اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۵۳۶۳۰۹
۶۳ نظر
۵۰۰۳
۶۳ نظر
۵۰۰۳
پ

وطن امروز: رای روحانی آبکی است و به راحتی تبخیر می شود

در جریان انتخابات این راهبرد «بترسان و حکومت کن» ستاد روحانی برخی «خطوط قرمز» تاریخ انقلاب را درنوردید! یعنی اگر تا پیش از این در رقابت‌های سیاسی برخی افراد به مسائل ملی ورود می‌کردند و اصطلاحا «بگم‌بگم» می‌کردند این بار طرف پیروز بسیاری از رکوردهای «مگوها» را جابه‌جا کرد!این مدل رفتار سیاسی شدیدا «سلبی» موجب یک سبد رای «آبکی» برای دولت دوازدهم شده است که براحتی قابل «تبخیر» است.

مسعود فروغی در وطن امروز نوشت: انتخابات‌ برخلاف پدیده‌های دیگر سیاسی با اعلام نتایج تمام نمی‌شود، نه‌تنها تحلیل داده‌های آماری انتخابات و بررسی کنش‌ سیاسی گروه‌ها، افراد و مردم در هر انتخاباتی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد، بلکه معمولا در روزهای نخستین پس از انتخابات، طرف پیروز با تمام قوا می‌خواهد تمام تفسیرهای ممکن از انتخابات را به نفع خودش بازسازی کند، البته شرایط زمانی روزهای اول ارائه تحلیل‌های قدرتمندانه از فرد برنده را راحت می‌کند اما فارغ از فضای هیجانی موجود، انتخابات اردیبهشت ۹۶ با وجود اینکه بار دیگر بر «تمدید روحانی» در صندلی ریاست اجرایی کشور حکم داد، چه معانی مهمی در بر دارد؟ حسن روحانی کاندیدای پیروز آخرین انتخابات ریاست‌جمهوری قرن چهاردهم شمسی شد اما آیا واقعا روحانی برتری معناداری پیدا کرده است که بتواند در اولین نطق پس از پیروزی برای کسانی که به او رای نداده‌اند «خط و نشان» بکشد؟! آیا روحانی در میان رؤسای‌ جمهوری که دور دوم را شروع می‌کنند کار راحت‌تری دارد یا سخت‌تر؟!
آمار و ارقام، نشانه‌های تاریخی و بررسی وضعیت فعلی دولت نشان می‌دهد روحانی «ضعیف‌ترین» رئیس‌جمهور دور دومی تاریخ ایران است. این گزاره را با گذری اجمالی بررسی می‌کنیم.
اول اینکه رای جناب روحانی در میان رؤسای جمهور دور دومی نسبت به رقیب اصلی کمترین فاصله را دارد؛ هر چند از نظر فاصله با نفر دوم شباهت زیادی میان جناب روحانی با هاشمی‌رفسنجانی وجود دارد اما باز هم روحانی با توجه به اعداد زیر رای ضعیفی دارد: دور دوم مرحوم هاشمی‌رفسنجانی، وی موفق شد ۶۳درصد رای مردم را جلب کند، خاتمی در سال۸۰، ۹/۷۶ درصد و احمدی‌نژاد در سال۸۸، ۶۳ درصد نظر رای‌دهندگان را کسب کردند، به این ترتیب حسن روحانی با ۵۷ درصد با اختلاف معناداری ضعیف‌تر از همتایان سابق خودش است.
دوم اینکه رای رقیب روحانی در تاریخ بی‌سابقه است. در تمام ۴ سال اول جناب روحانی، طرفداران دولت یازدهم به فاصله ۱۲ میلیونی سال ۹۲ اشاره می‌کردند و با یادآوری اینکه رقیب اصلی روحانی در سال ۹۲ (محمدباقر قالیباف) تنها ۶ میلیون رای آورده، آن را دلیل بر قدرت رئیس‌جمهور می‌دانستند اما اکنون اتفاقی نادر در تاریخ به وقوع پیوست، سال۷۲رقیب رئیس‌جمهور مستقر تنها ۴میلیون رای داشت، سال ۸۰ رقیب رئیس‌جمهور مستقر مجددا ۴میلیون رای آورد و سال ۸۸ هم ۱۳میلیون!
حالا حسن روحانی در حالی برای دومین‌بار سکان اجرایی کشور را برای ۴ سال در دست خواهد گرفت که با یک جمع «۱۶ میلیونی» منتقد غیرقابل انکار مواجه است. این عدد بزرگ بسیار قابل تامل است، چون هم رای خود روحانی تنها آرای ۵۷ درصد رای‌دهندگان است و ۴۱ درصد نظر کل واجدان شرایط را دارد و هم با رقیب بسیار بزرگی روبه‌رو است.
شاید برخی حامیان دولت به اشتباه بگویند این جمع ۱۶ میلیونی اگر منسجم و با رهبری واحد یک نفر کنش سیاسی نداشته باشد فایده‌ای ندارد اما رفتار تحریک‌آمیز رئیس‌جمهور مثل «خشونت‌طلب» خواندن رقبا (شبیه برید به جهنم و یک عده بی‌شناسنامه و...) منتقدان را به جمع بزرگ‌تری تبدیل نکند حتما کوچک‌تر نمی‌کند!
سومین نکته، توجه به تجربه سال ۸۰ است، شاید مقایسه با یکی از قوی‌ترین پیروزی‌های دور دوم یک رئیس‌جمهور بتواند وضعیت امروز روحانی را شرح دهد، چه آنکه آن دولت سال ۸۰ که توانست بیش از ۵ برابر نفر دوم رای جلب کند ۴ سال بعد از کاندیدایی حمایت کرد (مصطفی معین) که تنها توانست به اندازه همان رقیب سال ۸۰ رای بگیرد! حالا حساب دولت آقای روحانی را کنید که رقیب بزرگی دارد.
چهارمین مساله شرایط رای‌آوری و سبد رای رئیس‌جمهور پیروز است؛ اولا تمام نظرسنجی‌های معتبر قبل از انتخابات ضمن اینکه تقریبا همین نتیجه را پیش‌بینی می‌کردند رای منفی رئیس‌جمهور را هم بالا اعلام می‌کردند (فقط بخشی از این رای منفی در رای بالای آقای رئیسی موجود است) و هم اینکه خود افرادی که به آقای روحانی رای دادند کمتر توانایی دفاع ایجابی از کاندیدای خودشان را داشتند.
این همان نکته‌ای است که اتاق فکر آقای روحانی در انتخابات روی آن دست گذاشت و با تکیه بر آن انتخابات را برد: «ترس از پیروزی رقیب»! این راهبرد شاید برای پیروزی در انتخابات موثر بود و توانست افراد زیادی را «مردد» یا «مجاب» به رای دادن به روحانی کند اما برای اداره کشور مضر است. تمام کسانی که حتی چند روز قبل از انتخابات پای حرف رای‌دهندگان به جناب روحانی نشسته‌اند اذعان دارند درصد بالایی از افراد «نه برای روحانی» بلکه «از ترس رقبای روحانی» وی را انتخاب ‌کردند. این مساله حاوی مسائل گوناگونی است، از جمله عملیات روانی سنگین ستاد کاندیدای پیروز در روزهای انتخابات و طرح مسائل غیرواقعی علیه رقبا.
در جریان انتخابات این راهبرد «بترسان و حکومت کن» ستاد روحانی برخی «خطوط قرمز» تاریخ انقلاب را درنوردید! یعنی اگر تا پیش از این در رقابت‌های سیاسی برخی افراد به مسائل ملی ورود می‌کردند و اصطلاحا «بگم‌بگم» می‌کردند این بار طرف پیروز بسیاری از رکوردهای «مگوها» را جابه‌جا کرد!
این مدل رفتار سیاسی شدیدا «سلبی» موجب یک سبد رای «آبکی» برای دولت دوازدهم شده است که براحتی قابل «تبخیر» است.
نکته آخر درباره علت ضعیف بودن دولت روحانی عملکرد دولت وی است، روحانی برای جبران ضعف‌های شدید قبلی در حوزه کارآمدی که در جریان رقابت‌های انتخاباتی دولتی‌ها را با مشکل مواجه کرده بود ۴ سال وقت دارد اما آیا «ژست» و «توانایی بالقوه» تیم دولت آینده روشنی را تصویر می‌کند؟ متاسفانه نه!
دولت اگر مسیر قبلی در حل مشکلات را طی کند، بعید است «رقیب هراسی» افراطی و «قطبیت‌سازی» فرهنگی و سیاسی در آینده جواب بدهد، این بار بسیاری از رای‌دهندگان با این عقیده که دولت مستقر حق دارد ۸ سال زمان برای اجرای ایده‌هایش داشته باشد فرصت مجددی به روحانی دادند اما در قرن بعدی شرایط فرق خواهد کرد. دولت کارآمد شاید هوادار ایدئولوژیک و «پا به رکاب» نداشته باشد اما حداقل «طرفدار عملکردی» دارد. روحانی مثل ۴ سال پیش از سبد اصلاح‌طلبان «هوادار» برداشت و به جای دفاع از عملکرد ۴ ساله موضوع انتخابات را به «کی ترسناک‌تره؟» تغییر داد. اما این مدل عمل سیاسی چقدر قابل تکرار است؟
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      معلومه جاش خیلی میسوزه
      آب بریز روش عزیزم خنک میشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دمت گرم درست گفتي بايد ريخت كركره اين تندرو ها رو اورد پايين

      • alireza

        احمدی نژاد که به مردم میگه خس و خاشاک شما هم رای آقای روحانی را آبکی اعلام میکنید ....

      • بدون نام

        ولی روزنامه وطن،اینکه درصد بالایی از افراد «نه برای روحانی» بلکه «از ترس رقبای روحانی» ایشون رو انتخاب ‌کردند رو راست گفت من به شخصه شاهد این طرز تفکر بودم،وخودم هم از ترس این موضوع به روحانی رای دادم.

      • بدون نام

        اشتباهی که شما افراطیها می کنید اینه که فکر می کنید با فریب دادن قشر ضعیف جامعه می توانید بر جمعیت تون اضافه کنید که این توهمی بیش نیست.و همین فقرا هم برای خوب شدن وضع مادی زندگی شون به کاندید شما رای دادند نه برای شعار و تنش و و افراط و تحریم و جنگ.تندروها در تمام جوامع در اقلیت اند

    • بدون نام

      خجالت هم خوب چیزی یه.واقعا که خیلی پررویی

    • بدون نام

      این جماعت چرا از رو نمیرن؟؟!!!

    • بدون نام

      روحانی عزیز رییس جمهور همه ی مردم عزیز ایران است شما خودت را ناراحت نکن.

    • بدون نام

      نظر شما خیلی آبکی بود .بجای سم پاشی و تضعیف دولت و کشور سعی کنید کمک دولت باشید.

    • بدون نام

      شما لطف کن از زبان خودت حرف بزن از زبان 16میلیون حرف نزن انتخابات تمام شد الان ایران 85 میلیونی از رئیس جمهور حمایت میکنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        البته16میلیون منتقد دولت اونم با نقدهای سازنده

    • kami

      داداش شما که رابطت با مموتی خوب بود که ! زنگ بزن بهش از بپرس ببین آبو دقیقا باید کجات بریزی که سوزشش خوب شه
      با این چرندیات آروم نمیشی علاجش همون مموتی هستش

    • علي

      آقاي بذرپاش مسئول وطن امروز كلا رد داده زياد جدي نگيرين. اصولگرانماها برن دعا كنن كه 15ميليون نفرات ذخيره ما كه نيومدن سر صندوق

    • بدون نام

      عجب سوختین که نمی دونین چی دارین میگین رای قاطع ملت به روحانی شکست سنگین برای اصول گرایان تند رو همه را مبهوت کرد و خیلی رفتند به کما

    • رضا

      برو بابا جمع کن بساطتونو . شما ها ادب ندارید . شما با مردم نیستید . درود بر روحانی واصلاحات

    • یک ایرانی

      اینقدر بالا پایین رفتن نیاز نبود جیگر, بجای اینکه رأی مردم رو آبکی بخونی کافی بود آبو بریزی همونجا که میسوزه اینجوری بخاطر دمای بالا زودترم تبخیر میشه...!

    • بدون نام

      ظاهرا روزنامه وطن عصر حجر بد جاش سوخته

    • صابر

      وطن امروز...تو،صدا و سیما و خیلی جاهای دیگه تمام توانتونو گذاشتین که روحانی رای نیاره
      چشاتونو باز کنین انتخابات مجلس ، شورای شهر و ریاست جمهوری
      یه زمانی میفهمین که دیگه حرفاتون تاثیری نداره

    • میلاد

      این مدلش دیگه نوبره والله...
      بازنده های پرمدعا!!!
      رای های آقای روحانی با اینکه هم از نظر تعداد و هم از نظر درصد نسبت به دور قبل افزایش داشته آبکیه ولی رای های خودشون که با وعده های پوپولیستی و تخریب و تهمت و دروغ به دست اومده واقعیه. عجببببببب!!!

    • بدون نام

      كمتر حرف مفت بزن

    • بدون نام

      یعنی ۲۳میلیون مردم ابکی هستند, چرا توهین میکنید

    • بدون نام

      وطن دیروز بسوز بسوز بسوز روحانی رئیس جمهور ماست و در قلب ما جا دارد

    • رای

      رای روحانی رأی ملت بود،حاسدان وتنگ نظران دنبال تفسیر نباشند

    • بدون نام

      بوي سوختگيت تا اينجا مياد :))))))

    • بدون نام

      حیف نام وطن که برروزنامه شماست !!!

    • منصور مهرپرور

      چرا دروغ میگوید طرفدارن روحانی با جان دل رای دادن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دروغ میگن چون جاش خیلی درد میکنه
        دروغ میگن چون بدجور سوزش دارن

    • دکتر

      روزنامه وطن امروز دیگه بسه .شما حتی فکرش هم نمیکردین که پیروز نشین.با اصمینان روزپنچ شنبه 2/28تیترزدین جمعه روحانی رفته .تسلیت میگم خدمتتون تمام معادلاتتون رو مردم به هم ریختن

    • يك ايراني

      چگونه اين افراد به خودشان اجازه مي دهند كه به مردم توهين كنند

    • بدون نام

      آتیش نشانی رو خبر کنید داره می سوزه آنم چه جور آخی تتلو برو دلداری بده

    • بدون نام

      آقای رئیسی به جای اینکه طرفدارشو تو خیابون بریزه اینجوری اعتراض خودشو نشون بده نجیبانه از طریق قانون پیگیری میکنن به زودی منتظر رسوایی‌های دیگه از این دولت باشید

    • mimo

      23 میلیون رای کجاش آبکیه!!!!؟

    • بدون نام

      شما از آزادی که روحانی بهتون داده سواستفاده میکنید
      به جای اینکه مثل آدم و با منطق نقد کنید فقط بلدید تهمت بزنید و دولت رو تخریب کنید حالا هم که با این حرفتون به انتخاب مردم توهین کردید. شرمتان باد!

    • سعید

      بنظر من بذرپاش با سابقه کاریش وروزنامهاش ارزش جواب دادن ندارد وقت ضایع کردن است.

    • علی

      خجالت بکشید 24میلیون حالا شد ابکی کجاتون سوخته که اینجور بالا و پایین میپزید.ردم شما را نمیخوان .این 16میلیون که میگید مال امام زضاست یا تتلو یا قالیبافت یا میرسلیمه

    • بدون نام

      لطفا به آرای مردم احترام بگذارید

    • بدون نام

      مقاله دقیق و جامع بود
      ظاهرا دوستانی که نظرهای تند میدن ،ادعاهاشون گوش فلک را کر کرده،میون مردم نبودن،حتی در صف طولانی رأی گیری همه میگفتن از ترس روی کار اومدن کسی مثل احمدی نياد به آقای روحانی رآی میدن،دقت کنید کسی مثل ایشون،یعنی عدم رأی به شخص آقای رئیسی هم نبوده
      به قول دوستان کمی رعایت انصاف و اخلاق

    • بدون نام

      رئیسی اوه اوه

    • بدون نام

      وطن امروز برای همیشه تحریم کنید دوستداران روحانی

    • مجتبی

      بی وطن ِ دیروز ، حداقل 10 میلیون از کل آرای رئیسی متعلق به امام رضا (ع) بود

      الکی نچسبونیدش به رئیسی تون!

    • لیلا

      نیست دولت منتخب شما 13 میلون (به قول شما البته) منتقد 88 رو که تو خیابون ها اینهمه اعتراض کردند جدی گرفت و نگفت اینها خس و خاشاکن...

    • مجی

      اینا فقط باید لال بشن

    • علی

      حالا گیریم که تبخیر هم بشه شما که فعلا رئیس جمهور نشدی!
      لا اقل اینجا یه آبی هست که تبخیر بشه طرف شما که برهوته عزیز من

    • مریوان

      شوراهای شهر چی ؟
      به پوپولیستها رای نداد.....
      ریزشهارو نمی بینی ازعینک ته استکانی استفاده کن
      عزیز

    • رای دهنده

      سردبیر محترم یعنی این همه مر دم شریف ایران آب بودن که رای شان آبکی بود گفته شامل گفته آن آقاست که به مردم گفت خاروخاشاک من برای شما رو زی نامه شما وتفکرشما متاسفم کمی درنوشتارت دقت کن

    • محمد

      وطن امروز سلام. اولأ كه الان وقتش رسيده كه ملت اتحاد داشته باشن و كشور رو به پيشرفت برسونن نه اينكه با مقالات آبكي بذر كينه و دشمني بكارن!!! دوم اينكه شما و مقاله نويس گرامي تحليل درستي از وضعيت انتخابات نداشتيد كساني كه به اقاي روحاني راي دادن در واقع مردمي بودن كه از افراط و افراط گرايي خسته شده بودن كه خودم و فاميل و همكارانم نمونه اي واضح و روشن هستيم. سوم وضعيت راي رقيب ايشون يعني اقاي رييسي هم مشخصأ با وعده هاي يارانه و ايجاد اشتغال اونهم بدون برنامه وضعيت مشخصي بود كه نميشه كتمانش كرد. مابقي هم طرفداران سنتي اقاي رييسي بودن كه دلشون براي آتش زدن بعضي جاها تنگ ميشد ووو

    • ابوذر

      یه مشت حرف چرت به قول عشقتون آب و بریز همون جا که میسوزه خخخخخخ

    • معلم

      روو که روو نیست.......!!!

    • بدون نام

      به نظر من اینجا مشکل بزرگ اینکه مردم رئیس جمهور انتخاب نمیکنند که بر اونها حکومت کند بلکه انتخاب میکنند که مشکلات و مسائل کشور را با درایت حل و فصل کنند و هیچ یک از مسئولین نباید فکر کنند صاحب ایران و یا ملت هستند و اگر کسی و اقعا دلسوز این ملت و کشور است مهم نیست در چه پست و مقامی است مهم این است که بهترین عمل را به نفع مردم انجام دهد نه اینکه برای ناکارامد نشان دادن طرف مقابل خودش به مردم و کشور خسارت وزیان وارد کند

    • بدون نام

      مطالب وطن امروز و تحلیل های سیاسی اش آبکی است و به راحتی تبخیر میشود

    • بدون نام

      مهمترين نتيجه اين است : وعده ي يارانه ديگر اثر ندارد !!!
      مردم به کارايي و صداقت راي ميدهند و برنامه هاي علمي و تخصصي نه وعده هاي پوشالي پر سرو صدا و کوتاه مدت

    • علی ع

      تنها خاتمی و روحانی روسای جمهور ایران بعد از انقلاب بودند که آرای آنها در دوره دوم نسبت به دوره اول افزایش داشته

    • بدون نام

      خیلی ام خوب نوشته..عالی بوددد
      چه بخواید چه نخواید روحانی فقط رییس جمهور 23 میلیونی حساب میشه...16 میلیون جمعیت رییسی بعلاوه 15 میلیون نفر که رای ندادن..پس حداقل 31 میلیون نفر مخالف روحانی هستن...
      روحانی فقط جلوس کرده رو صندلی ش..وکرنه ریاستش بدرد نمی خوره...روزای پشیمونی تونم میرسه...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عزیزم پانزده میلیونی هم که رای ندادن مخالف صد در صد اقای رئیسی و همفکران ایشان هم هستند پس لطفا با خودتان جمع نبندید

      • بدون نام

        چرت نگو 31 ملیون مخالف روحانی!!! خب پس 50 ملیون میشن موافق روحانی

    • بدون نام

      تاریخ مصرف مهره های اصولگرا تمام شده بزار برا خودش هی تحلیل کنه

    • بدون نام

      مقاله دقیق و جامع بود
      ظاهرا دوستانی که نظرهای تند میدن ،ادعاهاشون گوش فلک را کر کرده،میون مردم نبودن،حتی در صف طولانی رأی گیری همه میگفتن از ترس روی کار اومدن کسی مثل احمدی نياد به آقای روحانی رآی میدن،دقت کنید کسی مثل ایشون،یعنی عدم رأی به شخص آقای رئیسی هم نبوده
      به قول دوستان کمی رعایت انصاف و اخلاق

    • بدون نام

      آقای بذرپاش واقعا برای شما متأسفم.
      احساس نمی کنید که مغز شما آب..ی است.( البته اگر وجود داشته باشد). نه رای 23 میلیون نفر.

    • بدون نام

      حالا عجالتا تا تبخیر نشده بردار بریز همونجایی که دوستان اشاره کردن

    • فاطی

      بجای این حرفا کمکه دولت باشین

    • بدون نام

      دو هزار بده آش ، به همین خیال باش ، آقای بذر پاش

    • مردم

      دولت به مردم مدیون است و باید برعکس 4 سال گذشته به فکر معیشت مردم باشد مردم واقعا حقشان این نیست که همیشه با کمبود ها بسازند و دم بر نیاورند قیمت گوشت و مرغ و برنج وحشتناک گران است مرتب تبلیغ برنج ایرانی را میکنند و مردم را از مصرف برنج هندی برحذر میدارند در حالیکه مردم قدرت خرید هیچکدام از برنج ها را ندارند گوشت با استخوان و دنبه کیلویی 45 هزار تومان دارو 4 برابر قیمت 4 سال قبل مایحتاج پوشاک و ....... نیز سر به فلک زده اجاره خانه ها و اجاره ی مغازه ها کمر مردم را شکسته مردم تا کی باید تحمل کنند

    • بدون نام

      اینکه وطن امروز ابکی ، میگه مردم از ترس رقیب به روحانی رای دادن یک گل بخودی محسوب مشه یعنی نماینده اصول گرای اصلح وطن امروز چقدر وحشتناکه مردم بخاطرش حاضر شدن به روحانی رای بدن. البته درست هست. اما من و خیلی های دیگه بخاطر عملکرد روحانی به او رای دادیم.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج