اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۴۳۹۱۷۹
۱ نظر
۵۰۰۲
۱ نظر
۵۰۰۲
پ

ادعای روزنامه نزدیک به قالیباف؛ تهران تازه شده است

«شهر تازه» کمپینی که به تازگی از سوی ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری با حمایت مالی سازمان زیباسازی شهرداری به راه افتاده تا از این طریق پیام‌های عناصر حیاتی مانند آب، خاک، هوا و تنوع زیستی را به گونه‌ای به نمایش بگذارد که نشان دهد حفظ محیط‌زیست وظیفه همگانی است و باید آحاد جامعه برای حفظ آن تلاش کنند.

صبح نو نوشت: این روزها اگر در سطح شهر تردد کنید با بیلبوردهای سبز رنگی مواجه می‌شوید که روی همه آنها یک واژه نوشته شده: «شهر تازه» کمپینی که به تازگی از سوی ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری با حمایت مالی سازمان زیباسازی شهرداری به راه افتاده تا از این طریق پیام‌های عناصر حیاتی مانند آب، خاک، هوا و تنوع زیستی را به گونه‌ای به نمایش بگذارد که نشان دهد حفظ محیط‌زیست وظیفه همگانی است و باید آحاد جامعه برای حفظ آن تلاش کنند. آقای سعید نوری آزاد، طراح کمپین شهر تازه و استراتژیست محتواست که این روزها شهر را با ۱۵۰ طرح به تسخیر خود در آورده به طوری که واکنش‌های مثبت و منفی درباره این کمپین به وجود آمده. در همین زمینه «صبح نو» با طراح این کمپین گفت‌و‌گویی انجام داده که در ادامه بخوانید.

«بدون تردید شهروندان خود باید مسائل محیط‌زیستی را رعایت کنند تا به یک نتیجه مثبت دست پیدا کنیم.» این جمله‌ای است که اکثر مسوولان حفاظت محیط‌زیست به آن معتقد هستند. نقش مردم در کمک به حفاظت محیط‌زیست را نمی‌توان نادیده گرفت. به همین منظور سعید آزاد دست به کار شد و با ارائه پیشنهادی در این زمینه خواستار ایجاد کمپینی در راستای حمایت مردمی محیط‌زیست شهری شد. او درهمین زمینه می‌گوید: «شهر تازه پروژه‌ای است که از اواخر سال قبل آن را برای ستاد محیط‌زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران طراحی کردم تا تولید محتوا در این حوزه صورت بگیرد و آموزش‌های تخصصی درون‌سازمانی و برون سازمانی مردمی هدفمند شوند. برای پیشبرد این پروژه سازمان زیباسازی هزینه آن را تقبل کرد؛ اما اصل ایده، پروژه و استراتژی آن مربوط به ستاد محیط‌زیست شهرداری است. من طراح کمپین هستم و استراتژی آن را تعیین کردم که چه عنوانی داشته باشد و چه کارهایی در چه مقاطع زمانی رخ دهد. سپس برای آن کارگاه گرافیکی تشکیل شد، طراح‌ها و گرافیست‌ها گرد آمدند تا براساس پیام‌هایی که تعیین شده طرح‌هایی برای نسب روی بیلبورد ایجاد شود. نزدیک به ۱۰۰ طراح دور هم جمع شدند، ۴۰۰ طرح ارائه شد و ۱۵۰ طرح در بیلبوردهای شهر مورد استفاده قرار گرفت.»

واکنش‌ها به شهر تازه واکنش‌های طبیعی است
نوری آزاد با اشاره به اینکه شهر تازه با هدف ارائه همه المان‌های محیط‌زیست ایجاد شده گفت: «واکنش‌هایی که تا به امروز با آن مواجه بودیم طبیعی است. کمپین‌های فرهنگی با کمپین‌های تبلیغاتی تفاوت دارد. در کمپین‌های تبلیغاتی صاحب آن هر چه صلاح خودش بداند را انجام می‌دهد اما در کمپین فرهنگی چنین اتفاقی نمی‌افتد. البته چون شهرداری در این کمپین حضور پیدا کرد تا حدودی بنا به اهداف خودش به آن تغییراتی داد که این تغییرات به اصل کمپین هم مربوط نبود چون هدف شهر تازه همه المان‌های محیط‌زیست است. واژه «تازه» هم در شهر تازه مخفف «تنوع زیستی آب و انرژی، زمین پاک و هوای پاک» است.»

تک تک مردم نسبت به قطع درختان مسوول‌اند نه فقط شهرداری
او در پاسخ به این سؤال که واکنش‌ها بعد از اجرایی شدن کمپین شهر تازه چگونه بود گفت: «هر طرحی می‌تواند با واکنش‌های مثبت و منفی روبه‌رو شود که هر دو خوب هستند. در واکنش‌هایی که بیشتر از همه به آن توجه شد یکی، دو مورد از جمله درباره طرح قطع درخت بود. واکنش‌هایی که به آن داشتند اتفاقاً خیلی هم خوب بود و نشان می‌دهد به آن توجه شده. قصد و هدفمان این بود که نشان دهیم چنین اتفاقی یعنی قطع درختان درحال رخ دادن است و این اتفاق به هیچ عنوان خوشایند نیست. قطع درخت برای همه بد است. چه از طرف شهرداری این اتفاق بیفتد چه خارج از شهرداری. بنا به اطلاعات غیر موثقی که دارم بیشتر قطع درختان توسط مردم انجام می‌شود. البته نه عامه مردم؛ منظورم بیشتر برج‌سازانی‌ هستند که در زمان ساخت‌وساز، درختان را مزاحم خودشان می‌بینند و چون اجازه قطع درختان به‌ویژه درختان شناسنامه‌دار را ندارند و اگر این کار را بکنند جریمه می‌شوند، به خشک کردن آنها مبادرت می‌کنند.
کاری که به دستور و اجازه شهرداری نیست؛ اما مردم به این اتفاق حساس نیستند. به درختی که در محله‌شان توسط ساختمان‌سازان قطع می‌شود حساس نیستند و باعث و بانی این اتفاق را بدون هیچ پشتوانه درستی شهرداری می‌دانند. در این مقطع نیاز است به همه بگوییم این درختی که قطع می‌شود برای همه است. اینکه فکر کنیم یک درخت قطع شود اشکال ندارد اتفاقاً خیلی هم اشکال دارد و یک درخت هم برای ما باید مهم باشد. ما به تک‌تک المان‌های محیط‌زیستی حساس باشیم و چرا از خودمان شروع نکنیم؟ اگر یک آشغال ریخته نشود، یک درخت قطع نشود، یک ماشین دودزا کمتر در شهر وارد شود در شهری که ۱۳ میلیون جمعیت دارد بسیار زیاد می‌تواند تأثیر‌گذار باشد. خودش می‌شود ۱۳ میلیون آشغالی که هیچ وقت روی زمین نمی‌افتد و می‌تواند بسیار اثرگذار باشد. باید حساسیت عمومی نسبت به همه این موضوعات برانگیخته شود. باید این فرهنگسازی ایجاد شود که مردم محیط‌زیست را به‌صورت یک موضوع لوکس نبینند و کسی فکر نکند مسوول آن نیست. تک تک افراد مسوولند. حالا وقتی همه مردم مسائل محیط‌زیستی مانند قطع نکردن درخت را رعایت کنند وقتی از طرف شهرداری هم بخواهند درختی را قطع کنند دیگر کسی اجازه این کار را به آنها نخواهد داد.این راه حل اساسی است.»
به عقیده آزاد طرح بیلبوردهای شهر تازه دیده شده و به عنوان یک کمپین موفق بین دیگر کمپین‌های محیط‌زیستی می‌توان از آن یاد کرد: «هیچ وقت نباید از انتقاد ترسید و باید از آن استقبال کرد. همانطور که الان این اتفاق افتاده و حساسیت‌های ایجاد شده نشان می‌دهند که اتفاقی در حال رخ دادن است. کمپین‌های زیادی موازی همین موضوع وجود داشته و دارد اما هیچ یک چنین حساسیتی را ایجاد نکرده بودند و این اتفاق خوبی است. حداقل برای من که آن را طراحی کردم و معتقدم چند قدم جلوتر از هدفمان هم پیش رفته‌ایم.»

برای محیط‌زیست هم باید حساسیت اجتماعی برانگیخته شود
طراح کمپین شهر تازه با اشاره کمپین موفق دیگری به‌نام کمپین شهروند سالم گفت: «حدود یک سال پیش هم کمپین شهروند سالم توانست حساسیت‌های اجتماعی را برانگیزد و موجب شد براساس آن جشنواره فیلم سلامت برگزار شود. برای این کمپین هم می‌خواهیم برنامه‌های مختلف داشته باشیم تا در بخش محیط‌زیست نیز یک حساسیت عمومی ایجاد کنیم.»

شهر تازه گام نخست است
او در نهایت امیدوار است بتوانند با کمک شهر تازه نخستین گام را در زمینه حفاظت محیط‌زیست بردارند تا بعد از آن به اهداف بلندمدت‌تری دست پیدا کنند: «شهر تازه برای محیط‌زیست اولین قدم است. در این مرحله ذهنیت‌سازی انجام گرفته و بعد از آن باید ایده و فکر در ذهن مردم ایجاد شود و سپس آن فکر لازم به بلوغ برسد. در نهایت مردم باید بتوانند رفتارشان را اصلاح کنند تا زیرساخت‌های بعدی شکل گیرند. این جمع‌بندی و مشارکت‌های اجتماعی موجب می‌شود تا این کمپین‌ها به نتیجه مطلوب خودشان دست پیدا کنند. برای کمپین شهر تازه یک سال کار شده و به محتواها و تصویرسازی‌ها توجه ویژه شده است. هدف ستاد محیط‌زیست شهرداری این بوده به همه فعالیت‌های محیط‌زیست شهری، محور فعالیت‌های محیط‌زیستی داده می‌شود.
مدارس، سرای محله‌ها، فرهنگسراها و حتی تعلیمات خانه به خانه همه باید با محوریت محتوایی باشد که در این کمپین سراسری با این تولید محتوا رخ داده است. چنین کارهایی آموزش‌ها را محوریت می‌دهد و مشخص می‌کند تا مردم از یک ولنگاری محتوایی رها شوند. اکنون هم می‌بینید که روی چند موضوع خاص حساسیت ایجاد شده و اگر روی یک موضوع اشکالی وجود دارد مردم دقیقاً متوجه آن می‌شوند. مثلاً الان حساسیت در موضوع قطع درخت ایحاد شده و روی بقیه موضوع‌های دیگر حساسیت نشان نداده‌اند. در نتیجه این ضعفی است که باید جبران شود.»
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      راستی ماجرای قطع درختان چیتگر و اب گیری دریاچه چیتگر چی شد مدعی تهران تازه؟
      شعار نده اون چیزی که میبینیم را باور داریم نه شعار شما را

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج