۱۳۵۸۱۷
۵۰۰۰
۵۰۰۰
پ

از بین این ۶ گوشی موبایل کدام برنده است؟

پرونده: قدرت‌نمایی دوربین‌ها (۳)

در این قسمت قرار است، دوربین‌های این گوشی‌های هوشمند را در مقیاس ۳۸ مگاپیکسل آنها مقایسه و قابلیت‌هایی همچون HDR یا پانورامای آنها را بررسی کنیم.

پرونده: قدرت‌نمایی دوربین‌ها (3)

برترین ها: در قسمت نخست این مطلب، ۶ گوشی این مقایسه را معرفی کردیم و کیفیت دوربین آنها در نور روز، مقایسه آنها در مقیاس ۸ مگاپیکسل و رزولوشن واقعی دوربین آنها را مورد بررسی قرار دادیم. در این قسمت قرار است، در مقیاس ۳۸ مگاپیکسل آنها را مقایسه و قابلیت‌هایی همچون HDR یا پانورامای دوربین‌های این گوشی‌های هوشمند را بررسی کنیم.

مقایسه ۳۸ مگاپیکسلی دوربین‌ها

۳۸ مگاپیکسل اندازه واقعی حسگر دوربین گوشی موبایل لومیا ۱۰۲۰ است. البته گوشی Oppo Find ۷ را نیز می‌توان تا این ردیف بالا آورد زیرا قابلیتی برای ثبت عکس‌ها با کیفیت ۵۰ مگاپیکسل دارد.

بدون هیچ تلاشی می‌توان گفت که نوکیا Lumia ۱۰۲۰ در صدر این مقایسه قرار دارد. حسگر اصلی این دوربین ۳۸ مگاپیکسل است و بدون شک از همه دوربین‌های دیگر که حسگرهای کوچک‌تر و پیکسل‌های کمتر دارند، بهتر می‌تواند عکس بگیرد. با این دوربین همه جزئیات تصویر را می‌توانید به وضوح ببینید. رنگ و نور نیز کاملا طبیعی ثبت می‌شوند. البته گاهی نویزهای کوچکی در تصویر هست که چندان به چشم نمی‌آیند و مهم نیستند.


پرونده: قدرت‌نمایی دوربین‌ها (3)

سامسونگ گلکسی S۵، نیز عکس‌ها را با وضوح خوبی ثبت می‌کند. عکس‌های این دوربین در محیط‌های کم‌نور کمی تیره گرفته می‌شوند اما به طور کلی، وضوح خوب و قابل قبولی دارند.

ال‌جی G۳ در تست خوانایی نوشته ها روی صفحه سفید تا اندازه‌ای ناخوانا عکس گرفته است. البته سایه‌هایی که در این عکس وجود دارد در مقایسه با همان شرایط و همان سوژه، بسیار کمتر از عکس‌های گوشی سامسونگ است.

Oppo Find ۷ عکس‌های خام و دست‌نخورده‌ای به کاربر تحویل می‌دهد. گزینه عکاسی ۵۰ مگاپیکسل این گوشی به گرد پای حسگر ۳۸ مگاپیکسلی لومیا ۱۰۲۰ هم نمی‌رسد و عکس‌های آن بلور و تار هستند. حتی از عکس‌هایی که ال‌جی G۳ ثبت می‌کند نیز تارتر هستند. البته Oppo این مزیت را دارد که پس از ثبت عکس، کمی وضوح بیشتر به تصاویر می‌بخشد که تا اندازه‌ای جبران خسارت می‌شود.

دوربین سونی اکسپریا Z۲ با اینکه ظاهرا از همه دوربین‌ها - به غیر از نوکیا لومیا ۱۰۲۰ - امکانات بهتر و بیشتری دارد، اما از کیفیت عکس خوبی ندارد و موجب ناامیدی است.

اپل آی‌فون ۵s به طور کلی دوربین خوبی دارد. اما در مقایسه، توان ثبت همه جزئیات را ندارد. نوشته‌ها خیلی تیز و واضح دیده نمی‌شوند.

قابلیت HDR

گستره دینامیکی نوکیا لومیا ۱۰۲۰ بسیار زیاد است اما متاسفانه قابلیت HDR ندارد. این دوربین قابلیت پیوست خودکار را دارد اما باید خود کاربر به صورت دستی آنها را به یکدیگر وصل کند تا بتواند یک HDR مورد قبول بسازد.

اما آی‌فون ۵s، گزینه HDR خودکار دارد. به این مفهوم که کاربر را از انتخاب عکس‌ها و کنار آنها قرار دادن و یکی کردن آنها خلاص می‌کند.

Oppo Find ۷ شاید بهبودها بهتری داشته باشد اما اگر به نمایه آن نگاه کنید، متوجه می‌شوید اشباع زیاد نور و رنگ فرمت کارتونی به تصویر بخشیده است که چندان جالب نیست. البته با همه این اوصاف باز هم در مقام سوم قرار گرفته است. یعنی از سه محصول دیگر بهتر ظاهر شده است.

پرونده: قدرت‌نمایی دوربین‌ها (3)

ال‌جی G۳ نیز همچون آی‌فون گزینه HDR خودکار دارد اما ضعیف‌تر از آن ظاهر شده است. این گزینه مثلا موجب برطرف شدن سایه‌ها می‌شود اما روشنایی آسمان را به قوه خود نگه می‌دارد.

سامسونگ گلکسی S۵ در روزهای ابری می‌تواند در حالت HDR عکس‌های بسیار باکیفیتی بگیرید. البته افکت‌های آن بیشتر از ال‌جی G۳ است اما بالانس بیشتری دارد و از این لحاظ در رتبه بالاتر از Find ۷ قرار می‌گیرد.

سونی اکسپریا Z۲ از قابلیت عکاسی خودکار ۸ مگاپیکسل آن بریا این آزمایش استفاده کرده‌ایم که البته نمی‌تواند با رزولوشن کامل HDR را انجام دهد. گرایش این گزینه برای انتشار نور زیاد به عکس‌ها برای عکاسی در روزهای ابری مناسب است. در سایه، افکت‌های ضعیف‌تری برای HDR دارد.

در آخر باید به نوکیا لومیا ۱۰۲۰ اشاره کرد که از نظر HDR شاید موفق نباشد امادر هر دو فضای سایه یا ابر عکس‌های باکیفیت و خوبی می‌گیرد.

پانوراما

هر ۶ گوشی موجود در این بررسی در عکاسی ۳۶۰ درجه تا اندازه‌ای موفق هستند. البته این را در نظر داشته باشید که همه آنها توان چرخش کامل ۳۶۰ درجه را ندارند.

ال‌جی G۳، که می‌تواند با کیفیت ۵۰ مگاپیکسل عکاسی کند، هنگام یکه عکس‌ها رابه یکدیگر می‌چسباند محل اتصال آنها مشخص است. حتی نقاط تیره‌تر و روشن‌تر عکس‌ها نیز برای G۳ تفاوتی ندارد.

پرونده: قدرت‌نمایی دوربین‌ها (3)

آی‌فون ۵s با اینکه فقط نیمی از پیکسل‌های خام را دارد اما پانورامای آن از نظر اندازه مشابه گلکسی S۵ (۱۹ مگاپیکسل) است. چسباندن تصاویر به هم بدون مشکل صورت می‌گیرد و میان مناطق تیره و روشن تعادل مناسبی وجود دارد و گوشی به صورت خودکار این مساله را لحاظ می‌کند.

پرونده: قدرت‌نمایی دوربین‌ها (3)

سامسونگ گلکسی S۵ عکس‌های کوچک‌تری و به اندازه ۲۵ مگاپیکسل تولید می‌کند. تفاوت آنها از نظر رزولوشن بسیار زیاد است اما اتصال عکس‌ها به هم بسیار خوب صورت می‌گیرد و از نظر نوری مشکلی ندارند.

پرونده: قدرت‌نمایی دوربین‌ها (3)

گوشی هوشمند Oppo Find ۷ نیز با کیفیت ۱۹ مگاپیکسل عکس‌های پانوراما تولید می‌کند و در چسباندن آنها به هم کمی خطا دارد اما خیلی مساله مهمی نیست.

پرونده: قدرت‌نمایی دوربین‌ها (3)

نوکیل لومیا ۱۰۲۰ نیز با داشتن بیشترین پیکسل‌ها در میان این گوشی‌های هوشمند، کوچک‌ترین عکس‌های پانوراما را ثبت می‌کند. رزولوشن این عکس‌ها ۱۲ مگاپیکسل است. البته لازم به یادآوری است سرعت شاتر این دوربین پایین است و میان ثبت هرکدام از عکس‌ها باید بین ۷ تا ۸ ثانیه صبر کنند. البته FoV عمودی نیز کاملا محدود است.

پرونده: قدرت‌نمایی دوربین‌ها (3)

در آخر نیز سونی اکسپریا Z۲ قرار دارد که باز از همه گوشی‌ها عملکرد ضعیف‌تری دارد. رزولوشن عمودی آن ۱۰۸۰، یعنی کمتر از ۴ مگاپیکسل است. اتصال عکس‌ها نیز بسیار خوب هستند. کاربر اگر چرخش دوربین را درست انجام ندهد، فاصله میان دو قسمتی که با هم جور نیستند، به رنگ خاکستری نمایش داده می‌شود و در عکس نهایی بسیار زشت است.

پرونده: قدرت‌نمایی دوربین‌ها (3)

کیفیت عکس در نور کم و محیط‌های تاریک

عکاسی در نور روز ساده‌ترین کاری است که دوربین‌ها می‌توانند انجام دهند. نور آنها برای ثبت عکس‌های باکیفیت کافی است و دوربین با چالش بزرگی روبه‌رو نیست. چند مرده حلاج بودن دوربین‌ها در محیط‌های تاریک و کم‌نور مشخص می‌شود. اینجا است که امکانات جانبی دوربین‌ها خودنمایی می‌کنند. به طور مثال، فلاش زنون نوکیا لومیا ۱۰۲۰ گزینه بسیار خوبی است. ال‌جی G۳ نیز تنها گوشی موبایلی است که در این مقایسه لرزش‌گیر نوری دارد. این گوشی همچنین، قابلیتی به نام «لیزر فوکوس» نیز دارد که بسیار ارزشمند و کاربردی است.

در این بخش نیز دوباره قرار است در مورد بهترین و بدترین کیفیت عکس‌ها برای شما گزارش دهیم. در محیط‌های کم‌نور و تاریک مسایل بسیاری برای خراب کردن یک عکس وجود دارد. از جمله می‌توان به لرزش دوربین، عدم فوکوس درست، تعادل نامناسب نور سفید و ... اشاره کرد. تعدادی از گوشی‌های موبایل این بررسی همیشه خوب و برخی دیگر تا اندازه‌ای عکس‌های خوب می‌گیرند.

پرونده: قدرت‌نمایی دوربین‌ها (3)

در حالت ۵ مگاپیکسل نوکیا لومیا ۱۰۲۰، عکس‌ها نویز بسیار زیادی دارند. حتی وقتی با حساسیت نوری ۸۰۰ نیز برداشته می‌شوند باز هم نویز دارند. لومیا سرعت شاتر را تا ۱/۱۰ ثانیه کاهش می‌دهد. اما همان‌طور که می‌توانید در تصاویر ببینید، فوکوس روی سوژه به درستی انجام نمی‌شود. در ایجاد تعادل نور سفید نیز مشکل دارد و ممکن است پس‌زمینه عکس سفید یا حتی متمایل به سبز ثبت شود.

ال‌جی G۳ نیز از شاتر آهسته بریا ثبت عکس در محیط‌های تاریک استفاده می‌کند. سرعت شاتر در این حالت ۱/۱۳ ثانیه است و به لطف داشتن لرزش‌گیر نوری، عکس‌ها تار یا بی‌کیفیت نمی‌شوند. البته لازم به ذکر است که این مسایل همه در مورد سوژه‌های ثابت و بی‌حرکت مصداق دارد و اگر در شب از سوژه متحرک عکاسی کنید، نویز و تار شدن عکس انکارناپذیر است. این دوربین از حساسیت نوری (ISO) ۴۵۰ استفاده می‌کند که تاحدی نویز دارد اما جزئیات قابل تشخیص هستند. در ضمن، قابلیت کاهش نویز نیز دارد که در کیفیت بهتر عکس‌ها بسیار موثر است.

اپل آی‌فون ۵s، یکی از دوربین‌های قدیمی با پیکسل کم است اما در محیط‌های تاریک خوب عکس بر می‌دارد. سرعت شاتر این دوربین در این مواقع ۱/۱۵ است و لرزش دوربین تا حد زیادی کم می‌شود. در حساسیت نوری ۴۰۰ نویز زیادی در عکس‌ها دیده نمی‌شود و جزئیات قابل تشخیص هستند. تعادل نور سفید نیز درست و قابل قبول است.

گزینه ۸ مگاپیکسل دوربین سونی اکسپریا Z۲، در محیط‌های کم‌نور، سرعت شاتر را به ۱/۳۲ ثانیه کاهش می‌دهد و با این سرعت پایین حتی دیگر لرزش دست نیز نمی‌تواند موجب خراب شدن عکس بشود. البته عکس‌های این دوربین در ایزو ۸۰۰ نویز بسیاری دارند اما خوانایی جزئیات آن با آی‌فون برابری می‌کند.

حتی با داشتن حسگر ISOCELL، دوربین گوشی سامسونگ در محیط‌های کم‌نور کیفیت چندان خوبی ندارند. سرعت شاتر این دوربین در شب ۱/۱۷ ثانیه استو در ایزو ۶۴۰ بیشترین میزان نویز رادارد. االبته گزینه کاهش نویز به بهبود رزولوشن عکس‌ها کمک بسیاری می‌کند.

Oppo Find ۷ در این قسمت ضعیف‌ترین دوربین سات. بیشترین میزان نویز در شب را عکس‌های این گوشی دارد. سرعت شاتر دوربین در شب ۱/۱۵ ثانیه است اما در فوکوس درست و مناسب مشکل دارد. البته عکس‌ها در مرحله نهایی تقریب%NB/KA۵با کیفیت دیده می‌شوند و بیشتر نویزها برطرف می‌شوند. این دوربین در میان گوشی‌های دیگر این بررسی از بالاترین ایزو یعنی ۹۰۰ استفاده می‌کند.

در مورد فلاش، نوکیا لومیا ۱۰۲۰ فلاش زنون دارد. این فلاش به دوربین امکان می‌دهد شرعت شاتر را تا ۱/۵۰ ثانیه بالا می‌برد تا بتوان با کیفیت بسیار خوب و کمترین میزان نویز، از سوژه‌های در حال حرکت عکاسی کرد. حتی میزان حساسیت نوری (ISO) را نیز تا ۳۲۰ کاهش می‌دهد که در بهبود کیفیت عکس‌ها تاثیر بسیاری دارد. با این فلاش کاربر خیالش راحت است که در محیط‌های تاریک می‌تواند عکس‌های بسیار باکیفیت را ثبت کند. متاسفانه لومیا ۱۰۲۰ این ایراد را دارد که در تعادل نور سفید دستکاری می‌کند و این موجب می‌شود تا تصاویر تا اندازه‌ای زرد دیده شوند.

بدترین عکس‌هایی که در حالت نرمال لومیا ۱۰۲۰ گرفته می‌شوند را اگر با تنظیمات سرعت شاتر ۱/۵۰ ثانیه و ایزو ۳۲۰ دوباره بگیرید، یک عکس بسیار با کیفیت با کمتریت میزان نویز و تارشدگی در اختیار خواهید داشت. این دوربین نور LED نیز دارد که می‌توان به عنوان دستیار فوکوس خودکار از آن بهره گرفت. این فلاش ضعیف‌تر از زنون است و گستره کارایی آن نیز محدود است.

آی‌فون ۵s کمی بالا آمده است. دوربین این گوشی فلاش دوگانه LED دارد. البته عملکرد خیلی عالی ندارد و نمی‌توان گفت بهترین فلاش LED است. در ضمن اینکه تنظیمات این فلاش به بالانس نور سفید هم کمکی نمی‌کند. سرعت شاتر بی‌تغییر باقی‌می‌ماند اما خوشبختانه میزان ایزو به ۱۲۵ کم کی‌شود که برای محیط‌های تاریک بسیار کاربردی است. لرزش دوربین نیز بسیار کم است که در رزولوشن بهتر عکس تاثیر بسیاری دارد.

فلاش دوربین سونی اکسپریا Z۲، میزان حساسیت نوری راتا اندازه‌ای کاهش و سرعت شاتر را افزایش می‌دهد. این باعث می‌شود تا عکس‌ها کیفیت بهتری داشته باشند. اما با این اوصاف عکس‌ها نویز بسیاری دارند و کیفیت عکس‌ها تا ۸ مگاپیکسلِ حالت خودکار کاهش پیدا‌ می‌کنند.

سامسونگ گلکسی S۵ نیز فلاش LED دارد. این فلاش کمک می‌کند تا سرعت شاتر به ۱/۳۰ ثانیه برسد و از تار شدن عکس‌ها در نتیجه تکان دوربین می‌کاهد. حساسیت نوری کمتر به کاهش نویز عکس در شب کمک می‌کند اما فلاش این دوربین موجب غیرفعال شدن گزینه تعادل نور سفید می‌شود.

ال‌جی G۳، از نظر حساسیت نوری و سرعت شاتر در همان وضعیت قبل باقی می‌ماند. این در مورد سوژه‌های ساکن و ثابت خوب است اما در مورد سوژه‌های در حال حرکت مشکل ایجاد می‌کند. البته گزینه‌ای برای کاهش نویز وجود دارد که تا اندازه‌ای کارساز است. اما کاهش نویز عکس‌ها بسیار غیرواقعی انجام می‌شود. تعادل نور سفید نیز به کم شدن تاری عکس کمکی نمی‌کند.

فوکوس خودکار لیزر (که از فرستنده اینفرارد اختصاصی استفاده می‌کند، به فوکوس دوربین در محیط‌های کم‌نور کمک می‌کند) روی همه عکس‌ها و حتی آنهایی که در تاریکی هستند و فلاش نیز خاموش بوده است، فوکوس می‌کند.

Oppo Find ۷ متاسفانه بسیار بد در تنظمات دوربین دست می‌برد. فلاش دوربین تا اندازه‌ای موجب افزایش سرعت شاتر یا کاهش ایزو می‌شود و این در کم کردن نویزها نقش چندانی ندارد. Find ۷ توان تنظیم دیافراگم و کنترل میزان تابش نور را ندارد و این موجب می‌شود تا عکس‌ها زیاد از حد روشن بشوند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج