خودروی عجیب دهه ۸۰ با سه صندلی در ردیف جلو!
شرکت فرانسوی ماترا، که فعالیت اصلیاش ساخت جتهای جنگنده و موشک بود، در سال ۱۹۸۰ خودروی اسپرت «مورنا» را با همان روحیه تجربی و مهندسی جسورانه رونمایی کرد.
عصرایران: شرکت فرانسوی ماترا، که فعالیت اصلیاش ساخت جتهای جنگنده و موشک بود، در سال ۱۹۸۰ خودروی اسپرت «مورنا» را با همان روحیه تجربی و مهندسی جسورانه رونمایی کرد. این خودرو به دلیل ساختار سبک و طراحی آیرودینامیکش، نابترین بیان فلسفه ماترا محسوب میشود و یادآور این نکته است که خودروهای اسپرت میتوانند فراتر از قواعد رایج باشند.

ماترا هرگز یک خودروساز معمولی نبود. این شرکت کار خود را در زمینه هوانوردی و هوافضا آغاز کرد و پیش از تولید اولین خودرو، به ساخت جتهای جنگنده و موشک مشغول بود. زمانی که ماترا وارد صنعت خودروسازی شد، همان روحیه را به همراه آورد. ساختار سبک، مهندسی جسورانه و طراحی هوشمندانه تبدیل به امضای ماترا شد و مدل «مورنا» شاید نابترین بیان این فلسفه باشد.
نمایی از خودروی اسپرت کلاسیک ماترا مورنا (Murena) مدل ۱۹۸۰، که توسط شرکت مهندسی هوافضای ماترا ساخته شده است. این خودرو با طراحی آیرودینامیک، ساختار سبک و ویژگی منحصربهفرد سه صندلی در یک ردیف، نمادی از مهندسی جسورانه و غیرمتعارف فرانسوی است.
ماترا مورنا در سال ۱۹۸۰ رونمایی شد، به گونهای که انگار از آینده به دوران کنونی سُر خورده است. ظاهر آن، با بدنه پایین، صیقلی و آیرودینامیک زیبا، تداعیکننده یک طرح مفهومی زنده بود. اما غافلگیری واقعی در داخل کابین رخ میداد: مورنا سه صندلی را در یک ردیف ارائه میداد. راننده مانند هر خودروی عادی در سمت چپ مینشست، با این تفاوت که کابین طوری طراحی شده بود که دو سرنشین کنار او نیز در کمال آسایش مینشستند. یک خودروی اسپرت که در آن هر کس بهترین صندلی را داشت.

نمایی از خودروی اسپرت کلاسیک ماترا مورنا (Murena) مدل ۱۹۸۰، که توسط شرکت مهندسی هوافضای ماترا ساخته شده است. این خودرو با طراحی آیرودینامیک، ساختار سبک و ویژگی منحصربهفرد سه صندلی در یک ردیف، نمادی از مهندسی جسورانه و غیرمتعارف فرانسوی است.
پنلهای بدنه کاملاً گالوانیزه بودند؛ درسی که ماترا از مدل قبلی خود یعنی باگرا که مستعد زنگزدگی بود، آموخته بود. زیر بدنه، یک موتور میانی قرار داشت. مدلهای اولیه از یک موتور ۱.۶ لیتری چهار سیلندر پرتحرک بهره میبردند، در حالی که نسخههای بعدی با موتور ۲.۲ لیتری و توان ۱۴۲ اسب بخار عرضه شدند. تمرکز مورنا بر قدرت خام نبود، بلکه بر تعادل بود. فرمانپذیری آن دقیق، شاسی آن واکنشگرا بود و خودرو مشتاق حرکت موزون در جادههای پر پیچ و خم به نظر میرسید.
نمایی از خودروی اسپرت کلاسیک ماترا مورنا (Murena) مدل ۱۹۸۰، که توسط شرکت مهندسی هوافضای ماترا ساخته شده است. این خودرو با طراحی آیرودینامیک، ساختار سبک و ویژگی منحصربهفرد سه صندلی در یک ردیف، نمادی از مهندسی جسورانه و غیرمتعارف فرانسوی است.

تولید مورنا در سال ۱۹۸۳ پس از کمی بیش از ده هزار دستگاه به پایان رسید. تعدادی که نه آنقدر زیاد بود که به یک خودروی رایج تبدیل شود و نه آنقدر کم که به یک کلاسیک خاص و آرام در میان فرقههای خودرویی نرسد.
ماترا مورنا یادآور این نکته است که خودروهای اسپرت میتوانند باهوش، سرگرمکننده و به طور شگفتانگیزی متفاوت باشند. خودرویی از شرکتی که فراتر از هر قاعده و عرفی اندیشید و جادهها را به مکان هیجانانگیزتری تبدیل کرد.




ارسال نظر