۱۴۳۱۱۶۰
۲۱۴
۲۱۴
پ

نورپردازی داخلی ساختمان چه اهمیتی دارد؟

نورپردازی داخلی از مهم‌‌ترین بخش‌های صنعت دکوراسیون است. به کار بردن اصولی المان‌های نورپردازی‌ می‌تواند جلوه خیره کننده‌ای به ساختمان ببخشد و ارزش زیبایی آن را دو چندان کند.

 امروزه دکوراسیون به یکی اصلی‌‌ترین بخش‌ها در فضاهای داخلی تبدیل شده است و توجه به آن‌ می‌تواند تاثیر بسزایی در جذب مخاطبان داشته باشد. نورپردازی انواع مختلفی دارد که‌ می‌توان از آن در بخش داخلی ساختمان و نمای خارجی آن استفاده نمود. به طور کلی هدف اصلی نورپردازی داخلی، ایجاد محیطی زیبا، قابلیت کنترل نور، تاثیرگذاری مثبت بر روی روحیه و احساسات افراد و افزایش راحتی و کیفیت زندگی در فضاهای خالی  است. از این رو مهندسین و مالکین ساختمان‌ها باید توجه ویژه‌ای به این مسئله داشته باشند و انجام آن را به نیروهای متخصص در این زمینه بسپارند.

نورپردازی داخلی ساختمان چه اهمیتی دارد؟

 

اهمیت نورپردازی در دکوراسیون داخلی ساختمان

نورپردازی دارای اهمیت بسیاری در دکوراسیون داخلی ساختمان است و از عوامل مهم در طراحی و ایجاد فضایی زیبا و جذاب محسوب‌ می‌شود. به عبارتی نورپردازی به عنوان یک عامل کلیدی در ایجاد احساس آرامش، راحتی و هماهنگی در فضا‌ می‌تواند تاثیر بسزایی روی محیط روانی و حالت روحی افراد داشته باشد. به طور کلی از مهم‌‌ترین دلایل اهمیت نورپردازی‌ می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • طراحی و ساخت فضایی زیبا و جذاب
  • به وجود آوردن احساس آرامش و راحتی
  • ایجاد فضاهایی زیبا و به یادماندنی
  • بهبود روشنایی و دید فضا
  • به تصویر کشیدن دکوراسیون فضای داخلی

انواع نورپردازی داخلی

نورپردازی داخلی ساختمان انواع مختلفی دارد و هر یک به نوبه خود جلوه‌های متنوعی را در فضاهای مختلف به وجود‌ می‌آورند. از جمله انواع نورپردازی‌ می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

نورپردازی مستقیم

در این نوع نورپردازی، نور به طور مستقیم روی یک عنصر خاص مثل تابلو، نقاشی یا ستون متمرکز‌ می‌شود. از این نورپردازی جهت برجسته سازی ویژگی‌های خاص یک عنصر و توجه بیشتر به آن استفاده‌ می‌کنند.

نورپردازی داخلی ساختمان چه اهمیتی دارد؟

نورپردازی غیر مستقیم

در این مدل نورپردازی، نور به صورت غیر مستقیم و از سطوح دیگر فرستاده‌ می‌شود. در واقع از سقف‌ها، دیوارها یا زیرکابینت‌ها برای تابش نور به شکل غیرمستقیم استفاده‌ می‌کنند. این روش حس آرامش بخشی را در فضا ایجاد‌ می‌کند و موجب‌ می‌شود که نور به طور یکنواخت پخش شود.

نورپردازی تاکیدی

در این روش، نور روی یک نقطه خاص متمرکز‌ می‌شود و عمدتا به منظور برجسته کردن عناصر دکوراتیوی مانند عکس، میز کار  یا یک شمعدان کاربرد دارد.

نورپردازی عمومی

هدف این روش نورپردازی داخلی ساختمان، ایجاد نوری یکنواخت در سراسر فضا است. به عبارتی با استفاده از نورپردازی سقفی یا نورپردازی پنجره‌ها، نور به شکل یکنواخت در فضا پخش‌ می‌شود و باعث شده که فضا بزرگتر به نظر برسد.

روش‌های نورپردازی در دکوراسیون داخلی ساختمان

امروزه از روش‌های مختلفی برای نورپردازی در محیط‌های داخلی مختلف استفاده‌ می‌کنند. پیشرفت تکنولوژی و تولید انواع لامپ‌های کاربردی مانند لامپ هالوژن، لامپ فلورسنت، لامپ ال ای دی، لامپ SMD موجب شده تحولات چشمگیری در حوزه نوردهی و هدایت نور در دکوراسیون داخلی به وجود آید. به طور کلی نورپردازی به دو دسته مدرن و کلاسیک تقسیم بندی‌ می‌شود.

نورپردازی داخلی ساختمان چه اهمیتی دارد؟

 

نورپردازی کلاسیک (لوستر)

در گذشته عمدتا از لوسترها برای نورپردازی محیط و زیبایی بخشیدن به آن استفاده‌ می‌کردند. امروزه نیز با وجود نورپردازی مدرن این روش همچنان طرفداران بسیاری دارد و در پروژه‌های مسکونی و تجاری دارای طراحی کلاسیک شاهد استفاده از لوسترها هستیم. این روش، روشنایی گسترده‌ای را با نوردهی گرم و دقیق ایجاد‌ می‌نماید؛ از این رو عمدتا از لامپ‌های آفتابی در لوسترها استفاده‌ می‌کنند. لوسترها خود دارای دو مدل آویز سقفی و دیوارکوب هستند.

نورپردازی مدرن

یکی از مهم‌‌ترین و جذاب‌‌ترین بخش‌های دکوراسیون در سبک معماری مدرن، نورپردازی آن است که با استفاده از ابزارها و المان‌های پیشرفته صورت‌ می‌گیرد. در نورپردازی مدرن با توجه به اینکه از لامپ‌های کم مصرف استفاده‌ می‌شود هزینه کمتری خواهد داشت و جلوه‌ای خیره کننده به فضا‌ می‌بخشد.

انواع نورپردازی مدرن

امروزه استفاده از نورپردازی مدرن در ساختمان بسیار پرطرفدار است. روش‌های محبوب نورپردازی مدرن به شرح زیر هستند:

نورپردازی با چراغ خطی

این روش از پرطرفدارترین روش‌های نورپردازی مدرن است که با استفاده از رشته لامپ‌های اس ام دی و ال ای دی انجام‌ می‌شود و منبعی از نور را به صورت خطی ایجاد‌ می‌کند. از این مدل نورپردازی داخلی ساختمان برای محیط‌های مختلف با هر نوع ابعادی استفاده‌ می‌کنند. عمدتا در سقف کاذب، آسمان مجازی و سقف‌های کشسان شاهد استفاده از این نورپردازی هستیم.

نورپردازی داخلی ساختمان چه اهمیتی دارد؟

سقف کشسان

نوعی دیگر از انواع نورپردازی مدرن در سقف‌های کشسان است که جلوه‌ای از طبیعت را به سقف خانه‌ می‌بخشد.  این روش ضمن زیباسازی سقف موجب تامین نور محیط نیز‌ می‌شود.

چراغ اسپات لایت

چراغ‌های اسپات لایت یا نور نقطه ای دارای نور متمرکز هستند و معمولا از آن‌ها در دکور فروشگاه ها، نمایشگاه ها، موزه ها، شوروم‌ها و ... استفاده‌ می‌کنند. این چراغ‌ها شباهت زیادی به نورافکن‌ها دارند و با توجه به مدل تابش نور به دو دسته لامپ‌های همگرا و واگرا تقسیم بندی‌ می‌شوند.

 چراغ‌های دانلایت

این چراغ‌ها گرد هستند و در سقف قرار‌ می‌گیرند. نور چراغ‌های دانلایت به شکل پرتوهای باریک به سمت پایین پخش‌ می‌شود و بیشتر حالت دکوراتیو دارند. این چراغ‌ها نیز با توجه به نوع لامپ و میزان نوری که ساطع‌ می‌کنند دارای مدل‌های مختلفی هستند.

چراغ‌های ریلی

این نوع نورپردازی با استفاده از چراغ‌ها درون ریل‌ها روی سقف ایجاد‌ می‌شود و بسیار مقرون به صرفه هستند. در این روش امکان نورپردازی در زوایای مختلف وجود دارد و جذابیت خاصی به محیط‌ می‌بخشد. معمولا از این روش در فروشگاه‌ها، نمایشگاه‌ها، آتلیه‌ها و شوروم‌ها استفاده‌ می‌کنند.

نورپردازی چه تاثیری بر دکوراسیون داخلی ساختمان دارد؟

نورپردازی داخل ساختمان از چهار طریق‌ می‌تواند بر روی ظاهر دکوراسیون داخلی تاثیر بگذارد که به آن‌ها اشاره‌ می‌کنیم.

مدیریت رنگ

 با نورپردازی مناسب‌ می‌توان به خوبی رنگ‌ها در دکوراسیون داخلی مدیریت نمود و حس و حال خوبی را در محیط ایجاد کرد.

نورپردازی جهت دارد

با بهره‌گیری از یک نورپردازی مناسب در محیط مد نظر‌ می‌توان به خوبی میزان نور را مدیریت کرد. به عنوان مثال از نورپردازی نقطه‌ای برای ایجاد برجستگی در گوشه‌های خانه و از چراغ‌های خطی برای نورپردازی موضعی در فضاهای بزرگ استفاده‌ می‌کنند.

نورپردازی داخلی ساختمان چه اهمیتی دارد؟

فضاسازی

 نورپردازی همچنین در فضاسازی و حجم‌دهی در دکوراسیون نیز کاربرد دارد و به کاربردن لامپ‌های کنجی در فضاهای کوچک موجب بزرگتر به نظر رسیدن فضا‌ می‌شود.

اتمسفر فضا

نور، عامل اصلی در اتمسفر فضای کاربردی است و نقش مهمی در ایجاد یک فضای بهتر دارد. در واقع آرامش و حسی که در فضا ایجاد‌ می‌شود رابطه مستقیمی با طیف رنگی و میزان نور محیط دارند. با انتخاب هوشمندانه نورپردازی در محیط‌های مختلف‌ می‌توان جذابیت آن‌ها را دوچندان نمود.

راه اندازی انواع نورپردازی داخلی توسط افراد متخصص

طراحی و اجرای نورپردازی داخلی ساختمان روش‌های مختلفی دارد، اما زمانی‌ می‌تواند کاربردی باشد که انتخابی حرفه‌ای برای دریافت خدمات نورپردازی داشته باشید. در واقع نیاز است که از مشاوره‌ها و راهنمایی‌های افراد متخصص و نیروهای مجرب در این زمینه استفاده کنید و نورپردازی ساختمان خود را به شرکت‌های معتبر بسپارید تا بتوانید با کمترین هزینه و با یک نورپردازی شیک، زیبایی و جذابیت فضای مد نظر خود را دو چندان کنید.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت برترین ها هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج