جاباما
۱۲۴۰۷۱۷
۴۱۸۶
۴۱۸۶
پ

زیباترین روستاهای ایران را بشناسید

اورامانات تخت از ۲ قسمت کوچک و بزرگ تشکیل شده که قسمت کوچک آن متعلق به شهر حلبچه در عراق است و قسمت بزرگ آن، بخشی از استان‌های کرمانشاه و کردستان محسوب می‌شود.

اگر اهل سفر و طبیعت باشید، حتما می‌دانید که سفر به روستاهای دیدنی ایران در مقابل سفر به کلان شهرها چه مزایایی دارد.

به گزارش همشهری آنلاین، بیشتر روستاهای زیبای ایران طبیعتی بکر و دست نخورده دارند، آب و هوایشان دل انگیز و سالم است، خوراکی‌های جذاب و مخصوصی دارند، اهالی آن ها مهمان نواز هستند و آداب و رسوم جذابی دارند.

دهکده اورامانات تخت، کردستان

زیباترین روستاهای ایران را بشناسید

تعداد زیادی از زیباترین روستاهای ایران در دامنه کوه‌های بلند و روی زمین‌های شیب دار ساخته شده‌اند. دهکده اورامانات تخت نمونه جذابی از این نوع روستاهای زیبای ایرانی است. قدمت تمدن در برخی مناطق اورامانات تخت به ۴۰هزار سال می‌رسد. این روستا در رشته کوه زاگرس واقع شده و خانه‌های سنگی آن مثل ماسوله به صورت پلکانی روی هم قرار گرفته‌اند.

رودخانه‌های سیروان و لیله به این روستا سرزندگی می‌بخشند و جنگل‌های اطراف آن با درختان گلابی وحشی، زالزالک و بلوط، طبیعت چشم نوازی خلق می‌کنند. اورامانات تخت ۱۴۵۰ متر از سطح دریا فاصله دارد و این موضوع باعث شده که در بهار و تابستان آب و هوای معتدل و دل‌نشینی در این منطقه حاکم باشد.

خوب است بدانید که اورامانات تخت از ۲ قسمت کوچک و بزرگ تشکیل شده که قسمت کوچک آن متعلق به شهر حلبچه در عراق است و قسمت بزرگ آن، بخشی از استان‌های کرمانشاه و کردستان محسوب می‌شود. دهکده اورامانات تخت از ۳ قسمت هورامان تخت، ژاورو و لهون تشکیل شده است.

چطور به اورامانات تخت سفر کنیم؟

برای بازدید از این روستای تاریخی که یکی از زیباترین روستاهای ایران است، باید پس از عزیمت به استان کردستان ۷۵ کیلومتر را به سمت جنوب شرقی شهرستان مریوان طی کنید.

روستای زیارت، گرگان

زیباترین روستاهای ایران را بشناسید

یکی از بقایای دوران قاجار و پهلوی روستای زیارت گرگان است که جنگل‌های سرسبز، جاده‌های روستایی و یک آبشار کوچک حیرت‌انگیز در انتهای روستا آن را به یکی از زیباترین روستاهای ایران برای دوست‌داران طبیعت تبدیل کرده است. بهترین زمان برای سفر به این منطقه که ۱۰۰۰ متر از سطح دریا فاصله دارد اواسط بهار و اوایل تابستان است.

در این زمان، هوا خیلی گرم نمی‌شود و می‌توانید از باد خنکی که در صبح و شب می‌وزد لذت ببرید. مردم محلی روستای زیارت مهربان و مهمان‌نواز هستند و امام زاده‌ای که در روستا واقع شده برای آنها اهمیت بسیاری دارد.

روستای زیارت احتمالا برای هر کسی محلی آرام، آرامش‌بخش، سنتی و باستانی است که هیاهوی شهر را به باد فراموشی می‌سپارد. اگر قصد دارید به استان گلستان یا گرگان سفر کنید، این روستا می‌تواند محل مناسبی برای اقامت باشد.

چطور به زیارت سفر کنیم؟

روستای زیارت فاصله‌ای ۲۰ دقیقه‌ای از جنوب گرگان دارد و بخش اول مسیر آن، بلوار نهارخوران است که خود مکانی توریستی و جذاب است.

روستای میمند، کرمان

زیباترین روستاهای ایران را بشناسید

اگر درمورد روستاهای غاری و تاریخی ایران کنجکاو هستید، بهتر است روستای میمند مقصد بعدی شما باشد. میمند به عنوان یکی از تماشایی‌ترین و زیباترین روستاهای ایران به خاطر خانه‌هایش که در دل کوه کنده شده‌اند، در سال ۱۳۹۴به ثبت میراث جهانی یونسکو رسید. این روستای صخره‌ای و دستکند با هزاران سال قدمت، یکی از اولین سکونتگاه‌های ایران به شمار می‌رود.

آب و هوای میمند معتدل کوهستانی است و برای بازدید از آن بهتر است در اواسط بهار اقدام به سفر کنید. پوشش گیاهی این منطقه را بیشتر بوته‌های کوتاه و درختان جنگلی پراکنده تشکیل می‌دهند. مهم‌ترین محصولات کشاورزی میمند گردو، بادام، انگور و گلابی است که در دره‌های سرسبز اطراف و در حاشیه چشمه‌ها به چشم می‌خورند.

چطور به میمند سفر کنیم؟

این روستای زیبا با شهر بابک کرمان ۳۸ کیلومتر فاصله دارد و در فاصله ۲۶۶ کیلومتری از شهر کرمان قرارگرفته است که البته این فاصله، ارزش بازدید یکی از دیدنی ترین روستاهای ایران را دارد.

روستای کندوان، تبریز

زیباترین روستاهای ایران را بشناسید

یکی دیگر از روستاهای سنگی ایران در استان آذربایجان شرقی و در شمال شرق تبریز واقع شده است. مانند میمند، این روستا هم خانه‌هایش در سنگ کنده شده با این تفاوت که این سنگ‌ها صدها سال پیش توسط فوران آتشفشان کوه سهند شکل یافته‌اند.

کندوان با تاریخچه‌ای ۸۰۰ ساله، حدود ۶۷۰ نفر ساکن دارد. خانه‌های روستای کندوان مخروطی شکل هستند و با گشت و گذار در مغازه‌هایش می‌توانید با بررسی صنایع دستی، گیاهان و ادویه‌های محلی، نگاهی اجمالی به زندگی این غارنشینان عصر مدرن بیاندازید.

معماری منحصربه‌فرد، مناظر حیرت انگیز، غارهایی از سنگ آهک و هتل سنگی لاله، کندوان را به یکی از زیباترین روستاهای ایران تبدیل کرده است. همچنین، اهالی مهمان‌نواز این روستا به توریست‌ها اجازه می‌دهند تا وارد خانه‌هایشان شوند و عکس بگیرند یا به ازای مبلغی مناسب، در خانه‌هایشان اقامت کرده و تجربه‌ای منحصر به فرد کسب کنند.

بهترین زمان برای سفر به این روستای زیبا، انتهای اسفند تا ابتدای آبان است.

چطور به کندوان سفر کنیم؟

برای رسیدن به کندوان، باید فاصله ۳۰ کیلومتری میان تبریز و اسکو را طی کنید و از اسکو ۱۸ کلیومتر به سمت جنوب حرکت کنید تا پس از پشت سر گذاشتن شهر اسفنجان و روستای کهنمو به این روستای دیدنی برسید.

روستای ابیانه، اصفهان

زیباترین روستاهای ایران را بشناسید

ابیانه به خاطر خانه‌های قرمز رنگش به روستای قرمز معروف است. این روستا در فاصله ۴ کیلومتری از شهر نطنز اصفهان، در دامنه کوهی به نام کرکس واقع شده که یکی از مرتفع‌ترین مناطق ایران و جاذبه های اصفهان به شمار می‌رود. حفاری باستان شناسان نشان می‌دهد که ابیانه حدود ۱۵۰۰ سال پیش بنا شده و آثار باستانی این روستای چشم نواز طی دوره‌های سلجوقیان، قاجاریه، ساسانیان و صفویه ساخته شده‌اند.

در این روستای تاریخی که جزو زیباترین روستاهای ایران به شمار می‌رود، خانه‌ها از آجر و خاک رس ساخته شده‌اند و این خانه‌ها پنجره و ایوان‌های چوبی بسیار زیبایی دارند. محلی‌های ابیانه نمای خارجی خانه‌هایشان را با نوعی شن قرمز که از معدنی در نزدیکی این روستای دیدنی واقع شده است تزئین کرده‌اند.

طی سال‌های گذشته، تعداد ساکنان ابیانه به چند صد نفر کاهش یافته است اما این افراد همچنان به سبک سنتی زندگی می‌کنند. مردم در ابیانه هنوز لباس محلی می‌پوشند و در این روستا مغازه‌ای وجود دارد که به شما هم اجازه می‌دهد تا پوشیدن لباس محلی را تجربه و عکاسی کنید.

چطور به ابیانه سفر کنیم؟

برای سفر به ابیانه باید از اصفهان به نطنز بروید و پس از طی مسافتی ۴ کیلومتری، به ابیانه برسید.

روستای ماسوله، گیلان

زیباترین روستاهای ایران را بشناسید

روستای تاریخی و توریستی ماسوله یکی از زیباترین روستاهای ایران است که هوای مه‌آلود، تابستان‌های خنک و زمستان‌های برفی‌اش می‌توانند خاطرات بسیار دل‌انگیزی را برای هر کسی ثبت کنند. این روستای پلکانی حدود ۱۰۰۰ سال پیش بنا شد و منظره بسیار جذابی را برای توریست‌ها خلق کرده است. اگر به عکاسی علاقمند هستید، معماری این روستا می تواند سوژه فوق العاده‌ای برای شما باشد.

خانه‌های ماسوله نزدیک به یکدیگر ساخته شده‌اند و سقف هر خانه، حیاط خانه بالایی است. سقف‌ها و حیاط‌های این روستا به عنوان پیاده‌رو هم استفاده می‌شوند. هیچ ماشین و موتور سیکلتی اجازه تردد در ماسوله را ندارد که همین عامل موجب پاکیزگی هوای این روستا که یکی از دیدنی ترین روستاهای ایران به شمار می‌رود شده است.

جالب است بدانید تفاوت ارتفاع میان پایین‌ترین و بالاترین نقطه ماسوله ۱۲۰ متر است. علاوه بر معماری خارق‌العاده، این روستا با جنگل‌ها و کوه‌های بسیار سرسبزی محاصره شده که مناظر خاصی را برای بازدید کنندگان رقم می‌زند.

چطور به ماسوله سفر کنیم؟

برای سفر به ماسوله باید خود را به شهر فومن که در استان گیلان قرار دارد برسانید و از مسیری بسیار زیبا و رویایی، به این روستای تماشایی برسید.

فیلبند، مازندران

زیباترین روستاهای ایران را بشناسید

این روستا بالاتر از ابرها واقع شده و همین موضوع فیلبند مازندران را به یکی از تماشایی‌ترین و زیباترین روستاهای ایران تبدیل کرده است. شما می‌توانید از تماشای عبور ابرها در ارتفاعی پایین‌تر از خودتان لذت ببرید. زمانی که هوا شفاف و آفتابی است، با حضور در این روستا که در بالاترین نقطه منطقه ساخته شده، منظره فوق‌العاده‌ای از زمین‌های سرسبز و جنگل‌های زیبای اطراف می‌بینید.

تماشای طلوع و غروب و خورشید در فیلبند حتما تجربه‌ای به یاد ماندنی برای شما خلق خواهد کرد. مخصوصا زمانی که خورشید از پایین به ابرها می‌تابد و آن‌ها را با نوری چشم نواز رنگ آمیزی می‌کند.

آرامش موجود در فیلبند می‌تواند برای مدتی شما را از زندگی پر سرعت شهری دور کند. بهترین زمان برای سفر به این روستا بهار و تابستان است.

چطور به فیلبند سفر کنیم؟

برای رسیدن به فیلبند باید پس از طی کردن ۱۴۰ کیلومتر در جاده هراز، وارد مسیر فرعی ۳۰ کیلومتری‌ای شوید که شما را به فیلبند می‌رساند. این روستا ۸۶ کیلومتر با بابل و ۵۶ کیلومتر با آمل فاصله دارد و مسیر منتهی به آن مناظر فوق العاده‌ای را پیش رویتان قرار می دهد.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج