اسنپ پی_استیکی داخلی
adexo3
۸۵۱۹۰
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

مهم‌ترین رویدادهای آسیا در ۲۰۱۳ +عکس

دویچه وله، آزمایش اتمی کره شمالی، توفان مرگبار "هایان" در فیلپین، انتخابات سرنوشت‌ساز در پاکستان و ایران، تحویل پایگاه قندوز از سوی آلمان به نیروهای افغان و دیگر رویدادهای مهم آسیا در سال ۲۰۱۳ را از دریچه دوربین روایت کرده است.

شفقنا: دویچه وله، آزمایش اتمی کره شمالی، توفان مرگبار "هایان" در فیلپین، انتخابات سرنوشت‌ساز در پاکستان و ایران، تحویل پایگاه قندوز از سوی آلمان به نیروهای افغان و دیگر رویدادهای مهم آسیا در سال ۲۰۱۳ را از دریچه دوربین روایت کرده است.

مهم‌ترین رویدادهای آسیا در 2013 +عکس

توفان مهیب "هایان" فیلیپین را ویران کرد

در روز ۸ نوامبر بود که توفان پرقدرت "هایان" با سرعتی بالغ بر ۳۸۰ کیلومتر در ساعت به فیلیپین رسید و فاجعه‌ای عظیم به جای گذاشت. بیش از ۵ هزار نفر کشته، ده‌ها هزار نفر زخمی شده و حدود ۴ میلیون نفر خانه و کاشانه خود را از دست دادند. "هایان" که شدید‌ترین توفان در تاریخ فیلیپین محسوب می‌شود، حدود ۲/ ۱ میلیون خانه را ویران ساخت.

مهم‌ترین رویدادهای آسیا در 2013 +عکس

آزمایش اتمی تحریک‌آمیز کره شمالی

در روز ۱۲ فوریه چندین مؤسسه زلزله‌نگاری "زمین‌لرزه مصنوعی" را ثبت کردند که مرکز آن در شمال شرقی کره شمالی و در یک کیلومتری عمق زمین تشخیص داده شد. خبرگزاری رسمی کره‌شمالی در همان روز از انفجار موفقیت‌آمیز یک کلاهک اتمی در اعماق زمین منفجر خبر داد. پیش‌تر نیز کره شمالی در سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۰۹ کلا‌هک‌های اتمی را مورد آزمایش قرار داد و دست به تحریک آمریکا و غرب زده بود.

مهم‌ترین رویدادهای آسیا در 2013 +عکس

ریزش کارخانه پوشاک در بنگلادش

در روز ۲۴ آوریل ساختمان هشت طبقه یک کارخانه پوشاک در بنگلادش فرو ریخت و بیش از ۱۱۰۰ نفر را در زیر آوار خود دفن کرد. صاحب این کارخانه بدون داشتن مجوز لازم اقدام به احداث این کارخانه کرده و مهندسان نیز در هنگام ساخت از رعایت موازین ضروری خودداری کرده بودند. این، یکی از فاجعه‌بارترین سانحه‌های صنعتی در بنگلادش محسوب می‌شود.

مهم‌ترین رویدادهای آسیا در 2013 +عکس
بحران داخلی و خشونت در بنگلادش

از آغاز سال ۲۰۱۳ بنگلادش بارها و بارها صحنه درگیری‌های خشونت‌آمیز میان ماموران امنیتی و تظاهرکنندگان بوده است. تا ماه دسامبر بیش از ۲۰۰ تن جان خود را در جریان این زدوخوردها ازدست دادند. قصد دولت برای برگزاری انتخاباتی تازه و همچنین صدور مجازت مرگ برای اعضای بلندپایه سازمان تندروی "جماعت اسلامی" از دلایل این ناآرامی‌ها بوده است. این اعضا به جرم جنایات جنگی محکوم به اعدام شده بودند.

مهم‌ترین رویدادهای آسیا در 2013 +عکس

انتخابات تاریخی در پاکستان

در انتخابات پارلمانی پاکستان که در ماه مه برگزار شد، حزب "مسلم لیگ" به رهبری نواز شریف توانست گوی سبقت را از دیگر احزاب برباید و به قدرت برسد. این نخستین بار در تاریخ پاکستان بود که انتقال قدرت از یک حزب به حزبی دیگر از طریق انتخاباتی آزاد و به شکلی مدنی صورت می‌گیرد. مردم پاکستان امیدوارند که کشورشان با روی کار آمدن نواز شریف بتواند مناسبات با هند را بهبود بخشد و نیز به پیشرفت اقتصادی دست یابد.

مهم‌ترین رویدادهای آسیا در 2013 +عکس

امیدهای تازه در ایران و غرب در پی انتخاب حسن روحانی

در انتخابات ریاست جمهوری ایران، حسن روحانی موفق شد رقیبان خود را پشت سر گذارد و در همان دور اول به پیروزی برسد. با انتخاب روحانی امیدها به کاهش تحریم‌ها و رفع مناقشه هسته‌ای با غرب افزایش یافت. در ماه نوامبر دیدارهای گوناگونی میان مقامات جمهوری اسلامی و اعضای گروه ۱+۵ صورت گرفت که توافقنامه‌ای اولیه جهت رسیدن به توافق نهایی به امضا رسید.

مهم‌ترین رویدادهای آسیا در 2013 +عکس

مجازات مرگ برای متهمان پرونده تجاوز گروهی در هند

۱۳ سپتامبر دادگاهی در دهلی ۴ متهم پرونده تجاوز گروهی در هند را به اعدام محکوم کرد. متهم دیگر که زیر ۱۸ سال است به ۳ سال حبس محکوم شد. افراد مزبور در ماه دسامبر ۲۰۱۲ در یک اتوبوس به دختری تجاوز کرده، او را با میله‌ای آهنی به‌شدت زخمی کرده و سپس او را با تن برهنه از اتوبوس به بیرون پرتاب کرده بودند. این دختر دانشجو چندی بعد بر اثر شدت جراحات درگذشت.

مهم‌ترین رویدادهای آسیا در 2013 +عکس

محکومیت بو شیلای، سیاستمدار ارشد چین به حبس ابد

در اواخر ماه سپتامبر دادگاهی در چین بو شیلای، سیاستمدار با نفوذ و از اعضای ارشد حزب کمونیست چین را پس از محاکمه‌ای چندهفته‌ای به حبس ابد محکوم کرد. وی به فساد مالی و سوءاستفاده از مقام خود متهم شده بود. علاوه بر مجازات حبس ابد، دادگاه دستور مصادره تمام دارایی‌های بو شیلای را داد. "شین هووا"، خبرگزاری دولتی چین گزارش داده بود که بو شیلای مبلغ ۴۴/ ۲۰ میلیون یوان (۴/ ۲ میلیون یورو) رشوه گرفته است.

مهم‌ترین رویدادهای آسیا در 2013 +عکس

آلمان پایگاه قندوز را به نیروهای امنیتی افغان تحویل داد

در مراسمی با حضور توماس دمزیر، وزیر دفاع و گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان، پایگاه قندوز در شمال افغانستان به دولت این کشور تحویل داده شد. ارتش آلمان پایگاه قندوز را در سال ۲۰۰۳ از نیروهای آمریکایی مستقر در افغانستان تحویل گرفته بود. این مراسم با اقدامات امنیتی شدیدی همراه بود. تحویل پایگاه قندوز به نیروهای افغان بخشی از خروج نیروهای آیساف است که تا پایان سال ۲۰۱۴ خاک افغانستان را ترک می‌کنند.

مهم‌ترین رویدادهای آسیا در 2013 +عکس

داستان پایان ناپذیر فوکوشیما

اگرچه نزدیک به دو سال از فاجعه اتمی فوکوشیما می‌گذرد، اما شرکت "تپکو" که مسئول نگهداری این نیروگاه اتمی است، هنوز هم نتواسته است پیامدهای آن را مهار کند. در سال ۲۰۱۳ نیز بالا بودن میزان اشعه‌های رادیواکتیو در فوکوشیما خبرساز شد. در اواخر ماه نوامبر استخراج ۱۵۰۰ میله‌ی سوخت هسته‌ای از رآکتور آسیب‌دیده شماره ۴ در نیروگاه مزبور آغاز شد که احتمالا یک سال به طول خواهد انجامید.

مهم‌ترین رویدادهای آسیا در 2013 +عکس

انحلال پارلمان تایلند در پی اعتراضات مردمی

هفته‌ها تظاهرات اعتراضی در بانکوک، پایتخت تایلند، سرانجام تاثیر بخشید: ینگ‌لوک شیناواترا، نخست‌وزیر تایلند، پارلمان این کشور را منحل کرد و اعلام داشت که انتخابات جدید برگزار می‌کند. مخالفان اما انحلال پارلمان و اعلام انتخابات پیش از موعد را "کافی" نمی‌دانند. آنان خواستار آن هستند که یک "شورای مردمی" اداره دولت را تا برگزاری انتخابات جدید بر عهده بگیرد.

مهم‌ترین رویدادهای آسیا در 2013 +عکس

رقابت تنگاتنگ در فضا

در روز ۴ نوامبر هند اولین کاوشگر خود را به سوی سیاره مریخ روانه کرد. بنا بر برآوردها این کاوشگر باید در ماه سپتامبر ۲۰۱۴ به مریخ برسد. اگر این ماموریت با موفقیت انجام شود، هند اولین کشور آسیایی خواهد بود که با کاوشگر خود به مریخ رسیده است. چین نیز فضاپیمای جدیدی به کره ماه فرستاد که در روز ۱۴ دسامبر فرود آمد. ماه‌نورد "یوتو" به مدت ۹۰ روز دست به نمونه‌برداری و آزمایش از ترکیبات ماه خواهد زد.

مهم‌ترین رویدادهای آسیا در 2013 +عکس

بالا گرفتن مناقشه میان چین و ژاپن

مناقشه میان چین و ژاپن بر سر مالکیت مجمع‌الجزایری غیرمسکونی واقع در دریای شرقی چین ابعاد تازه‌ای به خود گرفت و دولت چین آن را "منطقه پدافند هوایی" اعلام کرد و هواپیماهایی را که از این منطقه عبور می‌کند، موظف دانست که هویت و داده‌های مربوط به پرواز خود را به مقامات چینی اطلاع دهند. آمریکا نیز در واکنش به این اقدام اعلام کرد که آن را به رسمیت نمی‌شناسد و مقرارت اعلام شده از سوی چین را نمی‌پذیرد.

مهم‌ترین رویدادهای آسیا در 2013 +عکس

اعدام شوهرعمه رهبر کره شمالی در پی حکم دادگاه

در اوایل ماه دسامبر کره شمالی اعلام کرد که جانگ سونگ تِک٬ از مقام‌های عالیرتبه و شوهرعمه کیم جونگ اون، رهبر کنونی این کشور به اتهام "خیانت" اعدام شده است. رسانه‌های دولتی کره شمالی اتهام‌های او را "اقدام‌های ضد حزبی و ضد انقلابی با هدف برانداختن رهبری حزب و دولت و نظام سوسیالیستی" اعلام کرده بودند، اما طبق ارزیابی کارشناسان آمریکایی اختلاف طرفین بر سر سلطه بر منابع اقتصادی دلیل این اقدام بوده است.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج