اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۶۳۱۲۵
۵۰۰۵
۵۰۰۵
پ

نیکخواه‌ بهرامی: شانسی قهرمان نشدیم!

کاپیتان تیم ملی بسکتبال ایران می گوید آنها خودشان را از آسیا جدا کرده اند و دیگر وقت درخشش در عرصه های جهانی است.

خبرآنلاین: کاپیتان تیم ملی بسکتبال ایران می گوید آنها خودشان را از آسیا جدا کرده اند و دیگر وقت درخشش در عرصه های جهانی است.

یک تیم‌ملی و یک صمد نیکخواه‌بهرامی. بااراده، مطمئن و گاهی اوقات هم خشن. ویژگی‌های صمد منحصر به ‌فرد هستند. فردی که کاپیتانی ایران کاملاً برازنده‌‌اش است، با قهرمانی در بیست و هفتمین دوره مسابقات قهرمانی بسکتبال حالا رکورد دیگری را به کلکسیون افتخاراتش اضافه کرده است. او سه قهرمانی آسیا را در کارنامه دارد و از این لحاظ رکوردزن تمام کاپیتان‌های کشورمان در رشته‌های تیمی است. صمد در گفت‌وگوی اختصاصی با خبر‌ورزشی درباره رسیدن به تمامی این افتخارات حرف زد. درباره سختی‌هایی که کشیده تا اشک‌هایی که برای بالا بردن جام قهرمانی به خاطر ایران ریخته است. البته او کمی از برخی زخم‌زبان‌ها ناراحت است. همیشه هستند کسانی که نقد می‌کنند و قهرمانی‌ها را (با بیان اینکه تیم‌های شرکت‌کننده ضعیف بوده‌اند)زیر سؤال می‌برند اما یک گوش کاپیتان ایران در است و گوش دیگر دروازه. او خدا را شکر می‌کند و می‌گوید دیگر هیچ بحثی برای قهرمانی مقتدرانه‌شان در آسیا باقی نمانده است.

*از این قهرمانی خیلی خوشحال هستید؟

بله، چرا نباشم. ما از اول هم گفته بودیم برای قهرمانی می‌آییم. خدا را شکر می‌کنم که این مسئله هم با اقتدار انجام شد. تمام تیم‌های مدعی همانند چین، کره‌جنوبی، اردن، تایوان و در نهایت فیلیپین را بردیم. پس دیگر جای بحثی برای این قهرمانی نمانده است.

*بازی‌های سختی بود؟

همه تیم‌ها با قدرت آمده بودند تا سهمیه جام‌جهانی‌ بگیرند. البته باید بگویم از بعضی‌ها هم دلخورم چرا که گفته‌اند تیم‌ها ضعیف بودند! اگر تیم ضعیف بود، پس چرا چین پنجم شد. کره‌جنوبی با آن تیم خوبش به فینال نرسید؟ این‌ها را پاسخ بدهند. خوب بود که شما در کنار ما هستید و بازی ها را از نزدیک دیدید که چه فشار سنگینی برای این بردها بر بازیکنان تیم‌ملی وارد شد. هیچ تیمی را شانسی نبردیم و با اقتدار برابرشان به برتری رسیدیم.

*عامل این برتری کامل چیست؟

سبک بازی ما تفاوت بسیاری پیدا کرده بود. درواقع کلاس بازی‌مان بالاتر رفته بود. به یک یا دو نفر وابسته نبودیم. با اعتماد به نفس خوبی ظاهر شدیم و با این روش بازی کردن خود را از آسیا جدا کردیم و‌ نشان دادیم که یک سر و گردن از همه بالاتریم. حالا باید به جام‌جهانی‌ و صعود به مراحل بالاتر آن فکر کنیم.

*در این رقابت‌ها یک تیم کامل را‌ نشان دادید؛ تیمی که وابسته به بازیکنی نیست.

قبول دارم. اعتماد به یکدیگر داشتن، همدلی و یکرنگ بودن تیم را به سوی قهرمانی سوق داد. شاید قبلاً در تیم‌ملی همه وابسته به من و مهدی بودند. ما خلاق‌های تیم بودیم و مربیان وابستگی زیادی روی امتیازآوری ما داشتند اما در این دوره تاکتیک و تمرینات بر اساسی صورت گرفت که همه از شکل انفرادی خارج و به سمت تیمی بودن پیش رفتیم. از همان ابتدا همه در تمرینات حضور داشتیم و برای موفقیت تیم سختی کشیدیم. خود من هم نوع نگرشم تغییر پیدا کرد و تیمی بودن را کاملاً در این دوره حس کردم.

*به نظر من هم دیگر خودت تنها به گل زدن فکر نمی‌کردی.

من بیشتر سعی می‌کردم تا فضاسازی کنم و موقعیت گل را برای هم‌تیمی‌هایم فراهم سازم. با این تفکر خودم هم لذت بیشتری از بازی کردن بردم. به‌هرحال بسکتبال را در حال حاضر بیشتر از دو و سه سال پیش می‌فهمم. شاید الان کارهایی در زمین انجام می‌دهم که زیاد به چشم نمی‌آید ولی مهم این است که تیم موفق باشد. درواقع کسی که بسکتبال را درک می‌کند و به‌خصوص مربی عملکرد هر مربی را درک می‌کند.

*تیم‌ملی خیلی تهاجمی‌تر بازی می‌کرد؟

بازیکنان‌مان در خط حمله از بهترین‌های آسیا هستند و توانستند در این دوره هم سرآمد همه باشند ولی فکر می‌کنم با دفاع منسجمی که تاکتیک تیمی هم برنامه‌ریزی شده بود تنها در یک مسابقه آن هم برابر تایوان بیشتر از ۶۰ امتیاز گل خوردیم. با تمرینات دفاعی که در اردوهایمان داشتیم، توانستیم به جایی برسیم که خیلی از تیم‌ها نتوانستند فضایی برای کار کردن پیدا کنند.

*بازی‌های‌مان بیشتر فیزیکی بود؟

تیم ما از لحاظ قدرت بدنی بالاست. بازیکنان هم فیزیک بدنی خوبی دارند و به همین دلیل تعداد خطاهایمان بالاتر رفت. تاکتیک تیم ما هم این بود که با دفاع متمرکز فضای بازیسازی را بر حریف ببندیم و اختلاف ۳۰ تا ۴۰ امتیاز با حریفان هم علتش این بود.

*حامد حدادی باارزش‌ترین بازیکن آسیا شد، نظرت در این مورد چیست؟

برایش خیلی خوشحالم. او یکی از بازیکنان خوب ماست. وقتی اوشین ساهاکیان و حامد حدادی این جایزه را گرفتند، انگار من و هم‌تیمی‌هایمان گرفتیم. برایشان آرزوی موفقیت می‌کنم. البته باید بگویم جای مهدی کامرانی در تیم منتخب خالی بود. او در این دوره بسیار عالی کار کرد.

*برای جام‌جهانی‌ اسپانیا چه باید بکنیم؟

از حالا باید برنامه‌ریزی کرد. ما در فیلیپین به هیچ تیمی نباختیم. روندهایمان یکسان بود و ساختار ورزشی داشتیم. پس برای اسپانیا هم باید با این روند خوب حضور پیدا کنیم تا بتوانیم به مراحل بالاتر صعود کنیم که همه این‌ها مستلزم برنامه‌ریزی خوب خواهد بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج