اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۱۳۹۷۹۹۳
۱۴۰۰
۱۴۰۰
پ

تصاویری از یک توالت عمومی خیلی متفاوت در ژاپن

ژاپنی‌ها در سال‌های اخیر طرحی را برای تغییر دادن ذهنیت متعارف دربارۀ توالت‌های عمومی اجرا کردند؛ نمونه‌ای از پروژه‌های اجرا شده در قالب این طرح، یک توالت عمومی موسوم به «پیاده‌روی در جنگل» است که با پوشش چوب سدر، محیط سرسبز و کوچه‌های زیبایش بیشتر شبیه یک محیط تفریحی است.

فرادید: کنگو کوما، معمار ژاپنی، در سال ۲۰۲۱ از یک توالت عمومی به نام «پیاده‌روی در جنگل» که در شهر توکیو طراحی و اجرا کرده بود رونمایی کرد. به گفتۀ کوما هدف این طراحی از بین بردن تصویر متعارفی بوده که اغلب مردم از توالت‌های عمومی در ذهن دارند.

این دهکدۀ کوچکِ توالتی، بخشی از یک پروژۀ عظیم‌تر به نام «پروژۀ توالت» بود که بنیاد نیپون در کشور ژاپن اجرا کرد.

تصاویری از یک توالت عمومی خیلی متفاوت در ژاپن

توالت طراحی شده توسط کوما جایگزینی برای یک توالت عمومی آجری بوده و طوری طراحی شده که با درختان و فضای سبز پارکی که در مجاورت آن قرار گرفته کاملا ادغام شود.

کوما توضیح داد: «مکان‌های بالقوه زیادی برای این پروژه وجود داشت، اما من پارک نابشیماشوتو را انتخاب کردم، زیرا دارای سرسبزترین فضا است و فکر می‌کردم با ساخت توالت‌ها در این مکان بتوانم تصویر متعارف توالت‌های عمومی را از بین ببرم».

تصاویری از یک توالت عمومی خیلی متفاوت در ژاپن

دهکدۀ توالتی کوما از پنج توالت مجزا تشکیل شده که با مسیرهای پیچ و خم‌دار و پلکانی به یکدیگر متصل هستند. نمای بیرونی این توالت‌ها و راهروهای منتهی به آن‌ها با الوارهایی از چوب سدر پوشانده شده‌اند، به طوری که احساس قدم زدن در یک محیط طبیعی را به کاربران توالت‌ها می‌بخشند.

هر یک از پنج توالت این «دهکده»، با چیدمان، تجهیزات و فضای داخلی متفاوتی که دارد، برای رفع نیازهای خاصی طراحی شده است؛ نیازهایی شامل مراقبت از کودک، نظافت شخصی و استفاده از توالت با صندلی چرخدار.

تصاویری از یک توالت عمومی خیلی متفاوت در ژاپن

فاصله‌گذاری بین توالت‌ها فضایی برای جریان یافتن نسیم ایجاد کرده که محیط دهکدۀ توالتی را از نظر بهداشتی خصوصا در مواقعی که بیماری‌های همه‌گیر گسترش یافته باشند کاملا مناسب می‌کند.

کوما می‌گوید: «تا به حال، توالت‌های عمومی همه دقیقاً طراحی مشابهی داشتند، اما برای این پروژه، من پنج توالت کوچک طراحی کردم که مثلا یکی از آنها برای کودکان قابل استفاده است و یکی دیگر از آن‌ها مناسب کسانی است که بخواهند لباسشان را عوض کنند».

تصاویری از یک توالت عمومی خیلی متفاوت در ژاپن

جومپی ساساکاوا، مدیر اجرایی بنیاد نیپون که طراحی توالت‌هایی متفاوت و مدرن در ژاپن را در دستور کار داشته، گفته است: «امیدواریم این تبدیل به الگویی برای از بین بردن تصویر متعارف از توالت‌های عمومی تاریک، کثیف، بدبو و ترسناک شود و بسیاری از مردم بتوانند با خیال راحت از این توالت‌ها استفاده کنند».

تصاویری از یک توالت عمومی خیلی متفاوت در ژاپن

تصاویری از یک توالت عمومی خیلی متفاوت در ژاپن

تصاویری از یک توالت عمومی خیلی متفاوت در ژاپن

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج