اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۴۹۹۱۳۰
۱۹ نظر
۵۰۰۷
۱۹ نظر
۵۰۰۷
پ

تحقق تورم تک رقمی در ایران پس از ۲۵ سال

آخرین بار که ایران نرخ تورم تک رقمی را تجربه کرد در سال ۱۳۶۹ بود و با نرخی ۹ درصدی. این تنها نرخ تورم تک رقمی بوده است که در همه سال های پس از جنگ هشت ساله حاصل شده بود.

عصر ایران: قرائن و شواهد موجود نشان می دهد که نرخ تورم ایران در کل سال ۱۳۹۵ تک رقمی شده و به زیر ۱۰ درصد می رسد. به این ترتیب در سال ۱۳۹۵ کمتر از ۱۰ درصد از قدرت خرید پول کاهش پیدا می کند.

تک رقمی کردن تورم یکی از دستاوردهای کلیدی دولت یازدهم است که در راس آن حسن روحانی قرار دارد. او یکی از شعارهای انتخاباتی اش در سال ۱۳۹۲ را کنترل تورم اعلام کرد و او و کابینه اش توانسته اند با سیاست هایی که در پیش گرفته اند بیش از ۳۰ درصد از نرخ تورم را کاهش بدهند.

آخرین بار که ایران نرخ تورم تک رقمی را تجربه کرد در سال ۱۳۶۹ بود و با نرخی ۹ درصدی. این تنها نرخ تورم تک رقمی بوده است که در همه سال های پس از جنگ هشت ساله حاصل شده بود. پیش از آن هم در سال ۱۳۶۴ نرخ تورم تک رقمی شده و به ۶.۹ درصد رسیده بود.

با تک رقمی شدن نرخ تورم در سال ۱۳۹۵، تعداد سال هایی که بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷ تورم تک رقمی داشته ایم به ۳ فقره خواهد رسید یعنی سال های ۱۳۶۴ و ۱۳۶۹ و ۱۳۹۵.

نرخ تورم در ایران تغییرات قیمتی حدود ۳۸۰ نوع کالا و خدمت را محاسبه می کند. از سال ۱۳۱۶ به بعد که بانک ملی وقت نرخ تورم کشور را محاسبه می کرد و در دهه ۳۰ و با تشکیل بانک مرکزی، این بانک نرخ تورم مناطق شهری را محاسبه کرده است فقط در سال های ۱۳۱۷، ۱۳۱۸، ۱۳۲۳، ۱۳۲۶، ۱۳۳۰، ۱۳۳۱، ۱۳۳۲، ۱۳۳۴، ۱۳۳۵، ۱۳۳۶، ۱۳۳۷، ۱۳۳۹، ۱۳۴۰، ۱۳۴۱، ۱۳۴۲، ۱۳۴۳، ۱۳۴۴، ۱۳۴۵، ۱۳۴۶، ۱۳۴۷، ۱۳۴۸، ۱۳۴۹، ۱۳۵۰، ۱۳۵۱، ۱۳۵۴ تورم تک رقمی و زیر ۱۰ درصد داشته ایم یعنی در ۲۵ سال در بازه زمانی ۱۳۱۶ تا ۱۳۵۷.

در محدوده زمانی ۱۳۱۶ تا ۱۳۵۷ در سال های ۱۳۲۴، ۱۳۲۵ و ۱۳۲۹ تورم منفی داشته ایم و بیش ترین تورم منفی در این دوره مربوط به سال ۱۳۲۹ است و با منفی ۱۷.۲ درصد.

بیش ترین تورم در سال های قبل از انقلاب مربوط به سال های ۱۳۲۲ است و با ۱۱۰.۵ درصد و در محدوده زمانی ۱۳۲۲ تا ۱۳۵۷ بالاترین تورم مربوط به سال ۱۳۵۶ بوده است با ۲۵.۱ درصد.

در دوره بعد از انقلاب بالاترین میزان نرخ تورم در سال ۱۳۷۴ بوده است و با ۴۹.۴ درصد. در محدوده زمانی سال های ۱۳۷۶ تا ۱۳۹۱ بالترین تورم در سال ۱۳۹۱ بوده است و با ۳۰.۵ درصد.

دولت دوم محمود احمدی نژاد با سیاست هایی که در پیش گرفت و عمدتا در پی سیاست های انبساطی بود و توجه ویژه ای به چاپ اسکناس بدون پشتوانه داشت و مسکن مهر را با این نوع پول که تورم زا بود شروع کرد نرخ تورم را در تیر ماه ۱۳۹۲ به ۳۷ درصد رساند.

این ۳۷ درصد تورم به معنای کاهش ۳۷ درصدی قدرت خرید است یا برای پرداخت اولین مبلغ یارانه نقدی در سال ۱۳۸۹، حدود ۵ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی قرض کرد و آن را پس نداد.

در انتخابات خرداد ۱۳۹۲ که نرخ تورم بیش از ۳۰ درصد بود، حسن روحانی در بخش وعده های اقتصادی، موضوع کنترل تورم را مطرح کرد.

روحانی با تشکیل کابینه و توفیق نسبی در اداره کشور و انجام مذاکرات و حصول توافق هسته ای که متن آن توافق برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نام گرفت، یکی از حوزه های تورم زا را که تورم انتظاری بود، کنترل کرد. در نهایت نرخ تورم در خرداد 1392 تک رقمی شد و به زیر 10 درصد رسید.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به بهمن 1395 به 8.7 درصد رسیده است. نرخ تورم نسبت به نرخ تورم دی ماه امسال، یک دهم درصد افزایش داشته است و به طور کلی با میانگین گرفتن از تورم های 11 ماه اول امسال به نرخی حدود 9 درصد می رسیم. با توجه به این که در اسفند اتفاق خاصی رخ نداده و افزایش قیمت جهشی و شوک آور در آخرین ماه سال جاری نداشته ایم، انتظار می رود نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند در محدوده زیر 10 درصد بماند.

نرخ تورم سال 1395 در اوایل سال 1396 توسط بانک مرکزی اعلام می شود. با توجه به این که در روزها و هفته های پایانی سال 1395 افزایش قیمتی جهشی نداشته ایم، لذا به نظر می رسد نرخ تورم تک رقمی خواهد شد.

بر این اساس برای اولین بار از سال 1369 به بعد، نرخ تورم ایران تک رقمی می شود و این دستاورد برای دولت روحانی ثبت می شود. پس از 25 سال که جامعه ایرانی تورم دو رقمی و بالاتر از 10 درصد را تجربه کرد، فرصتی فراهم آمد تا در سال 1395 نرخ تورم تک رقمی تجربه شود و بخش عمده ای از این تک رقمی شدن تورم به سیاست های دولت برمی گردد.

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که از این به بعد دولت باید به طور جدی به رونق بخشیدن به اقتصاد و حل معضل اقتصاد توجه ویژه ای داشته باشد. به هر رو جامعه ایرانی از سال 1395 به سال 1396 عبور می کند که تورم تک رقمی را برای نخستین بار و بعد از 25 سال تجربه کرده است. باید دید و منتظر ماند که آیا این تورم تک رقمی حفظ خواهد شد و سیاست های دولت در خصوص کنترل تورم و ایجاد اشتغال به چه صورت خواهد بود و آیا پس از کنترل تورم، به منظور ایجاد اشتغال، افزایش تورم و احیانا تورم دو رقمی عملا مورد پذیرش قرار خواهد گرفت یا نه.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دروغه...دروغه....

    • بدون نام

      کدوم تک رقمی ایاماکارگرا وطبقه پایین جامعه این تک رقمی شدن تورم رونبایداحساس کنیم .پس چراروزبه روز قدرت خریدماکاهش پیدا میکنه این تک رقمی شدن تورم روی کدوم یکی مشکلات ماروحل کرده که خودمون خبرنداریم

    • فضولباشی

      شما نرخ افزایش فقروبیکاری راهم درکناراین مقله ذکرکنید تاواقعیت ملموس شود الان کسانی که ازاین کنترل تورم بهره برده اندکسانیذهستندکه بهره پول می گیرندوقشرحثوق بگیردولتی بقیه به فقرافاده اند

    • بدون نام

      شماهرچی دروغ به خوردمردم بدین بازم کاری ازدستتون برنمیادمردم دیگه هوشیارشدن روحانی این دوره دیگه بای بای

    • بدون نام

      کل کشور رو تعطیل کرده اکثر مردمو بیکار شدن با این وضع عمه متم میتونه اینکارو بکنه

    • احمد زارعی

      در زندگی ما کارگران تورم و قدرت خرید هیچ توفیقی ایجاد نشده .دستمزد پایین ودولت هم به فکر کارفرما است تا ضررنکنه وکارگر زیر چرخ اقتصاد داره خرد میشه و افزایش ۱۴درصدی امسال واقعا نهایت بی انصافی را درحق ما کارگران انجام داد

    • بدون نام

      خیلی مسخرس.خیییییلی.مردم باید تعیین کنند که وضعیت تورم چطوره نه یه عده دروغگو که بخاطر مسائل سیاسی و جناهی و بحث انتخاباتی همچین دروغهایی رو میگن

    • تورم

      ارواح شکمتون !
      تورم تک رقمى !

    • بدون نام

      کدوم تورم تک رقمی؟
      میشه این همه بزرگنمایی نکنید و دروغ نگید؟
      اونایی که حرف از تورم تک رقمی میزنن یه سری به مغازه ها بزنند وبروند دربین مردم اونوقت بشینند و این حرفا بزنند

    • علی

      چیزی بگویید که مردم بفهمند با کلمات بازی کردن یک نوع سیاه نمایی است گاهی فردی زبان های فارسی عربی و انگلیسی وحتی ترکی را قاطی میکنه تا طرف گیج بشه اندر
      حکایت شما

    • بدون نام

      اگه تورم به زیر صفر هم برسه باز توان مالی مردم کمه
      ضمنا از تلاش مردم نیست از بازار تقاضاست .
      امروز 95/12/26 با اینکه شغلم ازاده هنوز نتونستم یک
      جفت جوراب واسه یک بچم بگیرم...............برم بمیرم

    • بدون نام

      این نظر چه پاچه خوار بی سوادی بوده .همه جنسها دو برابر شده مردم قدرت خرید ندارند .کنترل تورم را چطوری بدست اوردند ....

    • بدون نام

      چرا اخه توهم میزنید و خالی میبندید

    • بدون نام

      چرا اینقد دروع

    • بدون نام

      وای چقدر خنده دارههههههههههههههههههههه

    • راحیل

      مردم دیگه گول این دروغ های شما رو نمیخورن تا کی دروغ تاکی الهی به درد ما دچار بشید تا بفهمید تورم یعنی چی.

    • بدون نام

      بهتر بگین تورم سه رقمی .دروغ که.....

    • آذری

      نرخ تورم چهار سال اول احمدی نژاد از این کمتر بود و اشتغال و رونق جامعه از این دوره خیلی بیشتر بود! با جانبداری کورکورانه اطلاعات غلت به مردم ندید! مردم میخونن و به ریشتون میخندن! کاری نکنید که بعد چند ماه که روحانی رفت شما هم باهاش ناک اوت بشید

    • بدون نام

      خدایا تاکی دروغ؟تاکی شعار؟مگر خودشون نمیگن دروغگو دشمن خداست؟پس چراخودشون دروغ میگن؟اینها فردای قیامت چه جوابی به مردم میدن؟ چرا همش دورویی و ریاکاری میکنن؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج