۱۷۸۸۹۳
۵۰۱۶

هیجان به سبک یانکی ها

آشنایی با سری مسابقات نسکار

واژه نسکار (NASCAR) از عبارت (National Association for Stock Car Auto Racing)بر گرفته شده است. پیشینه رقابت های اتومبیلرانی در خاک آمریکای شمالی، به سال های دهه ۲۰ و ۳۰ قرن میلادی گذشته باز می گردد.

آشنایی با سری مسابقات نسکار
مجله تخت گاز - سپهر زنگنه:

تاریخچه

واژه نسکار (NASCAR) از عبارت (National Association for Stock Car Auto Racing)بر گرفته شده است. پیشینه رقابت های اتومبیلرانی در خاک آمریکای شمالی، به سال های دهه 20 و 30 قرن میلادی گذشته باز می گردد، زمانی که ساحل دیتونا در فلوریدا به محلی برای شکستن رکورد های سرعت زمینی با خودروهای جدید و تغییر شکل یافته مبدل شده بود.

براساس قوانین ثبت رکورد سرعت که هم‌چنان به عنوان سنگ معیاری برای سنجش رکورد های حداکثر سرعت فعلی نیز محسوب می شود.مسیر مشخصی به صورت رفت و برگشت با حداکثر سرعت طی می شود و میانگین دو رقم ثبت شده به عنوان حداکثر سرعت رسمی یک خودرو محاسبه و ثبت می شود.مسیر ثبت رکورد سرعت در آن سال ها تنها از دو بخش مستقیم و بسیار طولانی تشکیل شده بود .

آشنایی با سری مسابقات نسکار

معضل آمريکايي​ها پيش از جنگ جهاني دوم

پس از آنکه دریاچه نمک بنویل به محل اصلی رکورد شکنی سریع ترین وسایل نقلیه موتوری جهان مبدل شد.دو مسیر مستقیم با طولی مابین ۴/۲ تا ۲/۳ کیلومتر رفته رفته به وسیله دو پیچ کم عرض با شیب جانبی به یکدیگر متصل شدند و به‌دین ترتیب ایده ساخت اولین پیست های بیضی شکل سرعت بالا در ذهن فعالین ورزش اتومبیلرانی در آمریکای شمالی شکل گرفت.

از سوی دیگر با فراگیر شدن اتومبیل در میان اقشار متوسط جامعه در سال های پیش از جنگ جهانی دوم، مسابقات اتومبیلرانی غیر قانونی و خیابانی به تدریج به معضلی فراگیر در بسیاری از شهر های آمریکا مبدل شده بود.بسیاری از رانندگان بر این عقیده بودند که خودروهای کوچک وسریع ارزان قیمت ، گزینه بهتری برای تقویت و فرار از چنگال پلیس هستند و از این رو تقویت خودروهای دست دوم ارزان قیمت برای شرکت در مسابقات خیابانی و سایر فعالیت‌های غیر قانونی، یکی از تفریحات نه چندان سالم جوانان آمریکایی در سال های قبل از جنگ جهانی دوم محسوب می شد.

از این رو به منظور نظم بخشیدن به این رقابت های غیر قانونی و خطرناک، رفته رفته اولین پیست های بیضی شکل در سواحل دیتونا شکل گرفتند و چنین رقابت هایی به سایر شهر های بزرگ نظیر واشنگتن D.C نیز کشیده شد.سر انجام در سال ۱۹۴۸ ، یکی از مکانیک های باتجربه به نام بیل فرانس که سابقه شرکت در برخی از این رقابت ها را در کارنامه داشت، برای نظم بخشیدن و منسجم کردن مسابقات مختلف دست به کار شد و با جلب نظر سایر فعالین مسابقات، قوانین پایه ای رقابت های نسکار را شکل داد.

آشنایی با سری مسابقات نسکار

در شرایطی که کمپانی های خودروسازی آمریکا قادر به ساخت محصولات سریع و ارزان قیمت برای شرکت در مسابقات نسکار نبودند، هواداران خواستار حضور سریع ترین خودروهای تقویت شده خیابانی در پیست رسمی شدند و به‌دین ترتیب اولین دوره رقابت های نسکار بدون حضور غول های صنعت خودروسازی در سال ۱۹۴۸ برگزار شد.

در آن دوران اعمال تغییرات روی خودروها با هدف افزایش کارایی و ایمنی مجاز بود و به‌دین ترتیب رقابت پایان ناپذیر برای استخراج اسب های بخار از خودروهای مجاز خیابانی آغاز شد، طولی نکشید که محبوبیت نسکار مرزهای جغرافیایی آمریکا را در نوردید و اولین مسابقه برون مرزی نسکار در سال ۱۹۵۲ و در خاک کانادا در مسیری ۸۰۰ متری در نزدیکی آبشار نیاگارا برگزار شد.

دوام فنی مناسب خودروها از ابتدا به عنوان یکی از مهم‌ترین اصول رقابت های نسکار مطرح بود ، از این رو خودروهای شرکت کننده در فصل ۱۹۵۲ طول پیست را ۲۰۰ دور می پیمودند تا شرایط برای تفکیک خودروهایی که به روش های اصولی و غیر اصولی تقویت شده بودند فراهم شود.

آشنایی با سری مسابقات نسکار

اسپرینت کاپ: SPIRINT CUP

رقابت های نسکار به کلاس های مختلفی دسته بندی می شوند که در میان آن ها دسته SPRINT CUP مشهور ترین و پرطرفدارترین کلاس به حساب می آید. فصل ۲۰۱۲ اسپرینت کاپ در میان علاقه مندان به CUP مشهور است از ۳۶ رقابت شکل گرفته است که در طول ۱۰ ماه سال برگزار می شود. جیمی جانسون در سال های اخیر با کسب ۵ عنوان قهرمانی پی در پی (۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰) مرد شکست ناپذیر اسپرینت است و افسانه زنده این رقابت ها محسوب می شود.

از سال ۲۰۰۴ کمپانی مخابراتی NEXTEL حمایت مالی این رقابت ها را بر عهده گرفته است و بدین ترتیب نام رسمی جام اسپرینت کاپ به جام نکستل (NEXTEL CUP) تغییر یافت.در سال ۲۰۱۱ قوانین مربوط به مرحله تعیین خط هم‌چون سیستم امتیازدهی بر اساس سایر رقابت های نسکار تغییر کردند.در روش جدید به کلیه رانندگان اول تا چهل و سوم به ترتیب چهل و سه امتیاز (برای نفر نخست) تا یک امتیاز (ّنفر چهل و سوم) تعلق می گیرد و امتیازات مجزایی نیز برای رانندگان سریع میدان در نظر گرفته شده است.

آشنایی با سری مسابقات نسکار

سایر کلاس ها

Nationwide Series دومین کلاس پر طرفدار زیر مجموعه مسابقات نسکار است.در این رقابت ها که از نظر جوایز مادی و طول مسابقه در سطح پایین تری نسبت به رقابت های اسپرنت کاپ جای می‌گیرد، شماری از رانندگان جوان تر با حضور در این کلاس به کسب تجربه برای حضور در اسپرنت کاپ می پردازند. در سال های گذشته، برخی از ستارگان کاپ نیز به صورت همزمان در هر دو کلاس شرکت می کردند اما چنین حرکتی از ابتدای فصل ۲۰۱۱ توسط برگزار کنندگان ممنوع اعلام شد.برخی از افراد حرفه ای معتقدند، رقابت عادلانه تری بین تیم های حاضر در Nationwide Series نسبت به رقابت های اسپرینت کاپ در جریان است و این مسابقات از هیجان بیشتری نسبت به سایر کلاس های نسکار برخوردارند.

رقابت های مخصوص وانت های تقویت شده (Camping World Truck Series) نیز ، سومین دسته پرطرفدار از رقابت های زیر مجوعه نسکار به حساب می آید که در سطح ملی برگزار می شود.سابقه اولین مسابقه این وانت های جذاب به سال ۱۹۹۵ باز می گردد.سایر کلاس های نسکار همچون ،رقابت های کانادایی Canadian Tire Series ، مسابقات اروپایی Racecar Euro Series و ...نیز بر اساس قوانین فراگیر مسابقات نسکار در مناطق مختلف برپا می شوند که از اهمیت کمتری نسبت به سه کلاس یاد شده برخوردارند.

آشنایی با سری مسابقات نسکار

ویژگی های فنی

فورد و جنرال موتورز دو غول خودروسازی آمریکا سال هاست که پیست های نسکار را به محل جنگ خود برای کسب پیروزی در میادین مسابقه و بازار فروش مبدل ساخته اند.دوج نیز به نمایندگی از سومین قطب خودروسازی آمریکا یعنی کرایسلر در نسکار حضور دارد.

در سال ۲۰۰۶ محبوبیت فوق العاده این مسابقات سرانجام پای خودروسازان غیر آمریکایی را نیز به این مسابقات باز کرد و تویوتا با خودرویی که از ظاهر پر فروش‌ترین سدان خانوادگی در بازار آمریکای شمالی برخوردار بود ، حضور رسمی خود را در نسکار اعلام کرد و به‌دین ترتیب تویوتا کمری نسکار از سال ۲۰۰۶ به جنگ نام های افسانه ای نظیر دوج چارجر، شورولت ایمپالا و فورد موستانگ آمد.بر اساس قوانین دست سازندگان برای اعمال تغییرات ظاهری و رنگ آمیزی خودروهای مسابقه ای بر اساس طراحی مدل های جاده ای باز است اما شاسی و کابین خودروها بر پایه قوانین بسیار سختگیرانه ای شکل می گیرند که رقابت بسیار نزدیک خودروهای مختلف را تضمین می‌کند.

آشنایی با سری مسابقات نسکار

پیشرانه های مورد استفاده در ۳ کلاس برتر نسکار بر اساس قوانین به صورت هشت سیلندر V شکل (V۸) با حجم ۳۵۸ اینچ مکعب (۸/۵ لیتر) شکل می گیرند و به صورت انژکتوری تغذیه می شوند.حداکثر قدرت واقعی این پیشرانه ها به طور معمول اعلام نمی شود اما بر اساس پیش‌بینی‌ها قدرت پیشرانه ها در فصل ۲۰۱۲ به حدود ۸۵۰ اسب بخار بالغ می شود.جالب ترین نکته در مورد ویژگی های فنی خودروهای نسکار ، پای بندی غیر معمول قانون گذاران به حفظ تکنولوژی های قدمی در ساخت مجموعه پیشرانه و گیرباکس است.

کاربراتور هنوز زنده است!

علی‌رغم گذشت نزدیک بیش از نیم قرن از شکل‌گیری این مسابقات، همچنان استفاد از گیربکس های چهار دنده با ضریب نهایی ۱ به ۱ در خودروهای نسکار اجباریست و تا فصل گذشته (۲۰۱۱) تمامی پیشرانه ها همچنان از سامانه سوخت رسانی باستانی کاربراتور بهره می گرفتند.بدین ترتیب می توان استفاده از انژکتور در خودروهای ۲۰۱۲ را یکی از بزرگترین پیشرفت های فنی تاریخ نسکار قلمداد کرد. سامانه تعلیق منحصربه فرد و نامتقارن جنگجویان نسکار نیز در طول سال های اخیر تغییر فنی بزرگی را به خود ندیده اند و به عنوان یکی از شاخصه های کلاسیک خودروهای نسکار از تاریخ این مسابقات ریشه می گیرند.

آشنایی با سری مسابقات نسکار

بر اساس قانون حداقل وزن خودروهای شرکت کننده برابر با ۱۴۵۱ کیلوگرم تعیین شده است اما اجزای آیرودینامیکی مختلفی در طول سال های گذشته در راستای افزایش پایداری خودرو در سرعت های بسیار بالا به کار بسته می شوند که شماری از آنان نیز تنها در مواقع بحرانی برای جلوگیری از واژگون شدن خودرو به کار می آیند.

هم‌چنین در پی تصادف مرگبار رقابت دیتونا ۵۰۰ در فصل ۲۰۰۱ ، لزوم بازنگری در مشخصات ایمنی خودروها احساس شد و از سال ۲۰۰۶ ایده تغییر شاسی خودروهای نسکار با هدف افزایش ایمنی موسوم به خودروهای فردا (Car of Tomorrow) یا CoT توسط مهندسان مطرح شد که در نهایت افزایش ارتفاع شاسی، تغییر مشخصات قفس ایمنی و محل قرار گیری راننده و جایگزینی برخی از قطعات آیرودینامیکی را با گونه‌های کارآمد تر در پی داشت.کلیه خودروهای شرکت کننده در فصل ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ بر اساس همین قوانین جدید شکل گرفته اند.

از سال ۲۰۰۳ تا کنون، شورولت به حاکم بلامنازع سری مسابقات اسپرینت کاپ مبدل شده است و به لطف رانندگانی چون تونی استوارت (قهرمان فصل گذشته) و جیمی جانسون (قهرمان سال های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰) امید پیروزی را از تمامی حریفان گرفته است.

آشنایی با سری مسابقات نسکار

با این حال در دو کلاس دیگر (Nationwide و Camping World Truck) رقابت هیجان‌انگیزتری بین ۳ تیم فورد ، تویوتا و شورولت در جریان است که جام های قهرمانی را بین سه سازنده تقسیم می کند اما پس از جدایی کرایسلر از دایملر ، دوج به نوعی از کورس قهرمانی این رقابت‌ها کنار رفته است و در پی همین نا کامی‌ها مسئولین کرایسلر چندی قبل خبر رسمی عدم حضور این کمپانی پر آوازه در مسابقات سال‌های آینده را اعلام کردند.

محتوای حمایت شده

گوناگون

سایر رسانه‌ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج