۸۰۷۳۸
۷۵ نظر
۳۵۶۵۵
۷۵ نظر
۳۵۶۵۵
پ

بزرگ‌ترین ریاضی‌دان‌های تاریخ +عکس

ریاضی و علم حساب پایه و اساس درک جهان هستی است و در دنیای مدرن نیز کاربرد بسیاری دارد. به همین دلیل، ریاضی‌دان‌های بزرگ جهان در پیشرفت علم نقش بسیار مهمی داشته اند و به همین دلیل نام آنها به نیکی در تاریخ ثبت شده است.

بزرگ‌ترین ریاضی‌دان‌های تاریخ +عکس





برترین ها: ریاضی را «زبان دنیا» می دانند. ریاضی و علم حساب پایه و اساس درک جهان هستی است و در دنیای مدرن نیز کاربرد بسیاری دارد. هر سازه بشری را که نگاه کنید، ردپای علم حساب را در آن پیدا خواهید کرد. به همین دلیل، ریاضی‌دان‌های بزرگ جهان در پیشرفت علم نقش بسیار مهمی داشته اند و به همین دلیل نام آنها به نیکی در تاریخ ثبت شده است.

فیثاغورث (Pythagoras)

فیثاغورث یکی از بزرگ ترین فیلسوفان و ریاضی‌دان‌های یونانی بوده است. او در سال های۵۶۹-۵۰۰ پیش از میلاد مسیح زندگی می کرد و نخستین کسی بود که توانست اصول پراکنده‌ای را که ریاضیدانان نخستین عمدتا با استقرا و آزمون و خطا کشف کرده بودند، بر پایه اصول و براهین قیاسی بنا کند. فیاغورث از جمله فیلسوفانی است که موجب پیشرفت زیاد ریاضی شد. او کاشف قضیه فیثاغورث است. قضیه فیثاغورس در هندسه، بخشی از صورت کلی قانون کسینوس‌ها در زمانی است که زاویه بین دو خط ۹۰ درجه‌ است. به عبارت دیگر، در یک مثلث قائم الزاویه همواره مجموع توان‌های دوم دو ضلع برابر با توان دوم ضلع سوم است.

بزرگ‌ترین ریاضی‌دان‌های تاریخ +عکس

البته برخی منابع شک دارند که این قضیه را خود فیثاغورث کشف کرده باشد و آن را یکی از شاگردان او یا به Baudhayana نسبت می دهند که ۳۰۰ سال قبل در هند زندگی می کرده است. اما در نهایت، فیثاغورث را پدر ریاضی جدید می دانند و نام او در تاریخ ثبت شده است.

اندرو وایلز (Andrew Wiles)

تنها ریاضی‌دان زنده که در زمانه حال زندگی می کند و نام او در میان برترین ها ثبت شده است، اندرو وایلز است. دلیل شهرت او اثبات «قضیه آخر فرما» است. قضیه آخر فرما یکی از مشهورترین قضیه‌های تاریخ ریاضیات است و می گوید: معادله برای جواب صحیح و غیر صفر ندارد. یعنی اعداد صحیح و غیر صفر و و را نمی‌توان یافت که جواب‌های معادله فوق باشند. اندرو وایلز استاد دانشگاه پرینستون در سال ۱۹۹۳میلادی با استفاده از نظریه اعداد پیشرفته اثباتی برای این قضیه ارائه کرد که دارای مشکلی بود ولی در سپتامبر ۱۹۹۴ اشکال این راه حل توسط خود وایلز و با همکاری یکی از همکارانش به نام «تیلر» برطرف شد.

بزرگ‌ترین ریاضی‌دان‌های تاریخ +عکس

وایلز به مدت ۷ سال گوشه عزلت و تنهایی گزید تا بتواند این قضیه را ثابت کند. البته پس از انتشار آن، این اثبات ایرادی داشت که او دوباره به مدت یک سال دیگر از همه انسان ها دوری گزید و در خلوت خود با همکاری همکارش «تیلر»، این اشکال را برطرف کرد.

سر اندرو جان وایلز در ۱۱ آوریل سال ۱۹۵۳ میلادی متولد شده است و ریاضی دانِ محقق در دانشگاه آکسفورد است.

ایساک نیوتن و ویلهلم لایب‌نیتس (Isaac Newton and Wilhelm Leibniz)

این دو ریاضی‌دان بزرگ را در یک آیتم قرار داده ایم زیرا هر دو مخترع محاسبات دیفرانسیل و انتگرال هستند که هم‌زمان اما کاملا مستقل از هم این علم را کشف کرده اند. ویلهلم لایب‌نیتس فیلسوف، ریاضیدان و فیزیک‌دان آلمانی بود و در خلال سال های ۱۶۴۶ تا ۱۷۱۶ میلادی زندگی می کرده است. لایب‌نیتس در تاریخ ریاضی و فلسفه مقام بالایی دارد. علامت‌هایی که لایب‌نیتس در محاسبات دیفرانسیل و انتگرال استفاده می‌کرده است، هنوز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بزرگ‌ترین ریاضی‌دان‌های تاریخ +عکس

تفاوت او با نیوتن این است که در مکانیک کلاسیک، او عقیده داشت فضا و مکان نسبی هستند، در حالی که نیوتون بر مطلق بودن زمان و مکان اصرار می‌ورزید. ایساک (آیزاک) نیوتن فیزیک‌دان، ریاضی‌دان، ستاره شناس، فیلسوف و شهروند انگلستان بود و در خلال سال های ۱۶۴۳ تا ۱۷۲۷ میلادی زندگی می کرده است. او در سال ۱۶۸۷ میلادی « اصول ریاضی فلسفه طبیعی» را نوشت و در آن مفهوم گرانش عمومی را مطرح ساخت. از دیگر کارهای مهم او بنیان‌گذاری حساب دیفرانسیل و انتگرال است. همچنین، نیوتن پس از آزمایش‌های دقیق دریافت که نور سفید ترکیبی از تمام رنگ‌های موجود در رنگین‌کمان است.

نیوتن یکتاپرست بوده و باور داشته است جهان در سال ۲۰۶۰ میلادی پس از جنگ نیکی و بدی که در آن نیکی به پیروزی می‌رسد، به پایان می‌رسد.

لئونارد پیسانو بلگولو(Leonardo Pisano Blgollo)

لئونارد پیسانو بلگولو مقلب به لئوناردو فیبوناتچی نخستین ریاضی‌دان بزرگ اروپا در قرن سیزدهم است. او در خلال سال های ۱۱۷۰ تا ۱۲۵۰ میلادی می زیسته است و به ریاضیات اسلامی آشنایی کامل داشته است. او از ریاضی‌دان‌های مسلمان همچون خوارزمی، کرجی و ابوکامل الهام و تاثیر گرفته است.

بزرگ‌ترین ریاضی‌دان‌های تاریخ +عکس

از جمله مهم‌ترین کارهای این ریاضیدان بزرگ، معرفی سیستم اعداد اعشاری به عنوان جایگزینی بسیار کارآمدتر به جای سیستم اعداد رومی است که استفاده از آن از زمان امپراتوری روم رایج بوده ‌است.

لئوناردو به علت بازرگان بودن پدرش به کشورهای بسیاری از جمله مصر و سوریه مسافرت کرد و در طول این سفرها با ریاضیات اسلامی آشنا شد. او به برتری روش‌های محاسبه مسلمانان پی برد و پس از بازگشت به زادگاه خود در سال ۱۲۰۲ حاصل آموخته‌های خود را با نوشتن لیبر آباکی به معنای کتاب حساب منتشر ساخت.

آلن تورینگ (Alan Turing)

آلن ماتیسون تورینگ ریاضی‌دان، منطق‌دان و رمزنگار بریتانیایی بود. تورینگ را به عنوان پدر علم محاسبه نوین و هوش مصنوعی می شناسند. تورینگ در سال ۱۹۵۰ میلادی، در مقاله‌ای معیاری برای تعیین میزان هوشمندی رایانه پیشنهاد کرد که پس از آن به آزمایش تورینگ معروف شد. این آزمایش می گوید: «سزاوارترین معیار برای هوشمند دانستن یک ماشین این ا‌ست که آن ماشین بتواند انسانی را توسط یک پایانه«تله تایپ» به گونه‌ای بفریبد که آن فرد متقاعد گردد با یک انسان روبرو است». تا به حال هیچ برنامه‌ای قادر به موفقیت در این آزمون نگردیده‌است.

بزرگ‌ترین ریاضی‌دان‌های تاریخ +عکس

او با معرفی ماشین تورینگ، یک مدل ریاضی برای تحلیل توانایی‌های ذاتی الگوریتم‌ها بنیان گذاشت. به همین دلیل ماشین تورینگ یکی از عناصر اصلی در نظریه محاسبات و نظریه پیچیدگی است. جالب است بدانید، مهم‌ترین جایزه علمی رایانه به افتخار وی جایزه تورینگ نام گرفته ‌است.

رنه دکارت (René Descartes)

رنه دکارت ریاضی‌دان و فیلسوف فرانسوی است که در سال ۱۵۹۶ میلادی در دکارت فرانسه به دنیا آمد و در فوریه سال ۱۶۵۰ میلادی در استکهلم سوئد از دنیا رفت. او از دانشمندان و فیلسوفان بزرگ تاریخ به حساب می‌آید و پس از مدرسه به تحصیل علم حقوق و پزشکی مشغول شد، اما بسیار علاقه داشت دانشی را فرا بگیرد که برای زندگی سودمند است و به همین دلیل به جهانگردی پرداخت.

پس از مدتی، دکارت به فکر یکی‌ساختن همه علوم افتاد. در شب دهم نوامبر سال ۱۶۱۹ میلادی، او سه رویا دید و آنها را چنین تعبیر کرد که «روح حقیقت او را برگزیده و از او خواسته تا همه دانش‌ها را به صورت علم واحدی درآورد.» دکارت قانون شکست نور را در علم فیزیک کشف کرد و در ریاضیات و هندسه هندسه تحلیلی را بنا نهاد.

بزرگ‌ترین ریاضی‌دان‌های تاریخ +عکس

دکارت در ابتدا برای دستیابی به معرفت یقینی، از خود پرسید: آیا اصل بنیادینی وجود دارد تا بتوانیم بدون هیچ شکی همه دانش و فلسفه را بر آن بنا کنیم؟ برای این منظور، دکارت لازم دانست به همه چیزشک کند. همین باعث شد در دانسته‌های خود تجدید نظر کند. این شک های مشهور دکارت تا جایی پیش رفت که به وجود جهان خارج نیز شک کرد و گفت: از کجا معلوم که من در خواب نباشم؟ شاید این طور که من حس یا فکر می‌کنم یا به من گفته‌اند، نباشد و همه اینها مانند آنچه در عالم خواب بر من حاضر می‌شود، خیالات محض باشد! اصلا شاید شیطانِ پلیدی در حال فریب دادن من است و جهان را به این صورت برای من نمایش می‌دهد؟

اما او سر انجام به اصل تردید ناپذیری که به دنبالش بود، رسید. این اصل این بود: من می‌توانم در همه چیز شک کنم، اما در این واقعیت که شک می‌کنم، نمی‌توانم تردیدی داشته باشم. بنابراین شک کردن من امری یقینی است و از آنجا که شک، یک نحوه از حالات اندیشه و فکر است، پس واقعیت این است که من می‌اندیشم. چون شک می‌کنم، پس فکر دارم و چون می‌اندیشم، پس کسی هستم که می‌اندیشم. در نهایت، دکارت این اصل را به این صورت بیان کرد: «من می اندیشم، پس هستم.»

به گفته دکارت، تصور خدا در ذات ماست؛ خدا خودش این تصور را قبل از اینکه به این دنیا بیاییم، در ما قرار داده‌است.

اقلیدوس (Euclid)

اقلیدوس حدود ۳۰۰ سال پیش از میلادی مسیح زندگی می کرده است و او را پدر علم هندسه می دانند. او یونانی و نویسنده موفق‌ترین کتاب درسی تاریخ، اصول (Elements) است. کتاب اصول ۱۳ مقاله و ۴۶۵ قضیه راجع به هندسه، نظریه اعداد و جبر مقدماتی دارد. در کتاب اصول، اقلیدس همه دستاوردهای پیشینیان در هندسه را گرد آورده و به شکلی نو نظم بخشیده و از خود نیز چیزهایی به آن افزوده است.

بزرگ‌ترین ریاضی‌دان‌های تاریخ +عکس

هندسه اقلیدسی بر چند اصل ساده و بدیهی استوار است و تمام قضایای هندسی از آنها نتیجه گرفته می‌شود؛ به گونه‌ای که هر قضیه ثابت‌کننده قضیه پس از خود باشد. افزون بر هندسه مسطحه، فصل‌هایی از کتاب هم به جبر، نظریه اعداد و هندسه فضایی اختصاص یافته است.

شیوه ابتکاری اقلیدس در تالیف «اصول» بسیار مورد توجه دیگر ریاضیدان‌ها قرار گرفت و پس از کوتاه مدتی، این کتاب به عنوان مرجع اصلی آموزش هندسه پذیرفته شد. باید بدانید، اقلیدس عکس قضیه فیثاغورث را مطرح کرده است که اگر در یک مثلث مجذور یک ضلع برابر مجموع مجذورهای دو ضلع دیگر باشد، زاویه بین آن دو ضلع، زاویه قائمه است.

گئورگ فردریش برنهارد ریمان (G. F. Bernhard Riemann)

گئورگ فردریش برنهارد ریمان ریاضی‌دان آلمانی بود که کارهایش در زمینه آنالیز و هندسه دیفرانسیل پایه ریاضی نظریه نسبیت عام شد. او در سپتامبر سال ۱۸۲۶ میلادی به دنیا آمد و در ژوئن سال ۱۸۶۶ میلادی از دنیا رفت.

مهم‌ترین فرضیه ریمان این بود که از یک نقطه فرضی نمی‌توان خطی به موازات خط دیگر رسم کرد. این فرضیه اساس هندسه نااقلیدسی را بنیان نهاد. تحقیقات وی در مورد اعداد اول بسیار نیز بسیار جالب توجه ‌است.

بزرگ‌ترین ریاضی‌دان‌های تاریخ +عکس

ریمان یکی از خوشنام تریم ریاضی‌دان های مشهور قرن ۱۹ میلادی است.

کارل فردریش گاوس (Carl Friedrich Gauss)

کارل فریدریش گاوس ریاضیدان بزرگ آلمانی است. او به عنوان یکی از برترین ریاضی‌دانان همه ادوار شناخته شده‌ است و شاید بتوان گفت که برترین آن‌هاست. به دلیل تحقیقات و دستاوردهای بی‌مانند و بی‌شمار گاوس، به او لقب «شاهزاده ریاضی‌دان‌ها» را داده‌اند. گاوس نیز ریاضیات را «ملکه علوم» می دانست.

گاوس در خانواده‌ای محروم در شهر براونشوایگ در ٣٠ آوریل ١٧٧٧ زاده شد. نبوغ گاوس از دوران کودکی آشکار شد. گفته می‌شود که هوش سرشار او زمانی آشکار شد که در سه سالگی اشتباهی را که پدرش در محاسبه دارایی‌ها بر روی کاغذ انجام داده بود در ذهنش تصحیح کرد. داستان دیگری که درباره هوش بسیار او گفته می‌شود آن است که آموزگارش، در دبستان، برای سرگرم کردن شاگردان به آنان گفت اعداد بین ۱ تا ۱۰۰ را با هم جمع کنند؛ گاوس خردسال پاسخ درست را تنها در چند ثانیه با به کارگیری یک بینش ریاضیاتی چشمگیر به دست آورد. راهکار او این بود: با جمع کردن دو به دو عبارت‌ها از دو سر فهرست شماره‌ها، پاسخ هر یک از این جمع‌ها برابر خواهد شد.

بزرگ‌ترین ریاضی‌دان‌های تاریخ +عکس

در حالی كه هنوز يك نوجوان بود، گاوس به اكتشافات چشمگیری دست یافت از جمله روش کمترین مربعات برای اداره داده‌های تجربی. در ٣٠ مارس ١٧٩۶ او در سن ١٩ سالگی با نشان دادن اینکه یک ١٧-ضلعی باقاعده توسط پرگار و خط‌کش نا مدرج قابل رسم است توانست مشکلی را حل کند که ٢٠٠٠ سال قبل از آن فکر اقليدس را مغشوش کرده بود.

گاوس در رساله دکترا خود قضیه اساسی جبر را اثبات نمود. این قضیه مهم می‌گوید که هر چندجمله‌ای درجه n، با به شمار آوردن ریشه‌های تکراری، دارای n جواب است. در ١٧٩٩، گاوس ثابت كرد كه C اعداد مختلط یک میدان بسته جبری است. اين امر در آن زمان بسیار مهم بود و از این روی قضیه اساسی جبر نام‌گذاری شده است.

لئونارد اویلر (Leonhard Euler)

لئونارد اویلر ریاضیدان و فیزیکدان برجسته سوئیسی بود. او در آوریل سال ۱۷۰۷ میلادی به دنیا آمد و در سپتامبر سال ۱۷۸۳ میلادی نیز از دنیا رفت. او یکی از برجسته‌ترین ریاضیدانان سده ۱۸ و یکی از بزرگترین دانشمندان تمام دوران شناخته شده ‌است.

او کشف‌های بسیار مهمی در زمینه‌های حساب دیفرانسیل و انتگرال و نظریه گراف داشته ‌است. اویلر همچنین اصلاحات مهمی در زمینه‌های تجزیه و تحلیل ریاضی مانند مفهوم تابع ریاضی انجام داده‌است.
اویلر همچنین برای کارهای خود در مکانیک، دینامیک سیالات، اپتیک و نجوم شهرت دارد.

بزرگ‌ترین ریاضی‌دان‌های تاریخ +عکس

اویلر همچنان به مطالعات ریاضی خود ادامه می‌داد و رفقایش او را روح آنالیز ریاضی می‌دانستند. آراگو در باره اویلر چنین گفته‌است:اویلر با همان سهولتی که انسان نفس می‌کشد محاسبات ریاضی را انجام می‌دهد.

اویلر به معنای واقعی یک هندسه‌دان واقعی بود. در کار او ریاضیات بستگی نزدیکی با کاربرد سایر علوم با مسایل فناوری و زندگی عمومی داشت. در آثار ریاضی اویلر تحلیل ریاضی جایگاه نخست را دارد؛ هفده جلد از مجموعه آثار او در این زمینه‌است. او با کشفیات متعدد به تحلیل ریاضی کمک کرد. نحوه عرضه آن در کتابهای درسی خود را منظم ساخت در بنیادگذاری رشته‌های متعدد ریاضی نظیر حساب جامع و فاضل تغییرات، نظریه معادلات دیفرانسیل، نظریه مقدماتی توابع متغیرهای مختلط و نظریه توابع خاص بی اندزه کمک کرد. وی بسیاری از قراردادهای کنونی علایم ریاضی را به وجود آورد.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      این نیوتون تو همه چی دست داشته.هرچی میخونیم به نام اونه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اره والا!

      • ارش

        چون دزد قهاری بوده ،قوانین اول دوم سوم نیوتن بعدها مشخص شد که سرقت علمی بوده ،هر کدومو از یه دانشمند کش رفته همه رو بنام خودش تنها ثبت کرده

    • حسین

      خدا لعنتشون کنه ، اسیر کردن مارو p-:

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من هم همین ها رو دیدم بی خیال شدم نرفتم ریاضی دان بشم دیگه واسه همین آه و ناله های قشر دانشجو و دانش آموز که میریزه پشت سر آدم... به خودم گفتم نه واقعا ارزشش رو داره؟؟!! !!! o.O

    • احمد

      اینا آدمن؟ما آدمیم؟ ...

      پاسخ ها

      • مهدی...

        اینا مغز ی داشتن 300000 اسباب بخار نه مثل ما 1 اسباب بخار

    • بدون نام

      اطلاع رسانیتون دقیق نیست فردی مثل ریمان بیشتر فیزیک دانه تا ریاضی دان
      آلن تورین
      بیشتر تو کامپیوتر بوده تا ریاضی
      اشخاصی مثل ارشمیدس - پاسکال - لاپلاس و ... چی بودن ؟ چوپان بودند که اسمشونو نزدین

      پاسخ ها

      • سارا

        ارشمیدس و پاسکال بیشتر فیزیکدان بودندتا ریاضی دان

      • امیر

        جناب ریمان شاید تو فیزیک هم ایده داشته باشه ولی خالصا ریاضیدانه می تونی برای اطلاعات بیشتر به کتاب تاریخ ریاضی مراجعه کنید

    • بدون نام

      بد نیست بدونید که فیثاغورث در زمان هخامنشیان زندگی می کرده و به خاطر مشکلات عقایدی که داشته از یونان میاد و داخل ایران زندگی میکنه تا با آزادی بتونه زندگی کنه . کلا همیشه ممالک آزاد استعداد ها رو خوب جذب میکنه .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        منبعت کو؟
        ما که تا حالا نشنیدیم فیثاغورث توی ایران زندگی میکرد!

      • سروش

        .چرا چرت میگی

      • بی‌نام

        بله. فیثاغورث در ایران نیز زندگی کرده است. کتاب سیاحتنامه فیثاغورث درباره سفرش در ایران است. ایشون در ایونیا زندگی میکردند که مال ایران بود. ایشون اصلا در ایران زندگی کرده اند.

    • یکی

      چه عجب از این چیزا هم گذاشتین به جای ماتیک و مد لباس و جواهرو از اینا

    • هانيه

      واقعا ممنون كاش مام مثل اينا زرنگ بوديم

    • الناز

      هههههههههههههه چرا

    • عارف

      فرما پس کوش آخه مهمترین ریاضیدان دنیا را چرانزاشتین بعدش مریم میرزا خانی رو هم بزارید کار او از وایلز هم مهمتر بوده

      پاسخ ها

      • مهدی...

        افلین برتو
        خخخخخخخخخخخ

      • بدون نام

        این دلیل نمی شه که هرکس جایزه فیلدز گرفته یزرگترین ریاضیدان جهان باشه!البته باید گفت هیچوقت دقیقا نمی شه بزرگترین ریاضیدان ها را مشخص کرد چون کلی نابغه وجود داشت.همانطور که نیوتون گفت: اگر فاصله دورتری را دیده‌ام با ایستادن بر شانه‌های غول ها بوده است.
        فرما رشته اش حقوق بوده ولی می توان او را از بزرگترین ریاضیدانان جهان قرار داد،قضیه آخر فرما برای 350 سال اثباتی نداشت او این مسئله در حاشیه ای کتابی نوشت و زیرش نوشت من اثبات شگفت انگیزی برای این مسئله پیدا کرده ام ولی بع علت کمی جا نمی نویسم.

    • بدون نام

      دستشون درد نکنه

      پاسخ ها

      • مهدی...

        باید درد کنه تا بنویسن هههههههههههههه

    • کنجکاو

      ببخشید یه سوال دارم دبیرمون گفته چرا مرکز دایره با حرف oشروع می شه گفتم شاید تو ریاضی دان ها بااشه ولی نبود شما جوابش رو نمی دونید ؟

      پاسخ ها

      • فیلسوف

        تو باید جواب این سؤال خودت رو تو دایره بگردی تا پیداش کنی همین کافیته

      • یه نفر

        مرکز دایره همیشه o نیست که..وقتی مرکز مبدا مختصات باشه میگن o ..در غیر اینصورت مختصاتش رو میگن ..اون O هم مخفف Origin به معنی ریشه و مبدأ که همون مبدأ مختصاته.

    • رضا

      عکس رضا قاسمی هم بگزارید (ریاضیدان نو ظهور)

    • دوست

      احمقای بدبخت بیگانه پرست
      تو دنیا ریاضی دانی به بزرگی و عظمت خواجه نصیر الدین طوسی وجود نداره باور نمیکنید برید کتاباشو مطالعه کنید
      حتی ریاضی دانای امروزی هم تو کفش موندن
      پاسکال باید افتخاره کنه که کاش شاگرد اون بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این دلیل نمی شه که ما بیگانه پرست باشیم، در هر کشوری دانشمندان بزرگی وجود داشته.

    • محمد

      عالی بود.بزگترین آرزو تو دنیا اینکه منم تو ریاضی حرفی برا گفتن داشته باشم اما...

    • محمد

      عالی بود.بزگترین آرزو تو دنیا اینکه منم تو ریاضی حرفی برا گفتن داشته باشم اما...

    • بدون نام

      كاش رياضي دانان وطني رو هم مي گذاشتي.مثل جمشيد كاشاني، موسي خوارزمي، ابوكامل، بوزجاني، ابوريحان بيروني، عمرخيام،خواجه نصير الدين طوسي، شيخ بهايي و ...

      پاسخ ها

      • اسمان

        شیخ بهایی که لبنانی بود مهاجرت کرده بود به ایران

        ابوریحان بیرونی هم که از افغانستان است

    • mahan

      من فوق دکترای پزشکی و میخوام یک چیزی اختراع کنم اما هرچه فکر میکنم نمیتونم ماشلا به ادیسون که بیشتر 10000 اختراع ثبت کرده

    • امیررضا

      دوست عزیز چون تمام مرکز هارو با حرف لاتین optical یا مرکز اپتیکی هم بهش میگن و اول اسمشو گذاشتن رو مرکز دایره که با حرف لاتین o شروع میشه

    • جاویدبارکزهی

      سلام من خیلی علاقه زیادی به ریاضیدارن محصوصن اگه ریاضی من ضرب رقم های بالای 18رقم باشد

    • ولادیمیر ایلیچ اولیانوف

      سلام دربین این برترینهای ریاضی ایا ریاضیدانهای هموطن در رده های اخر هم جا نداشتند؟
      دکترحسابی در چه سطحی هست؟

    • حمید

      دوستان عزیز خیلی از انسان ها برای پیشرفت بشریت تلاش کردن.
      ولی الان سرعت پیشرفت چند صد برابر قرن های گذشته شده.خیلی از دانشمندان از سوپرکامپیوترها کمک میگیرن تا به نتایج شگرف برسن.به نظر بنده هیچ دانشمندی به تنهایی بزرگترین نبوده و بطور مسلسل وار پیشرفت ها حاصل شدن.

    • هلیا

      با عرض سلام.خیلی ببخشید ولی بزگترین ریاضی دان تاریخ خواررزمی پدر علم جبر و معادله درجه دوم و معادلات خطی و ابوالوفای جوزجانی یا بوزجانی در دانش مثلثات و ابوریحان که اولین کسی بود که گفت زمین گرده و بعد از ان گالیله به نتیجه جرف لیشون رسید و جمشید کاشانی مخترع چهار عمل اصلی و محسابه عدد پی و دسته بندی معادلات.بهتره از بزرگان خودمون حرف بزنیم که اون ها از ما الگو گرفتن

    • بدون نام

      خدا شاهده من میتونم به اینا برسم ولی تف تو تنبلی و غفلت

    • ریاضی خوان

      توی کلاس ما یکی هست که خیلی مخه خیلی اصلا رفتارشم مثل همین نابغه هاست اونوقت استادای ما به جای پروبال دادن به همچین استعداداییی همش مسخره میکننش نمیزارنم سوالاتش روبپرسه چون نمیتونن جواب بدن.....

    • حسن دینبلی هندسه دان برجسته جهان

      فقط نام مرا در موتورهای جستحو تعقیب کنید.
      من کاشف عدد پی جدید Pi=3.154700538370
      بنیانگذار هندسه مدرن در جهان هستم.
      9 جلد کتاب علمی تحقیقی تخصصی در کارنامه علمی من است
      Pi=3.154700538379
      www.dinbali.com
      you tube

      پاسخ ها

      • حسن دینبلی

        جهان در تصرف گاوریشان عدنگ است..

    • حسن دینبلی

      سلام ضمن تشکر از شما
      من برای تثلیث زاویه با ستاره و پرگار دو جلد کتاب فنی تخصصی نوشته و چاپ کرده ام .چرا کسی حاضر نیست در موضوع تثلیث زاویه با من بحث و گفتگو کند.
      بحث و مناظره در این موضوع تکلیف پارادوکس تثلیث زاویه را برای همیشه روشن می کند.

      پاسخ ها

      • حسن دینبلی

        جهان با علم و دانش بیگانه است.
        همه ابله اند.

    • حسن دینبلی

      من با دایره ( عالی ) که کشف کرده ام .مثلثات را منسوخ شده اعلام کرده ام .
      چرا هیچ دانشمندی در این باره جرأت بحث و گفتکو با من را ندارد.
      هندسه دان برجسته جهان

      پاسخ ها

      • حسن دینبلی

        تمام مردم جهان ابله و گاوریش اند .
        با من مناظره کنید

    • نهال

      عجب شیر تو شیری هستا

    • بدون نام

      والا اينا مخ بودن مترو نكا نكنين كه وقتي ميكن ٦٩+٧ ميشينيم تو انكشتامون حساب ميكنيم يا تو ماشين حساب ميزنيم

    • بدون نام

      خوب بود

    • ایمان

      به نظر من بهترین در ریاضیات وجود ندارد چرا که به قول گاوس که میگوید ریاضی دانان بر روی هم سوار هستند. چرا که هر کدام از نامها یک چیزی در ریاضیات کشف کرده اند مثلا حسابان به نام نیوتن و لایب نیتز هندسه تحلیلی به نام دکارت جبر به نام گاوس وگالوا و به همین ترتیب پس همه چیز را همه کس داند

    • مرتضی شریفی

      سلام
      واقعا ریاضیات محض (در سطح دانشگاهی) چیز بسیار شگفت انگیز و زیبایی هست...مثلا در توپولوژی میبینیم که یک دنباله میتواند به چندین نقطه همگرا باشد و این در حالی است که در آنالیز معمولی خودمان (حقیقی) ثابت میشود که حد دنباله ها یکتاست...
      بنظرم بهترین و زیباترین رشته ها درعلوم پایه ریاضیات محض است بویژه از نقطه نظر دسته بندی آموزش عالی بنظرم گرایش "هندسه دیفرانسیل" یکی از عالی ترین گرایش های این رشته است که فکر میکنم فردی که در این گرایش متخصص باشد علاوه بر توپولوژی و بحث های مربوط به منیفلد ها و فضاهای مربوظ به هندسه ریمانی و امثالهم به گرایش آنالیز ریاضی و جبر نیز تا حد چشم گیری تسلط دارد و بنظرم به معنی واقعی کلمه یک ریاضیدان است
      نمونه اش هم میتوان به مرحوم پروفسور محسن هشترودی یا مرحوم پروفسور اسرافیلیان اشاره کرد و از افراد متخصص در این گرایش که در قید حیات هستند نیز میتوان پروفسور شهشهانی و خانم دکتر میرزاخانی را نام برد.
      به امید پیشرفت روزافزون ایران عزیز.

      پاسخ ها

      • میثم

        واقعا با صحبت های شما موافقم
        من هم لیسانسم ریا ضی محض بود و واقعا از خوندن ریاضیات محض لذت میبرم
        با. دونستن ریاضی جهان را زیبا تر میشه دید و به قول استاد فرزانه ما دکتر
        نشوادیان خداشناسی یک ریاضیدان خداشناسانه تراست

    • یحیب

      از این ایران پرستی افراطی بعضیا حالت تهوع بهم دست میده، اخه رویا پردازی و خیال بافی الکی و افراطی تا کی؟!؟
      یارو میگه اینا از ما الگو گرفتن!!!!

    • بدون نام

      تو ویکی پدیا نگاه‌کنید ۴تا از بزرگان ریاضی تاریخ ایرانین از هر کشوری بیشتر اونا رو چرا ننوشتی

    • جاوید

      منم ترجیح میدم همون تو رشته دینی قران یا جغرافیایی
      چیزی فعالرت کنم بهتره

    • Afsaneh

      سلام
      میدونم که علم ریاضیم به حد اینها نیست ولی من همشونو قبول ندارم به غیر از انیشتین

      بعضیاشون واقعا علکی. اند

      حتی اگر به نظرتون انیشتین فیزیکدان بود نه ریاضی دان

    • سجاد

      بزرگترین ریاضیدان تمام قرون و اعصار ریاضیدان بی بدیل و جز استثنایی ترین مغزهای تاریخ ....کسی نیست جز کارل فریدریش گاوس...اعجوبه ای آلمانی با ضریب هوشی 250....به دو نکته در مورد گاوس قناعت میکنم...زمانیکه لوباچوفسکی بزرگترین ریاضیدان تاریخ روسیه مبحث مثلثات نا اقلیدسی را برای گاوس فرستاد...استاد با کمال خضوع و فروتنی جواب داد ...خب این از اصول مسلم ریاضی است...در حالیکه گاوس خیلی سال قبل در لابلای چک نویس هایش به این قضیه دست پیدا کرده بود...از گاوس هیچ کتابی به دست نیامده...فقط از لابلای چند برگه ی پاره مطالبی از گاوس به دست آمده...گفته میشود اگر کل علم گاوس به ما میرسید علم دنیا چند صد سال پیشرفت میکرد

    • Hamid

      جالبه

    • علی

      اینا هیچ کدام انگشت کوچیکه خوارزمی ابن سینا و ابوریحان بیرونی و دانشمندای مسلمان دیگه نمیشن

    • کیانوش

      پس نوابغی مانند ابوریحان بیرونی و خوارزمی و بوزجانی که اصلا این قضایایی که این دانشمندا رو شون کار میکردن از طرف این دانشمندای ایرانی کشف شدن رو نام نبردین .
      خوارزمی سازنده جبری بود که الآن ریاضیات بدون اون بی معناست ...

    • رضا

      پس خوارزمی و خیام چی؟
      خیلی از بزرگان خوارزمی رو حتی برتر از فیثاغورث می دونن.

    • عليرضا

      لاگرانژ رو فراموش كرديد لاگرانژ بحق يكي از بزرگترين رياضيدانان تاريخ است

    • عليرضا

      لاگرانژ رو فراموش كرديد لاگرانژ بحق يكي از بزرگترين رياضيدانان تاريخ است

    • فاطمه

      من عاشق ریاضیم

    • امیرمحمد

      به نظر من ریاضی دانای آلمانی ازهمه ریاضی دانای کشورهای دیگه بالاترن

    • عصبانی

      اینا مارا گیج کردند

    • بدون نام

      خدارا شکر که میتونیم با کار کنیم

    • حسن دینبلی

      با سلام
      چرا دوستان ارجمند بدون مطالعه و تحقیق مطلب می نویسند. من 21 کتاب علمی فنی تحقیقی تخصصی در هندسه مدرن منتشر کرده ام و این دوستان روح شان خبر ندارد.
      همه به نوشته و گفته نقالان اشاره می کنند.

    • محمد علی

      خداییش حیف نیست خوارزمی رو توی لیست نذارین؟پدر جبر در ریاضی دنیا.

    • حسن دینبلی

      تمام نظریه ها را رد و باطل کردم
      ابلهان و گاوریشان همچنان با نظریه نرد عشق می بازند

    • سعید

      اینکه میگید ریاضی دانهای اسلامی خواهش میکنم علم بزرگ ریاضی را با توهمات اسلامی متعفن نسازید!اگه مسلمانی ریاضی دان بوده باشه بزور مسلمان شده!مثل ماها که زورکی تو شناسنامه به ما مسلمان یا شیعه میگویند!

    • حسن دینبلی

      پاشنه آشیل و چشم راست اسفندیار را در اختیار دارم
      کتاب جبر و مقابله خوارزمی سراسر غلط است.
      خیام دنیای دانش ریاضی به کثافت کشیده است .
      از نظر دانش ریاضی هیچ کس را در و اندازه های خودم نمی بینم .
      این مردم ابله و احمق جهان باید در حماقت و بلاهت خود ذوب شوند
      هیچگاه ابله مرده را نمی توان زنده کرد

    • میثم

      ای کاش از ریاضیدانهای بزرگی مثل ارشمیدوس هیلبرت پاسکال نویمن پوانکاره و در سالهای اخیر مرحومه میرزاخانی و ترنس تااو هم نام میبردند

    • فاطمه

      پس چرا نام پرفسور مریم میرزای نیست ؟
      درضمن ایران هم ریاضی دانان بزرگی داشته مثل خیام که مثلث خیام رو بده کرده یا خوارزمی که کتاب المعادله اش تو بهترین دانشگاه های جهان تدریس .
      و خیلی های دیگر ....
      اون موقع اسم نیوتن رو میگذارید به عنوان ریاضی دان ؟؟؟ اون بیشتر فیزیک دانه .
      اگه می خواستیمناز این قبیل اسم بزارن که باید نام خواجه نصیر آیدین توسی یا ابو ریحان بیرونی رو هم قرار میادیدن.

    • بدون نام

      خوب بود ولی پدر علم جبر که خیام خودمونه رو ننوشتین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج