adexo3
۳۹۱۶۴
۷ نظر
۶۳۰۶
۷ نظر
۶۳۰۶
پ

دردسرهای شوکر و اسپری اشک آور برای زنان

خريد، فروش و حمل غيرمجاز تجهيزات دفاع شخصي، حتي اگر به فاجعه‌اي هم منجر نشوند، جرم است و مجازاتي سنگين دارد. اگرچه مدتي است نيروي انتظامي، شرايطي را براي دريافت قانوني اين تجهيزات اعلام كرده است.


دردسرهای شوکر و اسپری اشک آور برای زنان

مجله سیب سبز : دیدن یک ویدئوی سرشار از خشونت که دست به دست ای‌میل می‌شود، شما را هم وادار می‌کند که بیشتر به امنیت‌تان فکر کنید. به همین بهانه راه‌های محافظت از خود را در اینترنت جست و جو می‌کنید و احتمالا با یک آگهی شبیه این روبرو می‌شوید: «انواع باتوم شوكر با قابليت استفاده در هتل‌ها و اماكن؛ براي خريد مبلغ ملزومات مورد نظر را به حساب سيبا ++++ به‌نام ++++ واريز كنيد. درخواست شما پس از ۴۸ساعت به‌دست‌تان خواهد رسيد. براي كسب اطلاعات بيشتر با شماره همراه من تماس گرفته يا پيغام بفرستيد.» اين جملات تنها با يك جست و جوي ساده در اينترنت پيش چشم‌تان ظاهر مي‌شود و زودتر از آنكه فكرش را كنيد، از شوكر برقي گرفته تا اسپري فلفل، در دست‌تان قرار مي‌گيرد. تجهيزاتي كه مخصوصا این روزها با رواج خبرهای زورگیری و ... در خیابان‌ها پرطرفدار شده‌اند، اما مي‌توانند مرگبار باشند و تا پشت ميله‌هاي زندان هدايت‌تان كنند. خريد، فروش و حمل غيرمجاز تجهيزات دفاع شخصي، حتي اگر به فاجعه‌اي هم منجر نشوند، جرم است و مجازاتي سنگين دارد. اگرچه مدتي است نيروي انتظامي، شرايطي را براي دريافت قانوني اين تجهيزات اعلام كرده است.

دردسرهای شوکر و اسپری اشک آور برای زنان

فروشندگان اينترنتي كلاهبردارند

نيروي انتظامي شرايطي را براي دريافت قانوني تجهيزات دفاع شخصی اعلام كرده‌ است و با كساني كه به‌صورت غيرمجاز اين تجهيزات را دريافت كنند برخورد مي‌كند. به گفته مسئولان، خريداراني كه بدون مجوز اين وسايل را از فروشندگان غيرمجاز دريافت مي‌كنند با مجازات سنگيني روبه‌رو مي‌شوند. این در حالی است که هر چند وقت یک‌بار، خبری از تهدید جان برخی از هم‌وطنان‌مان با سلاح‌های سرد و گرم غیرقانونی به گوش می‌رسد.

سرهنگ سيفيان، رئيس مركز انتظام پليس پيشگيري، ضمن هشدار به كساني كه اين تجهيزات را از فروشندگان ناشناس اينترنتي خريداري مي‌كنند، از شناسايي گروهي از اين فروشندگان غيرمجاز خبر مي‌دهد و در مورد برخي شركت‌هاي متخلف مي‌گويد:« به تازگي شركت‌هايي مانند ناجي فتح مرصاد، حافظين قائم موعود، رعد آفرينان شهر، ايمن سراج فرهنگ، ناجي گستر جم و بهپويان پوشش پارسيان با فعاليت غيرقانوني در اينترنت اقدام به فروش تجهيزات دفاع شخصي مي‌كنند. اين شركت‌ها با صدور مجوزهاي تقلبي اقدام به فروش اينترنتي كرده و مدعي هستند كه با اين كارت‌ها مي‌توان در محدوده طرح ترافيك نيز تردد كرد كه اين اقدام فريب هموطنان است.» اما رئيس پليس پيشگيري نيروي انتظامي تهران هم ادعاي اين فروشندگان را رد مي‌كند و مي‌گويد، تجهيزات دفاع شخصي مانند افشانه‌ها و شوك‌دهنده‌هاي الكتريكي جزء سلاح‌هاي سرد محسوب مي‌شوند و پليس با دارندگان غير‌مجاز اين تجهيزات به‌صورت جدي برخورد مي‌كند. «سرهنگ محسن خانچرلي» تاكيد مي‌كند، اجازه فروش اينگونه تجهيزات دفاعي به پليس پيشگيري نيروي انتظامي واگذار شده و هيچ سازمان و ارگان ديگري حق صدور و توزيع تجهيزات دفاع شخصي را در سطح كشور ندارد.

دردسرهای شوکر و اسپری اشک آور برای زنان


غيرقانوني بخريد زنداني مي‌شويد

2 تا 5 سال حبس و مجازات نقدي، تنها بخشي از مجازاتي است كه براي نگهداري، فروش، حمل، استفاده يا هر نوع معامله غیرقانونی ديگری با وسيله‌هاي دفاع شخصي درنظر گرفته شده ‌است، زيرا از نظر قانوني، اين تجهيزات در گروه سلاح‌هاي سرد قرار مي‌گيرند؛ سرهنگ سيفيان هم در اين مورد مي‌گويند: «درقانون تشديد مجازات قاچاق سلاح و مهمات مصوب سال 1350، انواع افشانه‌هاي اشك آوري گازي مانند تهوع آور، ‌خواب آور و بيهوش‌كننده كه موج اخلال در تنفس كوتاه و بلندمدت مي‌شود و انواع شوكرهاي الكتريكي كه منجر به اخلال عصبي شوند جزو سلاح سرد و شكاري محسوب شده و شامل مجازات‌هاي اين قانون مي‌شوند.» رئيس مركز انتظامی پليس پيشگيري اعلام مي‌كند:«هرگونه حمل، استفاده و نگهداري از اينگونه تجهيزات ممنوعيت غيرقانوني دارد و استفاده‌كننده غيرمجاز مانند مصاديق استفاده‌كننده از سلاح سرد محاكمه و مجازات مي‌شوند و استفاده‌كنندگان از گازهاي اشك آور علاوه بر جزاي نقدي به جزاي كيفري نيز محكوم مي‌شوند.»

كمي بيشتر مراقب باشيد

تنها مروري بر صفحات حوادث روزنامه‌ها كافي است تا كمي محتاط‌تر شويد و بيشتر به فكر جان و مال‌تان باشيد. اگر شرايط شغلي شما، خطرات جدي‌اي را متوجه‌تان كند، مي‌توانيد روي حمايت نيروي انتظامي حساب كرده و براي حفظ امنيت خودتان چنين تجهيزاتي را دريافت كنيد. اما اگر هم شرايط لازم براي گرفتن مجوز يا تمايلي به نگهداري سلاح‌هاي سرد را نداريد، باز هم نااميد نشويد. هنوز هم هزار و يك راه براي داشتن يك زندگي امن وجود دارد. بد نيست كمي بدن‌تان را ورزيده‌تر كنيد و چند جلسه‌اي از يك استاد، فنون دفاع شخصي را ياد بگيريد. پليس ضامن امنيت شماست اما در بسياري از مواقع، شما مي‌توانيد با كمي محافظه‌كاري و تكيه بر توانايي‌هاي خودتان از خطر دور شويد. یادتان نرود که استفاده از وسایل دفاع شخصی، آن هم بدون مجور، نه تنها کمکی به امنیت شما نمی‌کند، بلکه می‌تواند یک عمر پشیمانی و محکومیت‌های قضایی را به همراه بیاورد.

دردسرهای شوکر و اسپری اشک آور برای زنان

شما واجد شرايط هستيد؟

درست است كه نيروي انتظامي به كساني كه به‌خاطر حفظ جان و مال‌شان نيازمند دريافت تجهيزات دفاع شخصي باشند، مجوز اين اقدام را مي‌دهد اما دريافت اين وسايل، كار ساده‌اي نيست. اگر شما در گروه طلافروش‌ها، صراف‌ها، متصديان جايگاه‌هاي عرضه سوخت، جامعه پزشكان، كانون وكلا و رانندگان وسايل نقليه درون و برون شهري تحت نظارت اتحاديه مربوطه باشيد، يا جزو فروشندگان سلاح، مهمات و متصديان داروخانه‌هاي شبانه روزي به حساب بياييد، مي‌توانيد با دريافت مداركي از موسسات گفته شده مجوز حمل و نگهداري اين تجهيزات را دريافت كنيد. گذشته از صاحبان اين مشاغل، خبرنگاران هم مي‌توانند با دريافت مجوز از اداره ارشاد اسلامي استان خود براي دريافت اين تجهيزات اقدام كنند.

اگر ‌دنبال دريافت اين وسايل هستيد و در گروه شغل‌هاي گفته شده هم جا مي‌گيريد، بدانيد كه نيروي انتظامي تنها مرجعي است كه مي‌توانيد مجوز دريافت اين تجهيزات را از آن دريافت كنيد؛ پس به دام فروشندگان غيرقانوني نيفتيد و براي خودتان دردسر درست نكنيد. اگر شما در يكي از گروه‌هاي گفته شده باشيد و سن‌تان از ۱۸ سالگي گذشته باشد، مي‌توانيد با داشتن برخي شرايط ديگر چنين مجوزي را دريافت كنيد. از نظر نيروي انتظامي، براي دريافت اين سلاح‌ها، بايد ثابت كنيد جان‌تان با تهديداتي روبه‌روست يا ممكن است از نظر مالي با تهديد‌هايي روبه‌رو باشيد. در ضمن دريافت‌كنندگان اين تجهيزات بايد سلامت جسمي و رواني و توانايي به كارگيري اين تجهيزات را هم داشته باشند. البته براي دريافت اين تجهيزات، نداشتن سوء پيشينه و فساد اخلاقي هم لازم است و بايد چنين موضوعاتي با استعلام از پليس امنيت اثبات شود. پس بهتر است اگر جان و مال‌تان با خطر جدي روبه‌روست، براي دريافت اين وسايل اقدام كنيد و بدون داشتن دلايل محكم، از اين هفت خان رستم نگذريد.

مي‌دانيد چه مي‌خريد؟

شما هم از آن دسته آدم‌هايي هستيد كه مي‌گوييد به كسي نمي‌شود اطمينان كرد و دلتان مي‌خواهد بدون آنكه كسي خبردار شود، يك اسپري فلفل در كيف‌تان بگذاريد و تا زماني كه جان‌تان تهديد نشود، سراغش نرويد؟ اما شايد ندانيد همين اسپري كوچكي كه به قيمت چند هزار تومان خريده‌ايد، مي‌تواند چه فاجعه‌اي بيافريند. مسئولان مي‌گويند، اسپري‌هاي خارجي كه از بازار غيرمجاز خريده مي‌شوند، براي استفاده و حفاظت در برابر حيوانات وحشي ساخته شده‌اند و چون داراي دوز بالاي شيميايي هستند، مي‌توانند موجب نابينا كردن فرد و سوختگي پوست او شوند.
استفاده غيرمجاز از اين تجهيزات مي‌تواند صدمه‌هاي جدي‌اي را براي فرد مقابل به همراه بياورد و اين صاحب تجهيزات است كه بايد تاوان مالي و قانوني اين آسيب‌ها را بپردازد، درحالي‌كه مسئولان مي‌گويند، اگر به‌خاطر شرايط‌تان بتوانيد اين تجهيزات را به‌صورت قانوني دريافت كنيد، مي‌توانيد از بيمه آنها هم بهره‌مند شويد و بدون نگراني از حوادث احتمالي، تنها از آنها براي بالا بردن امنيت‌تان استفاده كنيد.

چاره اصلی چیست؟

درست است که نیروی انتظامی تصمیم گرفته است برای حفظ امنیت برخی از اصناف، آنها را به سلاح‌های سرد مجاز و غیرکشنده مسلح کند، اما نباید فراموش کنیم که این نهاد، وظیفه حفظ امنیت تک تک شهروندان را برعهده دارد. مرور دوباره اتفاقات اخیر کافی است تا یادمان بیفتد که دلیلی برای اقدام شخصی وجود ندارد و قرار داشتن این تجهیزات در دست آدم‌های آموزش ندیده، تنها اوضاع را بحرانی‌تر می‌کند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد رضا خواجه احمدی

      ای ولوو خیلی اسپری های قشنگی هستن

    • بازدیدکننده

      فقط خودت باید به فکر نجات جانت باشی
      نیرو انتظامی که تا جرم ثابت نشه هیچ کاری نمی کنه اونوقت هم که تو مردی دیگه
      تا 110 برسه بهتره زنگ بزنی آمبولانس بهشت زهرا زودتر میرسه

    • ارش

      خوب

    • ابوالفضل غریب

      سلام متشکرم از اگاهی سلاح سرد غیرقانونی با
      سپاس از نیروانتظامی خداپشت پنا شماباشد

    • لیلا

      واسم مهم نیس مجازاتش هر چ میخاد باشه
      نیروی انتظامی باید بره ارازل و اوباشو جم کنه تا ی دختر جوون مث من برای حفظ امنیتش ب فکر شوکر و اسپری نیفته

    • مجتبی

      منم با نطر لیلی موافقم ولی متاسفانه نیروی انتظامی واقعا کاری ازش ساخته نیس و نمیتواند انجام دهد

    • علی

      قوانین احمقانه نمیتونن از تجاوز به دخترها جلوگیری کنند یا به موقع برسند تازه دختری که از خودش دفاع کنه مجازات میکنند ؟ یعنی میگند بگذار بهت تجاوز بشه چون قانون حمایتت نمیکنه باعث تاسفه که این قوانین تبصره نداره و کلا مال ۱۰۰سال پیشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج