جاباما
۷۴۶۹۰۴
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

تصورات اشتباه درباره «حساسیت پوستی»

حساسیت پوستی شکلی از واکنش سیستم ایمنی بدن به یک ماده‌ی آلرژی زا است که باعث التهاب، قرمز شدن و خارش پوست می‌شود. تصورات نادرست زیادی در مورد حساسیت پوستی وجود دارد که در ادامه به ۱۳ مورد از رایج‌ترین آن‌ها می‌پردازیم.

وب‌سایت روزیاتو - گلریز برهمند: حساسیت پوستی شکلی از واکنش سیستم ایمنی بدن به یک ماده ی آلرژی زا است که باعث التهاب، قرمز شدن و خارش پوست می شود. حساسیت های پوستی با بقیه ی انواع آلرژی متفاوت هستند. این حساسیت ناگهانی و غیر قابل انتظار و در اثر عوامل بسیار زیاد و غیر معمولی رخ می دهد. اما تصورات نادرست زیادی در مورد حساسیت پوستی وجود دارد که در ادامه به ۱۳ مورد از رایج ترین آن ها می پردازیم.

۱- عواملی که باعث حساسیت پوستی می شوند کم هستند

بی شمار ماده وجود دارد که بالقوه آلرژی زا هستند. طبق گزارش کالج آلرژی، آسم و ایمنی شناسی در امریکا، مردم به صابون ها، شوینده های لباس، نرم کننده های لباس، شامپوها، فلزات (نیکل، کبالت، کرومیوم و روی)، چسب ها، لاک ناخن، داروهای موضعی و گیاهان حساسیت نشان می دهند.

تصورات اشتباه درباره «حساسیت پوستی»

۲- بیشتر راش های پوستی نشانه ی حساسیت پوستی هستند

اگر پوست شما در تماس با زیورآلاتی از جنس نیکل قرمز، برآمده، پوسته پوسته، دچار خارش یا متورم شود، به احتمال زیاد این یک حساسیت پوستی است. با این حال، اگر این واکنش به سرعت یعنی ظرف چند ساعت بعد از تماس رخ دهد، احتمالا یک درماتیت تحریکی است که واکنش آلرژیک محسوب نمی شود. تنها استثنایی که وجود دارد کهیرها هستند (در اصطلاح کهیر تماسی) که ممکن است درست بعد از لمس ماده ی آلرژی زا در نقطه ی تماس به وجود بیایند. اگر در مورد مشکل پوستی خود مطمئن نیستید، به یک متخصص پوست یا آلرژی مراجعه کنید.

۳- پمادهای درمانی آلرژی زا نیستند

ترکیبات فعال در پماد نئوسپورین (نوعی پماد آنتی بیوتیک) و دیگر پمادها می تواند باعث حساسیت پوستی شود. اگر زمانی که پوست تان دچار راش یا سوزش است از این محصولات استفاده کنید، ممکن است ابتدا احساس خوبی داشته باشید اما بعد از مدتی احساس خارش یا سوزش شدیدتر خواهد شد. حتما به یک متخصص مراجعه کنید تا به سلامتی خود آسیب نزنید.

۴- حساسیت ناشی از ضدآفتاب ها فقط به دلیل ترکیبات آن ها است

اگرچه برخی افراد به ترکیبات کرم های ضدآفتاب حساسیت دارند، اما بدن بعضی اشخاص به ترکیب اشعه های فرابنفش نور خورشید در برخورد با کرم ضدآفتاب واکنش نشان می دهد. در اینصورت اگر در معرض نور خورشید قرار نداشته باشید مشکلی به وجود نمی آید اما اگر در معرض آفتاب قرار بگیرید دچار مشکل خواهید شد. برای جلوگیری از این حساسیت پوستی، از کرم های ضدآفتابی استفاده کنید که تنها حاوی تیتانیوم اکسید و / یا زینک اکسید هستند.

۵- اسانس های طبیعی برای پوست ضرری ندارند

بعضی از اسانس های طبیعی مثل اسطوخودوس، کندر، درخت چای و نعناع فلفلی می توانند منجر به حساسیت پوستی شوند و با قطع مصرف آن ها، راش پوستی شما شروع به بهبودی می کند.

تصورات اشتباه درباره «حساسیت پوستی»

۶- شناسایی عامل آلرژی زا آسان است

متخصصان آلرژی می توانند به سرعت مواد غذایی ای که اغلب عامل حساسیت های غذایی هستند را فهرست کنند، اما شناسایی عامل حساسیت های پوستی بسیار دشوارتر است. فهرست عوامل بالقوه ی حساسیت پوستی تقریبا نامحدود است و واکنش های ناشی از حساسیت پوستی معمولا با تأخیر رخ می دهد نه فوراً.

اگر به میگو یا بادام زمینی یا دیگر عوامل آلرژی زا مثل گربه ها، سگ ها یا گرده ها حساسیت داشته باشید، بدن شما فوراً واکنش نشان می دهد اما واکنش های ناشی از حساسیت های پوستی ظرف ۴۸ ساعت بروز نمی کند و ممکن است این واکنش ها ۲ تا ۳ هفته بعد شروع شود. به همین دلیل تشخیص علت آلرژی دشوار می شود.

۷- تست های حساسیت پوستی مثل تست های آلرژی های معمول انجام می شود

در خصوص اغلب حساسیت های پوستی، پزشکان از پچ تست (تست حساسیت پوستی که با برچسب های مخصوص انجام می شود) استفاده می کنند و نیازی به روش های تزریقی نیست. در روش پچ تست پزشک یک قطره از ماده ی آلرژی زای مورد شک را روی نوعی دیسک قرار می دهد و دیسک به مدت ۴۸ ساعت به پشت شخص چسبانده می ماند. بعد از آن به مدت ۴ روز منتظر واکنش پوست می مانند. اغلب واکنش ها ظرف ۲ روز رخ می دهد اما بعضی دیگر بیشتر طول می کشند. به طور همزمان می توان ۴۰ تا ۱۰۰ دیسک را در پچ تست استفاده کرد.

۸- در اغلب اوقات عوض کردن شامپوی سر یا بدن به حل مشکل کمک می کند

مواد نگهدارنده و رایحه های مورد استفاده در شامپوهای سر و بدن از عوامل رایج حساسیت پوستی هستند. بیشتر محصولات بهداشتی ای که در بازار وجود دارد ترکیبات یکسانی دارند. مهم ترین عوامل حساسیت پوستی در این محصولات عبارتند از: متیل ایزوتیازولینون (نگهدارنده)، کوکامیدوپروپیل بتایین و دسیل گلوکوسید، اگرچه این موارد فقط تعدادی از آن ها هستند. عوض کردن شامپو تأثیری ندارد و به سختی می توان شامپوی غیر معطر پیدا کرد.

۹- اگر تا به حال حساسیت پوستی نداشته اید، احتمالا از این مشکل در امانید

ممکن است دهه ها از یک شامپو یا صابون یکسان استفاده کنید اما ناگهان پوست تان قرمز، برآمده، پوسته پوسته، دچار خارش یا متورم شود. در اینصورت متوجه عامل اصلی مشکل نمی شوید چون با خود فکر می کنید محصول جدیددی استفاده نکرده اید. اما قرار گیری فزاینده در معرض یک ماده هم می تواند باعث حساسیت پوستی شود.

در واقع هر چه مدت زمان بیشتری از یک محصول استفاده کنید احتمال آنکه نسبت به آن دچار حساسیت شوید بیشتر می شود و زمانی که پوست شما به آن ماده واکنش نشان دهد، این حساسیت پوستی تا آخر عمر با شما خواهد بود. هر بار که خود را در معرض آن ماده ی آلرژی زا قرار می دهید، واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به آن بیشتر و بیشتر می شود.

۱۰- حساسیت پوستی به ماده ی لاتکس هنوز مشکل رایجی است

حساسیت به ماده ی لاتکس در گذشته یکی از انواع شایع حساسیت پوستی بود، اما امروزه در اصل این مسأله دیگر وجود ندارد چون شرکت های تولید کننده ی محصولات پزشکی این ماده را از تولیدات خود تقریبا حذف کرده اند. امروزه مردم به مواد شیمیایی دیگری در دستکش ها یا محصولات لاستیکی حساسیت نشان می دهند اما از آنجایی که در گذشته از لاتکس در ساخت این وسایل استفاده می شد به اشتباه تصور می کنند که علت حساسیت آن ها لاتکس است.

تصورات اشتباه درباره «حساسیت پوستی»

۱۱- ممکن نیست به تلفن همراه خود حساسیت داشته باشید

شاید تصور کنید این ترفندی برای ترک اعتیاد به استفاده از تلفن همراه است! اما حقیقت آن است که وسایل الکترونیکی ای که حاوی فلزاتی مثل نیکل با کبالت هستند در صورت تماس با گوش، دست یا گونه ی شما می توانند باعث حساسیت پوستی شوند.

۱۲- با انجام تزریقات مخصوص آلرژی می توان حساسیت پوستی را درمان کرد

تزریقات مخصوص آلرژی شیوه ی خوبی برای مقابله با حساسیت های فصلی هستند اما چنین درمانی برای حساسیت پوستی وجود ندارد. تنها راه درمان حساسیت پوستی پرهیز کردن از مواد آلرژی زا است. کرم های استروئیدی و کرم هایی که حاوی پراموکسین هیدروکلراید هستند هم می توانند به رفع خارش و التهاب ناشی از حساسیت پوستی کمک کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج