اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۳۲۸۷۰
۱ نظر
۵۰۱۱
۱ نظر
۵۰۱۱
پ

آرزوی جان واریو برای حضور در تیم ملی ایران

برزیلی محبوب فوتبال ایران حالا آنقدر محبوب شده که حتی بحث بازی او در تیم ملی ایران هم باز شده. موضوعی که وقتی جان واریو آن را می شنود، لبخند شیرینی می زند.

آرزوی جان واریو برای حضور در تیم ملی ایران

تماشا: از قندان یک حبه قند درشت برمی دارد، در چای می زند و به دهان می گذارد تا چای بنوشد. رفتاری کاملا ایرانی. فابیو جان واریو پنجمین سال حضورش در ایران را می گذراند. سال هایی که فابیو ادعا می کند بهترین سال های دوران فوتبالش بوده است.

برزیلی محبوب فوتبال ایران حالا آنقدر محبوب شده که حتی بحث بازی او در تیم ملی ایران هم باز شده. موضوعی که وقتی جان واریو آن را می شنود، لبخند شیرینی می زند. فابیو کاملا فارسی می فهمد ولی باز هم دوست داشت مترجم حرف های او را به فارسی برگرداند. لطفی که بهنام حسینی انجام داد.

بیشتر فوتبالیست هایی که از برزیل به ایران می آیند یا سیاه پوست هستند یا سبزه. کم پیش می آید که بازیکنان سفیدپوست داشته باشند. حتی در تیم ملی برزیل هم کمتر پیش می آید یک سفیدپوست ببینیم.

- ما همه جور نژاد در برزیل داریم. اتفاقا درصد بیشتر برزیلی ها سفیدپوست هستند نه سیاه پوست. مثلا در تیم والیبال برزیل یک سیاه پوست نمی بینید اما در تیم فوتبال برزیل بیشتر آنها سیاه پوست هستند.

منطقه جغرافیایی خاصی در برزیل وجود دارد که عده ای سیاه پوست هستند که فوتبال بازی می کنند؟ آیا برزیل منطقه بندی شده؟

- بیشتر سفیدپوست ها جنوب برزیل هستند چون تحت سلطه اروپایی ها بودند و بیشتر سیاه پوست ها برای شمال و شمال غرب برزیل هستند که آنها از آفریقا می آیند. همه نوع نژادی در برزیل داریم.

آرزوی جان واریو برای حضور در تیم ملی ایران

ولی سفیدپوستی که مثل تو موی بور داشته باشد، قطعا در برزیل نایاب است!

- (می خندد). پدربزرگم ایتالیایی بوده و شاید این سفیدی پوستم به این دلیل بوده. البته من در منطقه ای به نام لونگرینیدا به دنیا آمدم که نزدیک آرژانتین است. من هم مثل همه مردم برزیل عاشق فوتبال بودم و مثل همه آنها از فوتسال شروع کردم.

چقدر جالب. سبک بازی تو شباهت زیادی به آرژانتینی ها دارد تا برزیلی ها.

- من تا به حال چنین چیزی که شما می گویید را نشنیده بودم. من افتخار می کنم که برزیلی هستم چون به هر حال ما با آرژانتینی ها دشمن هستیم! هیچ برزیلی خوشحال نمی شود از اینکه بشنود شبیه آرژانتینی ها بازی می کند.

چه اتفاقی افتاد که برای بازی در فولاد به ایران آمدی؟

- من اول در برزیل بازی می کردم و بعد رفتم لیگ دسته اول پرتغال. در پرتغال یک ایجنتی بود که با دو باشگاه قرارداد داشت. به من گفت یک تیم ایرانی دنبال بازیکنی هم پست من می گردد. پیشنهاد را بررسی کردیم چون پیشنهاد مالی شان هم خوب بود.

چه تصوری از ایران داشتی؟ بلافاصله قبول کردی به ایران بیایی؟

- ایران در دیگر کشورها جلوه خوبی ندارد. معمولا خبرهای بدی از ایران می شنوی ولی من که به ایران آمدم آن چیزی که در ذهنم بود، نبود. فرهنگ ایران خیلی عجیب و دوست داشتنی است. واقعا با چیزی که من شنیده بودم فرق داشت و الان هم می بینید که در ایران راحتم.



در این مدت اخلاق ایرانی هم پیدا کردی؟ الان که داشتی جواب ما را می دادی چای را با یک حبه قند درشت خوردی.

- من ۵ سال است که در ایران زندگی می کنم و فرهنگتان را به خوبی می شناسم. به چای خوردن عادت کرده ام.

آرزوی جان واریو برای حضور در تیم ملی ایران

در این ۵ سالی که در ایران هستی، چقدر اخلاق های ایرانی گرفته ای؟ مثلا شده که قهوه کمتر بخوری و چای بیشتر بخوری یا غذای ایرانی؟

- قهوه را که دوست دارم و هر روز می خورم. اصلا عاشق قهوه هستم ولی اینجا چای همیشه در دسترس است. مهم این است که هنگام خوردن چای دور هم جمع شویم و خیلی مهم نیست کدام را بیشتر دوست دارم ولی در مورد غذا آن چیزی که من قبلا می خوردم با اینجا فرق می کرد. اول که به ایران آمدم کاملا از نوع غذاهای ایرانی سورپرایز شده بودم ولی الان به آن عادت کرده ام.

پیش آمده که در اردوهای استقلال غذایی سرو کنند که نتوانی بخوری؟

- بله، قورمه سبزی! گاهی فکر می کنم من عجیب و غریبم ولی وقتی خارجی های دیگر را می بینم که نمی توانند این غذا را بخورند، خوشحال می شوم.

همسرت در مدتی که ایران بودید توانست غذای ایرانی درست کند؟

- نه، نمی تواند غذای ایرانی درست کند. او بیشتر غذاهای برزیلی درست می کند.

ایران و برزیل فاصله زیادی با هم دارند. همسر تو هم که برای زندگی به ایران نیامد. تحمل این دوری سخت نیست؟

- این از مشکلات زندگی من است و دلم همیشه برای خانواده ام تنگ می شود ولی باید بدانم که کار من فوتبال است و یک فوتبالیست باید برای همه چیز آماده باشد. اگر موقعیتی برای من پیش بیاید که احتمالا موقعیت کوتاهی است حتمال پیش خانواده ام می روم.

باشگاه استقلال قول داده بود مقدماتی فراهم کند تا بتوانی همسرت را به ایران بیاوری. این کار را کردند؟

- نه هنوز این کار را نکرده اند (با ناراحتی این جمله را می گوید). من از اول که به استقلال آمدم گفتم باید خانواده ام در کنارم باشد ولی هنوز این کار را برای من نکرده اند.

آرزوی جان واریو برای حضور در تیم ملی ایران

الان چه مشکلی داری که نمی توانی همسرت را به ایران بیاوری؟

- من نه در خانه زندگی می کنم و نه هتل. من موقعی که به استقلال آمدم دوستی داشتم که الان مربی بدنساز تیم ملی فوتسال ایران است. او به من گفت بیا فعلا پیش من زندگی کن تا مشکلاتت حل شود ولی هنوز خانه او زندگی می کنم و باشگاه هنوز چیزی به من نداده است.

در این ۵ سال با کدام بازیکن ایرانی یا خارجی صمیمی شده ای؟
- من با پژمان منتظری، توزی و ساموئل صمیمی هستم ولی در کل هر سال باشگاه عوض کرده ام و دوستان جدید پیدا کرده ام.

تو در ایران مترجم نداری و اگر هم خبرنگاری بخواهد با تو صحبت کند مستقیم با خودت صحبت می کند. زندگی بدون مترجم سخت نیست؟ در زندگی روزمره و هنگام گشت و گذر در خیابان به مشکل نمی خوری؟

- نه، سعی می کنم با همین مقدار فارسی صحبت کردن منظورم را برسانم. یک فرهنگ خوبی که شما دارید این است که وقتی یک نفر را نمی شناسید و بدون اینکه او بخواهد سعی می کنید خودتان به او کمک کنید و اطلاعات بدهید.

البته اگر آن شخص جان واریو باشد بیشتر کمک می کنند!

- (می خندد).

وقتی در رختکن سرمربی با بازیکنان فارسی حرف می زند چطور متوجه صحبت های او می شوی؟ با این موضوع مشکل نداری؟

- خیلی از مربیان ایرانی انگلیسی حرف می زنند. در استقلال هم متوجه حرف های قلعه نویی می شوم.

آرزوی جان واریو برای حضور در تیم ملی ایران

تو از بازیکنان استقلال بودی که به دلیل تعطیلی لیگ برتر صبح ها تنهایی بدنسازی می کردی. در ایران کمتر پیش می آید کسی تنها تمرین کند.

- بدنم را خوب می شناسم و یکسری کارهایی که انجام می دادم کارهایی بود که در تمرینات کم بود. فوتبالیست ها هم با هم فرق می کنند. البته در تمرینات گروهی انجام می دادیم ولی حس کردم تنهایی باید کار کنم.

این چند بازی اول تیم ملی در مسابقات مقدماتی جام جهانی را تماشا کردی؟

- بله، تیم ملی را دوست دارم. خوشحال می شوم ایران را در جام جهانی برزیل ببینم.

خیلی ها عقیده دارند که جان واریو آنقدر ایرانی شده که باید برای تیم ملی ایران بازی کند. کسی از مقامات فدراسیون فوتبال ایران به تو پیشنهاد بازی در تیم ملی ایران را داده؟

- نه، کسی به من پیشنهادی نداده ولی دوست دارم این اتفاق بیفتد. من عاشق تیم ملی ایران هستم. البته ایران بازیکنان خوبی دارد که می توانند به تیم ملی کمک کنند.

اتفاق جالبی است که تو بخواهی با تیم ملی ایران در جام جهانی برزیل بازی کنی.

- به این موضوع فکر نکرده ام ولی دوست دارم برای تیم ملی ایران بازی کنم. وقتی که جوان بودم برزیل را ترک کردم و الان کسی من را نمی شناسد. جالب می شود که با یک تیم ملی دیگر در برزیل بازی کنم.

نمی خواهی یک پاسپورت ایرانی بگیری برای اقامت در ایران راحت تر باشی؟

- من ۳۳ سالم است و اگر قرار بود مدت طولانی فوتبال بازی کنم شاید این کار را می کردم ولی الان فکر نمی کنم مشکلی باشد که بخواهم حلش کنم.

آرزوی جان واریو برای حضور در تیم ملی ایران

اگر به تو بگویند که پاسپورت ایرانی بگیری که برای تیم ملی بازی کنی، قبول می کنی؟

- واقعا پیشنهاد خوبی است. آدم خوشحال می شود. البته شوکه نمی شوم. من ۳۳ سالم است و اگر هم این پیشنهاد را به من بدهند تنها دو سه سال می توانم برای تیم ملی بازی کنم.

اگر از تو بخواهند برای بازی با کره جنوبی که ۲۵ مهر انجام می شود بازی کنی، قبول می کنی برای تیم ملی ایران بازی کنی؟

- نمی توانم. از این پیشنهاد لذت می برم ولی باید به آن فکر کنم. با اینحال فکرش را هم نمی کنم که می خواهند این پیشنهاد را به کسی بدهند که در نهایت یکی دو سال دیگر می تواند بازی کند.

فکر می کنی هواداران به حضورت در تیم ایران چه واکنشی داشته باشند؟

- امیدوارم که حمایت کنند.

تو از جمله بازیکنان استقلال هستی که حتی پرسپولیسی ها هم دوستت دارند.

- نمی دانم برای تان توصیف کنم از زمانی که به ایران آمدم چه اتفاقی برای من افتاده. از موقعی که به ایران آمدم برخورد مردم ایران با من عالی بود و همیشه من را دوست داشتند. بعضی وقت ها که بیرون هستم به سمت من می آیند که بخواهند با من صحبت کنند. بعضی از آنها هم پرسپولیسی هستند.

با سن و سالی که داری، احتمالا در ایران از فوتبال خداحافظی می کنی؟

- به هر حال یکی از بهترین دوران من، بازی در ایران بوده. دوست دارم این اتفاق بیفتد هر چند به آن فکر نکرده ام. البته من نمی دانم چند سال دیگر می توانم بازی کنم ولی چون چند سال از بهترین روزهای زندگی من در ایران بوده بدم نمی آید که در همین ایران از فوتبال خداحافظی کنم.

آرزوی جان واریو برای حضور در تیم ملی ایران

برزیل فوتبالیست های زیادی در کشورهای دیگر دارد. این سوال وجود دارد که با این همه بازیکن برزیلی که در دنیا وجود دارد، سازوکار دعوت بازیکنان به تیم ملی برزیل به چه شکلی است؟

- دعوت شدن به تیم ملی برزیل کار سختی است. برزیل بازیکنان حرفه ای زیادی دارد. فکر کنم بالای ۱۰ هزار بازیکن برزیلی در دنیا بازی می کنند. به همین دلیل برای دعوت شدن به تیم ملی برزیل باید در تیم هایی باشی که بازی ات دیده شود.

تیم هایی مثل رئال مادرید و بارسلونا. من هم اگر می خواستم به تیم ملی دعوت شوم باید در چنین تیم هایی بازی می کردم. خودم هم می دانم که تیم ملی برزیل بازیکنان بهتری نسبت به من دارد و حق خودم نمی دانم که در تیم ملی برزیل بازی کنم.

برنامه های تلویزیون ایران مثل برنامه ۹۰ را نگاه می کنی؟

- ۹۰ را نگاه می کنم و حتی اگر کسی نباشد که برای من ترجمه کند دوست دارم نگاه کنم. ورزش از نگاه دو را هم تماشا می کنم.

مسابقات فوتبال اروپایی را نگاه می کنی؟ طرفدار چه تیمی هستی؟

- اگر برای روز بعدش برنامه نداشته باشم بیدار می مانم و نگاه می کنم ولی طرفدار تیم خاصی نیستم و بیشتر طرفدار سبک بازی هستم. بارسلونا را به خاطر سبک بازی اش دوست دارم نه به خاطر عشق و علاقه. حتی یک دوره هم به خاطر سبک بازی رئال مادرید عاشق این تیم بودم.

این استقلال قوی تر است یا آن تیمی که با آن در سال ۸۸ قهرمان شدی؟

- استقلال امسال قوی تر است. قطعا تیم آن را دوست دارم ولی این تیم هم می تواند قهرمان شود. دوست دارم باز هم گل قهرمانی استقلال را من بزنم.

کارشناسان اعتقاد دارند که نکونام بد بازی می کند. الان که خودت کنار او بازی می کنی همین حس را داری یا نه؟

- او خوب بازی می کند ولی چون کاپیتان تیم ملی است و در اروپا بازی کرده توقعات از او بالاست. الان مشکل جواد نیست و کل تیم مشکل دارد و مردم باید صبور باشند که وضعیت درست شود.

از تیم ملی برزیل و سرمربی اش منزس انتقادات زیادی می شود.تو این تیم ملی برزیل را دوست داری؟

- برزیل تیم بزرگی است. همه مردم دنیا بازی های تیم ملی برزیل را نگاه می کنند. همه برزیل را با فوتبالش می شناسند و از آن توقع دارند که زیبا بازی کند ولی الان بعضی ها این عقیده را دارند که سرمربی عوض شود و من هم نظر را دارم. این مربی در سطح برزیل نیست و اگر میخواهند در خاک کشورش موفق باشد باید مربی را عوض کند. او شانس آن را داشته که مثلا در بازی های المپیک موفق باشد ولی نتوانست استفاده کند.

چند روز پیش برزیل - آرژانتین ساعت ۵ صبح بازی داشتند. بیدار شدی که این بازی را ببینی؟

- اگر ساعت بازی مناسب باشد نگاه می کنم ولی ۵ صبح نمی توانم بیدار شوم.

چیزی درباره عشق مردم آبادان به برزیل شنیده ای؟

- آره آبادان برزیلته.

الان آبادانی ها یک جوک ساخته اند که برزیل بخشی از خاک آبادان بوده و از آن جدا شده و به امریکای جنوبی رفته! برزیلی ها می دانند که چنین جوک هایی برای آنها ساخته شده؟

- (می خندد). این موضوع را نشنیده بودم. با مردم برزیل صحبت می کنم که ببینم عکس العملشان چیست ولی نمی توانند تصور کنند که همین تیم با همان رگ و لباس جای دیگر هم وجود دارد. خوشحال کننده است چون وقتی خودم اولین بار آنجا پرچم برزیل را دیدم تعجب کردم.

آرزوی جان واریو برای حضور در تیم ملی ایران

تهران بهتر از اصفهان است

در این ۵ ساله در اهواز، اصفهان و تهران زندگی کردی. در کدام شهر راحت تر بودی؟

- تهران امکانات بیشتری دارد و خیلی کارها می شود در این شهر انجام داد. تهران دوستان زیادی دارم و جاهای دیدنی بیشتری دارد.

انگار جایی گفته بودی اصفهان را دوست داری؟

- اصفهان را هم دوست دارم ولی از لحاظ امکانات تهران بهتر است.

برای تفریح بیشتر کجای تهران می روی؟

- معمولا شام وناهار با دوستانم بیرون می روم و اگر قرار باشد بازی کنیم به مجموعه انقلاب می رویم که گل و بولینگ بازی کنیم. کوه یا موزه هم می روم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حمید رضا

      واقعا واسه نگارنده این مصاحبه متاسفم که مثل یک عقده ای تمام عیار با رنگ قرمز در یک جمله تکی از قول جان واریو اعلام میکنه تهران بهتر از اصقهانه. خیلی سطح فکرت پایینه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج