۲۱۴۹۳۸
۲ نظر
۵۰۴۶
۲ نظر
۵۰۴۶
پ

راهنمای زندگی و تحصیل در خارج از ایران

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در بلژیک

بلژیک به عنوان مرکز دییپلماسی اتحادیه اروپا، اگر چه کشور کوچکی به نسبت آلمان، فرانسه و حتی ایتالیا است، اما یکی از برترین مؤسسات علمی و تحقیقاتی قاره سبز را در خود جای دارد.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در بلژیک





برترین ها: مجله اینترنتی برترین ها قصد دارد سلسله مقالاتی درباره فرآیند اخذ پذیرش در مقاطع عالی تحصیلی در کشورهای مختلف جهان را برای مخاطبان خود ارائه کند. این مقالات تلاش دارد تا به صورت عملی و مصور، اصول و مبانی فرآیند اقدام برای اخذ پذیرش تحصیلی در مقاطع فوق لیسانس و دکترا در دانشگاه های مختلف جهان را آموزش دهد.

با توجه به اشتیاق گسترده جامعه جوان ایران برای کسب تجربه تحصیل و تحقیق در مقاطع عالی در دانشگاه های آسیا، اروپا و آمریکا و تخصصی بودن این موضوع، بخش سبک زندگی برترین ها هر هفته موضوعات مختلف مربوط به این فرآیند را به جامعه مخاطبان عزیز سایت ارائه می کند. امیدواریم مخاطبان برترین ها و کلیه عزیزانی که این محتواها را مشاهده می کنند، به راحتی بتوانند خود و دیگران را در امر پذیرش تحصیلی و اخذ بورسیه یاری دهند.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در بلژیک

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در بلژیک

بلژیک به عنوان مرکز دییپلماسی اتحادیه اروپا، اگر چه کشور کوچکی به نسبت آلمان، فرانسه و حتی ایتالیا است، اما یکی از برترین مؤسسات علمی و تحقیقاتی قاره سبز را در خود جای دارد.

بلژیک به عنوان پایتخت OTAN و اتحادیه اروپا، در عرصه دیپلماسی بین المللی قاره سبز، از شهرت بالایی برخوردار است. اما زبان هلندی و فرانسوی حاکم بر این کشور سبب شده است تا ایرانیان، رغبت کمی به تحصیل در این کشور نشان دهند.

پرتال برترین ها در چند ماه اخیر، به معرفی فرصت‌های تحصیلی و زندگی در کشورهای مختلف اروپایی پرداخته است و تلاش نموده تا مخاطبان محترم پرتال را با اصول و مبانی اخذ پذیرش و بورسیه تحصیلی در فرآیند تحصیل در خارج از کشور، آشنا کند. بیش از 680 نکته در این باب مورد بجث و بررسی قرار گرفته است و در روزهای آینده، مباحث بیشتری به موارد قبلی افزوده خواهد شد. اگر از همراهان این بخش پرتال باشید، حتماً راهنمای فرصت‌های تحصیل و زندگی در کشورهایی مانند سوئد ، نروژ ، فنلاند ، اتریش ، لهستان ، ایتالیا ، فرانسه ، آلمان و هلند و حتی مجارستان را که قبلاً تحلیل کرده بودیم، مشاهده کردید. صدها دانشگاه و فرصت تحصیلی و بورسیه رایگان در کشورهای فوق الذکر ارائه شد و امروز نیز قصد داریم تا فرصت‌های تحصیلی در کشور بلژیک را برای علاقمندان به تحصیل در این کشور کوچک اروپایی معرفی کنیم. بلژیک به دلیل زبان‌های آلمانی، فرانسه و هلندی (داچ) حاکم بر این کشور و هم چنین ناشناخته بودن مراکز علمی و آکادمیک آن برای دانشجویان و محققان ایرانی، در قیاس با سایر کشورهای اروپایی که تا کنون معرفی کردیم، در فهرست انتخاب‌های خارج از کشور به ندرت قرار می‌گیرد. اما مطلب زیر تلاش می‌کند تا شما را با فرصت‌های تحصیلی و زندگی در این کشور آشنا کند. شاید علاقمند شدید و زبان داچ را یادگرفتید و برای تحصیل در این کشور اقدام کنید! با ما همراه باشید در گفتار مربوط به راهنمای فرصت‌های تحصیلی در ده ها دانشگاه بلژیک..

بلژیک در واقع یکی از برترین دانشگاه‌های اروپا را در اختیار دارد که هم از نظر قدمت و هم از کیفیت آموزشی، در وضعیت خیلی خوبی قرار دارند. اما به واسطه زبان تحصیلی در این کشور، به خحصوص برای آسیایی ها، معمولاً در صدر اولویت‌های انتخاب قرار نمی‌گیرد و این وضعیت برای متقاضیان ایرانی تحصیل در قاره سبز نیز حاکم است. البته برخی از دانشگاه‌های این کشور، در مقاطع عالیه تحصیلی، رشته‌هایی دارند که به زبان انگلیسی تدریس می‌شوند.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در بلژیک

پیش از ورود به این مباحث که در زیر ارائه شده است، ویدئوی زیر را ملاحظه کنید که یک دختر چینی درباره سیستم آموزشی در بلژیک مطالب خوبی را ارائه می‌کند.

پرتال اینترنتی فول برات که در نشانی www.fulbright.be قرار دارد، فرصت‌های بورسیه مختلفی را برای علاقمندان به تحصیل در کشور بلژیک فراهم کرده است که در ویدئوی زیر، یکی از دانشجویان که مشغول به تحصیل در مقطع دکترای بیوفناوری هست، درباره فرصت‌های تحصیل در این کشور توضیحات ارائه کرده که در ۵ دقیقه مشاهده کنید.



نکته 684: نظام آموزشی در بلژیک، به دو صورت نیم سال و سالانه است. هر سال تحصیلی شامل دو نیم سال 13 هفته‌ای یا یک نظام سالانه 26 هفته‌ای است. کشور بلژیک به دو منطقه فرانسوی زبان و هلندی زبان تقسیم می‌شود که البته در دانشگاه‌ها نیز تدریس و تحصیل به این دو زبان صورت می‌گیرد.

نکته 685: دانشجویانی که در بلژیک تحصیل می‌کنند، همانند دانشجویان شاغل به تحصیل در سوئیس امکان یادگیری زبان آلمانی و فرانسوی را در محیط جامعه خواهند داشت و این برای ادامه تحصیل در کشورهای غیر انگلیسی زبان اروپا یک مزیت خواهد بود. اگر قصد بلژیک را کردید، به این فرصت توجه کنید که یکی از بهترین نقاط در اروپا برای یادگیری آلمانی و فرانسوی در یک محیط چند زبانه و فعال، همین کشور بلژیک می‌باشد. به هر حال، اگر خیلی عاشق ایتالیا یا اسپانیا نیستید و نگاه چند هدفی را به تحصیلات عالیه دارید، سوئیس و بلژیک به واسطه محیط چند فرهنگی و چندزبانه برای دانشجویان خارجی، مزیت‌های زیادی دارد.

نکته 686: نحوه دسترسی به فهرست دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی بلژیک را همان طور که می دانید در نکته‌های قبلی توضیح دادیم! اگر فراموش کردید، به نشانی اینترنتی: http://goo.gl/31PPRl قرار دارد. 6 دانشگاه که در واقع فلمیش Flemish یا هلندی بلژیکی هستند، از برترین دانشگاه‌های این کشور می‌باشند که به این شرح است:

• Universiteit Antwerpen, Antwerp

• Hogeschool-Universiteit Brussel, Brussels (قبلاً Katholieke Universiteit Brussel)

• Vrije Universiteit Brussel, Brussels

• Universiteit Gent, Ghent

• Universiteit Hasselt, Hasselt

• Katholieke Universiteit Leuven

دانشگاه آنتورپ که در واقع در شهر Antwerp بلژیک قرار داردف از مطرح‌ترین دانشگاه‌های این کشور به شمار می‌رود. این دانشگاه با 20 هزار دانشجو، در فهرست 300 دانشگاه برتر جهان قرار دارد و در نشانی اینترنتی »: https://www.uantwerpen.be/en در دسترس علاقمندان است. فهرست رشته‌هایی که در این دانشگاه به زبان انگلیسی ارائه می‌شود بسیار زیاد و متنوع است و به درد سلایق مختلف می‌خورد.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در بلژیک

کافی است به بخش رشته‌هایی که به زبان انگلیسی در این دانشگاه تدریس می‌شوند کلیک کرده و ده ها فرصت تحصیلی در این دانشگاه را به این زبان مشاهده کنید.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در بلژیک

همواره برای یافتن اطلاعاتی درباره شرایط زبانی مورد نیاز جهت اخذ پذیرش در دانشگاه‌های مختلف دنیا، دنبال عبارت‌هایی مانند انپه در عکس زیر نشان داده شده است باشید.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در بلژیک

به هر حال اگر قصد تحصیل در این دانشگاه را کردید، باید تافل ۸۰ یا آیلتس حداقل ۶.۵ ارائه کنید. اگر مدرکی دارید دال بر اینکه به زبان انگلیسی قبلاً تحصیل کرده‌اید نیز، این دانشگاه چنین مدرکی را به عنوان جایگزین آیلتس و تافل قبول می‌کند. (خیلی نگران نباشید!!) میزان شهریه در این دانشگاه، به طور متوسط برای رشته‌های مقطع ارشد، حدود ۲۳۰ euro/credit می‌باشد که هر سال تغیر می‌کند. به هر حال این دانشگاه در رشته‌های مختلف علوم، برای سلایق گوناگون در زبان‌های مختلف فرصت‌های تحصیلی ارائه کرده است که باید بررسی کنید.

از دیگر دانشگاه‌های مطرح این کشور باید به دانشگاه قنت اشاره کرد که در نشانی http://www.ugent.be قرار دارد و سابقه ان به قرن هجدهم میلادی باز می‌گردد و بر اساس رتبه بندی‌های مختلف مربوط به برترین دانشگاه‌های دنیا، معمولاً بین ۱۵۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد و بیش از ۴۰ هزار دانشجو در آن مشغول به تحصیل هستند. زبان این دانشگاه معمولاً انگلیسی نیست و به این دلیل، اگر علاقمند به تحصیل در این دانشگاه هستید، باید زبان هلندی یا آلمانی را تسلط داشته باشید.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در بلژیک

البته از طریق نسخه انگلیسی زبان سایت، می‌توانید با بخش‌های مختلف آن آشنا شوید. اگر علاقمند به تحصیل در این دانشگاه بر اساس بورسیه تحصیلی هستید، خبر خوشی برای شما داریم. این دانشگاه به متقاضیان تحصیل از کشورهای در حال توسعه مانند ایران، بورس تحصیلی خاص اعطا می‌کند که شرایطش را می‌توانید در این قسمت ملاحظه کنید. فهرست ۸ رشته ای که در مقطع کارشناسی ارشد در این دانشگاه ارائه می‌شود را می‌توان در این بخش مشاهده کرد. همان طور که گفتیم، زبان رسمی دانشگاه هلندی هست و رشته‌های زبان انگلیسی، مدرک تافل یا آیلتس نیاز دارد که باید شرایط آن را در بخش شرایط زبانی، بررسی کنید. ویدئوی زیر، راهنمایی کوتاه برای مشتاقان به تحصیل در این دانشگاه می‌باشد.



در میان مؤسسات آموزشی در بلژیک، دانشگاه مطرح و دولتی و ریج بروکسل Vrije Universiteit Brusse که در واقع یک دانشگاه تحقیق محور research-oriented به شمار می‌رود، یکی از برترین دانشگاه های اروپا می‌باشد. دانشکده حقوق و جرم شناسی، اقتصاد و علوم اجتماعی، روانشناسی و علوم آموزشی، علوم بیو فناوری، علوم دارویی و پزشکی، علوم مهندسی، علوم هنری و فلسفه و علوم فیزیوتراپی از جمله 8 دانشکده مطرح این مرکز علمی دولتی بروکسل را تشکیل می‌دهند.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در بلژیک

این دانشگاه، رشته‌های مختلف تحصیل را برای دانشجویان به زبان‌های مختلف ارائه می‌دهد که فهرست کاملی از آن در بخش رشته ها قابل مشاهده می‌باشد. موضوع پیدا کردن مکان اقامت خوب برای دانشجویان در پایتخت بلژیک، مساله مهمی برای اکثر دانشجویان است و برای همین، سایت دانشگاه بخش خاصی به این موضوع اختصاص داده است. در صورتی که علاقمند به تحصیل در این دانشگاه هستید، تا اول ماه می هر سال، مدارک خود را به دانشگاه ارسال کنید. پرتال این دانشگاه در نشانی http://www.vub.ac.be/en قرار دارد. ویدئوی زیر، نگاهی دارد به نقطه نظرات دانشجویان خارجی شاغل به تحصیل در این دانشگاه.



نکته 687: بیش از 40 دانشگاه و موسسه فنی و مهندسی و پزشکی در کشور بلژیک مورد ارزشیابی وزارت علوم قرار گرفته است و این مساله نشان دهنده ظرفیت‌های بالا و امکان انتخاب متنوع مراکز آکادمیک برای تحصیل ایرانیان علاقمند به تحقیق در بلژیک می‌باشد. شیوه بررسی ارزشیابی مدارک تحصیلی دانشگاه بلژیک را قبلاً در یک گفتار مورد معرفی قرار دادیم.

نکته 688: مشاهده شده است که برخی از اساتید دانشگاه‌های بلژیک برای صدور نامه پذیرش جهت بورس تحصیلی دانشجویان، از آنان دیپلم قانونی درخواست می‌کنند. این دیپلم در واقع مدارک کارشناسی یا کارشناسی ارشد دانشجویان می‌باشد که باید پس از ترجمه رسمی، به تائید وزارت دادگستری و امور خارجه رسیده و اصل آن به نشانی دانشگاه مقصد ارسال شود. در صورتی که نیاز به تائید این مدرک توسط سفارت بلژیک در تهران هست، مراتب را از سفارت استعلام کنید.

نکته 689: به دلیل آن که دانشگاه‌های بلژیک اکثر انگلیسی زبان نیستند، مدرک زبان آیلتس و تافل یا جی آر ای‌ای با نمره بالا، امتیاز رقابتی برای پرونده ارسالی شما محسوب نخواهد شد. بیش از همه چیز، به رایزنی با اساتید مربوط به رشته و دانشگاه مورد نظر خود و رسیدن به نقطه مشترکی با آنان جهت تسریع در فرآیند اخذ پذیرش و تسهیل در امر دریافت بورس تحصیلی بپردازید. تعداد قابل توجه دانشجویان ایرانی موفق به اخذ بورس از دانشگاه‌های بلژیک در سال‌های اخیر خصوصاً در مقاطع تحصیلات تکمیلی موید این نکته هست که پذیرش در بلژیک، سیستمی رسمی مانند سوئد و فنلاند برای پذیرش دانشجوی خارجی ندارد و هر اندازه دانشجو موفق به ارائه رزومه قوی و رایزنی اثربخش و تعامل با اساتید دانشگاه مقصد بشود، شانس خود را ارتقا می‌دهد.

نکته 690: پرتال تحصیل در بلژیک یکی از منابع معتبر درباره معرفی رشته ها و فرصت‌های تحصیلی و بورسیه در دانشگاه‌های بلژیک به زبان‌های فرانسه و انگلیسی می‌باشد.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در بلژیک

نکته ۶۹۱: دانشگاه‌هایی مانند قنت یکی از معتبرترین دانشگاه‌های بلژیک ویکی از مقاصد دانشجویان ایرانی برای تحصیل در این کشور بوده است. در سال‌های اخیر، این دانشگاه برای دانشجویان کشورهای در حال توسعه (غیر از ایران)، فرصت‌های بورسیه و پذیرش تحصیلی رایگان را فراهم کرده است که دانشجویان علاقمند به بلژیک در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا، بد نیست نگاهی به پرتال این دانشگاه داشته باشند که در چند نکته قبلی مورد اشاره قرار گرفت.

نکته ۶۹۲: در صورتی که دانشجو با همراه قصد دارد برای اخذ روادید بلژیک اقدام کند، پرتالی مشخص برای بررسی آخرین وضعیت پرونده درخواستی برای صدور روادید در دسترس علاقمندان می‌باشد که باید در نظر داشته باشند. بر مبنای شماره پرونده ای که در زمان ارائه پرونده به سفارت دریافت کردید، به بررسی وضعیت خود اقدام کنید.

نکته ۶۹۳: پرتال‌هایی مانند ایموولان و ایمو رگراد از جمله منابع به روز جهت پیداکردن محل سکونت در شهرهای بلژیک برای متقاضیان تحصیل در این کشور می‌باشد.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در بلژیک

نکته ۶۹۴: صدور روادید دانشجویی در سفارت بلژیک در تهران بر اساس تجربه دانشجویان ایرانی اقدام کننده برای روادید، کمی زمان می‌برد و بین یک هفته تا بعضاً سه ماه طول می‌کشد. بنابراین همواره به محض دریافت پذیرش تحصیلی و حتی قبل از دریافت پذیرش، مدارک خود را برای تحویل حضوری به سفارت آماده کنید تا هفته‌های نخست کلاس خود را در این کشور از دست ندهید.

نکته ۶۹۵: با وجود همسایه بودن چهار کشور بلژیک، هلند، آلمان و فرانسه، هزینه‌های تحصیلی و زندگی دران ها بسیار متفاوت است و دانشجویان می‌بایست با آگاهی و اطلاع کافی درباره موضوعات حقوقی و هزینه‌های زندگی و اجاره مسکن، نسبت به عزیمت به شهرهای بلژیک اقدام کنند. جست وجو در سایت‌های متفرقه اینترنت، روش مطلوبی برای کسب اطلاع درباره مسائل ریز زندگی در بلژیک نیست و بهترین منبع، مواردی است که در این گفتار معرفی شده است.

نکته ۶۹۶: این که برخی از رشته‌های تحصیلی در برخی از کشورهای اروپایی سرآمد و دارای اعتبار جهانی هست مانند موسیقی در اتریش یا معماری در ایتالیا و مهندسی در آلمان، بر کسی پوشیده نیست. اما این موضوع به این مفهوم نیست که مثلاً به دنبال پذیرش تحصیلی در سه رشته فوق الذکر در دانشگاه‌های بلژیک نباشید! نگاه آرمانی به فرآیند اخذ پذیرش نداشته باشید و بر اساس توانمندی‌های فردی و علمی و ظرفیت‌های موجود، راه درستی را انتخاب کنید و برای رسیدن به مقصود نهایی، با برنامه مدون و مکتوب حرکت کنید.

نکته ۶۹۷: ایرانیان در بلژیک و سایر کشورهای اروپایی، دارای انجمن ها، پایگاه‌های اطلاع رسانی، مؤسسات و شرکت‌های تجاری و صنعتی متعددی هستند. اطلاع از این مجموعه ها می‌تواند شرایط زندگی و تحصیل شما را با اطلاعات به روز شده همراه و تسهیل کند. شیوه رایزنی با دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه های مختلف را قبلاً معرفی کردیم که موضوع مهمی در افزایش آگاهی شما برای پذیرش تحصیلی در دانشگاه خاصی هست.

نکته ۶۹۸: برخی از اطلاعات تحصیلی و فرهنگی درباره بلژیک را می‌توان مستقیماً از وزارت آموزش این کشور سؤال کرد و در جریان برخی از امور به طور موثق قرار گرفت. برای دانشجویان متقاضی تحصیل در بلژیک، یکی از بهترین روش‌های کسب اطلاعات، ارتباطات با سایت‌های دولتی این کشور می‌باشد.

نکته ۶۹۹: با توجه به این که دانشجویان ایرانی زیادی در دانشگاه‌های بلژیک مشغول به تحصیل نیستند، اما صفحات دانشگاه‌های بلژیک در شبکه‌های اجتماعی و پروفایل اساتید و محققان مرکز تحقیقاتی این کشور در پرتال‌های تخصصی شغلی می‌تواند راهی برای تعامل مستقیم با فعالان آکادمیک این کشور جهت تسریع در فرآیند اخذ پذیرش تحصیلی باشد.

نکته ۷۰۰: همانند روال متداول در گفتارهای قبلی، از موثق‌ترین منابع برای دریافت اطلاعات اقتصادی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و تحصیلی در کشور بلژیک، سفارت این کشور در ایران و سفارت ایران در بروکسل می‌باشد.

نکته ۷۰۱: شبکه ملی تحقیقات و آموزش بلژیک نیز منبع خوبی برای کسب اطلاعات گوناگون درباره فرصت‌های کارآموزی، تحصیلی و بورسیه ای دانشگاه ها و مراکز پژوهشی این کشور می‌باشد.

راهنمای فرصت‌های تحصیلی در بلژیک

نکته ۷۰۲: پرتال ملی نوآوری در تحقیقات بلژیک و دفتر سیاست گذاری علوم در این کشور، از منابع قابل ملاحظه برای آگاهی از اولویت‌های پژوهشی و آشنایی با فعالان تحقیق و صنعت در رشته‌های مختلف در این کشور می‌باشند. نگاهی به این پرتال می‌تواند در نوشتن یک اظهارنامه هدف خوب، دانشجویان علاقمند به تحصیل در این کشور را یاری کند. یادتان نرفته است که قبلاً درباره نوشتن بیانیه هدف، گفتار جامعی و مفصلی ارائه کردیم. همه این لینک‌ها و اطلاعاتی که در این سلسله مطالب ارائه می‌شود، به راحتی سطح دانش و آگاهی علاقمندان به تحصیلات عالیه در خارج از کشور را افزایش می‌دهد. پرتال دولتی بلژیک را همواره برای کسب اطلاعات مهم و موثق درباره این کشور http://www.belgium.be/en در نظر داشته باشید.

پرتال برترین ها خرسند است که توانسته است در زمینه ارتقای سطح آگاهی و دانش دانشجویان متقاضی تحصیل در خارج از کشور، به اندازه وسع خود اهتمام اثربخشی داشته باشد.
با ما همراه باشید با گفتارهایی در روزهای بعدی...
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • شبنم

      آخ جون برم بلژیک درس بخونم ^_^

    • نسترن

      باعرض سلام وتشکر بابت مطالب بسیار مفید سایت وعزیزانی که این مطالب را برای داوطلبان جمع آوری کرده اند.من به شخصه هنوز نمی دونم کدوم کشور رو برای ادامه ی تحصیل انتخاب کنم چون فعلا هدفم تحصیل رایگان در اون کشور واقامت گرفتنه. شما چند مرتبه ذکر کردین که باید با اساتید دانشگاه مورد نظر در تعامل بود و م دقیقا متوجه منظور شما نشدم که چه طور میشه نظرشون رو جلب کرد. لطفا راهنماییم کنید . سوال دیگرم اینه که من لیسانس زبان و ادبیات انگلیسی دارم برای ارشد و دکتری نمی دونم کدوم دانشگاه رشته و مقطع من و داره لطفا اگر امکان دارد لینکی مرتبط در سایت بگذارید ویا اینکه وقتی اسامی دانشگاه ها را ذکر می کنید رشته ها و مقاطع پذیرش را نیز ذکر کنید.
      با تشکر وسپاس فراوان
      مشتاقانه منتظر جوابتان به درخواست هایم هستم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج