جاباما
۱۲۳۷۰۰۷
۸۰۱
۸۰۱
پ

صدای این زن را برای اولین‌بار می‌شنوید!

یک زن در صداوسیما یک مسابقه فوتبال را گزارش کرد؛ با او به گفت و گو نشستیم و از تجربه‌اش می‌گوید.

شهروندآنلاین: اگرچه پخش مسابقات فوتبال زنان از تلویزیون امری است که تاکنون اتفاق نیفتاده اما سازمان صداوسیما در راستای توجه به ورزش بانوان مدتی است در رادیو چنین اتفاقی را رقم زده است.

از حدود دو ماه قبل شبکه ای رادیویی تحت عنوان ورزش بانوان تاسیس شده و کار خود را شروع کرده است. این شبکه رادیویی به صورت مستقل به ورزش زنان می‌پردازد و البته که زیر نظر رادیو ورزش است. یکی از ماموریت های ویژه این شبکه رادیویی پخش مسابقات ورزش زنان به صورت زنده است. در هفته های گذشته پخش مسابقات رشته‌هایی مثل هندبال، والیبال و… در دستور کار بود اما درباره بازی های فوتبال چنین مساله ای را شاهد نبودیم.

اگرچه در گذشته بخش هایی از مسابقات فوتبال یا فوتسال زنان در رادیو ورزش به صورت مستقیم پخش شده اما اینکه یک مسابقه به طور کامل مستقیما از رادیو پخش شود و البته گزارشگر آنهم یک خانم باشد، موضوعی جالب و قابل توجه است.

مسابقه فوتبال دو تیم خاتون بم به عنوان نماینده ایران در لیگ قهرمانان زنان آسیا با سوگدونیای ازبکستان فرصت مناسبی بود تا شبکه رادیویی ورزش زنان به طور زنده یک بازی فوتبال زنان را کاملا و با صدای یک گزارشگر خانم پوشش بدهد. دیداری که در دور رفت با تساوی یک بر یک به پایان رسید.

اگرچه چند سال قبل فرنوش جعفری اولین خانمی بود که صدایش پای گزارش فوتبال زنان شنیده شد اما حالا بعد از مدت ها این قضیه تکرار شده است.

پانیذ فرحناک از خبرنگاران ورزشی خانم که چند سالی است در حوزه ورزش زنان فعالیت می‌کند بازی مذکور را به صورت زنده ۹۰ دقیقه از رادیو گزارش کرد تا به نوعی جزو اولین گزارشگرهای زن فوتبال در صداوسیما لقب بگیرد‍. فرحناک در گفت و گو با خبرنگار ما از این تجربه جالب صحبت کرده است.

صدای این زن را برای اولین‌بار می‌شنوید!

فکر می‌کردم از پس گزارشگری برنمی‌آیم

پانیذ فرحناک صحبت‌های خود در خصوص این گزارش اینطور شروع می‌کند: «در سال‌های گذشته چند بار پیشنهاد گزارشگری و ضبط گزارش های فان(طنز) به من شده بود، اما خودم خیلی دنبال این داستان نبودم و استنباطم این بود که از پس این کار برنمی‌آیم. در عین حال محدودیت هایی که برای خانم ها وجود دارد، کار را سخت تر می‌کند و به همین خاطر دنبال این مساله نرفتم.»

او ادامه داد: «ماجرا به این رسید که چند روز قبل خانم رستمی مدیر شبکه رادیویی ورزش بانوان تماس گرفتند و خواستند که مرا ببینند. نمی‌دانستم که قرار است پیشنهاد گزارشگری به من بدهند و وقتی این را متوجه شدم سریعا گفتم که از پس این کار برنمی‌آیم. با این حال ایشان به من لطف داشتند و اصرار زیادی کردند تا این مسئولیت را برعهده بگیرم. حتی قرار شد که یک صدای تستی برایشان ارسال کنم اما سعی می‌کردم از زیر آن در بروم چون واقعا تصور می‌کردم گزارشگری کار سختی است و نمی‌توانم انجامش بدهم. البته که هنوز هم چنین تصوری را دارم. با اینحال وقتی اصرار های ایشان و حمایت های برخی دوستان خوبم که در حوزه گزارشگری فعالیت می‌کنند را دیدم تصمیم گرفتم کار را انجام بدهم.»

حمایت ها را که دیدم، استرسم کم شد

از فرحناک پرسیدیم که چگونه به استرس خود غلبه کرد و پیشنهاد گزارشگری مسابقه فوتبال زنان را پذیرفت؟ او اینطور پاسخ داد: «در جلسه ای که خانم رستمی را دیدم و با ایشان صحبت کردم، به من اطمینان دادند که کمک حالم خواهند بود. ایشان گفتند که در کنار من به عنوان گزارشگر بازی کارشناس می‌گذارند تا استرسم کمتر شود. ماجرا پیش رفت تا اینکه چند روز قبل از رادیو تماس گرفتند و گفتند مسابقه خاتون بم با نماینده ازبکستان در لیگ قهرمانان زنان آسیا را باید گزارش کنم!»

این خبرنگار باسابقه ورزشی همچنین گفت: «وقتی این تماس با من گرفته شد، پشت تلفن درجا استرس گرفتم، ولی خجالت می‌کشیدم نه بگویم. با اینحال به خودم گفتم وقتی همه حمایتم می‌کنند این تجربه را داشته باشم. خیلی مشورت ها گرفتم و در نهایت کار را جلو بردم.»

سعی کردم لرزش صدایم به مخاطب نرسد

اولین گزارشگر زن یک مسابقه فوتبال در رادیو در بخش بعدی صحبت‌های خود اینگونه لب به سخن می‌گشاید:«اطلاعاتم را جمع کردم و به استودیو رفتم تا بازی را گزارش کنم؛ بر خلاف انتظارم و البته صحبت های قبلی نه کارشناسی در استودیو بود و نه لیست بازیکنان دوتیم را در اختیار داشتم! فهمیدم 90 دقیقه بدون وقفه خودم باید حرف بزنم و بازی را گزارش کنم! البته واقعا تهیه کننده برنامه خیلی کمک کردند. 5 دقیقه اول خیلی استرس داشتم و در صدایم لرزش مشخص بود اما سعی کردم این لرزش صدا به مخاطب نرسد.با این حال رفته رفته از استرسم کم شد و به خودم آمدم و دیدم یک مسابقه فوتبال را روی آنتن زنده گزارش کرده‌ام!»

همه گفتند که خوب گزارش کردی

او در ادامه افزود: «بعد از اتمام بازی اولین سوالی که از دست اندرکاران برنامه پرسیدم این بود که خوب گزارش کرده ام یا نه؛ جالب اینکه همه گفتند برای تجربه اول خیلی خوب بوده و در کل بازخوردهای خوبی گرفتم. حتی بخش هایی از گزارش من در رادیو ورزش هم پخش شد. جالب اینکه فردای آن روز نیز زنگ زدند و برای بازی برگشت که هفته بعد برگزار می‌شود، دعوت کردند تا دوباره گزارش مسابقه را انجام بدهم.»

از این اتفاق خوشحال هستم

فرحناک در پاسخ به این پرسش که به عنوان یک زن گزارش مسابقه فوتبال در رادیو چه حسی به شما می‌دهد، تاکید کرد:‌«ما در رادیو گزارشگر زن برای مسابقات رشته های دیگر داشته ایم. در فوتبال هم خانم فرنوش جعفری تجربیات گرانبهایی در این عرصه دارند و حالا من به صورت کامل یک بازی را گزارش کردم.»

این خبرنگار خانم افزود: «خوشحالم که چنین تجربه ای به نام ثبت شد. اعتقادم بر این است دختران ایرانی توانایی انجام هر کاری را دارند و امیدوارم که تجربه ثبت شده برای من در آینده گسترده تر شود و شاهد موفقیت‌های هرچه بیشتر زنان ایرانی در این عرصه باشیم. از دست اندرکاران رادیو ورزش و همچنین صدای ورزش زنان تشکر می‌کنم که این فرصت را در اختیارم قرار دادند و بابت اعتمادشان ممنونم.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج