راز عجیب و ترسناکِ تبلیغات قسطی فاش شد
این روزها خرید قسطی، از خوراک و لوازم خانه تا سفر و درمان، همهگیر شده؛ اما پشت وعدههای رنگارنگ «زندگی راحتتر» چیزی جز بدهکاری دائمی و دغدغه سررسید قسطها نیست.
برترینها: این روزها خرید قسطی، از خوراک و لوازم خانه تا سفر و درمان، همهگیر شده؛ اما پشت وعدههای رنگارنگ «زندگی راحتتر» چیزی جز بدهکاری دائمی و دغدغه سررسید قسطها نیست.

پژمان موسوی، خبرنگار با انتشار یک پست به پشت پرده تبلیغات همه چیز را قسطی ببر که این روزها حسابی باب شده است اشاره کرد و نوشت: سیاستِ «همهچی رو قسطی بخر»، این روزها ابعاد نگرانکنندهای پیدا کرده؛ تقریبا همهچیز، از مرغ و گوشت و لوازم خانگی گرفته تا گوشی و ماشین و موتور و دندانپزشکی و سفر و سنگ قبر، همهچیز قسطی شده است؛ سیاستی که دو وَر کاملا متفاوت دارد و معمولا یک ور آن در تبلیغات و سیاستهای اقتاعکننده، به مردم حُقنه میشود؛ وری که به ما میگویند، این است که خرید قسطی، امکانِ دسترسی سریع به برخی خواستهها و آرزوها را میسر کرده و زندگی را برایمان زیباتر و تحملپذیرتر میکند! وَری که به ما نمیگویند و خیلی زیر پوستی همه گرفتارش شدهایم اما، «همیشه بدهکار بودن» به این و آن و صبح تا شب دویدن برای تامینِ قسطهای آن است؛ این یعنی هر کدام از ما، حتی اگر درآمد ثابتی هم داشته باشیم و به قول معروف دستمان به دهانمان برسد، تمامِ ماه داریم به روزهایی فکر میکنیم که سررسید قسطِ این ماهمان است و پولش را باید کنار بگذاریم، اگر نداشته باشیم هم به هر طریقی که شده، باید جورش کنیم. این وضعیت، عملا همهی ما را در هر کار و شغل و حرفهای که هستیم، طوری فریز کرده که امکانِ فکر کردن به آرزوها و آرمانها را از ما گرفته! فقط باید بدویم و در هر وضعیتی که هستیم بمانیم تا پول قسطها جور شود و به سَرِ ماه برسیم و باز روز از نو و روزی از نو. میدانید این یعنی چه؟ این یعنی زندگی برای خیلی از ما «پیشخور» شده و خودمان خبر نداریم!
ارسال نظر