اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۳۲۷۷۶۷
۱۸ نظر
۵۰۱۵
۱۸ نظر
۵۰۱۵
پ

تحلیل زیباکلام درباره خداحافظی سرافراز

صادق زیباکلام درباره عملکرد رئیس صداوسیما گفت: «با حضور سرافراز در صداوسیما آن تنگ‌نظری که در دوران آقای ضرغامی بود بیشتر شد و برنامه‌های صداوسیما در این ۱۸ ماه یکسویه‌تر و بسته‌تر شده است و اگر چهره‌هایی از فرهیختگان و روشنفکران جامعه در دوران ضرغامی در تلویزیون ظاهر می‌شدند، در این ۱۸ ماه پای آنها از صداوسیما به کل قطع شد.

فرارو: صادق زیباکلام درباره عملکرد رئیس صداوسیما گفت: «با حضور سرافراز در صداوسیما آن تنگ‌نظری که در دوران آقای ضرغامی بود بیشتر شد و برنامه‌های صداوسیما در این ۱۸ ماه یکسویه‌تر و بسته‌تر شده است و اگر چهره‌هایی از فرهیختگان و روشنفکران جامعه در دوران ضرغامی در تلویزیون ظاهر می‌شدند، در این ۱۸ ماه پای آنها از صداوسیما به کل قطع شد. بنابراین در این ۱۸ ماه سیاست‌های آقای سرافراز باعث ریزش بیشتر مخاطبان شده و شاهد هیچ نوآوری و تحولی نبودیم.»

در چند روز اخیر برخی رسانه‌ها از استعفای قطعی رئیس صداوسیما و حتی انتخاب جانشین وی سخن گفته‌اند. گفته می‌شود سرافراز به دلیل دیسک کمر از ریاست صداوسیما استعفا داده است. چه عواملی باعث شد سرافراز نتواند دوره ریاست خود در صداوسیما را به پایان برساند؟

صادق زیباکلام استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با فرارو گفت: «پرداختن به این موضوع که چرا رئیس صداوسیما بعد از ۱۸ ماه تغییر خواهد کرد خیلی دشوار است. در مورد آقای ضرغامی دو دوره ایشان تمام شده بود و باید جای خود را به کسی دیگر می‌دادند. اما درباره آقای سرافراز یک مشکلی بوجود آمده و مسأله‌ای شده و چیزی اتفاقی افتاده که تداوم ریاست ایشان را با مشکل مواجه کرده است.»

وی ادامه داد: «بنابراین سوال اساسی این است که چه شده که ادامه ریاست سرافراز بر صداوسیما عملا غیرممکن شده است؟ البته چون صداوسیما به لحاظ مدیریتی سازمانی کاملاً بسته است و تصمیمات کاملاً در درون صداوسیما صورت می‌گیرد و با وجود آنکه بودجه آن از بیت‌المال تأمین می‌شود جامعه هیچ حق و فرصتی برای اظهارنظر در مورد عملکرد صداوسیما ندارد، بنابراین اطلاعات زیادی هم در مورد آن نداریم و هرچه گفته شود بر اساس حدس و گمان است.»

زیباکلام افزود: «صداوسیما از دستگاه‌هایی است که اجازه داده نمی‌شود درباره سیاست‌ها، عملکرد و مسائل بودجه‌ای آن تحلیل و قضاوت کرد و فقط باید از صداوسیما تعریف کرد. اما آنچه مسلم است، این است که اکنون صداوسیما دچار بحران شده است.»

این استاد دانشگاه همچنین اظهار کرد: «بنده آنچه می‌خواهم در خصوص آقای سرافراز عرض کنم حدس و گمان است و هیچ قطعیتی ندارد چون من هم مانند باقی مردم اطلاعاتی درباره صداوسیما ندارم.»

وی ادامه داد: «اولین روایت درباره علت رفتن آقای سرافراز چنین عنوان می‌شود که آقای سرافراز یکسری اقدامات و تغییر و تحولاتی در درون صداوسیما شروع کرد که باعث شد منافع عده‌ای از مدیران صداوسیما و کسانی که در این دستگاه نفوذ دارند آسیب ببیند، چراکه آقای سرافراز اقدام به حذف یا جابجایی آنها کرده بود.»

زیباکلام افزود: «بر این اساس، کسانی که در این ۱۸ ماه از اقدامات آقای سرافراز ناخرسند بودند در واقع زیر پای ایشان را خالی کردند و اقداماتی علیه رئیس صداوسیما انجام دادند و باعث حذف ایشان شدند.»

وی ادامه داد: «اما روایت دیگر از علت رفتن آقای سرافراز این است که مدیریت آقای سرافراز به هیچ وجه نتوانست مشکلات و مسائل بنیادی صداوسیما که مهم‌ترین آن از دست دادن مخاطب تحصیل‌کرده ایرانی بود را چاره‌سازی کند؛ چنانکه امروز نفوذ شبکه‌های فارسی زبان روز به روز در حال افزایش است؛ در حالی که انتظار می‌رفت آقای سرافزار گامی‌هایی در این جهت بردارد که لااقل سرعت تکثیر مخاطبین شبکه‌های فارسی زبان کمی کاهش پیدا کند. اما در ۱۸ ماه اخیر نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه حتی سرعت تکثیر مخاطبان شبکه‌های ماهواره‌ای بیشتر هم شد.»

این استاد دانشگاه افزود: «به عنوان جمع‌بندی باید گفت با حضور سرافراز در صداوسیما آن تنگ‌نظری که در دوران آقای ضرغامی بود بیشتر شد و برنامه‌های صداوسیما در این ۱۸ ماه یکسویه‌تر و بسته‌تر شده است و اگر چهره‌هایی از فرهیختگان و روشنفکران جامعه در دوران ضرغامی در تلویزیون ظاهر می‌شدند، در این ۱۸ ماه پای آنها از صداوسیما به کل قطع شد. لذا در این ۱۸ ماه سیاست‌های آقای سرافراز باعث ریزش بیشتر مخاطبین شده و شاهد هیچ نوآوری و تحولی نبودیم.»

زیباکلام در پاسخ به این پرسش که "آیا نوع رابطه صدا‌وسیما با دولت و به خصوص در موضوع برجام در رفتن سرافراز موثر بوده است؟" گفت: «آنچه مسلم است آقای سرافراز در این ۱۸ ماه از ضدیت، جبهه‌گیری و حمله به دولت و میدان دادن به مخالفین آقای روحانی خودداری نکردند و بخصوص در مسأله برجام عملاً تریبون را به مخالفین برجام دادند و حتی اجازه پخش یک برنامه نیم‌ساعته جدی که لااقل میان مخالفان و موافقان برجام نوعی دیالوگ صورت بگیرد، ندادند و کاملا یک‌سویه و یکجانبه از اقلیت مخالف برجام حمایت کردند.»

این استاد دانشگاه افزود: «با این حال بنده معتقدم این موضوع نمی‌تواند دلیل برکناری ایشان باشد چون دولت آنقدر توان و زور ندارد که رئیس صداوسیمایی که علیه دولت است را تغییر بدهد.»

وی در پاسخ به این پرسش که "آیا حواشی که در این مدت در صداوسیما شکل گرفت می‌تواند دلیل رفتن سرافراز باشد؟" گفت: «این حواشی می‌تواند به روایت اول کمک کند. یعنی در واقع این حواشی و مسائل می‌تواند پوست خربزه‌هایی باشد که از سوی ناراضیان و مخالفین آقای سرافراز در داخل صدا‌وسیما زیر پای ایشان انداخته شده بود.»

زیباکلام در پاسخ به این پرسش که "سیر عملکرد رؤسای صداوسیما از ابتدای انقلاب تاکنون آیا صعودی و مثبت یا نزولی و منفی بوده است؟" گفت: «من هیچ تغییر و تحول مثبتی در دوره‌های مختلف صداوسیما نمی‌بینم. یعنی از دوره آقای محمد هاشمی تا آقای سرافراز صداوسیما تحولی به خود ندیده است و همه اینها در یک خط مستقیم حرکت کرده و آن خط هم این است که صداوسیما متعلق به یک جریان خاص سیاسی بوده است.»

این استاد دانشگاه در پایان اظهار کرد: «به عبارتی صداوسیما در تمام این مدت اصلاً و ابداً حتی یک ذره به سمت چندصدایی حرکت نکرده است و اجاره هیچ گونه انتقاد به حکومت را نداده است.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی اصغر حاجلو

      با سلام وعرض ارادت خداوند بشما جزای خیر دهد که با جسارت نقطه نظر های بنده وامثال اینجانب را بیان میفرمایید واقعا افسوس وصد افسوس که چرا نباید دو طرز فکر متضاد جهت روشنگری یک موضوع در رسانه خودمان صورت نگیرد و مجبور به دیدن رسانه های بیگانه گردیم موفق باشید

      پاسخ ها

      • شناس

        یکی از کارهای خوبی که سرافراز کرد این بود که سخنرانی ها و مراسمات سیاسی که در دنیا برگزار می شد رو به طور زنده اجازه می دا پخش بشه که در دوره های قبل این رویه نبود

      • کمال

        در مورد هر چیزی زیباکلام نظر میده حتی در مورد آب

      • سپهر

        کاش عزراییل بیاد جان دکتر زیبا کلام را بگیرد.کی توه برکنار استعفا می دهید. اگر مردی تو هم این کار را انجام دهید

      • بدون نام

        این استاد دانشگاه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      بعدی از این بدتر است

    • بدون نام

      دکتر جان از شدت ذوق سکته نکنی چرا قضاوت بی خودی میکنی

    • ترسو

      جريان مملكت ما شده مصداق اين ضرب المثل " هر سال دريغ از پارسال " هر كي مياد ، تازه ميفهميم قبليه بهتر بوده !!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        رشد و توسعه شاید همین است,البته برای ما خاورمیانه ایها!

    • بدون نام

      یعنی منظورتون اینه که امثال شماروبه صداوسیمادعوت کنن که هرچه ازدهنتون درمیادبه همه بگید.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        په نه په، می فرمایید تریبون را فقط بدهند به شما دلواپسان تا به زمین و زمان و شرق و غرب توهین کنید و فقط عقاید قرون وسطایی خودتان را به زور به مردم تحمیل کنید.

    • داریوش

      اتفاقا آقای سرافراز چون از دولت و موافقان برجام حمایت کرد دولت پررو شد و بودجه صدا و سیما را کم و معطل کرد آقای سرافراز اگر انصاف را رعایت میکرد و به موافقان برجام فرصت می داد نظراتشان را در باره برجام در صدا و سیما به مردم بگویند آن وقت دولت دو دستی بودجه را به صدا سیما می داد حتی بیشتر هم بودجه می داد این نشان می دهد این دولت اصلا تحمل شنیدن صدای مخالف را ندارد و آقای زیبا کلام این وصله ناجور دانشگاه بهتر است برای گفته خود که اعلام می کند من اسرائیل را به رسمیت می شناسم برای مردم توضیح بدهد نه اینکه سی و هفت سال کارگزاران زحمت کش صدا و سیمای ایران را با هم و یک جا درهم بکوبد این دولت هم اگر چنین طرفدارانی امثال زیبا کلام ها نداشته باشد برای آینده خودش بهتر است چون اگر میخواهید کسی را برای همیشه خراب کنید کافی است بد از او تعریف کنید و ایشان برای دولت یازدهم دارد چنین کاری می کند

      پاسخ ها

      • hami

        آره والاجونه تو وصله جور یعنی همین اصوگرامساوی دلواپس که همشونم تبحر در نویسندگی توهین وتوهمت و افطرا دارن

    • شهلا

      سلام
      استاد عزیز
      آیا با فرمایش حضرتعالی که فرمودید :
      (( بنده آنچه می‌خواهم در خصوص آقای سرافراز عرض کنم
      حدس و گمان است و هیچ قطعیتی ندارد))
      شما با حدس و گمان این حرفها را می زنید ولی به منتقدین دولت احازه نمی دهید آنچه را که در حامغه شاهد و ناظرش هستیم را بیان کنند

      آیا این انصاف است؟؟؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما منتقد عزیز در هشت سال دولت گذشته کجا بودید تا مملکت را نقد کنید؟؟؟ آن موقع همه چیز خوب و عالی بود؟

    • شهین

      سلام
      استاد عزیز
      آیا با فرمایش حضرتعالی که فرمودید :
      (( بنده آنچه می‌خواهم در خصوص آقای سرافراز عرض کنم
      حدس و گمان است و هیچ قطعیتی ندارد))
      شما با حدس و گمان این حرفها را می زنید ولی به منتقدین دولت احازه نمی دهید آنچه را که در حامغه شاهد و ناظرش هستیم را بیان کنند

      آیا این انصاف است؟؟؟

    • سپهر

      شما چه استادی هستید که از بیخ گوش خود هم خبر ندارید. چون مطلبی انگلیسی ترجمه شده علیه صداو سیما ازان طرف برای شما نیامده است. استاد به ظاهر اندیشمند ترجمه گر نا مهربان. همان دلیل اول شما درست است این اقا اصول گرای افراطی بود ولی افراد فاسد عاما اصلی هستند. برکناری هزار مدیر در یک دستگاه کم نیست. اقای استاد باید شما بدانی کم هستند افرادی که به نفع مردم وجامعه از پست ومقام کنار بروند. باید از سرافراز که باب هرکس نتوانست استعفا دهد تا دیگری بیاید را درست نمود تشکر کرد.

    • بدون نام

      دکتر از اقای سرفراز باید تشکر نماییم. وی قدرت وریاست طلب نبود . انرا رها کرد ورفت کار بزرگی است.
      یک سوال از دکتر زیبا کلام کی دانشگاه را راها می کنید

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج