۴۶۶۳۷۵
۲ نظر
۵۰۴۹
۲ نظر
۵۰۴۹
پ

ستاد مبارزه با چرندیات (۶۳)

در این سری مطالب سعی داریم به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد.

برترین ها: «ستاد مبارزه با چرندیات» عنوانِ یک جریان بود که با صفحه ای در فیسبوک شروع به کار کرد و بسیار قوی و حساب شده به جنگ دروغ های اینترنتی و شایعاتی که به عنوان واقعیت به خورد مردم داده می‌شد، رفت.

در این سری مطالب سعی داریم به کمک داده های این صفحه و سایت های مرتبط، به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد و باعث شود مِن بعد هر چیزی را که در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دیدیم، سریع باور نکنیم. جدا از این گونه موارد، سعی در معرفی تکنیک های مبارزه با شایعات و مغالطه ها را در این سری مطالب داریم. با ما همراه باشید.

******

سوژه اول؛ برج ایفل به رنگ پرچم ایران درآمد
با وقوع حادثه دردناک ساختمان پلاسکو، بازار داغ شایعه پردازی در مورد خبرهای مربوط به این رویداد تلخ رونق فراوان دارد. اما حقیقت این است که این عکس واقعی نیست.
متن شایعه

« برج ایفل به احترام آتش نشانان ما به رنگ پرچم ایران در آمد ولی ایرانیان با تجمع بیخود در محل ودر حال سلفی گرفتن بوده وعرصه را بر تیم عملیات نجات تنگ کرده بودند ، اینست فرق ما با جامعه مدنیت!!!!»

ستاد مبارزه با چرندیات (63)

پاسخ شایعه

با وقوع حادثه دردناک ساختمان پلاسکو، بازار داغ شایعه پردازی در مورد خبرهای مربوط به این رویداد تلخ رونق فراوان دارد. اما حقیقت این است که این عکس واقعی نیست، بلکه تصویری است تزیینی که توسط سایت (I love Italian food) که متعلق به یک موسسه غیرانتفاعی بین المللی برای ترویج غذای ایتالیایی است، برای یکی از مطالب آن سایت ویرایش و آماده گشته است.
ستاد مبارزه با چرندیات (63)

تصویر اصلی بدون ویرایش:
ستاد مبارزه با چرندیات (63)

البته نورپردازی پرچم کشورها بر روی برج ایفل معمولا در برخی رویدادهای مهم انجام می پذیرد، مانند نورپردازی پرچم بلژیک روی برج ایفل پس از حمله تروریستی به شهر بروکسل.
ستاد مبارزه با چرندیات (63)
سوژه دوم؛ بروز کندی ذهن بر اثر وجود استات سدیم در رب های صنعتی
استات سدیم ماده شگفت انگیزی است که دارای کاربردهای وسیعی در صنایع گوناگون است و این ادعا که مصرف این ماده باعث کندی ذهن می گردد، شایعه است و حقیقت ندارد.

متن شایعه

«به رب های صنعتی "استات سدیم" می زنند که اگر اضافه نکنند؛ رب کپک خواهد زد. این ماده باعث کندی ذهن و شعور می گردد پس از رب های خانگی استفاده کنید.»…
ستاد مبارزه با چرندیات (63)

پاسخ شایعه

استات سدیم ماده شگفت انگیزی است که دارای کاربردهای وسیعی در صنایع گوناگون است و این ادعا که مصرف این ماده باعث کندی ذهن می گردد، شایعه است و حقیقت ندارد. سدیم دی استات، یک نمک پر کاربرد در تولید صنایع غذایی است. این ماده، هم یک نگهدارنده طبیعی محسوب می شود و هم به عنوان یک چاشنی در صنایع تولید کیک و نان، چیپس، اسنک و روغن، بسیار پر کاربرد است. استات سدیم را می توان با استفاده از ترکیب جوش شیرین و سرکه تهیه نمود.
ستاد مبارزه با چرندیات (63)
بلور سدیم استات

استات سدیم هرگز عوارضی چون کندی ذهن ندارد و ماده ای کاملا بی خطر محسوب می گردد . لازم به ذکر است که عوارض جانبی اندکی هم که برای این ماده عنوان شده است، برای بروز مسمومیت در اثر مصرف بیش از حد این نمک منظور گردیده است.

این ماده نه تنها از طرف وزارت بهداشت ایران، بلکه از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا نیز به عنوان یک ماده ی افزودنی که مستقیما به مواد غذایی اضافه می شود، مجاز و امن شناخته شده است.

استات سدیم به عنوان دارو در درمان برخی بیماریها مانند مسمومیت با آب (هیپوناترمیا)، نارسایی قلبی، نارسایی کلیوی، آلکالوز تنفسی و نارسایی کبدی استفاده می گردد.

بدیهی است که مصرف برخی محصولات به‌صورت تازه و ارگانیک خاصیت بیشتری به‌همراه دارد، اما زمانی این امر می تواند در ارتقای سلامت افراد موثر باشد که از سلامت و بهداشت محصولات تولید خانگی اطمینان به دست آورده و آن گاه اقدام به مصرف آنها نماییم.

سوژه سوم؛ رای گیری گوگل برای تعیین نام خلیج فارس بر روی نقشه
رای گیری برای انتخاب نام خلیج فارس از طرف گوگل، یک شایعه ساختگی است و حقیقت ندارد.

متن شایعه

«خبر فوری فوری، ایران دوباره به شرکت گوگل اعتراض نموده بخاطر اسم خلیج فارس که در نقشه گوگل خلیج عربی ثبت شده است…

برای همین هم شرکت گوگل اعتراض ایران را قبول کرده وگفته راجع به این دو رای گیری اینترنتی انجام میگیره که رای هر کدام بیشتر شد به اسم همان ثبت مشود. سریع اقدام کنید.همین الآن.۹۰درصد مردم کشورهای عربی رای دارند.۱۰درصد ایرانی ها تا وقت رای گیری تمام نشده،بشتابید. اگر همت نکنی اسم خلیج فارس برای همیشه به فراموشی میرود. وارد سایت شوید سمت راست دو دایره هست روی خلیج فارس کلیک کنید و بعد بر روی voteکلیک کنید با موفقیت و پیروزی…
ستاد مبارزه با چرندیات (63)

کلیک کنید لطفا. اینم آدرس سایت:

http://www.persianorara****gulf.com/index.php

کمتر از یک دقیقه وقتتونو میگیره…لطفاً هر کی ایرانیه اطلاع رسانی کند. عقب افتادیم خواهشا برای همه گروهها و کانال هاتون ارسال کنید.هرچی گروه داری،براش بفرست.»

پاسخ شایعه

رای گیری برای انتخاب نام خلیج فارس از طرف گوگل، یک شایعه ساختگی است و حقیقت ندارد. سایت نام برده شده در متن شایعه یعنی "خلیج فارس یا خلیج ع -ر-ب -ی " و نمونه های دیگر آن مانند سایت "کدامین خلیج" هیچ ارتباطی با شرکت گوگل و یا هر منبع معتبر دیگری ندارند. این وب سایت ها مجعول هستند و بازدید از این وبگاه ها و اقدام به رای دادن در آنها، تنها باعث بالا رفتن بازدید سایت و در نتیجه فراهم کردن امکان کسب درآمد برای صاحبان شان می گردد.

براساس تحقیقات و مستندات منتشر شده، صاحب این سایت، یک جوان عرب سوری تبار به نام "هُمام القـُرانی" ا ست که به سادگی می تواند نتایج نظرسنجی را بنا به تمایل خود اصلاح نماید و به همین دلیل به احتمال بسیار زیاد، نتیجه آرای نمایش داده شده نیز، جعلی و بی اعتبار است.

استفاده از نام جعلی "خلیج ع -ر-ب -ی " (به فارسی) یا "Ara**ian Gulf" (به انگلیسی)، به هر صورت و شکلی، موجب بالا رفتن میزان استفاده از این نام مجعول در موتورهای جستجوگر و همچنین به نوعی به رسمیت شناختن آن است. در نتیجه نوشتن آدرس این وب سایت (با توجه به قرار گرفتن نام خلیج در کنار کلمه Arabian) کمک به افزایش استفاده از این نام مجعول در اینترنت است و عملا نتیجه بازدید از این سایت، برخلاف منافع ایرانیان خواهد بود.

سوژه چهارم؛ ارسال پاکتهای حامل دستکش آلوده به ویروس به درب منازل
این مطلب یک شایعه بین المللی است که در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به چند زبان در حال انتشار است.
متن شایعه

«این پاکت اگه اومد دم خونتون یا محل کارتون تحویل نگیرین واگر گرفتین بازش نکنین به پلیس تحویل بدین. داخلش دستکش الوده به ویروس هست . لطفا فوروارد کنین برا عزیزاتون»…
ستاد مبارزه با چرندیات (63)

پاسخ شایعه

این مطلب یک شایعه بین المللی است که در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی به چند زبان در حال انتشار است. در پی موج انتشار این شایعه در ماه اخیر (نوامبر ۲۰۱۶ ) در کشور آلمان و به تبع آن ایجاد تشویش اذهان عمومی، پلیس این کشور با تاکید بر جعلی بودن این پیام، از مردم خواست این شایعه را بازنشر نکنند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      ممنون از شما تو این کشور بالاخره باید یکی باشه جلوی این شایعات مجازی وایسه واطلاع رسانی کنه سپاس

    • rahim

      مثل اینکه بگی قطب شمال شده قطب عرب //اثلا ناراحت نباش فارس همیشه فارس میماند//با پول پول گفتن جیب پر نمیشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج