هرج و مرج شبانه در خیابانهای تهران
روزنامه اطلاعات درباره تخلفات رانندگی شبانه در خیابان های تهران به ارایه گزارشی پرداخت و نوشت: رانندگی در تهران به دلیل ترافیک و نوع رانندگی شهروندان آن کار سادهای نیست، اما رانندگی در شب های تهران داستان علی حدهای است، داستانی حادثه ای، عجیب و باورنکردنی!
دنده عقب گرفتن در اتوبان های شبهای تهران، امری عادی تلقی میشود. مسابقات سرعت خودروها از دیگر مواردی است که شب های تهران را هیجانیتر میکند! پارک دوبله، عدم رعایت حق تقدم و عبور از چراغ های قرمزی که فاقد دوربین کنترل هستند، از موارد شایع تر است.
راننده خطی مسیر میدان هفت تیر به پل پارک وی در مورد تخلفات شبانه رانندگی میگوید: شبها ساعت ۱۰ به بعد که پلیس حضور فیزیکی در خیابان ندارد، فقط مسیرهایی که دوربین وجود دارد، در امان است.
آقای دیگری که مسافر خطی است ادامه میدهد: در مناطق مسکونی که دوربین وجود ندارد، شبها بسیاری از رانندگان هرطور که راحت هستند رانندگی میکنند و اساسا هیچ مقرراتی را رعایت نمیکنند. وی به تصادفی که اخیرا در نزدیکی منزلش رخ داده اشاره میکند و میگوید: دو خودروی سواری در یک خیابان فرعی با هم کورس گذاشته بودند که یکی از آنها به داخل پیاده رو منحرف و وارد یک سوپرمارکت شد.
خانم ن. که دیگر مسافر خطی است، جریمه ها را کم میداند و معتقد است که این ارقام برای بسیاری از افراد جامعه پول تو جیبی است و برای همین تاثیری در کاهش تخلفات ندارد. او معتقد است متخلف باید نقره داغ شود تا شاید تخلف خود را تکرار نکند.
آقای م. الف هم مسافرکش شخصی است. او نیز معتقد است عامل اصلی ترافیک، رانندگی بد است و نه هیچ چیز دیگر. وی از رانندگی بانوان بسیار گله مند است و معتقد است رانندگی کاری مردانه است و بهتر است خانمها رانندگی نکنند.
همه ما خودروهای گران قیمتی را دیدهایم که در حال تخلف رانندگی هستند. از سرعت بالا و ویراژ دادن در اتوبان ها تا نزدن راهنما و پاک دوبله. یک نگاه سنتی در جامعه وجود دارد که هر کسی متمول تر است، حتما مبادی قانون است، اما این کلیشه همیشه با واقعیت تطبیق نمیکند.
این نوع تخلف به ویژه مقابل سوپرمارکتها، غذاخوری ها و فروشگاه هایی که بیشتر مورد رجوع هستند، اتفاق میافتد. توقف دوبل و تریپل در مقابل فروشگاه ها و غذاخوریها، به قدری در ترافیک شب های تهران موثر است که خود یک گزارش مستقل از علت ها، انگیزه ها و دلایل عدم برخورد با آن می طلبد.
یک شب وسط هفته مقابل اغذیه فروشی های خیابان ستارخان قیامت است. مردی میانسال خودرو نسبتا گرانقیمت خود را مورب، پشت دو خودروی دیگر در لاین میانی خیابان پارک کرده، تا برای خرید غذا به یکی از فروشگاه ها برود.
صدای بوق اعتراض خودروهای در حالگذر در خیابان ستارخان به گوش میرسد و مرد میانسال به همراه خانوادهاش به داخل یکی از اغذیه فروشیها میرود.
در خیابان سهروردی تقاطع شهید قندی هر شب همین موضوع تکرار میشود. از آنجایی که محل تجمع غذاخوری دقیقا سر پیچ است، این موضوع ترافیک بیشتری ایجاد میکند. بسیاری از کسانی که مجبورند این مسیر را هر شب طی کنند، از راههای فرعی و کوچه، میان بر میزنند تا گرفتار ترافیک نشوند.
یک پسر جوان به همراه دوستانش به گونهای مقابل آبمیوه فروشی توقف کردهاند که تقریبا راهی برای عبور خودروها وجود ندارد. راننده قصد دارد، منتظر بماند تا یکی از خودروهای پارک شده از پارک بیرون بیاید، تا جای آن پارک کند. او در برابر اعتراض خودروهای پشت سر خود، ناسزاهایی را بیان میدارد. بالاخره یکی از خودروها از پارک در میآید و پسر جوان جای او پارک میکند.
این داستان تکراری شبانه، در نقاط دیگر شهر هم دیده میشود. آبمیوه و ویتامینه فروشیهای خیابان حافظ دیگر موردی است که با وجود عریض بودن خیابان، هر شب ترافیک و بوق و هیاهو دارد. مرد مسنی به همراه خانواده خود در کنار خیابان پارک دوبل کرده و مشغول نوشیدن آبمیوه هستند.
خانم مسنی در پیاده روی خیابان سهروردی به گزارشگر روزنامه اطلاعات میگوید: در نزدیکی منزل ما چند غذا خوری کنار هم وجود دارد، این غذاخوری ها شب ها پاتوق بسیاری از مردم است. متاسفانه همه میخواهند دقیقا جلوی در غذاخوری مورد نظر توقف کنند و ترافیک وحشتناکی ایجاد میکنند، در حالی که چند متر جلوتر همیشه جای پارک وجود دارد و این عاملی است که ما هر شب با آن درگیر هستیم.
متاسفانه وضعیت شبانه مقابل غذاخوری ها به گونه ای است که شائبه همکاری برخی از ماموران با صاحبان فروشگاه های اغذیه را ایجاد میکند. بعضا حتی مشاهده شده پارکهای دوبل و بسته شدن خیابان در حالی صورت گرفته که پلیس در محل حضور داشته است.
حسین پایین محلی کارشناس فرهنگی در این مورد میگوید: بیشک مردمی که در یک جامعه زندگی میکنند دارای هنجارهای مشترکی هستند که البته برخی از این هنجارها ریشه در پیشینه تاریخی و فرهنگی دارد و برخی از ارزشها حاصل قانون است، و برخی دیگر نیز عرف است که می توان در نگاه روسو از آن به قرارداد اجتماعی یاد کرد.
این فعال فرهنگی، تخلف در حوزه رانندگی را پا گذاشتن بر ارزش های جامعه میخواند و میگوید: تخلف رانندگی هر ساله در کشور خسارات مالی، معنوی و انسانی بسیاری به جا میگذارد که هزینه زیادی را به جامعه تحمیل میکند. از مجریان قانون نیز انتظار می رود اقدامات پیشگیرانه و همین طور سختگیرانهای را نسبت به اعمال قانون داشته باشند.
وی در پایان گفتگوی خود با گزارشگر روزنامه اطلاعات تاکید میکند: این احساس که من پول دارم پس هرچه بخواهم میخرم، درخود این پیام را دارد که پس هر کاری هم بخواهم انجام خواهم داد.
آریا در یک نمایشگاه خودرو در خیابان سهروردی کار میکند. او معتقد است، کسی که برای خرید یک خودرو صدها میلیون یا حتی بیش از یک میلیارد تومان هزینه میکند، میخواهد از امکانات آن خودرو که از جمله آن سرعت بالاست استفاده کند.
او میگوید: خود شما هم اگر چنین مبلغی را برای تهیه خودرو هزینه کرده باشید، به خودتان این حق را میدهید که هر جا لازم بود توقف کنید، با هر سرعتی رانندگی کنید و پشت چراغ قرمز نایستید! این افراد مالیات بیشتری میدهند، پس حق دارند!
برخی خیابان های محله های مرفه، محلی برای تفریح صاحبان خودروهای گران قیمت شده است. در این خیابان ها، شما میتوانید در فاصله زمانی اندک، یک خودرو را بارها ببینید. در واقع این خودروها در مسیری مشخص میگردند و راکبان آن در حال بازی با همدیگرند.
افشین امیری روانپزشک در این مورد معتقد است: اگر دفعه اولی که فرد خلافکار مرتکب تخلف شد، جریمه شود، تکرار نمیکند، اما از سویی این جریمه یا تنبیه باید ارتباط زمانی داشته باشد، یعنی اگر بلافاصله بعد از انجام تخلف جریمه نشود، اثر آن خیلی کم است.
به گفته این روانپزشک، دو گروه رفتار قابل تفکیک هستند. گروه اول رفتارهای سازگارانه که شامل همه رفتارهایی که است که ما خوب میپنداریم. مثل اهل خانواده بودن، رعایت قانون و... گروه دوم رفتارهای غیرانطباقی و ناساگارانه هستند.
این نوع رفتارها همانطور که از اسمش پیداست، رفتارهایی هستند که خلاف و علیه عرف و قانون صورت میگیرند. به گفته دکتر امیری، شکل گیری رفتارها در هر دو گروه ابتدا با یادگیری در اجتماع و خانواده است. فرد اولین بار شبیه این رفتار را میبیند و یاد میگیرد؛ اما ادامه آن به تقویت مثبت یا منفی ارتباط دارد، به عبارت دیگر به نتیجهای که از رفتار خود میبیند. اگر رفتار موجب عواقب بد شد، برای فرار از تنبیه از آن دوری میکند و برعکس اگر پاداش گرفت،آن را ادامه میدهد.
اما فرد خاطی چرا به تخلف ادامه میدهد. این استمرار به دلیل پاداشی است که از تخلف دریافت میکند. مثلا زودتر به مقصد میرسد، یا وقتی پارک دوبله میکند، هم در وقت خود و هم احتمالا در هزینه پارکینگ سود میبرد، بدون اینکه عواقبی برایش داشته باشد.
افشین امیری در پایان گفتگوی خود با گزارشگر روزنامه اطلاعات تاکید میکند: در نهایت اینکه هر رفتار با «پیامد» کنترل میشود و اگر میخواهیم رفتار رانندگی اصلاح شود، باید پیامدهای آن را واقعی کنیم.
نظر کاربران
سلام شما چون تهران هستین فقط اونجا رو گزارش کردین اگه سری به شهرهای دیگه بزنین متوجه میشین که هیچ شهری از ایران از این مدل پارک کردن ها و ایجاد ترافیک اون هم در مقابل چشمان پلیس و در حین روز در امان نیست
قسم میخرم,,تاریخ به خود از بی فرهنکی, مردم ایران درخود ندیده و نخواهد دید,,
اون مردک ک تو نمایشگاه ماشین کار میکرده خوب یکی بهش بگه اون یارو ک پول داره ب قول شما ماشین ملیادری داره چ دخلی ب مردم داره ک هرکار دلش خواست بکنه.یهو ی نفر ادم بی کله پیدا میشه میزنه خودشو ماشینشو سرویس میکنه.
فرهنگ گویا هرگز در خانه ایرانی جماعت را نزده.رانندگی داغون فقط یک چشمه از بی فرهنگی ایرانیهاست.در سطح شهر روزانه هزاران رفتار ناهنجار از کت پوش و پیژامه پوش سر میزند.از ریختن زباله در سطح خیابان،جوی آب و معابر دیگر گرفته تا رعایت نکردن همه نوع قانون به حق.
چرا ترسوندی ما را لااقل بنویسید بی نظمی را کنندگان در آخر شبها در خیابانهای تهران.
کی میگه جریمه ها کمه به خدا دهنم سرویس شده تا این همه جریمه بدم سرعت غیر مجاز ٢٠٠ تومن سبقت غیر مجاز در جاده های دو طرفه ٢٠٠ تومن چراغ قرمز ٢٠٠تومن من از تهران تا تبریز رفتم برگشتم ٩۴٠ تومن جریمه برام زدن باید جوری دوربین ها رو تنظیم کنن که ٢ نصفه شب با ٨ صبح رو یه سرعت زده تو ازادراه یعنی چیه اخه جاده بازه اون وقت باید ارام ارام بری چی بشه اخه وقتی جاده بازه باید گاز داد دیگه این همه پول ماشین بدی اون وقت هیچ وقت نتونی استفاده کنی
پارک دوبل در شاهین شهر یک امر عادی حساب میشه و متاسفانه در طول شبانه روز این اتفاق روی میده و هیچ کس نیست تا از این اتفاق جلوگیری کنه
باید برای اینگونه اعمال خطرناک مانند اغلب کشورهای پیشرفته حتما جرم در نظر گرفته شود . جریمه هیج کارایی ندارد
تو شهر ما هم همینطوره! ....
بایستی محلی برای رانندگی با سرعت و... در نظر بگیرند
و بعد از آن برخورد قضایی و محرومیت اجتماعی مناسب در نظر گرفته شود
بعضی مرفهین هنوز فرق کنسول بازی با جان اعضای خانواده های مردم را نمیدانند
این گونه شهر را اداره کردن باعث میشود انسان های باشرف وباوجدان که نمی توانند چنین خلاف هایی را بکنند برای دوری از اسیب های این گونه خلاف کاران علارغم میل با طنی کشور عزیزشان را ترک کنند
والا توشهر ما متاسفانه متاسفانه....اکثرا تصادفات راخانما بوجود میارن..و ترافیک را همیطور...یکیش با کله رفته تو جدول .یکیش یساعت طول میکشه تا بره توپارک .چیبگم خدا خودت ب دادمون برس ....خانمی پشت پراید نشسته بود چن روزقبل چنان فرمون ماشین دودستی و محکم گرفته بود ی لحظه فک کردم تریلر زیر پاشه . .امان از دست اینا
اون یارو آریا غلط کرد
دلال نکبت همین آریا و هم غماش های اون هستن که مثل جزام افتادن به جون اقتصاد
در واقع هر کی بیشتر بهشون پول بده آدم و بنده اون میشن، همه جور حقی هم مال اوناست
جالبه توي متن اومده كساني كه خودرو خارجي دارن چون پول و ماليات بيشتري(آره جان عزيزانشان چقدر هم ميدهند،كارمندان قبل از پرداخت حقوق،ماليات از حسابشون كسر ميشه)ميدن حق دارن هركاري كه دلشان دستور ميدهد انجام بدن.
خيلي جالبه
کی گفته ساعت 10 خلوته؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ تهران شده پارکینگ دیگه . هر ساعتش بری بیرون باید ساعت ها تو ترافیک بمونی.......شب ها هم که افتضاح تر شده..االان تابستونه اینجوریه وای بحال نیمه دوم سال