اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۲۳۱۲۹۳
۵۰۰۸
۵۰۰۸
پ

روایت علم‌الهدی از «برجام»

دشمن دارد می‌آید

سه هفته بعد از توافق هسته‌ای، سیاست اصولگرایان نسبت به آن دچار چرخش شده است یا به‌ دنبال دلواپسان می‌روند؟ امام جمعه مشهد که در لایه‌بندی جریان اصولگرا از منتقدان دولت محسوب می‌شود، تندترین حملات اخیرش را در نشست «تحلیل توافق هسته‌ای» متوجه دولت کرده است.

روزنامه شرق - مهسا جزینی: سه هفته بعد از توافق هسته‌ای، سیاست اصولگرایان نسبت به آن دچار چرخش شده است یا به‌ دنبال دلواپسان می‌روند؟ امام جمعه مشهد که در لایه‌بندی جریان اصولگرا از منتقدان دولت محسوب می‌شود، تندترین حملات اخیرش را در نشست «تحلیل توافق هسته‌ای» متوجه دولت کرده است. او صراحتا گفته که توافق بدی صورت گرفته است: «این توافق مطلقا توافق خوبی نیست». بدی توافق هم به اعتقاد او در درجه نخست نه از بابت بندهای حقوقی آن، بلکه از این بابت است که رگه نفوذ دشمن فراهم شده است.

استراتژی او اما رودررویی مستقیم با دولت نیست: «نباید با دولت درگیری به وجود‌ آید. نمی‌خواهیم گلاویز شویم، تخریب دولت غلط است، دشمن دارد می‌آید، ما حواسمان جمع باشد». «علم‌الهدی» گفته از خطوط قرمز رهبری عبور شده است و به مجلسیان هم نقد وارد کرده که چرا مجلس در این شرایط به تعطیلات رفته است؟ این در حالی است که سیاست کلی اصولگرایان به‌جز گروه دلواپسان، در این سه هفته اخیر حمایت از توافق- البته گاه با نقد نرم - آن بود. نه‌تنها چهره‌های شاخص اصولگرا بلکه حتی امامان جمعه نیز از همان روزهای نخست بعد از توافق به حمایت از آن برخاستند.

در این میان امام جمعه کرمان بیشترین میزان حمایت و همدلی را با سیاست‌های دولت داشت. اگرچه یک نکته را هم نباید از ذهن دور کرد. تمایل دولت به تصویب توافق در شورای‌عالی امنیت ملی - و نه مجلس- و اصرارش بر این موضوع در یکی، دو هفته اخیر، احتمالا باعث چرخش نگاه در بخشی از جریان اصولگرایی شده است. آنهایی که معتقدند تصویب یا رد توافق هسته‌ای باید به تصویب مجلس برسد، در این روزهای اخیر تعبیر«توافق هسته‌ای، نه خوب و نه بد» را جلو می‌برند. خطی که با صحبت‌های «حسن رحیم‌پور‌ازغدی» و «حسین صفارهرندی» آغاز شده و ردش را در گفته‌های برخی امامان جمعه هم می‌توان پی گرفت.

دیروز «آیت‌الله یزدی» رئیس مجلس خبرگان هم با تأکید بر اینکه توافق باید در مجلس بررسی شود و صحبت‌کردن درباره نقاط قوت و ضعف آن هنوز زود است، سخنان اخیر رئیس‌جمهوری درباره برنده‌شدن ایران در بازی توافق را رد کرده و گفته است: در بازی‌های فوتبال معمولا کسی که بیشتر گل زده برنده محسوب می‌شود حتی اگر گل‌هایی نیز خورده باشد اما بازی‌های سیاسی با بازی فوتبال تفاوت دارد؛ در فوتبال اثر گل‌های خورده‌شده ازبین می‌رود ولی در سیاست آثار این گل‌ها باقی می‌ماند». «حسن روحانی» گفته بود: «ما سه گل زدیم و دو گل هم خوردیم ولی در مجموع برنده این میدان شدیم».

رگه خاص

سایت رسمی «علم‌الهدی» دیروز مشروح صحبت‌های او را که در حسینیه قرآن و عترت مطرح شد، روی خروجی خودش قرار داد. امام جمعه مشهد صحبت‌های خود را دو بخش کرده است. در ابتدا، صحبت‌های خود را با موضوع «طمع تاریخی غرب برای براندازی اسلام» آغاز کرده و بعد به «جریان دشمن‌شناسی» پیوند زده و بعد هم گفته است که از بخش اول صحبت‌های خود می‌خواسته این‌طور نتیجه بگیرد که در هر ارتباطی با آمریکا و اروپا، آنها دنبال رگه نفوذند و باید آن را بست. «علم‌الهدی» معتقد است که مسئله اصلی، اما و اگر روی بندهای حقوقی توافق نیست بلکه همان مسیر نفوذ دشمن است: «مشکلی که ما در این مذاکرات و توافق وین داریم، این است که از نظر حقوقی این توافق چطور است.

این بماند، دراین‌باره حرف دارم؛ اما آنچه برای ما مهم است این است که مسئله توافق و قطع‌نامه شورای امنیت جوری تنظیم‌شده که آن رگه خاصی که دشمن مسیر راهبردی خود را دنبال می‌کند، آن رگه خاص خیلی صریح و روشن در جریانات به وجود آمده است».

«علم‌الهدی» گفته است: «نمی‌گوییم دولت دروغ می‌گوید اما نباید از پیشروی دشمن غافل شد». «علم‌الهدی» گفته است که رعایت خطوط قرمز یک حکم حکومتی است و با آنچه در این توافق اتفاق افتاده، از این خطوط قرمز تجاوز شده است: «نه به‌عنوان کارشناس حقوق بین‌الملل اما به‌عنوان یک عاقل که می‌فهمد اشکالات این قطع‌نامه و برجام چیست». امام جمعه مشهد گفته است: «برخی می‌گویند منتظر می‌مانیم که آقا چه می‌گویند. یک عده الان می‌گویند اگر تایید کردند ما نیز تایید می‌کنیم و اگر رد کردند تکلیف ما روشن است، بحث قبول یا رد آقا نیست، رهبری حرف را زده و با خطوط قرمزی که مشخص کردند، حرف اول و آخر را زدند و بعد از آن قصه را به مجلس ارجاع دادند».

توقیف ٩ دی بهانه حمله به دولت

«علم‌الهدی» در ادامه، نقد‌هایش را متوجه دولت کرده و گفته است که هنوز توافق امضانشده آقایان سفره هسته‌ای را جمع کرده‌اند. اگرچه باز گفته که دست‌به‌یقه‌شدن با دولت اشتباه است.
سفرهای اخیر هیأت‌های خارجی هم از نگاه «علم‌الهدی» همان محل نفوذ رگه دشمن است: «حواسمان باید جمع باشد که آن مسیر راهبرد دشمن برای جدایی ایران از بدنه اسلام و در براندازی اسلام در این کشور، پیاده نشود، آن رگه‌ها بسته شود نه اینکه ما در را بازکنیم به روی دشمن و بگوییم بیایید، فرانسه ازیک‌طرف، ایتالیا از یک‌طرف، اسپانیا ازیک‌طرف، اینکه بگوییم اینها واقعا دوست ما هستند و برای ما سوغات می‌آورند؟ یک عقل نمی‌فهمد اینها را؟» امام جمعه مشهد معتقد است که هدف اصلی آنها از توافق، براندازی اسلام است: «اگر احساس کنند راه برای براندازی اسلام در کشور باز نشده است، وسط قضیه قصه را قفل می‌کنند، همه‌چیز را برهم می‌زنند و با ماده ١٢ قطع‌نامه هم که معین‌شده که دیگر نیاز نیست تحریم علیه ما جلب کنند. نیاز نیست تحریم علیه ما تصویب کنند، خود تحریم‌ها برمی‌گردد و وضع ما را بدتر می‌کند».

«علم‌الهدی» در ادامه به توقیف روزنامه ٩ دی اشاره کرده و آن را به پای دولت نوشته است. درحالی که مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی فراتر از اراده دولت، ناظر به حدود نقد توافق در رسانه‌هاست اما او گفته است: «اگر بنا شد روزنامه‌ای که منتقد است را ببندند، دو روز دیگر رادیو و تلویزیون را هم خواهند بست».

آیا اینها فقط مواضع امام جمعه مشهد و جمعی از دلواپسان است یا جریان اصولگرایی بنا دارد توافق هسته‌ای را در گروگان سیاست داخلی قراردهد؟

کارهای آیت‌الله خلخالی انقلاب را تضمین کرد

«علم‌الهدی» بین صحبت‌هایش یادی هم از آیت‌الله «خلخالی» کرده است: «دکتر مبشری، وزیر دادگستری دولت موقت نیز بود؛ دکتر مبشری در طرف معترضان به دادگاه‌های انقلاب قرار گرفت، کسی بود که به خیال خود آدم سیاست‌مدار و پخته‌ای بود، در وسط حرف‌هایی که داشت، گفت آقایان علما، دیروز وزیر دادگستری آلمان با من تماس گرفته و گفته اگر هویدا را اعدام کنید، دولت ایران در نگاه تمام حقوق‌دانان جهان به‌عنوان یک دولت جنایت‌کار جنگی شناخته می‌شود.

آیت‌الله موحدی و بعضی آقایان تا آقای دکتر مبشری این حرف را زد، مچ آقای مبشری را گرفتند، گفتند پس شما را آلمان‌ها تحریک کرده‌اند، با قدرت امام، با قدرت انقلاب و جان‌دادن مردم این دولت موقت تشکیل‌شده و آقای بازرگان نخست‌وزیر شد، شما آمدید شده‌اید رگه وابسته به اروپا و کشورهای خارجی؟ خدا از سر تقصیرات آیت‌الله خلخالی بگذرد، اگر نقصی داشته اما این کار، کارهایی بود که انقلاب را تضمین کرد، اینها می‌خواستند همان بلایی که بر سر مرسی آمد، بر سر ما بیاورند بعد از انقلاب غیر از کودتای نوژه و حملاتی که می‌کردند، نتوانستند و روزی که جاسوس خانه آمریکا را گرفتند».
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج