اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۴۰۵۳۸
۵۰۱۰
۵۰۱۰
پ

نگاهی متفاوت به زندگی یک شاعر متفاوت

مردی که شعرهایش پر از حضورمرگ است و خودش پر از حضور زندگی. مردی که برخلاف خیلی از همدوره ای هایش سالم زندگی کرده، مردی که خانواده اش را دوست دارد. مردی که هنوزشعر می گوید، هنوز صدا ضبط می کند و هر روز منظم و اتوکشیده می نشیند پشت میزش و کار می کند. مردی که ناباورانه ۷۲ ساله است.

نگاهی متفاوت به زندگی یک شاعر متفاوت

همشهری جوان: احمدرضا احمدی آنقدر «پر» زندگی کرده است که نمی دانی باید رد کدام احمدرضا را در زندگیش بگیری. رد احمدرضا احمدی شاعر و نویسنده ادبیات کودک، احمدرضا احمدی کارمند کانون پرورشی کودک و نوجوان، احمدرضا احمدی ویرایشگر کتاب های موسیقی، احمدرضا احمدی بازیگر، احمدرضا احمدی خوش صدا، اصلا احمد رضا احمدی تلخ شعرها یا احمدرضا احمدی شوخ مصاحبه ها؟ احمدرضا احمدی آنقدر چند وجهی است که تحلیل کردن زندگی اش را سخت می کند.

مردی که شعرهایش پر از حضورمرگ است و خودش پر از حضور زندگی. مردی که برخلاف خیلی از همدوره ای هایش سالم زندگی کرده، مردی که خانواده اش را دوست دارد. مردی که هنوزشعر می گوید، هنوز صدا ضبط می کند و هر روز منظم و اتوکشیده می نشیند پشت میزش و کار می کند. مردی که ناباورانه 72 ساله است.

نگاهی متفاوت به زندگی یک شاعر متفاوت

همه آن سال ها

نقطه عطف: قله های کوچک و بزرگ زندگی

گردنه: مسیرهای صعب العبور زندگی

دو راهی: تصمیم گیری های سرنوشت ساز زندگی

تولد

۳۰ اردیبهشت ۱۳۱۹. کرمان

دریک خانه ۶۰۰۰ متری در یک خانواده متوسط اما با اعتبار در کرمان متولد شد. دایی مادرش همان کرمانی دوره مشروطه کتاب های درسی مان بود. خانواده مادری اش سال ها قبل از ققفاز به ایران مهاجرت کرده بودند.

گردنه ۱

مهاجرت به تهران

احمدی کلاس اولش را در مدرسه کاویانی که مال زرتشتی های کرمان بود گذراند. در سال ۱۳۲۶ پدرش برای معالجه چشمش به تهران آمد و خانواده را هم با خود آورد. متاسفانه یک چشم پدر نابینا شد و خانواده در تهران ماندگار. برای احمد رضایی که در خانه ۶۰۰۰ متری کرمان زندگی کرده بود، زندگی نسبتا فقیرانه کارمندی در محله عین الدوله تهران یک ضربه سنگین بود. پدر باید با حقوق کارمندی اداره دخانیات، ۵ فرزند را سیر می کرد. احمدرضا این دوره را گذراند اما طعم تلخش همیشه در شعرهایش باقی ماند.

نگاهی متفاوت به زندگی یک شاعر متفاوت

نقطه عطف ۱

سرودن اولین شعرها

درست است که تا قبل از ۱۰ سالگی احمدرضا هم با پسر خاله اش عبدالرحیم احمدی، مترجم و نویسنده حشر و نشر دارد و هم یکی از دبیرهای دبیرستان استعداد او را دریافته است اما او خودش می گوید «تا ۱۸ سالگی هیچ کاری نکرده بودم». در ۱۸ سالگی با فریدون رهنما آشنا می شود و تلنگر متفاوت سرودن را او می زند. نخستین شعرهایش را در ۱۸ سالگی می گوید.

نقطه عطف ۲

چاپ اولین کتاب شعر
اولین کتاب شعرش را با نام «طرح» در 22 سالگی به شیوه ای عجیب و غریب چاپ می کند. مسعود کیمیایی پایه اش می شود و 500 جلد کتابش را پیش فروش می کند. آن هم با قبض های ساده و آن هم در محله خودشان. طرح آنقدرها سر و صدا به پا نمی کند اما نشان می دهد که چه فکر جسورانه ای پشت آن شعرهای ساده بی وزن است.

نقطه عطف 3
راه اندازی گروه طرفه

احمدرضا احمدی هم مثل همدوره ای هایش می داند که اگر می خواهد یک جریان ادبی راه بیندازد، باید گروه تشکیل دهد. او در ۲۴ سالگی همراه با نادر ابراهیمی ، بیژن جلالی و دیگران انجمن ادبی طرفه را راه می اندازند و چند شماره در مجله طرفه آثارشان را منتشر می کنند. این همان گروهی است که نماینده «موج نو»ی ادربیات معاصر ایران شدند. دومین کتاب احمدی با نام «روزنامه شیشه ای» را همین گروه درآوردند. کتابی که حسابی سروصدا کرد و احمدرضا احمدی را به عنوان یک شاعر نوآور به جامعه ادبی آن سال ها معرفی کرد.

نگاهی متفاوت به زندگی یک شاعر متفاوت

گردنه ۲
سربازی در کرمان

احمدرضا احمدی دیپلمش را خیلی طول داد و در چند دبیرستان درس خواند. برای همین عجیب نیست که در 26 سالگی تازه سرباز شده باشد. برای کسی که در پایتخت دو کتاب شعر چاپ کرده باشد و عضو یک گروه معتبر ادبی باشد. سپاهی دانش بودن در روستای ماهونک کرمان باید کار سختی باشد. او این دوره را هم می گذراند.

دوراهی ماندن در آمریکا یا برگشتن

بعد از برگشتن از سربازی احمدرضا احمدی مدتی در گروه صنعتی بهشهر، کارهای تبلیغاتی کرد. بعد راهی آمریکا شد و در آنجا یک شیوه آموزش انیمیشن را آموخت. او می توانست در آمریکا بماند و همانجا جذب صنعت انیمیشن شود اما برگشت و به همان شیوه ای که انیمیشن را آموخته بود به بچه های ایرانی انیمیشن یاد داد. البته این وسط یک سفر هم به پاریس داشت که ماجرای هیجان انگیزی پشتش بود. از یک شاعر این ماجراها اصلا بعید نیست.

دوراهی
بیراهه

اگر در آمریکا می ماند، هیچ وقت این همه مجموعه شعر به این شکلی که الان هست وجود نداشت. به قول خودش وقتی آدم می رود آن طرف می شود مثل درخت هایی که کنار خیابان می فروشند و ریشه ندارد.

نگاهی متفاوت به زندگی یک شاعر متفاوت

نقطه عطف ۴

ورود به کانون پرورش کودک و نوجوان

احمدرضا احمدی از ۳۰ سالگی تازه زندگی کارمندی اش را شروع کرد. البته کارمند بودن او زمین تا آسمان با بقیه فرق داشت. او مدیر تولیدموسیقی کانون پرورشی کودکان و نوجوانان شده بود. اول ها صداها را روی صفحه گرامافون ضبط می کردند. اما بعد نوارها جایش را گرفتند. خیلی از نوار قصه های خاطره ساز دوران کودکی پدر و مادرهای ما مال همان دوره مدیریت احمدرضا احمدی است. البته او فقط نوار قصه بیرون نمی آورد. بازسازی تصنیف های کلاسیک موسیقی سنتی ایران، مجموعه آوازهای فولکلور ایرانی و مجموعه زندگی و آثار موسیقی دانان ایران و جهان حاصل این دوره مدیریت بود. البته از همه اینها مهمتر مجموعه صدای شاعر است که خودش یک نقطه عطف جداست.

گردنه ۳

بازی در فیلم اشتباه زندگی

احمدرضا احمدی خوش تیپ بود. کافیست عکس های جوانی اش را ببینید تا با تمام وجود این را بپذیرید. این خوش تیپ بودن و البته آشنایی اش با سینما کار دستش داد و او در ۳۲ سالگی نقش مقابل عزت الله انتظامی در فیلم پستچی داریوش مهرجویی را بازی کرد. گرچه بازی موفقی بود اما او همیشه از آن به عنوان اشتباه زندگی یاد می کند. خوشبختانه خودش زود بازیگری را رها کرد.

بیشتر بدانید

منبع اصلی ما برای نوشتن این دو صفحه «مردی که شبیه شعر خود نیست» ناصر صفاریان است که نشر ثالث آن را منتشر کرده است. مجموعه اشعار او هم که یک جا منتشر شده است و می توانید بخرید و حالش را ببرید. مهمانی طولانی غمناک که پیشنهاد شنیداری ماست.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج