جاباما
۱۲۴۶۴۹۲
۶۵۸
۶۵۸
پ

روش‌های درمان نرمی کشکک زانو و راه‌های مراقبت از آن

زانو یکی از اصلی‌ترین مفاصل بدن است که هم‌چنین یکی از اصلی‌ترین حرکت‌های بدن را امکان‌پذیر می‌کند. این مفصل بیشتر مقدار وزن بدن را به‌دوش می‌کشد که توسط عوامل زیادی تهدید می‌شود و متاسفانه بیماری‌های زیادی نیز برای این مفصل مهم در بدن وجود دارد. یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین این بیماری‌ها، نرمی غضروف کشکک زانو یا کندرومالاسی پاتلا است که معمولاً با آرتروز زانو اشتباه گرفته می‌شود اما مشکلی کاملاً مجزا بوده و راه‌های تشخیص و درمان خود را دارد.

 

روش‌های درمان نرمی کشکک زانو و راه‌های مراقبت از آن

در صورتی‌که قصد دارید در این رابطه اطلاعات بیشتری کسب کنید تا انتهای این نوشته از درمانکده با ما همراه باشید تا روش‌های درمان نرمی کشکک زانو و راه‌های مراقبت از آن را برایتان تشریح کنیم.

نرمی کشکک زانو چیست؟

پیش از اینکه به‌بررسی راه‌های درمان و مراقبت از مشکل نرمی کشکک زانو بپردازیم، بهتر است قدری خود این مشکل را بیشتر بشناسیم. نرمی کشکک زانو یا نرمی غضروف کشکک زانو که به‌آن کندرومالاسی هم گفته می‌شود مشکلی است که در آن ‌غضروف مفصلی جذب شوک زیر کشکک زانو و شیار متصل به‌استخوان ران، آسیب می‌بیند. این مشکل نیز همانند آرتروز یک شبه بروز نمی‌کند و آرام آرام به‌وجود آمده و پیشرفت می‌کند تا جایی که آنقدر شدید شود تا علائم خود را نشان دهد بنابراین باید برای پیشگیری از آن اقدامات لازم صورت گیرد.

مبتلایان به‌این مشکل معمولا علائم زیر را تجربه‌میکنند:

  • صدای زانو
  • خالی کردن زانو
  • احساس تورم در زانو
  • احساس سفتی در زانو
  • محدودیت حرکتی در زانو

البته این موارد می‌توانند ناشی از مشکلات دیگری مانند آرتروز زانو باشند و تشخیص دقیق مشکل به‌عهده دکتر ارتوپدی است و نباید در این مورد خودسرانه تصمیم گرفت. هم‌چنین تشخیص نرمی غضروف کشکک زانو در صورتی‌که حاد و پیشرفته باشد را پزشک متخصص می‌تواند با معاینه فیزیکی و بررسی علائم تشخیص دهد اما در غیر این صورت نیاز است تا با استفاده از MRI مشاهدات بیشتر صورت گیرد.

پیشگیری و مراقبت

در صورتی‌که به‌هر طریقی مبتلا به‌نرمی غضروف کشکک زانو شدید و یا قصد پیشگیری از بروز آن را دارید و خود را در معرض خطر می‌بینید، فعالیت‌هایی هستند از طریق آن‌ها می‌توان شرایط را بهبود بخشید و یا از بروز این مشکل جلوگیری کرد.

اصلاح سبک زندگی

تفاوتی ندارد که مبتلا به‌نرمی غضروف کشکک زانو هستید و یا قصد پیشگیری از آن را دارید. به هر جهت باید برای اصلاح سبک زندگی خود مخصوصاً در مواردی که مربوط به‌استخوان‌بندی می‌شوند، اقدام کنید. ورزش اصولی، اصلاح عادات غذایی و ترک دخانیات مهم‌ترین اقداماتی هستند که باید صورت گیرند. (منبع: خبر آنلاین)

روش‌های درمان نرمی کشکک زانو و راه‌های مراقبت از آن

جلوگیری از بروز اضافه وزن

اضافه وزن به‌عضلات و استخوان‌بندی زانو بسیار آسیب‌رسان است و به‌همین جهت اگر مستعد به‌اضافه وزن هستید، به‌هیچ عنوان نباید اجازه این اتفاق را بدهید. هم‌چنین در صورتی‌که به‌این مشکل دچار هستید هر چه سریع‌تر البته از طریق روش‌های اصولی باید برای ر‌هایی از آن اقدام کنید.

به‌حداقل رساندن فشار روی زانو

اصلی‌ترین و مهم‌ترین دلیل بروز نرمی غضروف کشکک زانو فشار بیش از حد بر روی زانو است که باید تا حد امکان از آن پرهیز شود. به‌عنوان مثال پرهیز از چهار زانو یا دو زانو نشستن و استفاده از سرویس بهداشتی ایرانی می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد. هم‌چنین در صورتی‌که شغلی دارید که منجر به‌اعمال فشار زیاد بر روی زانو‌ها می‌شود، فرایند‌های کاری خود را به‌شکل صحیح‌تر انجام دهید تا فشار کمتری بر روی زانو‌های شما وارد شود.

متن جایگزین: 

کپشن: مهم‌ترین روش‌های پیشگیری از ابتلا به نرمی کشکک زانو عبارتند از: اصلاح سبک زندگی، جلوگیری از بروز اضافه وزن و به‌حداقل رساندن فشار روی زانو

‌درمان مشکل نرمی غضروف کشکک زانو

همانند تشخیص، روش‌های درمانی نیز باید توسط پزشک متخصص تجویز شوند اما به‌صورت کلی چند روش برای درمان نرمی غضروف کشکک زانو وجود دارد. این روش‌ها عبارت‌اند از:

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی معمول‌ترین شکل درمان مشکل نرمی کشکک زانو است که با تمرینات مشخص و اصولی می‌توان از طریق آن حرکت‌های اصلاحی برای تقویت ماهیچه‌های اطراف زانو را انجام داد.

این حرکات ورزشی باید زیر نظر پپزشک انجام شوند اما معمولاً بین تمام توصیه‌هایی که به‌بیمار می‌شود، دوچرخه سواری و راه رفتن یا دویدن وجود دارد.

لیزر درمانی

لیزر درمانی روشی جدیدتر از فیزیوتراپی است که معمولاً برای درمان کامل استفاده نمی‌شود اما می‌توان از آن برای کاهش درد و ناراحتی بیمار استفاده کرده و هم‌چنین به‌باور برخی این روش موجب ترمیم سلول‌ها و افزایش جریان خون در ناحیه آسیب‌دیده می‌شود.

اوزون تراپی

اوزون نوعی گاز است که از طریق تغییر مولکولی گاز اکسیژن در دستگاه مخصوص تولید می‌شود و با توجه به‌خصوصیات شیمیایی‌ای که دارد، می‌تواند سبب کاهش التهاب و بهبودی وضعیت کلی مشکل نرمی غضروف کشکک زانو بشود.

دارو درمانی

دارویی وجود ندارد که به‌صورت مستقیم روی نرمی غضروف کشکک زانو تأثیر‌گذار باشد اما معمولاً در کنار فرایند‌هایی مثل فیزیوتراپی، دارو‌هایی مانند کلسیم برای تقویت کلی بافت استخوان و غضروف‌ها تجویز می‌شود.

جراحی

معمولاً کم پیش می‌آید که برای حل مشکل نرمی غضروف کشکک زانو از جراحی استفاده شود اما در صورتی‌که موارد قبلی کارساز نباشند، پزشکی به‌ناچار جراحی را انجام می‌دهد. معمولاً روش جراحی آرتروسکوپی زانو، معمول‌تر از سایر روش‌های دیگر است.

روش‌های درمان نرمی کشکک زانو و راه‌های مراقبت از آن

سایر روش‌ها

موارد گفته شدند روش‌های درمانی اصلی بودند اما در مشکلات خفیف‌تر، روش‌های دیگری مانند استفاده از زانوبند، باند پیچی زانو، تزریق پی آر پی، استفاده مداوم از یخ و برخی موارد دیگر تجویز می‌شوند.

جمع‌بندی

متاسفانه امروزه به‌واسطه سبک زندگی غلط افراد مشکلات مربوط به‌استخوان و غضروف‌ها مانند آرتروز و یا همین نرمی کشکک زانو گسترده‌تر شده‌اند و افراد زیادی را به‌خود درگیر کرده‌اند. از طرفی باور‌های غلط در مورد چنین مشکلاتی بسیار است و با توجه به‌همین موضوعات، ما در این نوشته تمام تلاش خود را به‌کار بستیم تا مهم‌ترین نکات در مورد نرمی غضروف زانو را برایتان بازگو کنیم.

به‌صورت کلی مشکلات این چنینی تا حدود زیادی ناشی از رفتار‌های خود ما هستند و می‌توان با اصلاح سبک زندگی و تغییر عادات غلط غلط، از بروز یا تشدید آن‌ها جلوگیری کرد.

در صورتی‌که برای بررسی بیشتر این مشکل و هر مشکل دیگری قصد مراجعه به‌مطب پزشکان متخصص را دارید، می‌توانید به‌سادگی از طریق سایت نوبت دهی آنلاین درمانکده برای دریافت نوبت از مطب پزشکان مختلف از دکتر ارتوپدی گرفته تا دکتر فوق تخصص گوارش یا هر تخصص پزشکی دیگری اقدام کنید.

 

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج