۸۰۳۰۷۲
۸ نظر
۵۰۳۴
۸ نظر
۵۰۳۴
پ

از دورگه‌های ضعیف تا چاق ها؛ انتخاب‌های عجیب کی‌روش

تیم ملی ایران با حضور کارلوس‌کی‌روش، دوران تازه و متفاوتی را پشت سر گذاشته است. روند حرکتی تیم ملی در زمان کی‌روش، یک روند ثابت نبود و به جرات می‌توان گفت، این تیم دوران پرافت و خیزی را با این سرمربی پرتغالی پشت سر گذاشت.

روزنامه قانون - محمد سجاد بهي: تیم ملی ایران با حضور کارلوس‌کی‌روش، دوران تازه و متفاوتی را پشت سر گذاشته است. روند حرکتی تیم ملی در زمان کی‌روش، یک روند ثابت نبود و به جرات می‌توان گفت، این تیم دوران پرافت و خیزی را با این سرمربی پرتغالی پشت سر گذاشت. بیشتر شدن وجهه بین‌المللی تیم ملی و همچنین عوض شدن شخصیت این تیم، موضوعی است که هیچ فردی نمی‌تواند منکر آن بشود. همین مساله، باعث شد دوران تازه‌ای برای تیم ایران رقم بخورد. این اتفاق، عامل مهمی بود تا استقبال از تیم ایران بیش از گذشته باشد. علاوه بر اینکه توجه رسانه و اهالی فوتبال در خارج از کشور، به این تیم جلب شد، استقبال بازیکنان ایرانی و شور و اشتیاق آن‌ها برای پوشیدن پیراهن تیم ملی نیز بیشتر شد.

این اشتیاق را می‌توان از نام‌های خارجی که نامزد حضور در تیم ملی می‌شدند به خوبی متوجه شد. به عنوان مثال حضور اشکان دژاگه و رضا قوچان نژاد که تا پیش از حضور کی‌روش برای اهالی فوتبال در ایران ناشناخته بودند، نشان می‌دهد که دورگه‌ها و ایرانیانی که در اروپا بازی می‌کردند، راهی برای نشان دادن خودشان پیدا کرده بودند. در مطلب زیر نگاهی به دورگه‌های ناموفق در تیم ملی داریم. ضمن اینکه در کنار آن‌ها، یک انتخاب سوال برانگیز داخلی را نیز به شما معرفی خواهیم کرد.

دانیال داوری

از دورگه‌های ضعیف تا چاق ها؛ انتخاب‌های عجیب کی‌روش

دانیال محمد داوری که خودش اصرار داشت او را دنیل صدا کنند، دروازه‌بان ایرانی-آلمانی تیم کی‌روش در سال 2014، پرورش یافته آکادمی باشگاه ماینتس آلمان است. او سال2013 به تیم برانشویگ کمک کرد تا پس از 28سال از بوندس لیگای‌دو به بوندس لیگای‌يك راه پیدا کند. داوری، یک فوتبالیست کاتولیک است که در جام جهانی2014 و در کنار آندرانیک تیموریان و استیون(مهرداد) بیت‌آشور، مثلث مسیحیان ایران را کامل کرد. درخشش او در بوندس لیگای‌دو، نامش را در رسانه‌های آلمانی پررنگ کرد و به همین خاطر کی‌روش که توجه ویژه‌ای به دورگه‌های ایرانی در اروپا دارد در دومین روز بهمن 91، نام او را در لیست تیم ملی قرار داد.

داوری در جریان بازی ایران-کویت در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا2015، برای اولین بار روی نیمکت ایران نشست و در بازی ایران-تایلند که با برد 3برصفر تیم ملی به پایان رسید، برای اولین بار درون دروازه ایستاد. کی‌روش در بازی بعدی هم از داوری استفاده کرد و به این ترتیب برد4بريك ایران مقابل لبنان، دومین بازی ملی داوری شد. او در بازی دوستانه مقابل گینه که با شکست 2بريك ایران همراه شد، در ترکیب اصلی قرار گرفت اما در دقیقه77 جای خودش را به حقیقی داد. همچنین در بازی دوستانه مقابل آنگولا که با تساوی1-1 به پایان رسید، تا دقیقه 67 درون قفس توری ایران ایستاد. پس از این، داوری دیگر هیچ‌گاه برای ایران بازی نکرد و اگرچه همراه تیم ملی به برزیل رفت اما در هر سه بازی جام جهانی روی نیمکت نشست تا پس از جام 2014، دیگر اثری از او در تیم ملی نباشد.

استیون یا مهرداد بیت‌آشور

از دورگه‌های ضعیف تا چاق ها؛ انتخاب‌های عجیب کی‌روش

مدافع ایرانی-آمریکایی تیم سن‌خوزه، در سال ۹۱ توسط یورگن کلینزمن به اردوی تیم ملی آمریکا دعوت شد و در سال ۹۲، کی‌روش نیز او را به تیم ملی ایران دعوت کرد و با وجود توجهی که کلینزمن به این مدافع داشت، او دعوت کی‌روش را قبول کرد. بیت‌آشور در دقیقه۷۶ بازی ایران-تایلند به جای ماهینی وارد زمین شد تا اولین بازی ملی او ثبت‌شود.

سپس در دوبازی بیرون از خانه مقابل تایلند و لبنان در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا۲۰۱۵، به صورت کامل بازی کرد و حتی در مقابل تایلند یک پاس گل هم داد. در جریان دو بازی دوستانه ایران مقابل گینه و مونته‌نگرو، ۴۵دقیقه برای ایران بازی کرد و در بازی ایران-آنگولا نیز ۹۰دقیقه در ترکیب اصلی قرار داشت. بازی خانگی مقابل تایلند، آخرین حضور بیت‌آشور در تیم ملی بود و این مدافع راست، که در لیست ۳۵نفره اعزام به جام جهانی۲۰۱۴ بود، به لیست نهایی کی‌روش راهی پیدا نکرد تا زودتر از داوری با پیراهن تیم ملی خداحافظی کند. مهم‌ترین افتخار ورزشی این فوتبالیست دورگه، قهرمانی در لیگ حرفه‌ای فوتبال آمریکاست.

امید نظری

از دورگه‌های ضعیف تا چاق ها؛ انتخاب‌های عجیب کی‌روش

هافبک ایرانی-فیلیپینی و متولد شهر مالمو سوئد. فوتبال باشگاهی او بیشتر در لیگ سوئد سپری شد اما سال2016 راهی شرق آسیا شد و بازی در لیگ‎های فیلیپین و مالزی را هم تجربه کرد. نظری در سال 91 توسط کی‌روش به تیم ملی دعوت شد. نظری در همین سال اولین بازی ملی خودش را مقابل تونس انجام داد و پس از آن در بازی مقابل اردن نیز از ابتدای نیمه دوم وارد زمین شد. دیدار دوستانه تیم ملی مقابل تاجیکستان که با نتیجه 6بريك به سود ایران به پایان رسید، سومین بازی نظری و اولین بازی ملی است که او 90دقیقه در زمین حضور داشت. نظری که با تیم ملی به مسابقات غرب آسیا اعزام شده بود، مقابل عربستان 90دقیقه بازی کرد. او مقابل یمن نیز به صورت کامل در زمین بود و موفق شد تنها گل ملی خودش را در دقیقه41 به ثمر برساند. با این‌حال نتوانست نظر کی‌روش را برای ادامه کار در مقدماتی جام جهانی و جام ملت‌ها جلب کند و به این ترتیب به نقطه پایان همکاری با تیم ملی رسید.

محمدرضا خانزاده

از دورگه‌های ضعیف تا چاق ها؛ انتخاب‌های عجیب کی‌روش

خانزاده را باید عجیب‌ترین انتخاب کی‌روش دانست. او پس از حاشیه‌ای که در اردوی پرسپولیس و در برخورد با هوادارانی که مقابل هتل محل اقامت این تیم تجمع کرده بودند، درست کرد در فوتبال ایران تا مرز محو شدن پیش رفت اما شاید سرمربی پرتغالی فرشته نجات او بود! خانزاده همراه با تیم ملی دوجام جهانی و یک جام ملت‌ها را تجربه کرده اما در این سه تورنمنت فقط تماشاگر بازی‌ها از روی نیمکت بوده است! او در سال۹۱ به تیم ملی دعوت شد.

سه مسابقه تیم ملی در بازی‌‌های غرب آسیا مقابل عربستان، بحرین و یمن اولین بازی‌های ملی خانزاده محسوب می‌شوند. سپس در باخت دوستانه ۳بريك مقابل عمان، به مدت ۱۸دقیقه برای تیم ملی بازی کرد. در مقدماتی جام جهانی به او بازی نرسید اما در مقدماتی جام جهانی۲۰۱۴، به مدت ۹دقیقه مقابل کویت بازی کرد. در تساوی صفر- صفر مقابل بلاروس توانست ۲۴دقیقه برای تیم ملی بازی کند. سپس اولین حضو ۹۰دقیقه‌ای خودش را در تساوي ۱-۱ مقابل آنگولا تجربه کرد. پس از این بازی تا سال۲۰۱۸ فرصت بازی برای تیم ملی را پیدا نکرد اما در بازی‌های تدارکاتی جام جهانی روسیه، دوباره فرصت بازی در تیم ملی را پیدا کرد. در بازی با سیرالئون، اولین گل ملی خانزاده ثبت شد. در باخت يك برصفر مقابل تونس، ۵۴ دقیقه بازی کرد و در بازی‌های بعدی مقابل الجزایر و ازبکستان، ۹۰دقیقه در زمین حضور داشت. به این ترتیب او اکنون با ۱۱بازی ملی به نظر می‌رسد که از مسافران اصلی جام ملت‌های آسیا در سال۲۰۱۹ باشد.

دورگه‌های اطراف‌تیم‌ملی

علاوه بر بازیکنان نام برده شده، فوتبالیست‌های دیگری هم بودند که مطرح شدن نام آن‌ها در کنار تیم ملی برای فوتبالدوستان ایرانی تازه و کمی عجیب بود. در روزهای پایانی‌سال ۹۵، نام یک مدافع ایرانی-انگلیسی به وضوح شنیده شد. رایان تفضلی، پرورش یافته آکادمی ساوت‌همپتون است. این مدافع ۱۹۶سانتی‌متری سابقه بازی در چمپیونزشیپ یا لیگ دسته یک انگلستان را دارد. عکس‌های او در بازی حذفی مقابل چلسی، هواداران تیم ملی را خوشحال می‌کرد اما او در نهایت به اردوی تیم کی‌روش راهی پیدا نکرد.

از دورگه‌های ضعیف تا چاق ها؛ انتخاب‌های عجیب کی‌روش

امسال نیز نام یک دورگه ایرانی-آلمانی به گوش رسید. دنیس اکرات، پرورش یافته آکادمی کلن و مونشن‌گلادباخ است. دنیس 21ساله، از تیم دوم مونشن گلادباخ به تیم دوم سلتاویگو راه پیدا کرد و از ابتدای سال2018 به عضویت تیم اصلی سلتاویگو درآمد. ضمن اینکه يك بازی نیز برای تیم زیر19 سال آلمان انجام داده است. گفته می‌شود او برخلاف دورگه‌های دیگر، تصمیم گرفت دعوت کی‌روش را رد کند و به فوتبال حرفه‌ای خودش در کشورآلمان و لالیگا ادامه بدهد.

از دورگه‌های ضعیف تا چاق ها؛ انتخاب‌های عجیب کی‌روش

الکساندر سمیع‌زاده، دیگر دورگه ایرانی-انگلیسی است که در آکادمی باشگاه منچسترسیتی آموزش دیده است. سمیع زاده ۲۰ساله مدتی را هم در تیم اصلی بولتون بازی کرد اما شهرت او به خاطر درخشش فوق‌العاده در فوتبال پایه‌های انگلستان است. این فوتبالیست متولد تهران که از ۱۵سالگی در فوتبال انگلستان حضور دارد، ممکن است در سال‌های آینده به عضویت تیم اصلی منچسترسیتی درآید. تعریف و تمجید کی‌روش در برگه شخصی خودش از این مهاجم، نشان می‌دهد که سرمربی تیم ملی ایران نگاه ویژه‌ای به او دارد.

از دورگه‌های ضعیف تا چاق ها؛ انتخاب‌های عجیب کی‌روش

علاوه بر این‌ها، یک بازیکن ایرانی-استرالیایی نیز مورد توجه کی‌روش قرار داشت اما او ترجیح داد برای تیم ملی استرالیا بازی کند. دنیل ارزانی متولد شهر خرم‌آباد است. او در هفت سالگی راهی استرالیا شد و اکنون 19سال سن دارد. ارزانی که به همراه تیم ملی استرالیا عازم جام جهانی روسیه شد و به عنوان یکی از جوانان آینده دار نام خودش را در این جام مطرح کرد، در سال جاری میلادی به عضویت تیم منچسترسیتی درآمد اما اکنون به صورت قرضی برای تیم سلتیک اسکاتلند بازی می‌کند. این هافبک هجومی در 6بازی برای تیم ملی استرالیا، یک بار و در جریان برد 2بريك مقابل مجارستان، موفق به گلزنی شده است.

از دورگه‌های ضعیف تا چاق ها؛ انتخاب‌های عجیب کی‌روش

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      در داخل کشور جوانان شایسته و استعدادهای ناب ایرانی کم نیستند اگر کیروش به لیگ خودمون نگاه دقیق تری داشته باشه جوانان مستعد با کیفیت بسیار بالاتری از دورگه ها در لیگ داخلی وجود دارند که متاسفانه نه دیده شدند و نه به تیم ملی دعوت شدند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این بازیکنان هم ایرانی هستن

    • شهرام

      خوب که چی . ؟ یعنی توی لیگ خودمون کسی نبود که بیشتر از این بی مصرفها بتونه به تیم کمک کنه . ؟ جالبه که خودتون هم نمیدونین چرا از کیروش طرفداری میکنین .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لیگ خودمون اگه لیگ بود وضعش این نبود اوناییم که خیلی ادعا دارن لژیونر میشن

    • بدون نام

      خانزاده مگه دورگه هستش

      پاسخ ها

      • vahid

        نه باباش مدیر بانک سامانه، کیروش هم بانک سامان رو تبلیغ میکنه!

        زیبا نیست؟!

    • بدون نام

      کیروش ریس فدراسیونه هر کاری دوس داشته باشه انجام میده و فردوسی پور دلال هم ازش حمایت میکنه.باید اخراجش کنن.

    • مهدی

      بیت اشور خوبه ولی کیروش نمیدونم چرا بهش اعتقاد نداره. اون المانیه هم گه رد کرد اومدن ب ایرانو.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج