adexo3
۵۸۴۵۲۷
۱ نظر
۵۰۰۶
۱ نظر
۵۰۰۶
پ

كشور ما بن‌بست ندارد، اگر تدبير كنيم

هيچ نظام سياسي و حكومتي را نمي‌توان يافت كه دچار تعارضات و مشكلات و پيچ و خم‌هاي گوناگون نشده باشد و بعضا تا مرز بن‌بست پيش نرفته باشد. مهم آن است كه يك نظام چابك و آينده‌دار بتواند از اين تعارضات عبور كند و حتي قادر به بن‌بست‌شكني هم باشد.

محمد كاظمي در روزنامه اعتماد نوشت: هيچ نظام سياسي و حكومتي را نمي‌توان يافت كه دچار تعارضات و مشكلات و پيچ و خم‌هاي گوناگون نشده باشد و بعضا تا مرز بن‌بست پيش نرفته باشد. مهم آن است كه يك نظام چابك و آينده‌دار بتواند از اين تعارضات عبور كند و حتي قادر به بن‌بست‌شكني هم باشد.
هر نظامي چنانچه ضمن حفظ اصول و آرمان‌هاي خود بتواند مانع از به وجود آمدن مشكلات لاينحل شود يا مشكلات سخت و پيچيده را با سرپنجه تدبير خود حل كند و هزينه‌هاي سنگيني متوجه كشور و مردم نكند، يك نظام موفق و با آينده است.
ما مي‌توانيم قويا اين ادعا را مطرح كنيم كه با توجه به جميع ظرفيت‌هاي جمهوري اسلامي، نظام ما داراي مشكلات لاينحل خصوصا از حيث سياسي نيست و توان آن را دارد كه بدون هزينه‌هاي سنگين از گردنه‌هاي سخت و ناهموار به سلامت عبور كند. مسلما چنين عبوري مستلزم به‌كار بستن حداكثر ظرفيت‌ها، خردها، تحمل‌ها و تعهد‌هاست.
ما با داشتن قانون اساسي مترقي كه در آن ولايت فقيه تعبيه شده است با ساختاري دموكراتيك كه در آن انتخابات تعيين‌كننده و مشكل گشاست با حضور شخصيت‌هاي متنفذ و متعهد و مردمي آگاه و صبور و مشاركت جو دچار بن‌بست نبوده و نخواهيم بود. كاملا روشن است كه با همه اين احوال اگر در تشخيص مشكلات و موانع پيش رو دقت نكنيم و از عقول جامعه استفاده ننماييم گاهي مساله‌اي قابل حل چنان حاد مي‌شود و گره مي‌خورد كه با دندان هم قابل باز كردن نخواهد بود.
داشتن ابزار حل مشكلات بزرگ و پيچيده تنها يك ظرفيت است، در كنار آن اگر تشخيص‌ها به موقع صورت نگيرد و به‌كار بسته نشود عنصر مهم و تعيين‌كننده زمان از دست مي‌رود و افسوس و حسرت را متوجه‌مان مي‌سازد كه چرا با وجود داشتن امكانات و ظرفيت‌هاي لازم دست به‌كار نشده‌ايم و به حل مشكل نپرداخته‌ايم؟
موضوع پرونده هسته‌اي ايران از آن موارد بود كه رفته رفته به نقطه‌اي بغرنج و گاهي بحراني نزديك مي‌شد و مي‌رفت تا اقتصاد كشور را با مشكلات جدي و حتي قفل شدن مواجه كند. با تدبيري كه از سوي مجموعه نظام صورت گرفت، تحريم‌هاي ظالمانه شكسته شد و اقتصاد كشور به ريل اصلي و طبيعي خود بازگشت و طمع دشمناني چون رژيم اسراييل براي ايجاد بن‌بست در برابر ايران به خيالي خام بدل شد.
اين تنها يك نمونه از به‌كار‌گيري عقل و تدبير در كار‌ها و خصوصا مواجهه با مشكلات بزرگ بود. ما در ديگر زمينه‌ها كه با پيچيدگي‌ها و معضلات سخت روبه‌رو هستيم، مي‌توانيم از ظرفيت‌هاي عظيم جامعه و ساختار سياسي كشور استفاده كنيم و

از ادامه تعليق مسائل و خداي ناكرده حاد شدن آنها جلوگيري به‌عمل آوريم. مشكلاتي كه از حوادث سال ٨٨ باقي مانده‌اند، مي‌تواند با سرپنجه تدبير بزرگان نظام حل شوند و نظام پوياي ما سبكبار و با انرژي جديد راه خود را با قدرت و تدبر بيشتر ادامه دهد. ما در بعد اقتصادي هنوز دچار مشكلات فراوان و بزرگي هستيم كه اقشار ضعيف جامعه را زير فشار سنگين خود قرار داده است.
اگر دغدغه‌هاي سياسي كنوني برطرف شوند و همه امكانات و توان كشور روي اقتصاد و معيشت مردم متمركز شود، امكان موفقيت بسيار بيشتر خواهد شد و خطرات احتمالي از اين سو برطرف مي‌شوند. بگذار تعارف را كنار بگذاريم و بگوييم كه در بسياري از مسائل همه‌چيز را به دقيقه ٩٠ وا مي‌نهيم و چه بسيار كه ثانيه‌ها مهم و سرنوشت‌ساز شده‌اند و گاهي زمان ازدست رفته است و فقط حسرتش براي‌مان باقي مانده است.
جامعه‌اي كه اين همه ظرفيت خرد و تعقل و تدبير و تعهد و آينده‌انديشي دارد و مردمش اينچنين در صحنه حاضرند و آگاهي به خرج مي‌دهند و پيگير امور هستند و بزرگواري‌ها را از غير آن تشخيص مي‌دهند، شايسته نيست كه در زاويه‌اي گرفتار آيند و امور را به حوادث و پيشامدها بسپارند. اين افراطيون هستند كه ناگفته تمايل دارند جامعه همواره آبستن بحران باشد و تشنج‌ها با داغ و درفش آنان از سر عبور داده شوند.
برخلاف آنها عموم مردم و اكثريت قاطع نخبگان و علما و سياسيون و چهره‌ها و دانشمندان خواستار آرامش و تعادل و وزانت و حلم و گذشت و مدارا خصوصا در ميان دلسوزان كشور با همه اختلاف نظرهايي كه دارند، هستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دیر به فکر چاره افتادید جناب....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج