اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۲۰۵۷۳۸
۱ نظر
۵۰۲۶
۱ نظر
۵۰۲۶
پ

ناگفته های آتیلا حجازی درباره پدرش

ناصرخان حجازی حالا میان ما نیست و تنها یاد و خاطره و مسلکی که داشت باقی مانده؛ مسلکی که همواره توسط پسر خلف اش آتیلا بازگو می شود.

ناگفته های آتیلا حجازی درباره پدرش



همشهری تماشاگر: ناصرخان حجازی حالا میان ما نیست و تنها یاد و خاطره و مسلکی که داشت باقی مانده؛ مسلکی که همواره توسط پسر خلف اش آتیلا بازگو می شود. حالا که ناصرخان میان ما نیست، آتیلا حرف ها و اعتقادات او را تکرار می کند تا مردم فراموش نکنند حجازی در زندگی دنبال چه چیزهایی بود، هر چند که خود آتیلا هم می گوید ذره ای مانند پدرش نیست و او فقط یکی بود...

آتیلا حجازی در گفتگویی تفصیلی درباره پدرش و استقلال صحبت کرد.

ناگفته های آتیلا حجازی درباره پدرش

زندگی برای شما بدون ناصرخان این روزها چطور می گذرد؟

- طبق روال چهار سال گذشته یاد و خاطره اش همیشه با ما است و زندگی مان با پدرم جریان دارد. حضور او در زندگی ما همیشگی است. پدرم همیشه در تنهایی و هر جا که هستم یاد و خاطره اش برای من زنده است.

هنوز هم هوادارانش پیامک می دهند؟

- بله؛ تلفن پدرم روشن است و مردم روزی ۶۰ تا ۷۰ پیامک برای پدرم می زنند.

چه حسی از این پیامک ها به شما دست می دهد؟

- خیلی خوشحال می شوم. مادرم آخر شب ها به من می گوید پیامک ها را برایش بخوانم و خواندن پیامک مردم یکی از مسائلی است که در زندگی ما همیشه وجود دارد. این پیامک ها پدرم را زنده نگه داشته است. چهار سال گذشته به مناسبت های مختلف تعداد این پیامک ها زیادتر هم می شود. وقتی مناسبت خاصی است مانند عید یا روز پدر روزی ۸-۷ بار پیامک ها پر می شود و ما پاک می کنیم. مثلا عید امسال پیامک زده بودند ناصرخان آنجا خوش بگذرد و عیدت مبارک یا جات خالی، امسال عید خوبی با یاد و خاطره تو داشتیم. این پیامک ها یاد و خاطره پدر را زنده نگه داشته است. هر چند که خیلی ها دوست دارند یاد و خاطره ناصر حجازی از بین برود اما مردم اینطور فکر نمی کنند.

یعنی افرادی هستند که از حجازی هم می ترسند؟

- متاسفانه کسانی که زیاد بله قربان گو هستند در اولویتند. نمی دانم می توانید این صحبت ها را بنویسید یا نه اما من حرفم را می زنم... در این فوتبال معمولا چاپلوس ها بیشتر تحویل گرفته می شوند و جایگاه خوبی دارند اما این افراد از نظر مردم جایگاه خوبی ندارند؛ مثل پدر من که برای مردم هنوز زنده است ولی خیلی ها از سایه او هم می ترسند. مردم اگر حجازی را دوست دارند چون از او دروغ نشنیدند و هرگز دنبال اسم و رسم نبود.

مردم هم ناصر حجازی را به خاطر همین تفاوت هایش دوست داشتند؟

- باورتان می شود پدر من یک دوست پولدار هم نداشت و مثل خیلی ها دنبال افرادی نبود که مشاغل گنده و پردرآمد دارند. ناصر حجازی چهارتا رفیق داشت که آدم های ساده و معمولی بودند و تا آخر عمرش هم با آنها رفاقت کرد. حجازی در سال هایی که میان ما بود، همواره یک زندگی ساده و معمولی داشت و سالم زندگی کرد. هر چند گاهی آدم سالمی بودن زیاد به درد نمی خورد و به هیچ جا نمی رسی. من خیلی به پدرم می گفتم چرا این کار را نمی کنی و با فلانی رابطه نمی گیری؛ می گفت گردنم را هم بزنند این کار را نمی کنم. مگر آن پولداره چی می خوره که ما نمی خوریم. آدم های پولدار اگر جوجه کباب می خورند ما هم یک سیخ جوجه کباب را می توانیم بخوریم. آنها اگر بنز سوار می شوند ما همین ماشین هیوندا را سوار می شویم اما گردن کج نمی کنیم و زیر بلیط کسی نمی رویم. من می گویم اگر ناصر حجازی زبانش دراز بود و حرف هایش را می زد به خاطر این بود که دست کسی آتو ندارد. کسی که مسائل را می بیند و حرف نمی زند شما مطمئن باش جایی آتو دارد. پدر من به جایی وصل نبود و برای همین حرفش را هم می زد.

شاید برای همین است که خیلی هم در استقلال دوام نیاورد.

- برخی از افرادی که در استقلال کار می کنند، می ترسند نان شان قطع شود و برای همین است که چسبیده اند به این تیم. بودن به هر قیمتی قشنگ نیست که فقط باشیم. برای همین است که آدمی مثل حجازی در فوتبال ما اصلا نیست.

اما اگر به انتقاد کردن باشد خیلی ها مثل مایلی کهن هم انتقاد می کنند؟

- من به کلی صحبت می کنم و منظورم فرد خاصی نیست. کسانی که انتقاد می کنند بعد از گرفتن پست سکوت می کنند. بعد از حرف های حجازی زمان گذشته و حالا خیلی ها به حرف پدرم رسیدند.

ناگفته های آتیلا حجازی درباره پدرش

اینکه می گویند ناصر حجازی مکتب دارد و هر کس علیه قلعه نویی حرف بزند یعنی در مکتب حجازی هست چقدر با شخصیت و تفکر ناصرخان همخوانی دارد؟

- پدر من هرگز مکتب نداشت و ندارد. پدر من فقط یک جمله را در طول زندگی همواره سرلوحه اش قرار داده بود و می گفت: «انسان خوبی باش و برای مردم هر کاری بکنی کم است و هرگز به مال و ناموس مردم چشم نداشته باشید.»

پس اینگونه راحت تر می شود صحبت کرد. در فوتبال ما چه کسانی را با پدرتان می توانید مقایسه کنید؟

- با صراحت می گویم هیچ آدمی در صداقت و خیلی خصوصیات دیگر که در روحیات پدرم بود به گرد پای ناصر حجازی هم نمی رسد. کلا هیچ کسی قدرتش را ندارد مانند حجازی باشد. چه کسی می تواند به خاطر اعتقاداتش در زیر پله زندگی کند، آن هم در هندوستان زندگی در یک زیر پله ای تاریک و نمناک که پر از سوسک و حشره بود، در توان خیلی ها نیست؛ آن هم این سوسول های امروزی. خو باست خیلی ها بدانند حجازی به خاطر اعتقاداتش در هندوستان و زیرپله زندگی کرد؛ زیرزمینی که در آن حتی تلویزیون هم وجود نداشت و تنها با صد دلار به هندوستان رفت. او اشک می ریخت و می گفت جایی که می خوابد، باران تا دم تخت اش را خیس می کرده و پر از سوسک و موش بود. هر چه می گفتیم برگرد اما به خاطر اینکه زیر بار حرف زور نرود می گفت هرگز این کار را نمی کند. به خدا سختی هایی که پدرم کشید یک ساعتش را هم خیلی ها نمی توانند تحمل کنند.

خودت چقدر سعی کردی مثل ناصر حجازی باشی؟

- آتیلا حجازی با پدرش قابل مقایسه نیست و نمی توانم مثل پدرم باشم.

البته چون پسر ناصر حجازی هستی توانستی در فوتبال مربیگری کنی؟

- متاسفانه چون لابی گری بلد نیستم سرمربی هیچ تیمی هم نمی شوم. اگر کار در فوتبال ایران به علم و دانش با تحصیلات دانشگاهی، مسلط به زبان انگلیسی و سپری کردن دوره های آموزشی و مربیگری باشد که من همه را دارم و فوتبال هم بازی کرده ام و نمی توانند بگویند فوتبال بازی نکرده ام اما مشکل این است که امثال ماها را قبول ندارند و نمی خواهند در فوتبال ایران فعالیت کنیم. امثال آتیلا حجازی چون ارتباط و رابطه بازی ندارند باید در خانه، خانه نشین شوند. من می گویم که تمام مراحل را طی کرده ام؛ در لیگ برتر که نه، در لیگ یک و دو و حتی لیگ سه هم تیم به ما نمی دهند چون پسر حجازی هستم نباید در این فوتبال باشم.

بازی های استقلال را دنبال می کنی؟

- قبل از هر چیزی متاسفم که کاری کردند تا بازی های استقلال با ۲ یا ۳ هزار تماشاگر برگزار شود. همه چیز روزی برای مردم مشخص می شود. مردم ما با عقل و شعور هستند. زمان معلوم می کند چه کسانی درست می گفتند. اتفاقا مصاحبه آندو را می خواندم و با او موافق هستم. آندو احتیاجی ندارد که بخواهد بی خودی از کسی تعریف کند و از لحاظ مالی تامین است و نگران نیست روزی اش قطع شود چون مستقل است و تا جایی که من از او شناخت دارم هرگز دروغگو نیست و او هم حرف خیلی ها را می زند که استقلال را آقایان به این روز انداخته اند.

ناگفته های آتیلا حجازی درباره پدرش

اما قلعه نویی مدعی است که دشمنان استقلال به خاطر ضربه زدن به او، استقلال را به این روز انداخته اند؟

- یعنی دشمنان آقایان و استقلال اینقدر قدرت دارند که ۶۰-۵۰ هزار نفر را از ورزشگاه ها فراری دهند؛ خجالت آور است... پرسپولیس که وسط جدول است و احتمال سقوط دارد در هر بازی ۱۵ تا ۲۰ هزار نفر می آیندآن وقت استقلال ۲ تا ۳ هزار نفر برای بازی هایش می آیند. دلایل این قهر استقلالی ها را همه می دانند. چون در استقلال جایی برای استقلالی های واقعی وجود ندارد. کجایند اصغر حاجیلو، عبدالعلی چنگیز و شاهین بیانی. آنها را اگر در کادر فنی راه ندادند چرا در چارت سازمانی استفاده نمی شوند.

اما قلعه نویی در این فصل از ۱۳ کاپیتان استقلال در کادر فنی استفاده کرده است؟

- اینها فقط با مردم عکس می اندازند و کاری نمی کنند. ۱۳ کاپیتان هیچ کاره در تمرینات و تصمیمات حضور دارند؛ این نوع کار کردن به چه قیمتی.

قبول داری که برخی از شاگردان قلعه نویی حالا که جدا شده اند مصاحبه می کنند مانند آندو...

- در این مورد صحبتی ندارم چون همه آنها قابل احترام هستند.

کلی می گویم، وقتی کار می کردند می گفتند قلعه نویی مرد است و بعد از جدایی گفتند نامرد و هزارتا حرف دیگر؛ این شیوه در مکتب حجازی جایی دارد؟

- گفتم که حجازی مکتب ندارد و نخواهد داشت. به طور کلی می گویم اگر جایی احساس می کنی نباید بروی و کار کنی نرو اما اگر رفتی و بیرون آمدی دیگر حرف زدن پشت سر مدیران یا سرمربی درست نیست. البته این فرهنگ غلط ما است که جلوی رو تعریف می کنند و پشت سر فحش می دهند. همین است که حجازی را با سایرین متفاوت کرده چون او پر دل و جرأت بود. خود من هم جرأت پدرم را ندارم و برخی حرف هایم را نمی توانم بزنم.

پس قبول داری امثال رحمتی، آندو و اکبرپور خیلی هم نمی توانند خودشان را شاگرد حجازی بدانند چون روش شان درست نیست...

- اینهایی که اسم بردید دوستان من هستند و نمی توانم حرفی درباره شان بزنم؛ به هر حال مردم خودشان قضاوت می کنند.

در این مدتی که از فوت ناصرخان حجازی گذشته کمتر از سال های اول نام حجازی شنیده می شود.

- برای اینکه در استقلال چنین شرایطی به وجود آوردند. دعوا می کنند، اگر کسی اسم حجازی و مجیدی را بیاورد. این فضایی است که در استقلال وجود دارد که بنرهای حجازی و تی شرت هایش را در دست هواداران و تن شان پاره می کنند. زمان فوت پدر هیچ جا اطلاع رسانی نمی کنند که مراسم خاکسپاری از کجا شروع می شود و ۸۰-۷۰ دستگاه اتوبوس مردم را وسط راه پیاده می کنند تا به بهشت زهرا نرسند، با اینحال دیدید آن همه آدم آمدند. بعضی وقت ها به مادرم می گویم واقعا نژاد بابا مال کجاست که اینطور با او برخورد می کنند. ناصر حجازی به خاطر وطنش هیچ کجا نرفت. خودم شاهد بودم از کانادا، استرالیا و آمریکا پیشنهاد داشت تا برود آنجا زندگی و کار کند اما می گفت یک روز هم نمی توانم در ایران نباشم. برای همین ماند و نرفت. الان با اینکه چهار سال از فوت ناصر حجازی گذشته اما مردم هنوز او را دوست دارند و هر جا می روم از بانک تا شهرداری و ... نمی گذارند معطل شوم در حالی که خودم در صف می ایستم و دوست ندارم از نام پدرم سوءاستفاده کنم.

ناگفته های آتیلا حجازی درباره پدرش

مرحوم ناصرخان نامزد ریاست جمهوری هم شد.

- به نظر من ناصر حجازی به هیچ کس شبیه نبود و اگر کاندیدای ریاست جمهوری می شد فقط می خواست به مردم خدمت کند.

فکر می کنی اگر رأی می آورد می توانست موفق باشد؟

- بله؛ می توانست کمک کند. او افراد توانمند را می شناخت و می دانست از پس این کار برمی آید. او خودش می دانست رد صلاحیت می شود چون رجل سیاسی نبود. اصلا نمی دانست سیاست چه هست. فقط یک بار درباره یارانه ها صحبت کرد وگرنه نمی دانست سیاست را چطور می نویسند.

خودت چطور؟ نمی خواهی به عنوان پسر حجازی وارد عرصه سیاست و انتخابات شوی؟

- من این کاره نیستم. از این مسائل اطلاعی ندارم و علاقه ای به کار سیاسی ندارم.

خیلی ها فرهاد مجیدی را وارث ناصر حجازی می دانند ولی او حاضر شد با قلعه نویی کار کند و بعد هم علیه او موضع گرفت. واقعا فرهاد مجیدی پیرو ناصرخان بود؟

- در این زمینه هیچ نظری ندارم. مردم مسائل را می دانند و همین که گفتم، نظری ندارم. خود مردم متوجه می شوند اما باز هم می گویم؛ پدر من مکتب نداشت و کسی هم نباید به نام او برای حجازی مکتب درست کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • منصور

      من طرفدار پرسپولیس هستم ولی شخصیت کاریزماتیک ناصر خان حجازی فرا باشگاهیست ,خدا او را قرین رحمت خویش قرار دهد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج