۱۳۶۶۸۹۰
۲۰ نظر
۵۹۷۶
۲۰ نظر
۵۹۷۶
پ

ماجرای عجیب یک ایرانی نابینا که ناگهان و یک‌شبه بینا شد!

اخراج وحید جدی، پاراجودوکار تیم‌ملی ایران از مسابقات پاراآسیایی هانگژو در رسانه‌ها خبرساز شد.

روزنامه هم‌میهن: اخراج وحید جدی، پاراجودوکار تیم‌ملی ایران از مسابقات پاراآسیایی هانگژو در رسانه‌ها خبرساز شد. در ابتدا عنوان شد که این ورزشکار به‌دلیل مخفی کردن بینایی خود و حضور در مسابقات کم‌بینایان، از مسابقات اخراج شده است اما وزارت ورزش ظهر دیروز اعلام کرد، اخراج وحید جدی به‌دلیل مثبت‌شدن تست دوپینگ اولیه این ورزشکار است. بااین‌حال، اخراج وحید جدی هر دلیلی که داشته باشد، نکته منفی برای ورزش ایران محسوب می‌شود. هرچند هنوز به‌طورکامل شفاف‌سازی رخ نداده که این ورزشکار بیناست یا کم‌بینا چراکه خودش می‌گوید قربانی یک بازی کثیف شده است. آرش میراسماعیلی، رئیس فدراسیون جودو نیز پاسخ عجیبی به مسائل مطرح‌شده داد که شائبه‌ها را افزایش می‌دهد.

ماجرای عجیب یک ایرانی نابینا که ناگهان و یک‌شبه بینا شد!

شاه‌کلید در دست رسانه‌ها

درحالی‌که وحید جدی و امید جعفری، بدون انجام مسابقه در جودوی کم‌بینایان و نابینایان پاراآسیایی، از هانگژو اخراج شدند، کمیته پارالمپیک ایران می‌گوید، علت بازگشت این دو «مثبت‌شدن آزمایش دوپینگ بوده که در جریان اردوها انجام گرفته است.» اما رسانه‌ها به این راحتی چنین موضوعی را نمی‌پذیرند که بازگشت یا همان اخراج وحید جدی از مسابقات پاراآسیایی هانگژو، صرفاً به‌دلیل مثبت‌شدن تست دوپینگ این ورزشکار بوده است. باتوجه به پست اینستاگرامی‌ای که وحید جدی در صفحه شخصی خود منتشر کرد، به‌صورت غیرمستقیم اتهام مثبت‌شدن تست دوپینگ را رد کرده و درواقع می‌گوید، قربانی یک بازی کثیف شده است. خبرگزاری ایرنا، این ادعا را درباره وحید جدی که او به‌خاطر مثبت‌شدن تست دوپینگ اخراج شده را رد کرده و می‌نویسد:‌ «او در تیم‌ملی جودو حضور داشت و به‌یکباره از تیم نابینایان و کم‌بینایان سردرآورد. در هانگژو کلاسی به او تعلق نگرفت و نتوانست در مسابقات شرکت کند».

همچنین یکی از خبرگزاری‌ها با انتشار تصاویری از غواصی وحید جدی در خلیج‌فارس نشان داده بود که او مشکل کم‌بینایی ندارد. عکس غواصی او در کنار دوستانش به‌صورت گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر و بازنشر شده بود. فدراسیون جودوی ایران پارسال اعلام کرد:‌ «وحید جدی سال‌ها در اردوهای ملی در سلامتی کامل حضور داشته و همراه با تیم‌ملی به رویداد‌های بین‌المللی متعددی اعزام شده است. تاکنون در هیچ مسابقه نابینایان حضور نداشته و ما به‌یکباره متوجه اقدام عجیب و غیرمنتظره فدراسیون نابینایان درخصوص استفاده از او شدیم». همچنین فدراسیون جودو تأکید کرد که اعتراضش به فدراسیون نابینایان، بدون پاسخ ماند و «این حق را بر خود محفوظ می‌داند تا ازطریق قانون برخورد کند». اعزام جودوکاران بینای ایرانی به مسابقات نابینایان در رویدادهای متوالی جهانی، قاره‌ای و پارالمپیک تکرار شده است. هر بار نیز رسانه‌ها این تقلب را افشا کرده‌اند، اما تغییری رخ نداده و جودوکاران بینا در مسابقات بعدی هم جزو تیم اعزامی بوده‌اند.

ماجرای عجیب یک ایرانی نابینا که ناگهان و یک‌شبه بینا شد!

پژمان فروزانخواه، دبیرکل فدراسیون جودو مصاحبه دراین‌خصوص را به آرش میراسماعیلی پاس داد، اما خیلی کوتاه پاسخ این سوال خبرنگار هم‌میهن را مبنی بر حضور وحید جدی در اردوی تیم‌ملی بزرگسالان داد: «طبعاً هر فردی می‌تواند در اردوی تیم‌ملی بزرگسالان در صورت تایید فنی حضور داشته باشد و این مشکل خاصی نیست». صحبت فروزانخواه ازاین‌منظر می‌تواند صحیح باشد که یک فرد کم‌بینا چنان توانایی فنی بالایی دارد که می‌تواند با افرادی که مشکل جسمانی ندارند مسابقه دهند.

نکته بسیار مهمی که فدراسیون جودو نسبت به این موضوع سکوت کرده، این است که چطور وحید جدی در بازی‌های کشور‌های اسلامی در سلامتی کامل از لحاظ بینایی مبارزه می‌کند اما به‌یک‌باره او کم‌بینا می‌شود و مجوز حضور در مسابقات پاراآسیایی هانگژو را می‌گیرد؟ حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که اخراج او به‌دلیل مثبت‌شدن تست دوپینگ است، پس یعنی کم‌بینایی او از سوی فدراسیون مربوطه تایید شده و مشکلی نداشته است.

اما وحید جدی در دفاع از خود، بدون شرح جزئیات، در اینستاگرام نوشته: «متأسفم برای مدیرانی که می‌دانند پشت پرده چه اتفاقی افتاده و به روی خودشان نمی‌آورند. من قربانی یک بازی کثیف شده‌ام».

پس از پارالمپیک توکیو، تصاویری از جودوکاران طلایی ایران منتشر شد که گواهینامه رانندگی دارند. خبرگزاری مهر نوشت: «عوامل داخلی، مدارک تخلف این دو جودوکار را به کمیته بین‌المللی پارالمپیک ارسال کرده‌اند‌». این ماجرا در پاراآسیایی ۲۰۱۸ جاکارتا هم تکرار شد و مهرنیوز به‌نقل از کارشناسان این رشته نوشت: «دو جودوکار نابینا، رانندگی می‌کنند. وحید نوری، سربازی هم رفته و بااین‌شرایط، معاف از رزم هم نشده است».

کمال جوانمرد، سرپرست کاروان ورزشی ایران در بازی‌های پاراآسیایی چین، در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت: دو جودوکار ایران به‌دلیل ارتکاب دوپینگ به ایران بازگردانده شدند. موضوع بینایی جودوکاران را تکذیب می‌کنم. کلاس‌بندی این ورزشکاران به‌صورت رسمی انجام و نابینایی و کم‌بینایی آن‌ها محرز شده است.»

کمال جوانمرد در ارتباط با انتشار مطالبی درباره بینایی دو نفر از جودوکاران تیم‌ملی نابینایان گفت: «کلاس‌بندی این ورزشکاران به‌صورت رسمی انجام شده و نابینایی و کم‌بینایی آن‌ها محرز است. آن‌ها با همین کلاس‌بندی در رقابت‌های متعددی شرکت کرده‌اند و مشکلی ازنظر کلاس‌بندی نداشته‌اند؛ پس مطالبی که طی یکی، دو روز گذشته در ارتباط با بینایی جودوکاران مطرح شده را قویاً تکذیب می‌کنم.»

فرار از پاسخگویی فدراسیون جودو

ورود وحید جدی و امید جعفری به ایران و اخراج این دو جودوکار ایرانی از مسابقات هانگژو، اما با ابهام‌های فراوانی روبه‌رو است. فدراسیون جودو چنین موضوع مهمی را به فدراسیون پاراجودو پاس می‌دهد و سعی می‌کند از پاسخگویی دراین‌زمینه طفره برود. به‌طورمثال، خبرگزاری تابناک درباره روش‌های تقلب در تعیین کلاس‌بندی ورزشکاران نابینا نوشته است: «ترفندی وجود دارد که بدون محافظ چشم، جوشکاری کنند و در معاینه، فدراسیون جهانی نابینایان را فریب دهند تا با التهاب مردمک و آسیب موقتی‌ای که به چشم‌ها وارد شده، در کلاس‌بندی کم‌بینایان رتبه بگیرند.»

ماجرای عجیب یک ایرانی نابینا که ناگهان و یک‌شبه بینا شد!

چنین ابهام‌ها و البته ترفندهایی قطعاً وجود دارد که یک جودوکار که سال‌ها تجربه حضور در مسابقات بین‌المللی را به‌عنوان یک فرد سالم داشته، به‌یک‌باره در مسابقات پاراآسیایی هانگژو شرکت می‌کند. فرض را بر این بگیریم که او کم‌بیناست، پس چطور در مسابقات بین‌المللی به‌عنوان یک فرد سالم شرکت کرده است؟ همچنین اگر این فرد بیناست، چطور اجازه داده شده به‌عنوان یک فرد کم‌بینا، حق یک ورزشکار دیگر در این‌رشته را با شرایط خاص بگیرد؟

آرش میراسماعیلی، رئیس فدراسیون جودو پاسخ مبهمی به چنین ابهام‌های مطرح‌شده‌ای می‌دهد: «به من اجازه بدهید به‌صورت کلی در این خصوص صحبت کنم. انجمن نابینایان و ناشنوایان، متولی خاصی دارد و درباره این حواشی و داستان‌هایی که پیش آمده، من نباید پاسخگو باشم چون چنین موضوعی زیر نظر فدراسیون نابینایان است که تشکیلات متفاوتی دارند.  مردم عزیز کشورمان بدانند که برنامه‌ریزی، عملکرد و کاستی‌هایی اگر وجود داشته، اصلاً ارتباطی به فدراسیون جودو ندارد چون با متولی خاصی برگزار می‌شود. تمام این حواشی را فدراسیون مربوطه باید پاسخگو باشد، نه ما». میراسماعیلی اما بعد از اصرار خبرنگار هم‌میهن مبنی بر اینکه چطور وحید جدی به‌عنوان یک فرد کم‌بینا در مسابقات بزرگسالان به‌عنوان یک فرد بینا شرکت کرده، بازهم پاسخ عجیب و مبهمی داد: «برادر من، در مورد این موضوع پاسخ جزئی نمی‌دهم و پاسخ‌های من کاملاً کلی است. صلاح نیست ما به‌خاطر یک فرد، نظر مستقل بدهیم.»

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      دروغ و فساد وقاحت از بالا تا پایین

    • ناشناس

      میر اسماعیلی از وقتی رییس فدراسیون شده ، فقط حاشیه داشته

    • یه پرسپولیسی اصیل

      شک نداشته باشید که همین میراسماعیلی خودش یکی ازاون عوامل هستش مرد ناحسابی ده تا پانزده تا مصاحبه کردی طی دو سال اخیر که وامصیبتا دخالت نکنید در فدراسیون جودو و فلان وبهمان واین وان حالا خودت شخصن رفتی دوتا جودکار بینا رو دادی به فدراسیون نابینایان ازاین ور اظهار بی اطلاعی میکنی حالا که گندش درامد ابرو یه کشور رو بردین

    • ناشناس

      خاک بر سرتان که آبرو ندارید 🤣🤣🤣

    • ناشناس

      کی راست میگه که اینا بگن

    • آخرین سنگر سکوته

      همه چیتون دوزو کلکه

    • ناشناس

      مدال حلبی میگرفتی با نابینایی ارزشش ازاین طلا بالاتر بود. مردک آبروی ملت وکشوررابردی .باید جواب دهد

    • یاسمن

      چقدر دوروغ زیبا شده

    • کیانا

      خجالت هم خوب چیزیه ..حد اقل تو عرصه بین المللی ازین بازیا در نیارین آبرو برامون نزاشتین

    • ناشناس

      حتما معجزه شده

    • سهیل حسنی

      ملت خوب میدونند که تخلف در بینایی کار ورزشکار نیست و به مسئولین فدراسیون ربط داره

    • ناشناس

      دوروغ مثل اب خوردن شده

    • بازنشسته گرفتار

      من بارها نوشتم
      از روز اول به ما دروغ گفتند و کلک زدند
      واقعا جای تاسفه
      کل جوانی و عمر نسل ما را به باد دادند
      مملکت که جای خود دارد.۱۰۰ سال عقب رفت.
      هزار بار تاسف

    • ناشناس

      این مسئولین از بالا تا پایین نیت کردند که آبرو واسه کشور نذارن

    • ناشناس

      چی کار دارید می کنید؟

    • پارسا

      آرش میراسماعیلی از اون پاچه خوار ای گنگ ه که تونست به این مقام برسه وگرنه انسان های شریفی بودن ولی سیستم این جور آدما رومیخواد،بماند،،این دو عزیز هم ضربه بی سوادی اینجور آدما روخوردن واین فساد ادامه دارد،،،،،

    • حقگو

      ما چقدر کوته فکر هستیم! خب گاهی بینائیش را از دست میدهد و چیزی که بر خلاف منفعت اش باشد را نمی بیند. مثل بقیه است. ورزش هانگژو ایمان درستی ندارد و اعتقاداتشان محکم و اسلامی نیست.

    • ناشناس

      رفتی جودوکارای کور رو تالاپ تالاپ زدی زمین.دلت امد.بدبختا جایی رو نمیدیدن.مدالتم انداختی گردنت.مدیر بت گفت برو توچرا قبول کردی بی انصاف

    • ارسلان

      منم شبها که می‌خوابم کلاهیچی نمی‌بینم ولی بیدارکه میشم میبینم حالانمیدونم جز کدوم دسته هستم

    • ناشناس

      بی شرمی و بی حیایی ودروغ مسؤلین مملکت حد و مرز نداره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج