۱۱۷۶۴۸۹
۵۰۰۰

۱۳ نکته برای جلوگیری از خستگی چشم

هر فعالیتی که نیازمند استفاده دائمی از چشم‌ها باشد، می‌تواند باعث خستگی آن‌ها شود. نگاه کردن طولانی مدت به نور زیاد و درخشان یا ماندن در مکانی بسیار کم نور می‌تواند علل دیگر خستگی چشم‌ها باشند.

فرارو: زمانی که در طول روز برای مدت طولانی به نمایش‌گر رایانه و صفحه گوشی نگاه می‌کنید و یا به مطالعه می‌پردازید، علائمی مانند سوزش چشم‌ها، خارش چشم و خستگی را تجربه می‌کنید. این یک مشکل شایع است؛ اما به‌ندرت جدی است. برای جلوگیری از این مشکلات یا تسکین آن می‌توانید اقدامات ساده‌ای انجام بدهید.

۱۳ نکته برای جلوگیری از خستگی چشم

در صورتی که این روش‌ها برای شما مناسب نبودند و احساس می‌کنید علائم شما نشانه یک وضعیت جدی‌تر است که نیاز به درمان دارد، حتما به پزشک مراجعه کنید. این امر به‌ویژه در صورت ایجاد سردرد یا مشکلاتی که در ذیل به آن اشاره شده است، باید پیگیری و درمان شود:

• ناراحتی چشم
• دید دوتایی
• یک تغییر بزرگ در بینایی

چه عواملی باعث خستگی چشم می‌شود؟

هر فعالیتی که نیازمند استفاده دائمی از چشم‌ها باشد، می‌تواند باعث خستگی آن‌ها شود. برخی از رایج‌ترین فعالیت‌ها عبارت‌اند از:

• مطالعه
• نوشتن
• رانندگی

نگاه کردن طولانی مدت به نور زیاد و درخشان یا ماندن در مکانی بسیار کم نور می‌تواند علت‌های دیگر خستگی چشم‌ها باشند. اگر مدت طولانی به نمایش‌گر رایانه، گوشی هوشمند یا کنسول بازی خیره شوید، ممکن است چشمان شما به‌راحتی خسته شوند. چشم پزشکان این مشکل را سندرم بینایی ناشی از رایانه یا خستگی چشم دیجیتالی می‌نامند.

بیش‌تر افرادی که بنا به دلایل کاری و شخصی مجبورند برای طولانی مدت به صفحات نمایش‌گر‌های دیجیتالی خیره شوند، معمولا دچار این نوع خستگی چشمی می‌شوند. برخی تخمین‌ها حاکی از آن هستند که علائم خستگی چشم مربوط به رایانه ممکن است دلیل ۱۰ میلیون مراجعه به چشم پزشکی در سال باشد. پیش‌بینی می‌شود با استفاده بیش‌تر افراد از تلفن‌های هوشمند و سایر دستگاه‌های دیجیتال این مشکل بزرگ‌تر شود؛ چراکه شما چشمانتان را مجبور به کاری سخت‌تر از حد معمول می‌کنید و در تمرکز روی کلمات کوچک تلاش می‌کنید.

دستگاه‌های دیجیتال نیز ممکن است با خستگی چشم مرتبط باشند؛ زیرا هنگام تماشای صفحه نمایش‌گر رایانه تمایل کم‌تری برای پلک زدن دارید. افراد معمولاً هر دقیقه حدود ۱۸ بار پلک می‌زنند. این به طور طبیعی چشم‌ها را شاداب می‌کند؛ اما مطالعات نشان می‌دهند که افراد هنگام مشاهده کامپیوتر یا صفحات نمایش‌گر دیجیتال نصف این مقدار پلک می‌زنند که این مسئله می‌تواند باعث خشکی، خستگی، خارش و سوزش چشم شود.
علائم خستگی چشم چیست؟

علائم خستگی چشم چیست؟

علائم رایج خستگی چشم شامل موارد زیر است:

• درد یا ناراحتی چشم‌ها
• مشکل در تمرکز
• خشکی یا آبریزش چشم
• تاری یا دو بینی
• افزایش حساسیت به نور
• درد در گردن، شانه‌ها یا کمر

این علائم می‌توانند بهره‌وری شما را کاهش بدهند. اگر ساعت‌های طولانی بیدار بمانید و کار کنید، خستگی چشم می‌تواند بدتر شود. خواب خستگی چشم‌ها را برطرف می‌کند و در این صورت بدن مواد مغذی مورد نیاز چشم‌ها را تامین می‌کند. کمبود خواب ممکن است به تحریک مکرر خستگی چشم منجر شود.

چگونه می‌توانید از خستگی چشم جلوگیری کنید؟

برخی روش‌های ساده عبارت‌اند از:

۱. صفحه رایانه

صفحه نمایش‌گر رایانه را ۲۰-۲۶ اینچ (۵۰ - ۶۵ سانتی متر) دورتر از چشم و کمی پایین‌تر از سطح چشم قرار بدهید.

به طور مرتب گرد و غبار و اثر انگشت روی سطح صفحات نمایش‌گر را پاک کنید. لکه‌ها می‌توانند کنتراست را کاهش بدهند و مشکلاتی مانند خیرگی و بازتاب را ایجاد کنند.

• صفحه‌هایی را انتخاب کنید که دارای شیب و ابزار تنظیم ارتفاع و شیب باشند.

• برای صفحه نمایش‌گرتان از فیلتر مخصوص نور استفاده کنید.

۲. محیط کار

نور محیط را برای خلاص شدن از شر تابش خیره کننده و بازتاب شدید تنظیم کنید.

از صندلی قابل تنظیم ارتفاع و تکیه‌گاه استفاده کنید.

یک نگه‌دارنده مدارک تهیه کنید و آن را کنار صفحه رایانه خود قرار بدهید.

۳. عادت‌های کاری

قانون ۲۰-۲۰-۲۰ را امتحان کنید. هر ۲۰ دقیقه به مدت ۲۰ ثانیه به چیزی در فاصله ۲۰ فوتی (۶ متری) نگاه کنید.

برای یادآوری یادداشتی را با عنوان "Blink" "پلک زدن" در رایانه خود ایجاد کنید.

هنگام کار با کامپیوتر استراحت منظم داشته باشید.

۴. روال مراقبت از چشم

یک دستمال پارچه‌ای تمیز آغشته به آب گرم را روی چشم‌های خسته و خشک قرار بدهید ( در این حالت چشمان خود را بسته نگه دارید).

از اشک مصنوعی برای تازه‌سازی چشمان خود هنگام احساس خشکی استفاده کنید.

برای کمک به جلوگیری از خشکی چشم در داخل خانه از یک دستگاه تهویه هوا برای فیلتر کردن گرد و غبار و یک مرطوب کننده هوا برای افزودن رطوبت به هوا استفاده کنید.

اگر خستگی چشم یا درد دارید، به یک چشم پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که وضعیت پزشکی باعث بروز چنین مشکلی نشده است.

اگر مشکل برطرف نشد، برای یک معاینه کامل چشم‌ها از پزشک متخصص وقت بگیرید. پزشک می‌تواند اطمینان حاصل کند که علائم شما با مشکلی مانند تعادل نداشتن عضله چشم یا خشکی چشم ارتباط ندارد. وی همچنین می‌تواند عینک یا نسخه لنز‌های ایده‌آل در روز و مناسب برای استفاده از رایانه را توصیه کند.

محتوای حمایت شده

گوناگون

سایر رسانه‌ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج