۷۲۱۵۷۹
۱۷ نظر
۵۰۰۱
۱۷ نظر
۵۰۰۱
پ

وزیر صنعت: احتکار خودرو صحت ندارد

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد: هرگونه شائبه مطرح شده درباره احتکار خودرو به وسیله خودروسازان، خلاف واقع است و به هیچ عنوان صحت ندارد.

خبرگزاری ایرنا: «محمد شریعتمداری» امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیات دولت افزود: نظارت بر کیفیت خودروهای داخلی نیز بر پایه گزارش ها و نظرسنجی های اعلامی از سوی سازمان های مربوطه پیگیری و انجام می شود.

هفته گذشته «نادر قاضی پور» نماینده ارومیه و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس از احتکار ۹۰ هزار خودرو توسط خودروسازان داخلی خبر داده بود.

وی در گفت و گو با خانه ملت، به تصمیم خودروسازان برای افزایش قیمت خودروهای داخلی اشاره کرده و گفته بود: خودروسازان در آذرماه سال ۹۶ با دلار سه هزار و ۲۰۰ تومانی خودروهای جدید تولید کردند، اما هیچ خودرویی را پیش فروش نکرده و یا نقدی نفروختند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه سایپا نزدیک به ۶۰ هزار و ایران خودرو ۳۰ هزار خودرو احتکار کرده اند، افزود: خودروهای داخلی بطور میانگین ۱۰ تا ۳۰ میلیون و برخی از این خودروها نیز ۴۰ میلیون تومان افزایش قیمت داشتند که سبب نارضایتی مردم شده است.

امکان احتکار خودرو توسط خودروسازان وجود ندارد

در این ارتباط، امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو و عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت نیز گفت: امکان احتکار خودرو توسط خودروسازان داخلی وجود ندارد و بهتر است مستندات در این زمینه به کمیسیون تخصصی مربوطه در مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

وی افزود: در ۲ سال گذشته خودرو کمتر از ۲ درصد افزایش قیمت داشت در حالی که نرخ تورم رسمی در کشور بیش از ۱۰ درصد بود.

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران بیان داشت: در ثبت نام پیش فروش نخستین خودروی پسابرجامی سایپا در کمتر از ۵۰ دقیقه کل ظرفیت تکمیل شد که نشان می دهد پول های سرگردان مردم به سمت بازار خودرو گرایش پیدا کرده است.

وی این وضعیت را ناشی از مشکلات ساختار اقتصادی کشور و بالا بودن حجم نقدینگی عنوان کرد و گفت: هدایت نقدینگی جامعه به سمت بازار خودرو سبب ایجاد حاشیه در بازار و بروز اختلاف قیمت بین بازار و شرکت تولیدکننده خودرو می شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران ادامه داد: مشاهده نرخ تورم بخشی و تورم نقطه به نقطه کشور نشان می دهد قیمت خودرو باید از سال های گذشته متناسب با این نرخ ها افزایش می یافت، اما از آنجایی که در سال های قبل به شکل دستوری ثابت نگهداشته شده بود، قیمت خودرو واقعی نیست.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر نرخ ارز در فواصل زمانی مختلف و نزدیک به هم با افزایش رو به رو شد که این رشد در قیمت نهایی خودرو لحاظ نشد و به این ترتیب هزینه های خودروسازان افزایش یافت اما قیمت خودرو همچنان ثابت ماند و در نتیجه این روند موجب ایجاد زیان انباشته در خودروسازان داخلی شده است.

کاکایی تصریح کرد: قیمت مواد اولیه و برخی از قطعات وارداتی افزایش یافته است و برخی از نهاده های تولید نظیر فولاد داخلی بر اساس قیمت جهانی به خودروسازان فروخته می شود؛ همه این افزایش قیمت ها موجب شده تا هزینه های تولید خودروسازان به شدت افزایش یابد.

وی تاکید کرد: وقتی قیمت خودرو به صورت دستوری ثابت نگهداشته و خودروسازان داخلی وابسته به دولت به اجبار باید خودرو هم تولید کنند، نتیجه آن افزایش بدهی ها و زیان انباشته آنهاست.

این کارشناس صنعت خودرو اظهار داشت: اکنون خودروسازان داخلی نه تنها توان پرداخت سود به سهامداران خود را ندارند بلکه فاقد توان سرمایه گذاری مناسب برای تحقیق و توسعه هستند، زیرا بودجه لازم را در اختیار ندارند.

وی با اشاره به اینکه با عملکرد دستوری قیمت گذاری خودرو، خودروسازان به عقب رانده می شوند و توسعه جدی در خودروسازی کشور شکل نمی گیرد، تاکید کرد: قیمت گذاری خودرو باید روال منطقی داشته باشد و متناسب با هزینه ها افزایش یابد تا از زیان خودروسازان بکاهد و آنها بتوانند در تنوع محصولات و پروژه های جدید سرمایه گذاری مناسب داشته باشند.

کاکایی یادآور شد: در شرایطی که رئیس جمهوری آمریکا با قلدری در حال مجادله اقتصادی با اروپا و چین است و برای ایران هم تنش ایجاد می کند، به صلاح نیست که با اظهار نظرهای غیرکارشناسی و غیردقیق فضای جامعه و صنعت خودرو با تنش مواجه شود.

پیشتر دبیر انجمن خودروسازان درباره احتکار گفته بود: خودرو کالایی سرمایه ای است که «خواب» آن تبعات اقتصادی متعددی برای خودروسازان به همراه دارد.

به گفته «احمد نعمت بخش»، خودروها پس از تولید باید در اسرع وقت به پول تبدیل شوند و تاخیر در فروش آنها به هیچ عنوان به صرفه نیست.

وی از سود تاخیر به عنوان عامل دیگری یاد کرد که سبب می شود خودروسازان تولیدات خود را بر اساس تعهدی که دارند، عرضه کنند و با توجه به این دو عامل یاد شده، دیگر دلیلی برای انبار کردن خودروها وجود نخواهد داشت.

نعمت بخش یادآور شد: موجودی خودروسازان همواره عددی مشخصی است که مطابق با ظرفیت پارکینگ های آنهاست؛ بر این اساس امکان نگهداری تعداد زیادی خودرو بویژه ارقام ادعا شده به هیچ عنوان وجود ندارد.

کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی دو نفر از اعضای خود را مامور بازدید از مجموعه های خودروسازی، خطوط تولید و انبارهای خودروسازان کرده است تا صحت ادعای «احتکار خودرو» بررسی شود.

«محمدرضا منصوری» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره درخواست خودروسازان برای افزایش ۲۴ درصدی قیمت خودروهای داخلی گفت: در آخرین نشست کمیسیون، خودروسازان موضوع احتکار را تکذیب کرده و می گویند قطعه سازان قطعه کم ارائه می دهند و این موضوع سبب پایین آمدن شمارگان (تیراژ) تولید شده است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      برو بمیر تعفن.حیف کلمه وزیر که به تو میگن تو چه غلطی میکنی که خودرو اینقدر گرونه.حقوق کارگر رامگه چقدر زیاد کردید؟

      پاسخ ها

      • به جناب شریعتمداری

        اگر خودروسازان احتکار نکرده اند چطوری الانه مدل های 94-95-96 بصورت صفرکیلومتر خشک خشک موجود است، خودرو سازان خودرو ها را به نمایندگی ها و بنگاه ها می دهند و این خودرو ها به هیچ وجه نقد و با هزینه کرایه و سهم نمایندگی نمیفروشند این است که بعد ار چهار سال خودروها صفر اما مدل چهار سال پیش در نمایندگی و بنگاه های فراوان است، لطفا تحقیق کنید بعد صحبتی بفرمایید،

    • بدون نام

      این وزیر که خودش و دار و دستش سهام دار خودرو هستن...پس میخای حمایت نکنه...

    • علی

      توچطور وزیری هستی که خودرو سازان هر جور دلشان میخواهد اسب شانرا جولان میدهند همان پراید که بقول پولدار ها آدم کش است بطور مستقیم بدست مستضعف نمی رسد باید سهمی به افراد پولدار ویا از ما بهترانرا پرداخت نمایند واسم را بگذارن سبد به تعداد بفروشند به پولدار ویا افراد پور سوار که من مطمعنم که امسا ل خود جناب عالی دست دارین ویا قابل تشخیص دادن خوب بد نیستید پس چطور مسعول هستید که پراید بیست یک میلیونی هتمی باید یک دست بگردد به دست افراد مستضعف که با طناب همان بخت امسال شما بالا آمدید

    • رضا

      پس بی پدر چرا این قد گرون شد این ارابه های مرگ.آخه چه کیفیتی به ماشینها اضافه شده که گرون کردین؟؟

    • بدون نام

      با یکی از دوستان رفتیم نمایندگی واسه ثبت نام خودرو پژو tu5
      برای دوستم که گفتند این ماه خودرو مورد نظر شما برای فروش وجود نداره تا ماه بعد
      هنگام خروج از نمایندگی آقایی آمدند و گفتند من ماشین مورد نظرتون از خود کارخانه براتون میارم به قیمت 47میلیون و دویست هزار تومان
      ماشین هست ولی نه برای مردم عادی برای آقایونی که دارند بی رویه قیمتها افزایش میدن و باند مافیا هستند

    • بدون نام

      کارخانه ها خودرو نمیفروشند میروید نمایندگی. میگه خودرو داریم 6 ملیون بالاتر از قیمت مصوب , البته عصر تشریف بیارید , عصر میگه 14 میلیون بالاتر شده , شهر هرت هم , اینطوری نیست .

    • دیدگاه

      حمایت از خودروسازان ایرانی
      حمایت از کالای ایرانی
      اقایان مسئولین اینم نتیجه حمایت اجباری .
      خودروسازی دیگه نمونده ایناشدن مافیای ایرانی و دارن خون مردم و میمکن

    • بدون نام

      کلا تو‌کار تکذیب باشید چون خودتون سهامدار این شرکت های ادمکش هستین

    • بوسه بر خاک ايران

      دروغ نگو.

    • بدون نام

      خدا لعنت کند این خودرو سازان از خدا بی خبر رو..الهی که آه مردم ریشه تون رو در بیاره

    • خودرو

      تابلو تابلو مشخصه که دارند مردم رو سر کیسه میکنند
      اگر بازار گرمی نکند و ماشینارو بریزند بازار کسی خرید و فروششون نمیکنه بهد مجبورند مثل قبل با وام بفروشنشون یه بار اینکارو کردند دیگه الان اوستا شدند
      میدونند چطور با مردم رفتار کنند
      میدونند که باید با قطره چکون ماشینو بدند مردم تا التماسشون کنند و زودتر پیش خریدشون کنند
      مردم خودشون اینجور میخان اگر نخرند معلوم میشه کی راست گفته

    • فاروق

      آره حیف اسمه باید بگی اینا و دار و دسته هاشون تا همین امروز چندین باره که درخواست افزایش قیمت خودرو های داخلی رو دادند که موفق نشدند و خودروهای خارجی رو که قبلا عوارض گمرکی شون رو زیاد کردند که کمتر شخصی ها وارد کنند که دست خودشون باز باشه. تنها ژستی که به اینا نمیاد همین انکار احتکار و گرانی خودرو و به فکر مردم بودنشونه.

    • بدون نام

      الکیه یعنی همش واس ماس......

    • بدون نام

      حیف این کامنت رو خیلی دیر دیدم.
      آخه وزیر ...! من خودم با چشمای خودم قبل از خروج ترامپ از برجام توی یکی از پارکینگهای عمومی صد متر مونده به میدون امام حسین از طرف خیابون دماوند، دیدم که نزدیک به سیصد چهارصد دستگاه انواع ماشینای بدون پلاک و صفر ایران خودرو انبار شده بود. شاگرد پارکینگ میگفت این تازه یکیشه، تمام انبارهای ایران خودرو پر شده، کلی پارکینگ عمومی توی تهران رو اجاره کردن. بازم دروغ بگو آقای وزیر لیبرال و یقه سفید!

    • بدون نام

      من خودم به خدا چند تا انبار پر از خودروی صفر تو ارگانهای دولتی دیدم که از قبل خریداری شده

    • بدون نام

      دولت. دلال. کاسب.اختلاس گر..رانت خوار

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج