۵۳۹۵۲۳
۴ نظر
۵۰۰۴
۴ نظر
۵۰۰۴
پ

کاخ «ثابت پاسال» مسجد نمی‌شود

مدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تهران تبدیل کاخ ثابت پاسال به یک «مسجد» را تکذیب کرد. مدیر کل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی کشور هم از ثبت ملی کاخ «ثابت پاسال» خبرداد.

روزنامه ایران: مدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تهران تبدیل کاخ ثابت پاسال به یک «مسجد» را تکذیب کرد. مدیر کل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی کشور هم از ثبت ملی کاخ «ثابت پاسال» خبرداد.
این خبر به دنبال پیشنهاد «مهدی چمران» به مالک کاخ «ثابت پاسال» مبنی بر تخریب خانه و ساخت یک مسجد به جای آن است. چمران گفته است: «در حال حاضر یکی از نهاد‌ها این عمارت را تملک کرد و به او پیشنهاد دادیم مرکز فرهنگی و مذهبی در آنجا ساخته شود.
یعنی مسجد بسازند که البته به خاطر ارائه طرح‌های ضعیف هنوز به سرانجام نرسیده است. او همچنین خبرداده است که علاوه بر مسجد باید در این مکان فرهنگی بخش تجاری فعال شود تا مکان فرهنگی بتواند هزینه‌های خود را در بیاورد.»
کاخ «ثابت پاسال» مسجد نمی‌شود
به گزارش روزنامه ایران کاخ ثابت پاسال که با عنوان «کاخ ورسای ایران» یا «قصر سنگی» هم شناخته می‌شود در آغاز متعلق به ایرج ثابت، پسر حبیب‌الله ثابت (معروف به ثابت پاسال) سرمایه‌دار نامور ایرانی در پیش از انقلاب بوده است که پس از انقلاب مصادره شد. این ساختمان به عنوان بزرگترین خانه تهران در انتهای شمالی خیابان جردن در منطقه تجریش تهران جای گرفته و معماری آن از روی الگوی معماری قصر پتی تریانو در ورسای ساخته شده است.
پیشنهاد چمران برای تبدیل این کاخ به «مسجد» در فضای مجازی با واکنش‌های تندی روبه رو شد. بسیاری حرف‌های او را واکنش چمران به تعدادی رایی که او را از ورود دوباره به شورا بازداشت دانستند. بسیاری هم ساختن مسجد در کنار یک مجمتع تجاری را، روش قدیمی مالک فعلی کاخ ثابت پاسال دانستند. ساخت برج تجاری در سایه ساخت یک مسجد پیش از این باساخت یک مسجد در کنار تئاتر شهر اتفاق افتاد. ساخت و سازها در چهارراه ولیعصر به مسجد منتهی نشد و چند طبقه آن تجاری شد.
»فرهاد نظری» مدیر کل ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی کشور در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران از ثبت ملی کاخ ثابت پاسال خبر می‌دهد. البته اقدام دیرهنگام سازمان میراث فرهنگی برای ثبت این کاخ که در چند سال گذشته بیم فروریختن و ساخت یک برج 9 طبقه آن را تهدید می‌کرد واکنش‌های تندی را سمت عمارت آزادی روانه کرده است. بسیاری اعتقاد دارند که سازمان میراث فرهنگی در دو- سه سال گذشته وقت کافی برای ثبت ملی این اثر را داشت.
رجبعلی خسروآبادی، مدیر کل میراث فرهنگی و صنایع دستی استان تهران هم در گفت‌و‌گو با خبرآنلاین حرف‌های چمران را رد کرد. او درباره وضعیت بنا گفت: «این ساختمان در چند سال اخیر مورد مناقشه بوده است. مالک این بنا پروانه‌های ساختمانی دریافت کرده و در کش و قوس بررسی‌های قضایی است.»
به گفته او با مذاکرات چند ماهه‌ای که با مالک این بنا داشته‌ایم با مالک به توافق رسیده‌ایم که بنا را حفظ کند و در ۲۰ درصد از زمین ضلع غربی این بنا مجموعه‌ای مکمل با عنوان هتل و مرکز فرهنگی بدون وارد شدن لطمه‌ای به بنا ساخته شود.
خسروآبادی با اشاره به اینکه مرمت این بنا در کنار ساخت این مجموعه جدید از برنامه‌های مشترک میراث و مالک عمارت ثابت پاسال است، گفت: این برنامه در دستور کار شورای فنی و کمیته سرمایه‌گذاری سازمان است و امور اداری را طی می‌کند.

وی این توافقنامه را حاصل دو سال تلاش سازمان میراث و مالک عمارت با وجود اظهار نظرها و مناقشه‌ها می‌داند. به گفته او آنچه که برای سازمان میراث فرهنگی مهم است حفظ بنا است که با این برنامه محقق می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ایرانی

      نباید تخریب بشه
      باید موزه بشه
      باید پارک بشه
      نباید تخریب بشه
      ما اعتراض داریم
      باید جزو آثار فرهنگی باشه

    • بدون نام

      دم فضاي مجازي گرم كه مردم رو نسبت به سرنوشت اين بنا حساس كرد و نذاشت اين ..... ها به هدف شون برسن .

    • عطا

      شریعت ما می فرماید:نماز گذاشتن در ملک قصبی جایز نیست چون مالکش راضی نیست.
      از طرفی موازنه ساخت مسجد و تعداد نماز گزار آن بدلیل فراوانی مسجد از توازن خارج است.
      هزینه گزاف ساخت مساجد اضافی میتواند صرف امور عام المنفعه تر بشود از قبیل ساخت مدرسه_ساخت درمانگاه و بیمارستان در شهر های دور افتاده.
      ساختمان ثابت پارسال به این زیبایی حیف است که خراب شود.

    • بدون نام

      بهتره موزه بشه یا خانه فرهنگی چیزی
      نباید تخریب بشه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج