کد خبر: ۴۸۳۸۶۷
تاریخ انتشار:
۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۹
بازاریابی شبکه‌ای یا بازاریابی چند سطحی (MLM) کسب‌و‌کاری جوان در جهان اما کمی قدیمی‌تر نسبت به آنچه در ایران رواج یافته است، به شمار می‌رود. این نوع بازاریابی که از نظر بسیاری تحلیلگران همان راه و روش هرمی است، هنوز در دنیا بحث‌برانگیز است.
امتیاز خبر: 92 از 100 تعداد رای دهندگان 5968
ماهنامه صنعت و توسعه: بازاریابی شبکه‌ای یا بازاریابی چند سطحی (MLM) کسب‌و‌کاری جوان در جهان اما کمی قدیمی‌تر نسبت به آنچه در ایران رواج یافته است، به شمار می‌رود. این نوع بازاریابی که از نظر بسیاری تحلیلگران همان راه و روش هرمی است، هنوز در دنیا بحث‌برانگیز است. برخی آن را غیرقانونی می‌خوانند و حتی در بسیاری کشورها همچون چین فعالیت این شرکت‌ها ممنوع است.

اگر گشتی در اینترنت بزنید شمار بسیاری از مطالبی را می‌بینید که نسبت به بازاریابی شبکه‌ای هشدار می‌دهند. در بسیاری از این نوشته‌ها فرقی بین بازاریابی شبکه‌ای و فعالیت هرمی غیرقانونی وجود ندارد و بسیاری از کارشناسان نیز نتیجه گرفته‌اند بازاریابی شبکه‌ای نیز با مشکلات شرکت‌های هرمی مواجه است و در نهایت مشتریان خود را به همان پرتگاهی می‌برد که شرکت‌هایی نظیر گلدکوییست برده‌اند.

در واقع تنها تفاوتی که بین بازاریابی شبکه‌ای و فعالیت‌های هرمی بیان می‌شود این است که در اولی کالای واقعی خریدوفروش می‌شود و بازاریاب‌ها برای این کالاها مشتری پیدا می‌کنند اما در هرمی‌ها تنها زیرشاخه‌سازی اهمیت دارد و عمل اقتصادی واقعی انجام نمی‌گیرد.

اما تحلیلگران هشدار می‌دهند که بسیاری از شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای در پوشش فروش کالا همان کاری را می‌کنند که شرکت‌های هرمی انجام می‌دهند، یعنی فریب مشتریان و در نهایت رها کردن افرادی که در شاخه‌های پایین قرار دارند با ضرر هنگفت به نفع سرشاخه‌هایی می‌شود که پول زیادی به جیب می‌زنند.
 
 5 نکته که نشان می‌دهد یک شرکت بازاریابی شبکه‌ای خلاف می‌کند(بهنام)

مجله‌اینترنتی بیزینس اینسایدر (business insider) که از نشریه‌های معتبر جهانی به شمار می‌آید و معمولا به تحلیل پدیده‌های جدید اقتصادی می‌پردازد در یک مقاله جالب ۵ نکته را مطرح کرده که از طریق آنها می‌شود به دروغ یا راست بودن یک شرکت بازاریابی شبکه‌ای پی برد.

۱-حق عضویت: اگر شرکتی برای ورود شما به شبکه بازاریابان از شما درخواست پرداخت شهریه کرد به معنای متقلب بودن این شرکت است. چرا که اگر قرار باشد شما کالاهای تولید شده آن شرکت را به فروش برسانید دیگر دلیلی ندارد که مجبور به پرداخت حق عضویت باشید. شما با فروش محصولات نفع زیادی به شرکت خواهید رساند.

۲-درآمد زیاد در ازای کار کم: بدون شک کارهایی در دنیا وجود دارد که برای شما چندان سخت نیستند اما درآمد بالایی نصیب‌تان می‌کنند. اما مطمئنا هیچ کسب‌و‌کاری در جهان وجود ندارد که همه کسانی که وارد آن می‌شوند پول هنگفتی به دست آورند. برای پول زیاد باید کار زیاد هم کرد آن هم در زمینه‌های که پول ساز است نه بازاریابی.

۳-خرید بیشتر مساوی است با سود بیشتر: بسیاری از شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای شما را تشویق به خرید بیشتر می‌کنند و می‌گویند با خرید بیشتر سطح شما در شبکه بالاتر می‌رود و امتیاز بیشتری کسب می‌کنید. این یک دروغ است. خرید بیشتر هیچ سودی نصیب شما نمی‌کند بلکه آن‌چیزی که به شما سود می‌دهد فروش بیشتر است.

۴- چگونه درآمد بالا به دست می‌آورید؟

بسیاری شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای این مژده را به شما می‌دهد که در این کسب‌و‌کار درآمد بسیار بالا به دست می‌آورید اما نمی‌گویند که چگونه ‌این امر به واقعیت تبدیل می‌شود. ما به شما می‌گوییم که آنچه ‌این شرکت‌ها روی کاغذ می‌آورند در عمل ممکن نیست. در طول تاریخ ثابت شده که بازاریابی شبکه‌ای درآمدی در حد یک شغل جانبی برای شما به همراه دارند.

۵-کسب درآمد از طریق جذب افراد جدید: این یک دروغ بزرگ است. اگر شرکتی از شما خواست که به جذب توزیع‌کنندگان جدید به جای جذب مشتریان جدید بپردازید بدانید که کلاهبردار است. در چنین سیستمی به‌زودی تعداد زیادی بازاریاب وجود خواهند داشت که هیچ سودی نمی‌کنند.

مجله بیزینس اینسایدر با این توضیحات تاکید می‌کند که کسب‌و‌کاری که به برخی پول می‌دهد تا برخی دیگر را قانع کنند کسب‌و‌کار درستی نیست. در واقع شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای واژه تطهیرشده شرکت‌های هرمی است تا از این طریق مردم را به قانونی بودن این شرکت‌ها قانع کنند.

ایده بازاریابی شبکه‌ای از کجا آغاز شد؟

در واقع ایده بازاریابی شبکه‌ای از آنجایی مطرح شد که جی. پل گتی، ثروتمندترین مرد آمریکایی در سال ۱۹۵۷ میلادی اعلام کرد که «من ترجیح می‌دهم که از یک‌درصد تلاش صد نفر استفاده کنم تا اینکه از ۱۰۰درصد تلاش خودم». این ایده که اهرم زمان نام دارد، امروزه پایه‌گذار فلسفه بازاریابی شبکه‌ای شده‌است.

نخستین بار، یک شرکت دوچرخه‌سازی در روسیه از این ایده استفاده کرد و برنامه‌ای ترتیب داد که مشتریان با پرداخت ۱۰ روبل به جای ۵۰ روبل صاحب دوچرخه شوند اگر چهار مشتری دیگر نیز معرفی کنند؛ ولی فروش کمپانی به‌سرعت به اشباع رفت. در روسیه به آن شرکت بهمنی و در فرانسه به آن گلوله برفی لقب دادند و صد در صد تقلب و کلاهبرداری تلقی شد. از آن پس، سیاستمداران، اقتصاددانان و جامعه‌شناسان زیادی به‌دنبال پیدا کردن راهی بودند که از این ایده به نفع همه استفاده کنند.
 
 5 نکته که نشان می‌دهد یک شرکت بازاریابی شبکه‌ای خلاف می‌کند(بهنام)

نخستین کمپانی که به طور رسمی فعالیت بازاریابی چند سطحی را در سال ۱۹۳۰ آغاز کرد، کمپانی ویتامین کالیفرنیا بود که نام خود را در سال ۱۹۳۹ به نوترالایت تغییر داد و امروزه محصولات خود را از طریق کمپانی اموی (Amway’s) به فروش می‌رساند.

تاکنون بحث‌های زیادی در مورد شرکت‌های شبکه‌ای مطرح شده است و بسیاری کشورها تلاش کرده‌اند در این زمینه قانونی مدون کنند. یکی از بهترین قوانین در این زمینه به کمیسیون تجارت فدرال آمریکا برمی‌گردد.
به گفته کمیسیون تجارت فدرال آمریکا (FTC)، شرکت هرمی شرکتی‌ است که به اعضایش حق کمیسیون می‌دهد تا افراد جدید را وارد کنند. شرکت‌های هرمی محصولی را نمی‌فروشند و پول‌های مشتریان را در یکجا جمع می‌کنند و با آن کاری انجام نمی‌دهند. این شرکت‌ها در اکثر کشورهای دنیا از جمله‌ ایران غیرقانونی هستند؛ چون در ازای جذب افراد پول می‌دهند به‌طور اجتناب‌ناپذیر فروخواهند پاشید و وقتی هرم فروپاشی کند، به‌جز عده‌ای که در بالای هرم هستند همه دست خالی می‌مانند یا به عبارتی پول خود را می‌بازند.

FTC می‌گوید داشتن محصول، قانونی بودن شرکت را تعیین نمی‌کند. بعضی از شرکت‌های هرمی برای رد گم کردن، خود را شرکت ام‌ال‌ام یا همان شرکت چندسطحی معرفی کرده و محصولی را در پلان خود قرار می‌دهند ولی چون هدفشان فروش محصول نیست، قیمت آن بسیار بالاتر از بازار آزاد خواهد بود، یا اینکه دریافت محصول در آن شرکت‌ها مشروط به فعالیت در پلان تجاری‌شان است که برای کسانی‌که نمی‌خواهند یا نمی‌توانند مشتری پیدا کنند، پول از دست می‌رود. دو مشخصه بارز کمپانی‌های هرمی:

انبار کردن کالا

کمپانی مشتریان را وادار می‌کند که تعداد هر چه بیشتری کالا (عموما با قیمت بسیار بالایی) بخرند تا درآمد بیشتری داشته باشند، حتی اگر نتوانند آن کالاها را به مصرف برسانند. در این صورت افراد رأس هرم سود هنگفتی می‌کنند در حالی‌که محصول چندانی را به بازار ارائه نکرده‌اند و محصولات در زیرزمین‌ها انبار شده‌اند.

عدم خرده فروشی (فروش جزء به مردم)

به دلیل کیفیت پایین محصولات و هزینه بالای آنها، در اغلب شرکت‌های هرمی محصولات فقط بین اعضای داخل هرم توزیع می‌شود، نه بین مردم عادی بیرون از هرم.

در حال حاضر، قوانین و مقررات فعالیت در شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای در اکثر کشورها معین شده‌اند؛ ولی هیچ ارگان مشخصی وجود ندارد که مشخص کند یک کمپانی خاص هرمی یا شبکه‌ای قانونی است. اما در ایران، قانونی یا غیرقانونی بودن یک شرکت بازاریابی شبکه‌ای را وزارت صنعت، معدن و تجارت مشخص می‌کند.

از نگاه FTC، BBB، AG آن کمپانی که بیشتر به جذب بازاریاب می‌پردازد تا فروش محصول به مردم عادی، هرمی و غیرقانونی است.

5 نکته که نشان می‌دهد یک شرکت بازاریابی شبکه‌ای خلاف می‌کند(بهنام)

گرچه بازاریاب‌های شبکه‌ای مدام از ناکارآمدی روش بازاریابی کلاسیک و سقوط قریب‌الوقوع آن حرف می‌زنند و ادعا می‌کنند روش بازاریابی شبکه‌ای به‌زودی به روش بازاریابی غالب جهان تبدیل خواهد شد اما زورق به گل نشسته بازاریابی شبکه‌ای در سال‌های طولانی راهی به دریای آرامش نیافته است. با گذشت سال‌ها هنوز بزرگ‌ترین شرکت‌های این عرصه از جمله شرکت کذایی Amway’s نتوانسته جایگاهی بزرگ‌تر از صدمین خرده فروش جهان را به دست آورد.
انتشار یافته: 5
در انتظار بررسی:0
Iran, Islamic Republic of
13:04 - 1395/12/21
بنظر من شما هیچ اطلاعاتی راجع ب بازاریابی شبکه ای نداری.چسبیدی ب شغل ساعتی خودت و از اهرم تصاعد هیچی نمیدونی.بهتره بدونی نتنها این شغل قانونیه،بلکه دولت داره شدید ازش همایت میکنه.چون باعث گردش مالی میشه،صنعت کشور رو قوی میکنه،اشتغالزایی میکنه و و و.
شما هیچ نمیدونی و فقط نشستی داری قضاوت میکنی.اهرم بودن و تیک زدن هدف های دیگران کار راحتیه.شکست کار راحتیه.ما هدف مینویسیمو در راستاش قدم برمیداری.کاری ک 97% آدم های اجتماع از انجامش عاجزن و فقط 3% روی کره زمین وجود دارن ک ب همه چیز چ پول چ موفقیت میرسن.
راجع ب مابقی مسایل هم اینجا ارزش نداره ک بخوام بگم.مسایل کاری باید جای درستی باشه ک میتونی بیای دفتر تا بیشتر راجع بهش صحبت کنیم.
پاسخ ها
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
شعارهای تکراری که سر کلاس های بازاریابی تو مخت فرو کردند رو داری میزنی! همین شما که سه درصد هستید و میخواید کل دنیا رو فتح کنید و برنامه میریزید که یکساله یا دوساله بی ام دبلیو بخرید،آیا خریدید؟چند درصد از شماها طبق برنامه هاتون پیش رفتید و نتیجه دیدید؟شما در چشم شرکت یک خریدار بیش نیستید که ماهانه پول میریزید جیب شرکت،همین. بیقه اش همه حرف هایی هستش برای شستشوی مغزی افراد که یک شبه اون هارو پولدار کنه، که نمیکنه.بچه های بازاریابی شبکه های مثلا بمب اعتماد به نفس هستند و امیدوارترین آدمای دنیا،اما باید بدونید که این ها همش کاذبه،که توی ذهن شماها پر شده.همین.
United Kingdom
16:02 - 1395/12/21
بنده خودم در دو شبکه بازاریابی شبکه ای کشور فعالیت کرده ام و از نزدیک لمس کردم که فقط یک سری افراد بالا دست هستند که سود می کنند و هر چه این هرم به پایین میرود گویی داری در باتلاقی فرو می روی و راه خروج را نمی توانی پیدا کنی ، امید بیهوده ، نام بردن از افرادی که در این راه موفق بودن ( مثل قدیم قرعه کشی ها که الکی اسم چند نفر می گفتن تا مردم محصولی رو خرید کنند - البته الان قرعه کشی ها بهتر شده ها ) و پولی که به شما می دن در اصل از جیب هرم یک بر می دارن می دن جیب هرم دو جیب هرم دو برداشته می شه میره هرم سه و در انتها یکی سرش بی کلاس یکی که میگم شاید 1000 نفر باشن - و عمده محصولاتشونم بی کیفیت و درجه چند هست که فروشگاه ها فروشی نداره اگر بخواد توزیع بشه و به خاطر همین قیمت پایینی داره و این باعث می شه برخی این وسط سودی هم ببرند ولی جنسی فروختند که بی کیفیت است - این کار نه تنها به تولید ملی کمک نمی کنه بلکه اسیب می زنه چون 99 درصد جنس ها از کشورهای دیگر اونم از جنس های بادکرده و بنجلشان تهیه می شود و فقط یک تعداد شاغل کاذب داریم و بس فکر کنم برای این بخش کافی باشه جناب کاویانی اگر قانع نشدید حاضرم در جلسه ای متقاعدت کنم اگر از روی تعصب بحث نکنی همانطور که با دو سه سر شاخه این شرکت ها بجث کردم و نتیجه شد که نتوانستند قانع کنند و فقط حرف بی پایه و اساس زدند
Iran, Islamic Republic of
00:30 - 1395/12/22
دقیقا همینطوره ....من هم مدتی وارد یکی از این شرکت ها شده بودم و از نزدیک همه چیز رو دیدم ....محصولات آرایشیشون حتی با محصولات ارزان قیمت توی بازار قابل مقایسه نیست!!!!نه از نظر کیفی نه از نظر بسته بندی .....بعد توی جلسات و پیج های اینستاگرامیشون اگر نگاه کنید کاملا از فیگور ها و شعارهاشون مطمئن میشید که مغزهاشون رو شست و شو دادن .....حرف های تکراری ، شعارهای مسخره انگار که مهندسان یکی از شرکت های خودروسازی اروپایی هستن! چهارتا دونه کرم و شامپو که دیگه انقدر فیگور نداره!!!! ......و اینکه خیلی هم دروغ میگفتن ...مثلا میگفتن این شغل وقت شمارو نمیگیره درحالی که صبح تا شب با هر شان و منزلتی هستی باید التماس این و اونو کنی که چیزاتو ازت بخرن....
-
10:33 - 1395/12/22
من با حمید موافقم ...راحت بگم ...شرکت های بازار یابی رایانه ای یک نوع گدایی مدرن است .
نام:
ایمیل:
* نظر:
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج