جاباما
۱۲۳۰۱۴۰
۲۳ نظر
۸۷۶۱
۲۳ نظر
۸۷۶۱
پ

روزگار اشک‌بارِ مرد محبوب دهه ۶۰ تلویزیون

جلال مقامی از بزرگان گویندگی ایران است و صدایش ماندگار.

برترین‌ها: در روزهای اخیر و به مناسبت زادروز جلال مقامی، از اساتید برجسته دوبلاژ ایران، صداوسیما گزارشی از وضعیت کنونی وی تهیه کرد. به نظر می‌رسد که مقامی دیگر گویندگی را کنار گذاشته و بیشتر در خانه به مطالعه و مشاهده فیلم می‌پردازد. به هر حال جلال مقامی از بزرگان گویندگی ایران است و صدایش ماندگار.

روزگار اشک‌بارِ مرد محبوب دهه ۶۰ تلویزیون

مجری «دیدنی‌ها» این روزها نقل قول دیگری هم داشته که در شبکه‌های اجتماعی بازتاب زیادی داشته. همزمان با دوم مرداد سالروز تولدش، احسان نظام بکایی (روابط عمومی سریال سلمان فارسی) روایتی از دیدارش با این هنرمند را منتشر کرد.

در یادداشت این روزنامه‌نگار آمده:

«امروز، جلال مقامی هشتادویک ساله می‌شود. چند روز قبل به دیدنش در مهرشهر کرج رفتم. دقایقی قبل از رسیدن حسین قرایی، مدیرکل روابط عمومی صداوسیما آنجا بودم. بیماری و کهولت تاثیری در صدای رسا و هوشمندی‌اش نداشت. مقامی حرفی ‌زد که دلم را به درد آورد. «از غذایم می‌زنم تا دارو بخرم! گیج شده‌ام! مگر قرار است چقدر عمر کنم؟ شاید، هفت، هشت ماه دیگر رفته باشم. نباید اینقدر دستم تنگ باشد که آبروی هشتاد ساله‌ام برود.»

روزگار اشک‌بارِ مرد محبوب دهه ۶۰ تلویزیونروزگار اشک‌بارِ مرد محبوب دهه ۶۰ تلویزیون

متوجه شد ناراحت شده‌ام. فضا را عوض کرد. «اینها را برای جلب ترحم نگفتم! من اگر می‌توانستم کار کنم، محتاج نمی‌شدم! پیشنهاد برای دوبله دارم ولی خودم می‌دانم، نمی‌توانم. چرا کاری کنم که آبرویم برود. شاید صدایم به نقشی بخورد ولی مثل قدیم بر تارهای صوتی‌ام تسلط ندارم و شاید در حس نقش کوتاهی کنم. کاش مسئولان فرهنگی حواس‌شان به ما باشد تا شب، آشفته نخوابیم اما امیدم به خداست.»

زندگی هنری

جلال مقامی، زاده ۲ مرداد ۱۳۲۰ مدیردوبلاژ و دوبلور تلویزیون و سینمای ایران است. وی از مهمترین‌ترین و معتبرترین دوبلورهای تاریخ دوبله ایران به شمار می‌آید. رفعت هاشم‌پور دیگر دوبلور شاخص ایران همسر وی بود.

روزگار اشک‌بارِ مرد محبوب دهه ۶۰ تلویزیون

مقامی فعالیت هنری را از سنین نوجوانی با بازی در تئاتر شروع کرد و سپس به تشویق حیدر صارمی از سال ۱۳۳۷ وارد عرصهٔ دوبلاژ شد. مقامی استاد خود در دوبله را هوشنگ لطیف‌پور معرفی می‌کند و در سال‌های طلایی دوبلاژ، در فیلم‌های دوبله شده به مدیریت علی کسمایی، محمدعلی زرندی، عطاءالله کاملی، ایرج دوستدار، احمد رسول‌زاده، سعید شرافت و ابوالحسن تهامی گویندگی کرده‌ است. 

روزگار اشک‌بارِ مرد محبوب دهه ۶۰ تلویزیون

وی گویندگی به‌جای بسیاری از جوان‌های نقش اول سینما مانند رابرت ردفورد(بروبیکر، بوچ کسیدی و ساندنس کید، پابرهنه در پارک، تعقیب، سه روز کندور، نیش، همهٔ مردان رئیس‌جمهور)، داستین هافمن (فارغ‌التحصیل، کابوی نیمه‌شب)، آل پاچینو (پدرخوانده)، آلن دلون (زمانی که دزد بودم)، فرامرز قریبیان (غزل) و نویل جیسون (محمد رسول‌الله) و… را بر عهده داشته‌ است.

دیدنی‌ها؛ یادگار روزهای جنگ

مقامی از سال ۱۳۶۲ در ۴۲ سالگی با اجرای برنامه تلویزیونی دیدنی ها به تلویزیون آمد و بمدت ۱۲ سال در روزهای جنگ و پس از آن در قاب تلویزیون های سیاه و سفید چهره متفاوتی به نمایش گذاشت.

روزگار اشک‌بارِ مرد محبوب دهه ۶۰ تلویزیون

این برنامه در آن سال‌ها که با دوران جنگ هشت ساله همزمان بود، به یکی از محبوب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی در ایران تبدیل شد و در حال حاضر از آن به عنوان برنامه‌ای نوستالژیک یاد می‌شود. بخش‌های مختلف این برنامه از منابع مختلفی همچون: تولیدات داخلی، آرشیو صدا و سیما، دفاتر نمایندگی صدا و سیما در پاریس، لندن، بن و همچنین فیلم‌های ارسالی از سوی بینندگان گردآوری و پخش می‌شد.

روزگار اشک‌بارِ مرد محبوب دهه ۶۰ تلویزیون

موسیقی تیتراژ این برنامه نیز یکی از آهنگ‌های خاطره انگیز نزد بینندگان این برنامه به شمار می‌رود. این موسیقی با نام «عشق گل‌ها» توسط «ژوئل فاژرمن»آهنگساز فرانسوی ساخته شده و یکی از آهنگ‌های آلبوم «ماجراجویی گیاهان» بود که در سال ۱۹۸۲ برای یک برنامهٔ مستند طبیعی در فرانسه ساخته شده بود.

کاربران درباره استاد مقامی چه دیدگاهی دارند؟

روزگار اشک‌بارِ مرد محبوب دهه ۶۰ تلویزیون

روزگار اشک‌بارِ مرد محبوب دهه ۶۰ تلویزیون

روزگار اشک‌بارِ مرد محبوب دهه ۶۰ تلویزیون

روزگار اشک‌بارِ مرد محبوب دهه ۶۰ تلویزیون

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ناشناس

      ما مرده پرست هستیم تا زمانی که زنده هستش حمایت نمی‌کنیم بعداز مرگ بزرگ داشت میگیریم

    • ناشناس

      ای خدا روزگار را طوری کرده اند, که جلال دوبله ایرانی با تمام بزرگی اش باید این حرف دردناک را بزند... شرم بر مسوولین... شب آشفته را باید آنها سر کنند که وجدان ندارند که آشفتگی را متوجه شوند

    • ناشناس

      ببینید .من متولد دهه پنجاه هستم و ایشون رو بخوبی با برنامه دیدنیها میشناسم .خیلی متین باشخصیت و بزرگوار هستن ......اما چند پدر یا مادر دیگه که دسترسی به هیچ تریبونی ندارن مثل ایشون و ای بسا به مراتب درگیرتر از ایشون با دارو و درمان داریم که توان پرداخت هزینه های درمان رو ندارن
      .....ارزوی بهبود برای اقای مقامی وسلامت و شادکامی برای همه پدران و مادران واقعی سرزمین عزیزم ایران رو از درگاه ایزد منان خواستارم

      پاسخ ها

      • ناشناس

        تازه دخترش هم فرانسه است میتونه براش ماهی ۵۰ یورو بده چیزی نیست اونجا ولی اینجا میشه ماهی ۱۵ میلیون

    • ناشناس

      وزارت ارشاد و میلی این همه بودجه میگیرن خرج هنرمندا کنند خب

    • ناشناس

      مردم رو شرمنده بچه و پدر مادر ها کردند

    • ناشناس

      اون هسته ای چی داشت انقدر زجر کشیدن مردم بخاطرش چرا کاری میکنن تحریم بشیم

      پاسخ ها

      • ناشناس

        سوالي كه هيچيك از انقلابيون عرزشي و هيچيك از مسوولين انقلابي از صدر تا ذيل بدون استثنا، قدرت جواب دادن بهش ندارن:
        انرژي هسته اي چه سودي در اين حدود بيست سال كه شده دغدغه اصلي اين حكومت، چه نفعي براي مردم ايران داشته؟ قراره چه نفعي براي مردم ايران داشته باشه كه بخاطرش يك ملت رو به خاك سياه نشونديد؟؟؟؟؟

    • ناشناس

      مذاکرات رو تمام کنند خب چرا اجازه دخالت به روسیه میدن

    • ناشناس

      همه چی گرون عمدی چند برابر

    • ناشناس

      توی هیچ‌سنی آرامش نیست در ایران

    • ناشناس

      همه مردم همین اند خوراک کم سلامتیشون در خطره

    • ناشناس

      برجام رو تمام کنید درست بشه

    • ناشناس

      ننگ خجالت واقعا ..

    • ناشناس

      اون وقت میگن چرا پناهنده میشن
      اینم علتش
      چون اینده ندارن
      چون بهشون اهمیت نمیدن

    • ارشین

      آدم نمی دونه دردشه به کی بگه .
      نه در غربت دلم شاد و نه در میهن .

    • ناشناس

      پیری چه شکستی است که تعمیر ندارد
      ویران شود ان خانه که یک پیر ندارد
      واقعا قلبمان به درد امد هنرمندی که تکرار شدنی نیست

    • ناشناس

      😔😔😢

    • ناشناس

      اخر و عاقبت اکثر مردم ایران

    • بدون نامتر

      سلام،چرایک سایت کمک یاهدیه درست نمی کنید ودران شماره کارت هنرمندان یاهر دانشمند علمی که نیاز به پول دارد رانمی گذارید تا مردم راحت وسریع کمک کنند ،الان کسی هم بخواهد کمک کند ،نمی داند به کجا باید کمک کند ،چرا همیشه یک واسطه می تراشید که اخرهم پولها رابردارد وبرود وسر همه ،کمک گیرنده وکمک کننده کلاه برود،یک بار چشم طمع رابردارید وبگذارید کاردرست انجام شود.ابروی مملکت ومردمش نرود.

    • بدون نامتر

      راست گفتی ،دقیقا اشتباه کردیم هسته ای راکنارگذاشتیم باید بمبش راهم می ساختیم تادیگر بحث تمام شود خودمان هم به خودمان اطمینان نداریم.

    • ناشناس

      یاداون روزهل بخیر

    • وطن

      همه در ایران تاریخ مصرف دارن وقتی تاریخ مصرفتون تموم بشه برای کشور و مسئولین اصلا مهم نیستی .مهم نیست پیشکسوت هنری باشی یا ورزشی یا حتی افسر ارشد جنگ و یا پزشک حاذق و یا .... این خیلی درد آوره.باید حواست بخودت باشه این قانونه کشور ماست.....
      برای آقای مقامی آرزوی سلامتی و طول عمر با عزت دارم و از هموطنانم که توان مالی دارند تقاضای کمک.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج