۱۳۹۴۲۶۷
۱۴۵۱
۱۴۵۱
پ

محتوای حمایت‌شده

جراحی ترمیم صورت چگونه انجام می‌شود؟

جراحی ترمیم صورت از جمله عمل‌های جراحی پلاستیک است که اگر توسط پزشک خبره و با تجربه انجام شود، می‌تواند بسیار کارآمد باشد و تا حد زیادی عدم قرینگی صورت را برطرف کند.

زیبایی صورت یکی از عواملی است که به‌شدت روی اعتمادبه‌نفس و میزان ارتباطات اجتماعی افراد موثر است. ظاهر انسان ممکن است تحت تاثیر عوامل گوناگونی همچون سوختگی، تصادف، ناهنجاری‌های مادرزادی و..‌. دچار تغییرات نامطلوبی شود. این تغییرات روی زندگی فرد تاثیر مستقیم دارد و گاهاً موجب می‌شود که فرد از ارتباط با دیگران خودداری کند. برای چنین افرادی زندگی بسیار سخت خواهد شد و همیشه به‌دنبال راه چاره‌ای برای پر کردن نقص صورت خود هستند.

جراحی ترمیم صورت چگونه انجام می‌شود؟

همین حالا تماس بگیرید.

جراحی پلاستیک ترمیمی چیست؟

جراح پلاستیک، پزشکی است که به کارکرد اندام‌های گوناگون بدن آگاه است و شکل و ظاهر اندام‌های بدن از جمله صورت را می‌شناسد. جراحی پلاستیک هم در زمینه زیبایی و هم در زمینه ترمیمی در نهایت ظرافت و توجه به ساختار اندام‌ها انجام می‌شود. این نوع جراحی‌ها در تروماهای سوختگی برای از بین رفتن جای اسکار کاربرد دارند. معمولاً افرادی که دچار سوختگی می‌شوند، پس از بهبود جای زخم‌ها برای ایجاد ظاهر زیباتر به سراغ جراحان پلاستیک می‌روند. این اقدامات ممکن است جراحی یا غیرجراحی باشند. پس از بهبود زخم‌ها حتی امکان افزایش اسکار وجود دارد و این جراحی‌های ترمیمی برای تغییر ساختار اسکار انجام می‌شود‌. تاثیر این جراحی‌ها بلافاصله مشخص نمی‌شود و باید دوره درمان به‌طور کامل گذرانده شود. این روند در بیمار با سن کم‌تر سرعت بیش‌تری دارد.

جراحی ترمیم صورت در چه مواردی کاربرد دارد؟

باید بدانید جراحی ترمیم صورت با اهداف مختلفی انجام می‌شود. برخی از کاربردهای این جراحی عبارت از موارد زیر هستند که در ادامه بهآن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • درمان سوختگی صورت
  • درما جراحت‌های عمیق
  • از بین بردن جای زخم و اسکار
  • تصحیح قرینگی چهره
  • برداشتن تومورهای صورت
  • از بین بردن ناهنجاری‌های مادرزادی

جراحی ترمیم صورت چگونه انجام می‌شود؟

چه کسانی می‌توانند جراحی ترمیم صورت انجام دهند؟

به طور کلی افرادی مشکلات زیر را تجربه می‌کنند می‌توانند با استفاده از جراحی ترمیم صورت چهره خود را تغییر دهند:

  • افرادی که بر اثر تصادف جراحت‌های عمیقی تجربه کرده‌اند
  • افرادی که به طور مادرزادی دچار نواقص ظاهری هستند
  • افرادی که زخم‌های عمیقی روی صورت خود دارند
  • افرادی که دچار سرطان پوستی در ناحیه صورت می‌شوند

جراحی ترمیم صورت پس از سوختگی

سوختگی یکی از حوادثی است که تاثیرات منفی آن روی پوست، اجتناب‌ناپذیر است و علاوه‌ بر شکل ظاهری نامناسب، ممکن است باعث ایجاد محدودیت در حرکت اعضای بدن همچون گردن، شانه، دست و… شود. حتی گاهی ممکن است در هماهنگی عضلات صورت، پلک زدن، صحبت کردن و… هم مشکل ایجاد کند. این مشکلات به‌علت افزایش انقباض عضلات ایجاد می‌شوند و یک جراحی پلاستیک ترمیمی اصولی می‌تواند تا حد زیادی این انقباض را کاهش دهد. در سوختگی مشکلات دیگری همچون تغییر رنگ و ضخامت پوست هم رخ خواهد داد که با انجام جراحی ترمیم صورت این مشکلات کاهش پیدا کرده و ناهنجاری‌ها کم‌تر جلب توجه می‌کنند. برای از بین رفتن این مشکلات، روش‌های ترمیمی متفاوتی براساس شرایط فرد انجام خواهد شد.

انواع جراحی ترمیم صورت پس از سوختگی

برای انجام ترمیم صورت پس از سوختگی، روش‌های گوناگونی وجود دارد که پس از عکس‌برداری و معاینه صورت، درمان مناسب شما مشخص خواهد شد. در این مطلب به چند مورد از درمان‌های مهم و پرکاربرد اشاره می‌کنیم:

  • اسپیلینت: همان‌طور که گفته شد پس از ایجاد سوختگی، ممکن است انقباض در قسمت‌ آسیب‌دیده ایجاد شود. این انقباضات حتی باعث کوتاهی عضله شده و در انجام اعمال گوناگون مشکل ایجاد کند. در روش اسپیلنت، درمان بر پایه ایجاد یک فشار آرام بر بافت نرم پوست برای بهبود این ناهنجاری‌ها به‌کار می‌رود.
  • پیوند پوست: در مواردی که مشکل پیچیده‌تر است، پیوند پوست می‌تواند برای ترمیم صورت کارساز باشد. مقدار پوست برداشته شده و عمق آن براساس میزان آسیبی که به پوست شما وارد شده است، تعیین می‌شود‌. گاهی پوست پیوندزده شده تنها یک لایه سطحی است و گاهی کل درم را شامل می‌شود. اگر به همراه پوست، قسمت‌های ماهیچه و استخوان هم پیوند زده شود، عمل فلپ باز نامیده‌ شده و طول درمان بیش‌تری دارد.
  • گسترش بافت: گسترش بافت از جمله روش‌های ترمیمی است که به‌وسیله کار گذاشتن یک بالن زیر پوست انجام می‌شود. این بالن فشار معینی را به پوست تازه رشد کرده وارد می‌کند تا به شکل مناسب و با ظاهر بهتر رشد کند.

جراحی ترمیم صورت چگونه انجام می‌شود؟

جراحی ترمیم صورت پس از تصادف

اگر نگاهی به آمارهای جمع‌آوری شده بیندازید، متوجه خواهید شد که تصادفات از جمله عواملی هستند که باعث ایجاد ناهنجاری در چهره خواهند شد. پس از تصادفات شدید معمولاً بخیه و پانسمان به‌تنهایی نمی‌توانند ظاهر فرد را به شکل اولیه بازگردانند. در نتیجه افراد برای از بین رفتن جای اسکار یا ایجاد قرینگی در چهره به جراحی‌های ترمیمی روی می‌آورند‌.

جراحی ترمیم صورت چگونه انجام می‌شود؟

از آن‌جایی‌که گونه و فک انسان دارای ظاهری برجسته هستند و هنگام تصادفات امکان برخورد بیش‌تر با اطراف را دارند، از اجزای آسیب‌پذیر صورت به‌شمار می‌روند. از آن گذشته در صورت، ماهیچه‌های ضخیم و بزرگی وجود ندارد که بتواند به‌عنوان محافظ عمل کنند. بنابراین استخوان صورت شکستگی‌های زیادی را در تصادفات متحمل می‌شود‌.

این شکستگی‌ها ممکن است خفیف یا شدید باشند. شکستگی‌های شدید که با درد و ورم و کبودی همراه هستند، درصورتی‌که توسط فرد ماهر و با تجربه درمان نشوند، ممکن است به شکل نامناسب جوش بخورند و ظاهر نامناسبی را ایجاد کنند‌. شکستگی‌های خفیف ممکن است حتی بدون درد باشند و پس از مدتی به‌صورت خود‌به‌خودی جوش بخورند. درنتیجه این اتفاق، باز هم مشکلات ناشی از جوش خوردن نامطلوب و ظاهر غیر قرینه و بد شکل ایجاد شود. این جوش‌خوردگی‌های نادرست ممکن است حتی موجب مشکلات تنفسی بشنوند. بنابراین فرد در نهایت نیاز به جراحی ترمیم صورت پیدا خواهد کرد.

جراحی ترمیم صورت چگونه انجام می‌شود؟

انواع جراحی ترمیم صورت پس از تصادف

گاهی شکستگی‌های صورت تنها با جراحی‌های ساده و پانسمان‌های معمولی قابل درمان هستند. اما گاهی قضیه از یک جراحی ساده، پیچیده‌تر است و متخصص گوش و حلق و بینی به همراه متخصص فک و صورت باید برای بهبود ظاهر فرد دست‌به‌کار شود. در نهایت پس از جوش‌خوردگی هم ممکن است مشکل به‌طور کامل حل نشود و پای جراحی‌های ترمیمی به میان بیاید.

این جراحی‌ها معمولاً هنگامی انجام می‌شوند که جوش‌خوردگی نامناسب عمل، موجب ایجاد شکل نامناسب شود. در این حالت جراح برای ترمیم استخوان، آن را می‌تراشد یا اقدام به جابه‌جایی استخوان‌ها خواهد کرد. علاوه‌بر شکستگی، انواع زخم‌ها و پارگی‌های بزرگ بافت نرم هم در تصادفات بسیار شایع است. در این حالت، فرد معمولاً از لحاظ سلامتی مشکلی ندارد، اما پوست صورت دچار اسکارهایی با شکل نامناسب شده است که به‌شدت نیاز به ترمیم دارند.

جراحی ترمیم صورت چگونه انجام می‌شود؟

جراحی ترمیم عدم قرینگی صورت

عدم قرینگی صورت به‌ شکل شدید، از جمله مشکلاتی هستند که نیاز به درمان دارد و به‌علت‌های گوناگونی ایجاد می‌شود‌. این علت‌ها تنها شامل سوختگی، تصادف و علل این چنینی نمی‌شوند. بلکه گاهاً فرد به‌صورت مادرزادی دارای مشکلاتی در استخوان صورت و جمجمه است که باعث ایجاد ظاهر نامناسب می‌شود. گاهی هم مشکلات عدم قرینگی به‌علت‌هایی همچون انجام اعمال دندانپزشکی نزد شخص بی‌تجربه به‌وجود خواهد آمد. به‌طور مثال ممکن است فردی به‌طور ژنتیکی دارای فک عقب رفته باشد یا طی انجام عمل لوزه دچار جابه‌جایی فک شده باشد. در این حالت جراح پلاستیک می‌تواند با ترمیم فک و تغییر محل استخوان، این مشکل را حل کند. گاهی این عدم‌تقارن در چهره خفیف است که با تزریق فیلر یا چربی به حالت عادی بازمی‌گردد. اما گاهی لازم است برای اصلاح، به انجام جراحی ترمیم صورت روی آورد.

جراحی ترمیم صورت چگونه انجام می‌شود؟

عوارض و خطرات جراحی ترمیم صورت

باید بدانید جراحی ترمیم صورت با وجود تمامی مزایا می‌تواند خطراتی نیز به دنبال داشته باشد. برخی از این عوارض عبارت از موارد زیر هستند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • تورم
  • احتمال بروز عفونت
  • حساسیت پوستی
  • درد و خونریزی
  • ایجاد لخته در پوست صورت

بهبودی بعد از جراحی ترمیم صورت چقدر طول می‌کشد؟

به طور کلی باید بدانید سرعت بهبودی بعد از جراحی ترمیم صورت تحت تاثیر عوامل مختلفی است. با بررسی شرایط می‌توان حدس زد بیمار بعد از 6الی8 هفته می‌تواند تغییرات را در ظاهر خود حس کند.

سخن پایانی

جراحی ترمیم صورت از جمله جراحی‌های زیبایی است که عمدتاً پس از بروز سوانح چون آتش‌سوزی، تصادف و… انجام می‌شود. این جراحی‌ها توسط جراح پلاستیک و زیبایی انجام شده و بیش‌تر از سلامتی، جنبه زیبایی دارند. به‌وجود آمدن این مشکلات در صورت، باعث ایجاد مشکلات اجتماعی خواهد شد و زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. ناهنجاری‌های ناشی از سوختگی ممکن است علاوه‌ بر کاهش زیبایی صورت، موجب ایجاد مشکلاتی در تکلم، پلک زدن و… شوند. مشکلات ناشی از تصادف و ناهنجاری‌های مادرزادی و خطای پزشکی هم با ایجاد عدم قرینگی در چهره، عوارض گوناگونی را به‌همراه دارند.

جراحی ترمیم صورت چگونه انجام می‌شود؟

دکتر مجید لاهوتی

دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران

برای مشاوره کلیک کنید.

جراحی ترمیم صورت چگونه انجام می‌شود؟

همین حالا تماس بگیرید.

جراحی ترمیم صورت چگونه انجام می‌شود؟جراحی ترمیم صورت چگونه انجام می‌شود؟

برای مشاهده نمونه جراحی‌های دکتر مجید لاهوتی وارد اینستاگرام شوید.

@drmajidlahooti

جراحی ترمیم صورت چگونه انجام می‌شود؟

خیابان دکتر شریعتی، خیابان ظفر، بعد از کوچه بامداد، روبروی برگر ذغالی، پلاک ۵۷، واحد ۹، طبقه ۳

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج