۴۹۷۴۲۶
۲ نظر
۷۲۷۳
۲ نظر
۷۲۷۳
پ

ستاد مبارزه با چرندیات (۷۰)

در این سری مطالب سعی داریم به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد.

برترین ها: «ستاد مبارزه با چرندیات» عنوانِ یک جریان بود که با صفحه ای در فیسبوک شروع به کار کرد و بسیار قوی و حساب شده به جنگ دروغ های اینترنتی و شایعاتی که به عنوان واقعیت به خورد مردم داده می‌شد، رفت.

در این سری مطالب سعی داریم به کمک داده های این صفحه و سایت های مرتبط، به بررسی دروغ ها و شایعات مشهوری که در هر از چند گاهی در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به راه می افتند بپردازیم و با مستندات آن ها را برای شما تحلیل کنیم تا شاید قدم کوچکی در مسیر آگاه سازی مخاطبان عزیز باشد و باعث شود مِن بعد هر چیزی را که در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی دیدیم، سریع باور نکنیم. جدا از این گونه موارد، سعی در معرفی تکنیک های مبارزه با شایعات و مغالطه ها را در این سری مطالب داریم. با ما همراه باشید.

******

سوژه اول؛ چرا مسلمانان گوشت خوک نمی خورند؟
متن فوق ارایه دهنده یک مجموعه اطلاعات در مورد خوک می باشد که برخی از آنها صحیح و بسیاری از آنها غیر علمی، ساختگی و شایعه می باشند
متن شایعه

« چرا مسلمانان گوشت خوک نمی خورند ؟؟؟

یکی از دوستانم کە بیشتر از ۲۵ سال است در آلمان است برایم تعریف میکرد؛

گفت: همکاری آلمانی دارم یه بار از من سوال کرد چرا شما مسلمانان گوشت خوک نمیخورید؟! … میخواهم دلیل علمی اش را برایم بگویی که قانع شوم نه دلیلی شرعی.

منم در جواب گفتم فقط یک ساعت وقت میخواهم تا با توکل به خدا با زبان آلمانی جوابی مناسب و قاطع خواهم داد.

از سایتهای اینترنت شروع کردم به جست و جو بخصوص در سایتهای علمی به زبان انگلیسی ، آلمانی و دیگر زبانها..

آنچه را که پیدا کردم مرا شوکه کرد در یکی از سایتهای آلمانی جواب سوالم را پیدا کردم ( شبکه المانی در امور مراقبتهای ارزشهای غذایی) …
ستاد مبارزه با چرندیات (70)

مختصری درمورد گوشت خوک نوشته بود:

۱- خوک جسد و مردار گندیده میخورد حتی اگر مردار پدرش باشد.

۲- خوک همه چیز میخورد حتی ادرار و مدفوع خود و دیگر حیوانات

۳- مقدار سم کشنده در گوشت خوک ۳۰ برابر گوشت گوسفند است.

۴- خوک عرق نمی کند ،پوست خوک اسفنجی است بە همین دلیل تمام کثیفی ها را جذب خود میکند این خود فاجعە است.

۵- برای هضم کردن گوشت گوسفند به (۶-۹)ساعت زمان نیاز است و جگر انسان برای جذب کردن مقدار کمی از سم زمان زیادی نیاز دارد؛ اما برای هضم گوشت خوک به(۱-۲) ساعت زمان نیاز است به همین دلیل جگر پوشیده و مملو از آن سم کشنده خواهد شد.

۶- جنس نر خوک با هر حیوان دیگری جفت می شود حتی اگر جفتش هم نر باشد به همین دلیل خوک منبع بسیاری از بیماری هاست.

۷- ۳ساعت بعد از کشتن خوک کِرم از بدنش خارج میشود ..

۸- نوعی کِرم در گوشت خوک موجود است کەنە با پختن نە سرخ کردن(برشتە) از بین نمی رود.

۹- پختن گوشت خوک نیاز بە ۶ ساعت زمان دارد گوشت خوک قابل سرخ کردن نیست زیرا کم کم آب میشود تا چیزی از آن باقی نمی ماند (مانند گوشت انسان)

۱۰- در سر خوک خون لختە زیادی جمع شدە است چون خوک تنها حیوانی است کە نمی تواند سرش رابە طرف بالا بلند کند.

۱۱- کرک و موی خوک جز با سوزاندن از بین نمی رود.

۱۲- خوک هرگز چیزی را که می خورد بو نمی کند بلکە اگر خوراکش پاک هم باشد قبل از خوردن آب دهان و بینی اش را به آن می مالد.

۱۳- خوک از جمله جانورانی است که به مانند دیگر پستانداران عادت ماهانه ندارد.

دوستم گفت: منم این گزارش را برای دوست آلمانی ام ارسال کردم همراه با ذکر منبعش ،او هم بعد از مطالعه آن تصمیم به ترک خوردن گوشت خوک گرفت و این متن را در بسیاری از سایتهای آلمانی بخش کرد با موضوعِ

چرا مسلمانان گوشت خوک نمی خوردند؟؟؟ »

پاسخ شایعه

متن فوق ارایه دهنده یک مجموعه اطلاعات در مورد خوک می باشد که برخی از آنها صحیح و بسیاری از آنها غیر علمی، ساختگی و شایعه می باشند و با بررسی های انجام شده، هیچ رسانه آلمانی مرتبط با امور مراقبتهای ارزشهای غذایی، چنین مقاله ای منتشر نکرده است.

در ادامه به بررسی تخصصی ادعاهای مطرح شده در متن با ذکر منابع موثق و معتبر خواهیم پرداخت.

خوک به مانند حیوانات دیگری همچون خرگوش و خوکچه هندی مدفوع خوار است . خوک به علت سیستم گوارش ناقصش بعضی از مواد مغذی در غذایش را نمی تواند جذب کند و ناچار به هضم دوباره ی آن می شود. هرچند خوکهایی که برای خوردن پرورش می یابند این اجازه به آنها داده نمی شود.

خوک حیوانی همه چیزخوار است و در رژیم غذایی آنها تفاوتی میان گوشت و گیاه نیست. تمایل به خوردن گوشت، آنها را از گروه حیوانات اهلی که فقط گیاهان را می‌خورند (گاو، گوسفند، بز و غیره)، جدا می‌کند. این حیوان غدد عرقی ندارد.

برخلاف ادعای متن، گوشت خوک در بین گوشت ها، دیر هضم ترین گوشت با زمان هضم ۵ ساعت می باشد . این زمان در مقایسه با گوشت گاو با ۳.۵ ساعت و گوشت بوقلمون با زمان هضم ۱.۵ ساعت، گوشت دیر هضمی به شمار می رود.

گرایش جنسی برای جانوران علیرغم انسانها، تعریف‌پذیر نیست. رفتارهای همجنس خواهانه در حیوانات در میان تعداد بی‌شماری از جانوران دیده و ثبت شده‌اند و از جمله رفتارهای طبیعی معمول در همه گروه‌های جانوری هستند. در بین جانوران حلال گوشت مانند گوسفند و گاو و حتی مرغ خانگی نیز این رفتار به کرات مشاهده شده است.

علیرغم ادعای متن، گوشت خوک هم سرخ می شود و هم در چند دقیقه کباب پز می گردد. اما نکته مهم درجه حرارت پخت آن است که باید بین ۱۴۵ تا ۱۶۰ درجه ی فارنهایت باشد تا آلودگی های گوشت از بین برود و گوشت اصطلاحا ایمن شود.

کرک و موی خوک هم مانند موی گوسفند با حرارت دادن (اصطلاحا کز دادن) از بین می رود. ضمنا خوکها می توانند سرشان را به طرف بالا بلند کنند اما این کار را به ندرت انجام می دهند. چرا که زاویه ی طبیعی گردنشان به سمت پایین و برای حفر زمین پیش بینی شده است.
ستاد مبارزه با چرندیات (70)

عادت ماهانه در حقیقت دفع تخمک بارور نشده بهمراه لایه ای از دیواره ی رحم (آندومتر) از بدن است که در برخی از پستانداران این تخمک باور نشده بهمراه آندومتر، جذب بدن شده و بدن آن را دفع نمی نماید. به این حالت، عادت ماهانه ی پنهان یا درون ریز گفته می شود. حیواناتی مانند:سگ، گربه، اسب، فیل، موش، خوک. دوره ی پریودی پنهان یا درون ریز دارند. با توجه به این مساله که اسب حیوانی حلال گوشت می باشد و کراهت گوشتش از الاغ نیز کمتر است، پس پریودی پنهان نیز نمی تواند دلیلی برای حلال یا حرام گوشت بودن حیوان باشد.

گوشت خوک آلوده به چند نوع کرم و باکتری می باشد و به علت پخت ناقص گوشت، سالانه شاید صدهزار نفر را در آمریکا آلوده کند. البته میزان مرگ و میر ناشی از این آلودگی ها کمتر از ۲درصد از افراد آلوده یعنی هرپنج سال یک مرگ در ایالات متحده آمریکاست.

مهمترین علت استفاده ازگوشت خوک در دنیا، صرفه اقتصادی تولید آن است. خوک برخلاف گوسفند که در هر زایمان یک بره به دنیا می آورد، در هر زایمان ۶ تا ۷ خوکچه به دنیا می آورد . همچنین خوک درمقابل بیمارها مقاوم وهمه چیز حتی زباله میخورد. لذا تولید آن از قدیم مقرون بصرفه بوده است.

در دین اسلام و یهودیت، گوشت خوک حرام دانسته شده است . و قطعا همین تحریم، باورمندان را از مصرف آن باز می دارد. این ضررهای بهداشتی و اخلاقی فقط می‌تواند به عنوان فلسفه و حکمت این حکم مطرح شود ـ نه علت انحصاری آن و اصلی ترین علت برای حرمت گوشت خوک حکم تعبدی قرآن و دیگر کتب مذهبی است.

بیان دلایل پزشکیِ هرچند درست، برای این قبیل احکام فقهی ممکن است این شائبه را ایجاد کند که اگر حرمت گوشت خوک به علت وجود آلودگی در گوشت آن است پس اگر به مدد علم این آلودگی برطرف شود، حرمت آن نیز از بین می رود که این البته مغایر با همان اصول دینی و فقهی می باشد.
سوژه دوم؛ بیدار شدن آتشفشان دماوند بعد از ۴۰ هزار سال
مواردی چون فعالیت مجدد این آتشفشان بعد از ۴۰ هزار سال و فوران گدازه های آشتفشانی که در این فیلم که توسط دو کوهنورد گرفته شده است مطرح می شود، داستان پردازی و شایعه است.
متن شایعه

« خب به سلامتی فقط همین رو در عمر کوتاهمون کم داشتیم که آتشفشان دماوند بعد از ۴۰ هزار سال بیدار شه

اگه بیدار شه دمای تهران بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ درجه میشه »
ستاد مبارزه با چرندیات (70)

پاسخ شایعه

اخیرا در فضای مجازی فیلمی منتشر شده که در آن ادعا میشود آتشفشان دماوند پس از سالها بار دیگر فعال شده است؛ مواردی چون فعالیت مجدد این آتشفشان بعد از ۴۰ هزار سال و فوران گدازه های آشتفشانی که در این فیلم که توسط دو کوهنورد گرفته شده است مطرح می شود، داستان پردازی و شایعه است.

آتشفشان دماوند از نوعی نیست که از دهانه آن مواد مذاب خارج شود و تنها برخی بخارات از دهانه این کوه خارج می شود که این موضوع نیز بسیار طبیعی است . زیرا کوه دماوند از جمله آتشفشانهایی است که تظاهرات فعال داشته و به طور دایم بخاراتی از آن خارج می شود که طی سالهای گذشته نیز بارها این اتفاق افتاده است.

در حقیقت در سال‌های پر بارش، با نفوذ آب به درون قله و برخورد با سنگ‌های داغ، جریانی از بخار آب از دهانه قله خارج می‌شود و چنین به نظر می‌رسد که فعالیت‌های آتشفشانی صورت گرفته ‌است.


سوژه سوم؛ درآوردن شش و نیم میلیارد پول از دو چاه جمکران

این تصویر از جمکران نیست و مراجع شیعه برای چاه جمکران هیچ اعتباری قائل نیستند

متن شایعه

" شمارش پول های دو چاه جمکران !
سال گذشته شش و نیم میلیارد تومان از این دو چاه بیرون آوردند. پولهائی که با تبلیغ خرافات، مردم بی پناه و درمانده از همه جا، با تکه کاغذی که در آن حاجتشان نوشته شده به این دو چاه می اندازند. "
ستاد مبارزه با چرندیات (70)

پاسخ شایعه

این تصویر از جمکران نیست و در سال ۹۴ در رسانه های داخلی و خارجی بعنوان شمارش نذورات امامزاده ابراهیم زنجان منتشر شد. هیچ گزارشی از بیرون آوردن مبالغ ادعایی شایعه از چاه جمکران وجود ندارد و در مسجد جمکران بشدت اطلاع رسانی می شود که زائران پول و اشیاء قیمتی درون چاه نیندازند.

مراجع شیعه هیچ اعتباری برای این چاه قائل نیستند و در نزدیکی آن تابلویی نصب شده که این چاه هیچ ویژگی خاصی ندارد!

آداب عریضه نویسی برای امام زمان (عج) و انداختن آن در چاه یا آب روان در منابع شیعی آمده و چاه جمکران تنها به دلیل حس و حال معنوی این مسجد و همجواری با آن مورد توجه است.

ستاد مبارزه با چرندیات (70)


سوژه چهارم؛ ورود ۱۵۰۰ داعشی افغان و جنایات متعدد در کرمان

هیچ گزارشی از ورود این افراد یا بروز قتلها در ایام اخیر موجود نیست.

متن شایعه

" گروهی ازافغانیا که شامل 1500نفربوده اند.توسط گروهک داعش درشهرفرح افغانستان اموزش های موردنظر رادیده اند و واردکشورعزیزمان شده اند.که تاالان یک خانواده درشهرک صنعنی کرمان.یک خانواده خیابان ابوذر.چهارنفر درقائم ابادکرمان.هفده نفر درمحورماهان به کرمان کشته اند.سه نفر ازافرادی راکه به قتل رساندند قلبها.کلیه هاوکبدهایشان رابرداشته اند همشهریان محترم کرمانی ازکرایه دادن خانه به افاغنه.کارکردن باافاغنه.وسوارکردنشان جدا خوداری کنید تعداد افاغنه ای که تحت نظر داعش اموزش میبینند روزبه روزبیشترمیشودو وارد کشورمان میشوند لذا تمامی موارد ونکات راجدی بگیرید تاخدایی نکرده به دام این افرادنیفتید.
ستاد مبارزه با چرندیات (70)

خطر. فوری فوری دوستان عزیز خواهران و برادران عزیز . قضیه آدم ربایی کودکان و خانومها و حتی اقایان عزیز. قتل و دزدی و تجاوز و حمله به اماکنی که در انها دختر خانومها تنها مشغول به کار هستند کاملا جدی است. داعش یا قاچاقچیان عضو بدن یا هر گروه های نامردی که چند وقت هست این فعالیت را شروع کردن و یا هر کس یا گروه دیگر اصلا مهم نیست که اینها وابسته به کجا و با چه هدفی این‌کار را میکنند . مهم این است که مواظب کودکان و ناموس و جان خود باشید. در ساعات شب یا ساعاتی که خلوت هست ترجیحا اگر لزومی ندارد منزل را ترک‌نکنید و کودکات خود را تحت هیچ شرایطی تنها حتی به دم درب خانه نفرستید‌ . تنها و حتی دو نفری به جایی نروید‌. خواهش میکنم به جاهایی که رفت و امد کم است و خیابانهای که کنترلی ندارد نروید. حتما وقتی که در منزل هستید درب خانه را قفل کرده و تا اطمینان پیدا نکردید درب منزل را به روی کسی باز نکنید. خواهش میکنم این مسئله را جدی بگیرید و مواظب فرزندان و دختران خود باشید "

پاسخ شایعه

این مطلب صحت ندارد و هیچ گزارشی از ورود 1500 داعشی افغان یا بروز قتلهای ادعا شده، در ایام اخیر موجود نیست. نویسنده توضیحی از چگونگی دستیابی به ریز آمارهای ذکر شده در متن را ارائه نکرده و به منبعی هم استناد ننموده است.
تیم های تروریستی، کم تعداد سازماندهی و اعزام می شوند، نه ۱۵۰۰ نفره! و به لطف خدا اشراف نهادهای امنیتی کشور، موجب انهدام معدود تیمهای تروریستی که قصد نفوذ داشته اند گردیده است.

رعایت نکات امنیتی و مراقبت از خود و خانواده در هر زمانی لازم است، اما باید از انتشار شایعات بی دلیلی که با القای نا امنی موجب تشویش اذهان عمومی و دامن زدن به مشکلات اجتماعی می شوند، خودداری کنیم.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی

      خدا خیرتون بده

    • طه

      در باره گوشت خوک تمام دلایل درست بود . لطفا چیزی که نمیدونین غلط ریادی موقوف

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج