اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۵۵۷۲۹۸
۵۶ نظر
۵۰۰۶
۵۶ نظر
۵۰۰۶
پ

یک هفته و چند چهره؛ عید فطر سیاسی و زیر پای مادر

حکایت همان دو قطبی است که همه می دانیم، اما ظاهرا این بار منحصر به انتخابات نمانده و تا راهپیمایی روز قدس و نماز عید فطر کشیده شده است.

برترین ها - ایمان عبدلی:
توهین کنندگان یا (خودسرهای هفته)
یک هفته و چند چهره؛ عید فطر سیاسی و زیر پای مادر

حکایت همان دو قطبی است که همه می دانیم، اما ظاهرا این بار منحصر به انتخابات نمانده و تا راهپیمایی روز قدس کشیده شده. این روزها هر جمع و هر دورهمی که سیاست مدارها در آن سهمی دارند، عرصه خط و نشان کشیدن شده، حتی اگر لزوما این مجادلات به پشت تریبون کشیده نشود و پنهان بماند.

«خودسر»، استراتژی یا...؟

هدف چنین گروه هایی مگر غیر از ترس و ارعاب و به کرسی نشاندن حرفی است که شاید پایگاه اجتماعی حداقلی داشته باشد اما نه به اندازه سهمی که از قدرت می خواهد؟ آن ها مرعوب می کنند تا به کرسی بنشینند و بنشانند. این دسته ها همیشه بوده اند، حتی در ابتدای انقلاب هم به کارِ گروه هایی آمده اند، بعد تر در دوران اصلاحات هم چندین و چند بار نمونه هایش را دیدیم.

«خودسرها» البته طی این سال ها گاها فرهنگی تر شده اند و سعی می کنند اگر قوه ی قهریه و زوری هم دارند لااقل ظریف تر و حساس تر رفتار کنند، به هر حال همیشه که سنگ پرانی و فحش و تهدیدِ لفظی جواب نمی دهد. پس این «وجود» عقبه ای تاریخی دارد و مربوط به امروز و فردا نیست و مساله همین است که اگر خودسرها را محدود به همین چند نفر و روز قدس بدانیم به بیراهه رفته ایم، دستگیری این ها و یا انتساب آن ها به احمدی نژاد و قطب مخالف و فلان ورشکسته یا شکست خورده‌ی سیاسی ... بیراهه است و اصل قضیه این است که ریشه این ماجرا از علتی نشات می گیرد که اتفاقا در لایه هایی پنهان سکنی گزیده و هیچ جوره قائل به چرخش قدرت به شیوه های مسالمت آمیز نیست.

به هر حال در فضای سیاسی ایران خودسرها را هر بار که می بینیم، نشانه ی خوبیست. آن ها نشانه ی دست به دست شدن قدرت هستند، دست به دست شدن هم اصولا شفافیت و افشاگری با خودش دارد. سیل پرونده های فساد دولت احمدی نژاد نمونه ای از همین روند است، کما این که اگر چرخش قدرتی نبود که چنین رسوایی ها را تا سال ها متوجه نمی شدیم؟ درس اول این که آن ها را باید دوست داشته باشیم، عصبانیت آن ها با ما حرف هایی دارد، اگر بشنویم.

خودسرها فقط در ایران هستند؟

اما آیا آن طرف مرزها هم از این خبرها هست؟ اگر هست چه تفاوت ها و شباهت هایی دارد؟ واقعیت این است که حضور اعتراض آمیز در خیابان، چون بر هم زننده شکل عمومی جامعه است و به قول معروف نظم شکن است و از طرفی نمایش و جلوه وسیعی در افکار عمومی و رسانه ها دارد، تاکتیک موثری برای سیاست ورزی است. اینجا و آنجا هم ندارد اما مهم ترین تفاوت ما و آن ها در همین است؛ در اینجا حضورهای این چنینی خیابانی در فضایی فاقد مسئولیت پذیری و پر از ابهام و تشویش صورت می گیرد، یعنی به طور رسمی نمی دانید دسته ها و گروه های معترض از کجا می آیند؟ چه کسانی هستند و به کجا و کدام حزب و گروه و سازمان غیردولتی تعلق دارند؟ به نوعی عدم مسئولیت پذیری و ولنگاری سیاسی را عمق می دهند و ردی هم برجا نمی گذارند. رسما نیستند و دیده نمیشوند اما همه می دانند که در سیاست حضور بالقوه و بالفعل دارند!

در کشورهایی که فرآیندهای دموکراتیک قدمت و عمق بیشتری دارد، هر نوع کنش این چنینی آن هم از نوع خیابانی، قطعا با مسولیت پذیری و اعلام قبلی و اعلان همراه است. یعنی وقتی دسته ای در خیابان می ریزند مسئولیت اقدامات آن به پای احزاب نوشته می شود چون نظام حزبی روشن است و ساز و کار طوری تعریف شده که اصلا چنین اقداماتی در رزومه آن ها ثبت می شود. خوب وبدش پای فلان حزب راست و بهمان حزب چپ و یا نهایتا اتحادیه ها پای چنین گروکشی هایی می ایستند و رسانه ها آن را پوشش می‌دهند و تحلیل می‌کنند و مردم نیز به آن پاسخ مثبت یا منفی می‌دهند.

اینجا اما کمی داستان فرق می کند و اصلا می آیند که امضایی پای کارهایشان نباشد. نیت آن ها انتقال تهدید و تشدید دو قطبی سازی است، اما طبقه متوسط تازه جان گرفته ایرانی با ادامه همین روند بی اعتنایی و ندیدن آن ها تمام قصد و نیت آن ها را باطل می کند. استراتژی کلان هدایت کنندگانِ خود سرها فقط با بی اعتنایی و نیفتادن در دام دوقطبی های سیاسی از بین خواهد رفت. مردمی که باید مطالبه گر باشند وخواسته هایشان از دولت ها را فراموش نکنند و البته شرایط زمانه را هم درک کنند. چکیده راهکار مقابله با این ها را در چهره ی «اسحاق جهانگیری» می شود دید؛ خندید و نیم نگاهی کرد و به مسیرش ادامه داد..

نیما کرمی یا (خط شکن هفته)
یک هفته و چند چهره؛ عید فطر سیاسی و زیر پای مادر

زینب زارع و نیما کرمی دو مجری صدا و سیما همدیگر را در آغوش گرفتند و سوژه ی رسانه های مجازی ساخته شد. این آغوش یادمان آورد چه شکاف پر نشدنی در ساخت محصولات فرهنگی داریم. ما به بهایی که همان اعتقادات مذهبی مان باشد این شرایط را پذیرفته ایم و پای اعتقاداتمان هم عاشقانه ایستاده ایم ما با همین شرایط قلل هنری دنیا را فتح کرده ایم اما آیا قرار بوده که عشق را هم انکار کنیم؟

دغدغه آن هایی که یک آغوش مباح را حرام اعلام می کنند و به این حالت بیمار دامن می زنند، همان ها که آغوش نیما کرمی و زینب زارع را هنجار شکنی قلمداد می کنند و این آغوش را محرک و نابجا تحلیل می کنند! نه که بهشت و جهنم باشد، نه! آن ها در واقع «عشق» را انکار می کنند. کم هم موثر نبوده اند در تمام این سال ها زیر پوست همه ی ما نفوذ کرده اند، آن قدر که برای نفرت و کینه و درگیری سربازان آماده به خدمتیم و برای عشق ورزیدن و آغوش، تعارف و شرم و هزار واژه ی محدود کننده ی دیگر داریم.

دو مجری(یک زوج زناشویی) یک آغوش حلال را جلوی دوربین اجرا کرده اند چه اتفاق شاذی افتاده؟ مردم در هر صورت به دنبال عشق می روند، اصلا بازتاب عشق در آثار تصویری لذت دو چندانی دارد مگر همین مردم نبوده اند که سده ها پیش قصه عشق خسرو و شیرین و وامق و عذرا را زمزمه می کردند؟ آن ها در مواجهه با محصولات هنری و فرهنگی بیش از هر چیز از بازنمایی واقعیت مدد می گیرند تا با این همانی تجربیات خودشان را گسترش بدهند نه که با مشاهده آدم ها در وضعیتی غیر واقعی در تجربیات شخصی خودشان هم دچار انشقاق و سردرگمی شوند.

نیما کرمی و زینب زارع همدیگر را در آغوش گرفته اند صدا و سیما برای لحظاتی واقعی شد، چرا عده ای از چند لحظه واقعی شدن رسانه ملی هراس دارند؟ عشق و خوبی را اگر تبلیغ کنیم چه ضرری دارد؟ آن طرف آب از چند تا عروسک و روبان و شکلات نمادسازی می کنند اما ما هنوز عشق ورزی را به چه اسم هایی که سبک سری قلمداد می کنیم!غافل از این که سبک سری کینه هایی است که در ذهن های قضاوت زده و حسود رخنه می کند، آن خبرگزاری که شیطنت می کند و به چنین خبری واکنش منفی نشان می دهد در واقع تنگ نظری را مخابره می کند.

سعید نعمت الله یا (روی مخ مخاطب هفته)
یک هفته و چند چهره؛ عید فطر سیاسی و زیر پای مادر

پایان متفاوت مجموعه تلویزیونی «زیر پای مادر» خیلی صدا کرد و مخاطبان تلویزیون شگفت زده شدند برای نقد در این زمینه ناچارا باید به مفهوم درام و اصول دراماتیزه کرده یک روایت نزدیک شویم.

سعید نعمت الله نویسنده سریال پیش از این با نوشتن آثاری نظیر: «مدینه» در همین حال و هوا جنس کارش را به مخاطب تلویزیونی شناسانده. او با تاکید روی دیالوگ نویسی به نوعی وجهه کاری رسیده که نارس و ناقص الخلقه است. کلماتی سرگردان که در دهان شخصیت های کارهای او نمی نشیند، گو این که اصل اساسی در ساخت مجموعه ای که سعی دارد درام باشد، «شخصیت پردازی» است. طراحی شخصیت های واقعی و زنده در گونه ی درام بیش از اندازه اهمیت دارد. شاید در ساخت یک کمدی ما می توانیم تیپ خلق کنیم، مثلا در «زیر آسمان شهر» بهروز پیرپکاجکی یک تیپ بود، عقبه ی خاصی نداشت، چند برچسب داشت، مثل خالی بندی و بامزگی و ...اما در شخصیت های درام تمام زینت های شخصیتی باید جز به جز و دقیق باشد.
مثلا در مجموعه «میوه ممنوعه» حاجی فتوحی شخصیتی دقیق بود؛ یک حاجی بازاری مذهبی مسلک که در جز جز رفتارها طراحی داشت، ما او را در قسمت های اولیه یک مرد خانواده دوست می دیدیم که مدیریت و تدبیرش همه ی اعضای خانواده و حتی محله را زیر پوشش می گرفت در عین حال رگه هایی از لغزش درنوع بیان و تصمیم گیری او مشاهده می شد که آلارم تغییر احتمالی شخصیت او به پیرمرد خطاکار و بی آبروی نیمه دوم سریال بود.

«زیر پای مادر» بیش از هرچیز شخصیت پردازی نداشت و آدم هایش همان طور که آن خبرنگار گفته بود از جایی پرت شده بودند در تهران امروز! شدیدا تیپیک و اغراق آمیز و غیر قابل باور. از همین جهت این دیالوگ ها انگار به دهانشان نمی آمد، خلیل کبابی و .. مال این مجموعه و داستان نبودند و دائما از کار بیرون می زدند. در چنین نقطه ای درامی که باید تحت تاثیر قرار بدهد و مخاطب را تکان بدهد اورا می خنداند! چون تناقض و تضاد دارد و مضحک جلوه می کند. انگار کلی آدم جمع شده اند تا شعر بگویند و روایت و شخصیت این وسط معطل رها شده.

مساله بعدی قابل نقد همین شکل روایت و چشم پوشی آشکار از اصول درام نویسی است. اصل «تحول شخصیت» ماهیت هر روایت دراماتیک است در سریال «زیر پای مادر» با این پایان باسمه ای و غیر واقعی چه کسی و چگونه متحول شده و اصلا هدف روایت با این پایان، کجای مصلحت گم شده است؟ در این مورد دقیقا نمی دانیم نویسندگان سریال مقصرند یا ممیزهای صداو سیما؟ اما به هر حال این پایان هیچ ربطی به اصول داستان نویسی ندارد و ارتباط مخاطب را با همین تیپ ها هم قطع می کند. از این هم که بگذریم صرف داشتن ذوق ادبی دلیلی بر خوب فیلمنامه نوشتن نیست و همچنان که تکان های بی جای دوربین، قاب کج و معوج ، موسیقی پرحجم، صورت های بی دلیل خشمگین و...هیچ کدام نمی تواند خلا های درام و ضعف فنی کارهای این چنینی را بپوشاند.

صداو سیما از روزگار «روزی و روزگاری» به سریال های عجیب و تهوع آوری مثل: رستگاران، مدینه و زیر پای مادر رسیده. داستانک هایی که نمی دانم چرا انقدر اصرار دارند شکلی از روضه ی تصویری باشند، منبر این بار در کالبد بازیگران تلویزیونی جلوه کرده، مستمع هم البته کم تعداد و فراری است اما ناچار! حالا جای خالی کارگردان های چون حسن فتحی که مناسبتی هایی مثل «شب دهم» ساخته اند بیشتر به چشم می آید. غم های اصیل و قابل باور و محترم.

هدیه تهرانی یا (زادروز هفته)
یک هفته و چند چهره؛ عید فطر سیاسی و زیر پای مادر

شما را نمی دانم اما ما با هدیه تهرانی وارد وضعیت جدیدی شدیم، یعنی سال هایی که او در سینما ستاره بود تمام سکنات و رفتارش نماد بود. کم هستند ستاره هایی که مرور وضعیت بازیگری آن ها شکلی از مرور تاریخ اجتماعی یک کشور را دارد، هدیه تهرانی اما در چنین موقعیتی قرار گرفت. یعنی وقتی که در «شوکران» نقش همسر صیغه ای فریبرز عرب نیا را ایفا کرد، زن در قالب دیگری رخ نشان داد زنی که ابایی از هوو بودن ندارد، سبک زندگی دیگری دارد و فردیتی پررنگ تر.

همان هدیه تهرانی در «کاغذ بی خط» نماد دیگری شد از زنانی که مادران خوبی هم هستند اما سهم خودشان را از دنیا می خواهند. وضعیت اجتماعی آن سال ها زنان را از کنج در آورده بود آن ها نمی خواستند فقط معشوقه باشند، از مفعول به فاعل تغییر وضعیت دادند، «قرمز» را اگر دیده باشید متوجه می شوید که زن فاعل چه صیغه ای است و خلاصه که آن شمایل آن خواسته ها و مطالبات اگر در هفته نامه« زن» به شکل مقاله بود و اگر در «چلچراغ» درخشان آن سال ها روی تیتر می آمد، سهمش از سینما هدیه ای متفاوت بود. آمد ظاهرا مسیر را درست رفته ایم حال زنان سرزمین مان در مجموع بهتر از دهه ها قبل است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      با عرض عذرخواهی از این دو عزیز میگویم که من از نیما کرمی خیلی بدم میاد و اجرای جفتشون چرته و حال به هم زن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برو تو خونه هر قدر دوس داری بغل کن که چی اخه.واللا هر کی که ظاهرا میگه خوشهو از این رفتارا در میاره زندگیش جهنمه جهنم.پس تو خیابون پشت چراغ قرمز هم دیگه رو بغل کنین اخه حلال همین.چه کمبوداییکه مردم ندارن ؟

      • بدون نام

        کاربر 12 و 50 حالت خوبه ...فهم یه مساله ساده (ابراز عشق و محبت)انقد برات سخته ؟ ببین با کیا شدیم 80 میلیون!

      • بدون نام

        کسی که حالش خوبه مدام که نمیگه حالم خوبه 13.30کاربر
        راست میگی با تو یکی 80 میلیون کامل میشه برا 7 پشتمون بسه."دوست دارم " میدونم که محتاج شنیدن این حرفی.

    • بدون نام

      نقد کردن عملکرد رییس جمهور میشه خودسری؟میگه این مقامی ک داری امانته دوروزس.ب فکر مردم باش شد خودسری؟اینکه امریکا مدام داره تحریم جدید وضع میکنه ب آقای روحانی بگی پس برجامتون چی شد میشه خودسری؟چرا همیشه مردم بدهکارن؟آقای روحانی ب کسایی ک بهش رای ندادن گفتن تندروی جنگ طلب.ب ۱۶میلیون نفر.ب جهنم ک میفرسن مردمو.تهمت ناروا ک زدن..چرا صدای شما درنمیاد ک صدر خبر چندچهرتون بشه آقای روحانی؟چرا همیشه مردم بدهکارن؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرا این نقدا نسبت به سایر مسئولا انجام نمیشه تریبون رو که با بولدزر خراب نمی کنند تریبون ثابته آدمای زیادی هم تو این سالها ثابت بودن پس نقدا کو؟؟؟؟؟

    • یاشار

      سلام.
      عبارت "تهوع اور" که در توصیف برخی سریال ها مثل رستگاران و زیر پای مادر استفاده کردید, به قدری به جا, دقیق, منطقی, محکم, صریح, درست, روشن و مستدل بود که بنده علی رغم اینکه چندین بار به نوشته های شما نقد داشتم در مطالب گذشته, اینبار سر تعظیم فرود میارم و دست مریزاد میگم بهتون. گاهی اوقات بیان تیز و صریح و جسور راجع به یک پدیده, جوری توصیف میکنه اون پدیده رو و حق مطلب رو ادا میکنه, که ۱ کتاب توضیح و تفسیر نمیتونه اونکارو بکنه. بنده به دلیل شغلم دایره واژگان وسیعی دارم, اما به جرات میگم نمیتونستم کلمه ای پیدا کنم که به اندازه " تهوع اور" بتونه حد فضاحت قضیه رو بیان کنه. انصافا کل کینه ام از سازندگان این سریال با خواندن این کلمه خالی شد. این جاست که میگن زبان گاهی وقتا از شمشیر برنده تره!
      درود بر شرف, جسارت و تخصصت,
      یا علی

    • بدون نام

      مملکته:
      کسانی از شعر انتقادی میثم مطیعی حمایت میکنن و فریاد آزادی بیان سر میدن که محمد رضا عالی پیام(هالو) رو به خاطر اشعارش سه سال زندان انداختن

    • بی نام

      در پاسخ به این دوستمون که ۱۲.۱۶راجع به نقد گفتن:
      ۱. نقد کردن یه انیمیشن ۵ دقیقه ای ساخته یک جوان ۱۹ ساله هم اصول و قاعده خودش رو داره, چه برسد به نقد کردن بزرگترین, والاترین و اولین و مهمترین شخص " انتخابی" یک کشور!!
      ۲. شما تعریف " نقد" رو سرچ کن اگر جایی اشاره ای به حمله و شعار توهین امیز کرده بود برای من بفرست من با هزینه خودم منتشر میکنم مردم یاد بگیرن
      ۳.در جامعه ای که اشخاص " انتصابی" کوچکترین نقد و سوالی را بر نمیتابند, فحاشی و توهین به اولین شخص " انتخابی" , فارغ از تعداد ارا, توهین مستقیم و دشمنی صریح با مردم و در یک کلام دیکتاتوری است.
      ۴. کسی که نمیفهمه رو میشه فهموند, حتی با یک کلمه, اما کسی که نفهمیدن را مصلحت خود میداند, صد کتاب دلیل نیز کارساز نیست!!

    • بدون نام

      زیر پای مادر تهوع اورترین بخش رمضان بود

    • صفا

      سریال های عجیب و تهوع اوری مثل مدینه و رستگاران؟؟؟؟؟
      فک نمیکنی بی انصافیه؟
      من این دوتارو دوست داشتم به خصوص مدینه رو

    • رضا دیوونه

      مشکل از سعید نعمت اله نبود....مشکل از جاهای دیگه( سازمان. ..) بود که با اون پایان بندی افتضاح با اعصاب مخاطب بازی کردن....
      وگرنه ارتباط برقرار کردن مردم با کارهای آقای نعمت اله قبلا ثابت شده...

    • بدون نام

      شعبان بی مخهای روزگار ما،تمام شدنی نیستن.بیست بیستی عبدلی واقعا عالی بود این قسمت.دست مریزاد

    • اصلاحيه

      منظور از "بامه و عذرا" همون " وامق و عذرا" ست ؟ بامه اسم ديگه ي وامق ه يا مثلث عشقي در كاره؟

    • بدون نام

      دوست عزیز صفا دلیل نمیشه چون شما دوست داشتی اون سریالا خوب و بی نقص که ن حداقل قابل قبول باشن‌...قطعا عوامل سریال و مسئولان پخش هم دوست داشتن مثل شما که همچین چیزایی ب خورد مردم میدن

    • شاذي

      حرفاتون در مورد هديه جالب بود:)
      "دو مجری(یک زوج زناشویی) یک آغوش حلال را جلوی دوربین اجرا کرده اند چه اتفاق شاذی افتاده؟ "

      شاذي يعني جه؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شاذ یعنی یه اتفاق خیلی نادر و کمیاب

    • بدون نام

      در پاسخ ب کاربر ۱۲.۵۱:دوست عزیز برای جواب قسمت ۱و۲باید بگم ک شما قسمت توهين امیزو ب تفصیل توضیح بده تا من منتشر کنم.اینکه مقامشون امانته؟اینکه امام علی بین برادرشون و مردم عادی تفاوتی قاىل نبود؟اینکه برجام علنا با تحریم های پی درپی ارزشش از بین میره؟اینکه صف اولن باید ب فکر مردم باشن؟
      در جواب ب قسمت ۳:من دو جواب دارم.اول اینکه من ب ایشون رای ندادم.وایشون ب من و ۱۶میلیون نفر حامی افراط تفریط،خشونت،خودرایى عدم مشورت و عدم تدبیر گفتن!ى سرچ برای معنای فحش بزن شما.و دوم اینکه شخص اول مملکت رهبری هستن ک جناب روحانی از ادبیات منقلی راجع ب ایشون استفاده کردند!ی سرچ برای معنای توهین بزن حالا.از ادبیات فاخر رییس جمهور نه مردم درامانند ن مقام اول کشور.معلوم است که یک نقد ساده را برنمیتابید.
      در مورد ۴هم کاملا با شما موافقم
      لطفا منتشر کنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مفصل نوشتن دلیل بر درست بودن مطلب نیست دوست عزیز ... شما داری از دید خودت به داستان نگاه میکنی .. یک صدم درصد فکر کن میتونه درست نباشه... از ادبیات خودت که میگی ادبیات منقلی مشخصه که شما اهل توهین و ناسزا هستی یا طرفداران آقای روحانی

    • بدون نام

      یکسری چیزها توی زندگی زناشویی مربوط به حریم خصوصیه. پس ازین به هر کار خواستیم زنو شوهرا تو خيابون بکنیم چون حلاله

      پاسخ ها

      • بدون نام

        .واقعا!؟ اینم جزو حریم خصوصی بود. چه بخواهیم و چه نخواهیم عشق و محبت در جامعه ما مرده، خیلیا به خاطر همین تفکرات افراطی امثال شما روی به شبکه های مبتذل اون ور آبی میارن. از یک آغوش ساده که ربطی به روابط خصوصی و بی پرده بگویم سکس نداره .اینطور بر می تابید.

      • بدون نام

        نه عشق مرده نه محبت.اینام دلیل نمیشه ادم رو کنه به شبکه ماهواره .حالا باز اون جا خارجه جا افتاده نه مثل خلیل کبای که با رخساره ... بعدم اتنه رو گرفت.اون ......نه مثل ایران همد دیگه رو جلو دوربین بغل میکنن حلالن .این موضوع عین خالکوبیه افراد هست هنوز جا نیفتاده ....

    • مهدی

      باسلام فقط یک سوال آیا در قدیم که زن و شوهرها حیا و نجابت را رعایت می کردند و در انظار عموم یکدیگر را در آغوش نمی کشیدند عاشق هم نبودند تازه زندگیشان 30 تا 40 سال هم دوام داشت حالا که همه دم از عشق و عاشقی می زنند و فکر می کنند با این جلف بازی ها می خواهند نشان دهند عاشق یکدیگرند سر مسئله ای کوچک در عرض یک یا دو سال از یکدیگر جدا می شوند بیایید واقع بین باشیم.

    • بدون نام

      واقعا هم که باید حرکتِ نیما کرمی رو خط شکنی بنامیم. توی کشورمون داریم برای مسائل خیلی خیلی کوچکی می‌جنگیم که هرجایی دنیا بشنون، براشون خنده داره.
      ولی جای امیدواریِ زیادیه. 30_40 سال گذشته رو اگر مرور کنیم، میبینیم تونستیم چقدر طیف وسیعی از این قبیل مسائل کوچک رو تغییر بدیم.
      دست مریزاد به نیما کرمی و همسرش. مسلما هربار که بیشتر این مسائل در تلویزیون تکرار بشه، افقِ روشن تری خواهیم دید...

    • بدون نام

      میشه چهرها رو بزارید .حتما نیاز به مطالب چرتش نیست عکس هم کافیه .اگه کسی نیست که مطلب بنویسه اشکالی نداره.لطفا چهرهای خارجی در شبکه های اجتماعی رو بزارید.امروز

    • alireza

      و . ط . ن ایرانی که با این کاره تیکه تیکه خواهد شد،چیزهای زیادی که تو این ی هفته دیدم با همین فرمون برین چلو تا 20 سال دیگه همه همدیگه رو تیکه تیکه میکنین نه دنبال نفوذی بگردین نه دنبال مرگ بر ... باشین راستی شمایی که 6 گرو نهت اینهم درگیری بین خودتون دارین چطوری رو تون میشه بقیه رو محکوم کنین ،بین این بکش بکش فقط صدای نیازمندهاس که همیشه گم میشه
      چمران:این سهم خواهی شما به پاره پاره شدن وطن منجر میشه

    • بدون نام

      خودسر نه یه مشت وحشی حاررررر

    • بدون نام

      اولا که ظاهرا آقای کرمی وهمسرشون نمیدونستن تصویرشون داره پخش میشه و فکر میکردن تلویزیون داره نورافشانی هارو نشون میده پس قصدشون نشون دادن عشق وعلاقه ی دروغین نبوده ...بعدش هم یه آعوش خیلی ساده بود اصلا وارد فازپیچیده ای نشد ما الکی شلوغش کردیم واینکه مدت ازدواجشون تا جایی که من شنیدم حدود نه ده سالی میشه پس زوج خوبی هستن که این مدت باهم هستن...اینکه رو به همچین مساله ی ساده و پیش پا افتاده انقدرمانورمیدیم وهیاهو میکنیم فقط یه دلیل داره :. اینکه ما جهان سومی هستیم

    • بدون نام

      چرا پاسخم ب کاربر ۱۲.۵۱رو منتشر نکردید؟چون نظرم مخالف نظر شماست؟

    • بدون نام

      عقده اي ها مسائل شخصيشون رو جار ميزنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هیچ جای دنیا در آغوش گرفتن همسر،فرزندند و پدر و مادر مسئله شخصی نیست،یک ابراز محبت سادست. باید بگیم عقده ای ها یک محبت ساده رو مسائل خصوصی میدونن

    • علی رضا

      برو آدم بی دین ایمان خان عبدلی.فکر کردی ما بعد از یک عمر گدایی شب جمعه مون رو گم می کنیم.گنده تر از به فضل و رحمت خداوند نتونستن ما را گمراه کنند.حالا ما شدیم خودسر و شعبان بی مخ.برو نامه شهید بهشتی را به حضرت امام بخوان تا بفهمی مومن .منافق قهار بنی صدر نمی گفت.یک مقدار زبان آدم بفهمید.دعوای ما با مثل تویی سر چیست؟ غیر از این است که سر اجرای احکام و نظرات خداست.جمهوری اسلامی فوق فوقش سی چهل درصد احکام الهی را پیاده می کند،دارید خفه می شوید.زمان ظهور حضرت مهدی عج می خواهید چه کنید؟ البته خداوند بخشنده و مهربان برای شما در آن روز یا هر موقعی که حکومت دست مومنان بود و شما ناراحت هم پیشنهاد دارند.می فرمایند طنابی از سقف خانه آویزان کرده و خود را دار بزنید و از عصبانیت بمیرید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایشون جذب داعش نشن صلوااااااات

    • بدون نام

      تماشای صحنه اعدام لذتش بیشتر از تماشای ابراز عشق و علاقه و محبت بین ادمهاست، کجاداریم میریم که انقد وحشت داریم از ی ابراز عاشقانه صادقانه راست و پاک، خدا به راه راست هدایتمون کنه و ی کم بهمون عشق و دوست داشتن بده

    • بدون نام

      با كار نيما كرمي و همسرش مشكلي ندارم چون هيچ كدوم اينقدر جذاب نيستن كه باعث بشن بقيه هوس چنين اغوشي رو بكنن ولي به نظرم اين نوع اقدامات در راستاي همون پز دادناي اينستاگرامي و شبكه هاي اجتماعي ديگه هست انگار مي خوان اينجوري كمبود عشق در زندگي رو جبران كنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جذاب نیستن!! جذاب یعنی؟؟؟

      • بدون نام

        اتفاقا به نظر میاد افرادی مثل شما هستن که کمبود عشق دارن و دیدن عشق و محبت خیلی ساده آدما به همدیگه رو برنمیتابن

    • الی

      من درعجبم!
      این کارایی که امروز خودسری لقب میدین بهش...یادمه روزقدس سال88 اسم دیگه ای داشت!! جالبه! یک بام و دوهوا!!

    • بدون نام

      @ علي رضا
      با اشعار خوانده شده در نماز فطر مشكلي ندارم چون حرف حق اين همه اشفتگي و ناراحتي نداره و جناب روحاني هم به جاي مظلوم نمايي بهتره به فكر براوردن مطالبات مردم باشه ولي جنابعالي بهتره بريد و در مورد حكومت امام زمان بيشتر تحقيق و مطالعه بفرماييد

    • بدون نام

      فکر می کنم بیشتر از اینکه این سریالها تهوع آور باشن ادبیات شما و استفادتون از این کلمه تهوع آوره جناب تهوع آور

      پاسخ ها

      • بدون نام

        راس میگه دیگه اصلا اابروی تهوع رو این سریال برد

    • بدون نام

      واقعا رستگاران و زیر پای مادر تهوع آور بودن،یه قسمتش رو هم نمیشد کامل نگاه کرد.

      آقای عبدلی میدونی چرا اکثر خوانندگان از مطلب امروز استقبال کردن؟چون صریح ورک نوشتی وتمیز.خبری از دو پهلو نویسی نبود همیشه همینطور باش.

    • هانا

      زیررررر پای مادر واقعااااا مزخرف و چرت تموووممم شدددد حیف وقتی که گذاشتیم اینو ببینیم...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فیلم ایرانی توبههههههههههههههه

    • بدون نام

      یک روز به روحانی میگن تو چکاره ای؟ یک روز مرگ میخوان براش یک روز توهین میکنند و حتی کسی حق اعتراض هم نداره چون میشه ضد ازادی بیان و نقداما خدا نکنه عکسش اتفاق بیفته سال 88چهارده میلیون رای خس و خاشاک بود سال96شد جمعیت انبوهی که از وضع موجود ناراضی هستند وباید به مطالباتشون توجه بشه اگه کسی به رئیس قوه ی قضاییه ....

    • بدون نام

      لابد تو خوبی..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        معلومه که خوبه.چرا بد باشه .

    • بدون نام

      واقعا نمي دوني جذاب يعني جه؟

    • بدون نام

      اگه از نظر تو مدینه تهوع آور بوده نظرتو واسه خودت نگه دار سریال خیلی خوبی بود.

    • بدون نام

      نویسنده این بخش چقدر بیسواد. جالبه با این سواد و اطلاعات داغونش میخواد در مورد همه چیز نظر بده . کار ما به کجا کشیده کسی که خودش درست و غلط رو تشخیص نمیده میخواد به دیگران راه و نشون بده . متاسفم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کی میخواد راه رو به دیگران نشون بده؟!نویسنده فقط تحلیل خودش رو از مسایل نوشته ، چرا پذیرش یک مقاله ساده تو ذهن محدود بعضی افراد انقدر سخته و فکر میکنن هرچی اونا دوست دارن باید نوشته شه تا مقاله ارزشمند شه

    • مهدی عبدی

      سلام،
      احساس میکنم نام بردن همه کارهای نعمت الله و اون عبارت رو درموردشون به کار بردن تهوع آور بود.
      این که به شما قدر و ارزشی که باید باشه رو تو مملکت نمیزارن بحثش جداست و به صنفتون بر میگرده،ولی اینجوری گروه کشی کردن اثری نمیزاره رو مردم که هدف و نتیجه اصلی رسانه هستن.
      نعمت الله بازیگرای تکراری انتخاب میکنه،ولی داستانش و دیالوگاش محشرن و شاید به دلیل سبکش بعضیا نپسندن،دراصل اصلا شبیه کیمیایی نیست اگه اونایی که نقد میکنن کیمیایی شناس باشن.
      احساس و دوراهی احساسی،خانواده مخصوصا مادر در کارهای ایشون بیداد میکنه.
      این که شخصیتهاش غلو شده هستش به خاطر سبکش هست که جذابش میکنه.
      دیالوگها نقطه مثبت از نظر من هست،این که نشون میده واس کلمه به کلمه و حس اون کار شده،نه مثل سریالهای آبکی که دیالوگ کمترین کار روش شده،آدم فکر میکنه موضوع رو میدن بازیگرها میگن خودتون به چیزب بگید.
      خلاصه اگه میخواید سریال فاخر داشته باشیم(که میدونید خیلی کم شده) باید کسی چیزی میسازه که روش خیلی کار کرده،فقط نقد علمی داشت(من نقد نکردم نظر و علاقمو گفتم).
      نعمت الله هم باید نقدها رو قبول بکنه و با همین ریزبینی و وسواس کارهای بهتر و نوتری بسازه،
      موفق باشید

    • golbahar

      ظاهرا مسیر را درست رفته ایم حال زنان سرزمین مان در مجموع بهتر از دهه ها قبل است. :/ واقعا؟! باید زن باشی تا بدونی که هیچ فرقی با دهه های قبلی نکرده فقط در ظاهر بنظر متفاوته.چون مردان سرزمینم تا هزار سال دیگه هم طرز فکرشون راجع به زن همون وجهه معشوقه بودنه با این تفاوت که الان اکثرا معشوقه موقتن و دست مردان سرزمینم هم خیلی بازتر شده در این مورد ! اون قسمت وارد اجتماع شدنش هم همچنان پر از خطره اما مردان سرزمینم بخاطر اینکه روی درآمد همسرشون حساب باز کردن با اون قسمتش مشکل ندارن و فقط همون یه قسمتو به روز شدن و همچنان خودمون باید تو جامعه حواسمون به گرگهای سرزمینم که سر هر کوچه و گذر و اداره و تاکسی و مغازه هستن باشه چون اگه اتفاقیم برامون پیش بیاد قانون سرزمینم هیچ کاری برامون نمیکنه :/

    • golbahar

      اصلا همه چیز سریال زیر پای مادر به کنار فقط یکی به من بگه دقیقا زیر پای مادر کجای این سریال بود؟این مادر که کلا خودش زیر پای خودشو خالی کرده بود و تمام خط قرمزهای حرمت یک مادر رو رد کرده بود و هر جا هم که میرفت شومی و نکبت گذشتش دنبالش بود و پسرشم که دو بار تا مرگ برد و رخساره رو هم که کلا له کرد گذاشت کنار و خلیل کبابی با اونهمه ادعای مشتی گیری و لوطی گیری و فرمون بودن چشم رخساره خانومو دراورد و آخرم که انداختش سر زبونا و آبروشو سر چوب کرد دقیقا ازین سریال چه نتیجه ای میگیریم؟شاید یکی بیاد بگه بخشش ! آیا بنظرتون کار خلیل در نهایت بخشش بود یا خریت؟این بخشش چه ارزشی داشت؟الان گذشته آتنه کلا پاک شد مثلا؟نفر برای چی مرد دیگه؟ :/ یعنی آتنه دوتا چلویی و یه خون نفر و دوبار مردن و زنده شدن اشکانی :) ضایع کردن یه زن به اصطلاح همه چی تمومی مث رخساره و یه بچه سقط شده و ... میرزید واقعا؟ من فقط میخوام به نعمت ا... بگم داوشمی قبول بزرگ مایی قبول بعد مرگ ننه جورمونو کشیدی قبول به گل باقالیای چادر ننه قسم اگه یادم رفته باشه منت داری سر ما حق داری گردن ما یه تار سبیلت اعتباره ولی بیا و ننویس. زد زیاد

    • بدون نام

      مگه میثم مطیعی جز حقیقت چیز دیگه ای گفته که اینقد قاطی کردید تا حالا سه بار گوش دادم دمش گرم عالی بوده همش هم حقیقت بوده جای عصبانیت نداره

    • بدون نام

      دستت درد نکنه آقای عبدلی حرف دل من یکی رو زدی ،رستگاران ،و یه چند تا سریال این مدلی دیگه هم بودن ،تهوع آور بودن حسابی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج