما تردیدی نیست که استعداد و ظرفیت او بیش از این بوده که در سینما و تلویزیون دیده شده. اکرم محمدی هر جا که بازی کرده تلاش‌اش را انجام داده تا بهترین بازی‌اش را ارائه کند. از مادر علی حاتمی تا دختری با کفش‌های کتانی صدرعاملی. او در خانواده صباحی‌ها هم زن جدی و قابل احترامی بود که تنها زندگی کردنش را به خوبی و با همه استقلال ممکن برای یک زن به تماشا می‌گذاشت. همین که پسرش را اینقدر مودب و فهمیده بار آورده، برای نشان دادن لیاقتش کفایت می‌کرد. خانم محمدی هم هرچه جلو آمدیم از سینما و تلویزیون فاصله گرفت و زخم کاری آخرین جایی بود که هنرنمایی‌شان را دیدیم.

آرش نادی

افراد این عکس، استادِ خلوت کردن خیابان‌های ایران بودند

دلمان نیامد از این پسر بلبل‌زبان و جذاب که مثل بزرگ‌ها حرف می‌زد و منطقی و نکته‌سنج بود چیزی نگوییم. کوچکترین عضو خانواده به نام علی، فرزند نرگس صباحی یا همان خانم اکرم محمدی. آرش نادی در زمان خودش کاراکتر جالبی بود که قبل از آن کمتر دیده بودیم و بعد از آن هم. بچه‌هایی که خواستند شبیه علی باشند یا لوده بودند یا عصا قورت‌داده و آرش نادی هیچکدام از اینها نبود. شاید اگر می‌خواست و در سینما می‌ماند بعدها خاطرات بیشتری برایمان می‌ساخت. اما جز یکی دو کار دیگر چیزی از او دیده نشد. حالا هم خبری از او نیست و ظاهرا به خارج از کشور مهاجرت کرده.

علی جان، ببخشید آرش جان هر جا هستی موفق باشی. نقشت در خانه سبز خیلی دلنشین بود. به خصوص حاضرجوابی‌هایت. خدا نگهدارت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • افسانه

      یادش بخیر لطفانظرمن رابذارید

    • ناشناس

      کارگردانش که از ساختش پشیمون بود چون ی فیلم بود که ذره ای واقع نگری نداشت

    • ناشناس

      خانه سبز فوق العاده بود

    • ناشناس

      با اینکه بازیگران خوبی داشت
      ولی به شدت سریال مزخرفی بود...

    • ناشناس

      استاد پورمخبر جاش خالیه

    • ارشین

      خانه ات همیشه سبز که یاد کردی خانه سبزی ها را .

    • ناشناس

      نقئیییییییی
      بوریم خانواده سبز

    • ...

      خانه ی شب‌زنده‌داری خیلی فیلم زیبایی بود..

    • علی

      عالیربود دیگه سریال خانوادگی دراین سطح نخواهیم داشت

    • ناشناس

      خانه سبز و همسران رو دوست داشتم

    • ناشناس

      سریال شاید برای اون دوره خوب بود ولی روابط و بازیها بنظر من لوسی طور بود وقتی تکرار سریال رو اخیرا پخش کردند از اینکه چطور این سریال با روابط لوس و نچسب و غیرواقعی را دوست داشتیم تعجب کردم

    • یوسفی

      یه فیلم واقعا مزخرف

    • نه به دروغ

      نظر همه محترم اما این فیلم مال ۲۷ ۲۸ سال پیشه با سبک امروزی متفاوته در ثانی این سریال به شدت خاطره انگیزه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج