جاباما
۱۰۰۵۳۶
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

چگونه در دام مامورنما نیافتیم؟

معاونت اجتماعی پلیس آگاهی ناجا در اطلاعیه‌ای توصیه‌هایی پیرامون عدم سرقت تحت پوشش مامور را منتشر کرد.

خبرگزاری ایسنا: معاونت اجتماعی پلیس آگاهی ناجا در اطلاعیه‌ای توصیه‌هایی پیرامون عدم سرقت تحت پوشش مامور را منتشر کرد.

معاونت اجتماعی پلیس آگاهی ناجا با انتشار قسمتی از پرونده‌های واقعی به ارائه توصیه‌های پرداخته است که بر این اساس آمده است که مرد میان‌سالی با مراجعه به یکی از پایگاه‌های آگاهی، افسران آگاهی را در جریان وقوع یک فقره سرقت توسط تعدادی مامورنما قرار داد. وی در خصوص نحوه سرقت گفت: من طلاسازم؛ روز گذشته سه مرد با لباس فرم نیروی انتظامی و تحت عنوان ماموران مبارزه با مفاسد اجتماعی، به منزلم مراجعه کردند و خیلی گذرا و سریع برگه‌ای را نشانم دادند که مدعی بودند مجوز قضایی است و سپس برای بازرسی، وارد منزل شدند.

یکی از این افراد به بهانه دیدن پشت‌بام و بررسی وجود دیش ماهواره مرا به پشت‌بام منزل کشاند.

این در حالی بود که دو مامور دیگر دیگر به بهانه وجود مواد مخدر و مشروبات الکلی به جست‌وجوی داخل منزل پرداختند و پس از مدتی، ماموران با اعلام ارتکاب جرم از سوی من و جمع‌آوری تجهیزات ماهواره، منزلم را ترک کردند. اما پس از خروج این افراد متوجه شدم که مقدار زیادی طلا و وجوه نقد از کمدم به سرقت رفته است. با وصول شکایات دیگر از سوی شهروندانی که به شیوه مشابه در منزل یا محل کار خود مورد سرقت قرار گرفته بودند یا حین بازرسی بدنی در معابر، وجوه نقد یا اشیای گرانبهایشان از کیف یا خودروی آنها به سرقت رفته بود، مصاحبه با مالباختگان و چهره‌نگاری از مامورنماها انجام شد؛ بدین ترتیب احتمال انجام تمامی سرقت‌ها توسط یک باند قوت گرفت و پلیس تحقیقات خود را در این خصوص آغاز کرد.

پس از چند روز ردپای متهم اصلی پرونده در یکی از شهرک‌های حومه شهر شناسایی شد و عوامل پلیس آگاهی پس از دریافت دستور قضایی وی را دستگیر کردند. با اعتراف متهم، چهار همدست دیگرش نیز دستگیر شدند و به بازداشتگاه انتقال یافتند. در بازرسی از منزل متهمان، یک قبضه کلت کمری، سه دستبند، یک دستگاه بی‌سیم دستی، چند دست لباس کامل نیروی انتظامی به همراه پوتین و مقادیر قابل توجهی پول و طلاق سرقتی کشف شد. با خواندن این پرونده باید از خود پرسید که چرا سرقت تحت پوشش مامور اتفاق می‌افتد؟

می‌توان از عوامل زمینه‌ساز اصلی وقوع این جرم به عدم آشنایی افراد با حقوق شهروندی خود و تسلیم شدن بی‌قید و شرط در برابر مامورنماها، غفلت و سهل‌انگاری شهروندان در احراز هویت افراد مدعی مامور پلیس بود و دستپاچگی و فقدان تمرکز افراد در مواجهه با ایراد اتهام از سوی مامورنماها اشاره کرد.

از بروز اتفاق جلوگیری کنید با:

چنانچه فرد یا افرادی که خود را مامور سازمان‌های نظامی یا انتظامی معرفی می‌کنند، تقاضای بازرسی شما را داشتند، حتما از مامور بودن آنها اطمینان حاصل کنید؛ سارقان مامورنما به دلیل تجربه مجرمانه و با استفاده از تجهیزات قلابی، از سهل‌انگاری، غفلت و عدم مهارت شهروندان در تشخیص ماموران واقعی از افراد متقلب سوء استفاده می‌کنند و مرتکب سرقت می‌شوند.

برابر دستورالعمل رسمی نیروی انتظامی، کلیه ماموران این نیرو، چه با لباس نظامی و چه با لباس شخصی، حتی بدون درخواست فردی که مورد بازرسی قرار می‌گیرد، مکلف به ارائه نشان و کارت شناسایی خود هستند. در صورتی که فرد مدعی کارتی ارائه نکرد، باید از وی بخواهید این کار را انجام دهد و بدانید که این امر کاملا قانونی و از حقوق مسلم شهروندان است.

در صورت ارائه کارت نیز بدون تعجیل و با دقت آن را بررسی کنید؛ زیرا بعضی از سارقان حرفه‌ای ممکن است کارت شناسایی جعلی داشته باشند؛ اما اگر دقت کنید، تفاوت آنها با کارت‌های واقعی مشهود است.

در بسیاری از موارد که سارقان کارت یا حکم جعلی به همراه دارند، آن را خیلی سریع نشان می‌دهند و به فرد اجازه نمی‌دهند آن را بخواند یا کنترل کند. این افراد معمولا به صرف برخورداری از مهارت‌های کلامی و شناخت روحیات مخاطبان خود و با ایجاد اضطراب در آنان، افراد را به مامور بودن خود قانع می‌کنند.

اگر فرد مدعی اصرار زیادی بر مامور بودن خود دارد و مثلا اسلحه خود را جایی قرار داده است که حتما دیده شود، اما به هیچ عنوان حاضر به اثبات هویت خود و ارائه کارت شناسایی معتبر نیست، فورا با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید و مشخصات فرد مدعی را اعلام کنید. موارد این چنین به فوریت مورد رسیدگی قرار می‌گیرند.

بدون احراز هویت، درب منازل و خودروهایتان را به روی هر فردی که خود را مامور نیروی انتظامی معرفی می‌کند، باز نکنید و اجازه ندهید هر کسی به حریم شخصی شما وارد شود؛ ماموران نیروی انتظامی برای ورود به منزل باید حکم قضایی ارائه کنند.

توجه داشته باشید که درخواست ماموران نیروی انتظامی در وهله اول، احراز هویت افراد است که برای آگاهی از آن، ابتدا کارت شناسایی آنان را درخواست می‌کنند، نه کیف یا سوئیچ خودرویشان را؛ بنابراین به نوع درخواست مامور توجه کنید و مراقب افرادی که تحت عنوان مامور پلیس از ابتدا قصد کنترل چک پول و اشیای خریداری شده با ارزش شما را دارند، باشید.

در صورتی که فرد مدعی از شما درخواست کرد تا پیاده همراه او بروید، با رعایت ادب بخواهید صبر کند تا خودروی گشت کلانتری در محل حضور پیدا کند؛ اگر فرد واقعا مامور نباشد، از این کار امتناع خواهد کرد.

اگر در یک بازرسی خیابانی از سوی افرادی با لباس نیروی انتظامی سوار بر یک خودروی شخصی (که شاید حتی یک برچسب موقت نیروی انتظامی بر روی در و یک چراغ گردان متحرک و موقت بر روی سقف دارد)، مشاهده کردید که: راننده خودرو را روشن و در حالت آماده برای فرار نگه داشته است، فردی که بر روی صندولی عقب نشسته، طوری روی صورتش را پوشانده که شناسایی نشود و ماموری که ظاهرا سِمَت ارشد را دارد، به جای اینکه از خودرو پیاده شود و به سمت شما بیاید، از شما می‌خواهد نزد وی بروید، به شدت هوشیار باشید و تسلیم نشوید.

شیوه کار عده‌ای از سارقان این است که با وارد کردن یک اتهام (نظیر حمل مواد مخدر، رابطه نامشروع، اعتیاد و ...) باعث آشفتگی طعمه خود می‌گردند، سپس نزدیکشان می‌آیند یا می‌خواهند آنان را همراه خود ببرند و در موقع مناسب اقدام به سرقت می‌کنند؛ بنابراین اگر به خود اطمینان دارید و اتهام آنها را واهی می‌دانید، به مامور بودن آنها شک کنید و به هیچ وجه به خواسته‌شان، به ویژه در خصوص تحویل کیف و اموال قیمتی و سوئیچ خودرو تن در ندهید.

حتی اگر اتهامی که به شما زده می‌شود، حقیقت دارد، ابتدا از مامور بودن فرد مطمئن شوید؛ چرا که خطر افتادن در دام سارقان، بسیار بیشتر از این است که موضوع اتهام توسط پلیس واقعی بررسی شود.

اگر به تازگی از بانک یا سایر مراکز مالی بیرون آمده‌اید و مقدار زیادی پول نقد یا اسناد و اموال با ارزش دیگری را به همراه دارید و فردی با لباس مامور نیروی انتظامی به شما اتهامی را وارد می‌کند، هوشیار باشید و به دقت موارد ایمنی را رعایت کنید؛‌ زیرا احتمالا با باندی از سارقان مواجهید که به شیوه زاغ‌زنی از بانک تعقیبتان کرده‌اند و از وجود نقدینگی و اموال با ارزش نزد شما مطلعند.

هنگام رفتن به مسافرت‌های خارجی یا موقع بازگشت و در صورت به همراه داشتن ارز با اموال قیمتی، اگر در بزرگراه مسیر فرودگاه از سوی سرنشینان خودروهایی غیر از خودروهای کاملا رسمی پلیس به شما دستور ایست داده شود، به هیچ وجه توقف نکنید و با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید.

افرادی که سال‌ها دور از ایران بوده‌اند، بیشتر طعمه سارقان می‌شوند؛ این افراد باید مطلع باشند که در سیستم پلیس کشور، گشت بزرگراه، جز برای رسیدگی به تخلفات رانندگی، وجود ندارد و در صورت وجود مشکل، پلیس فرودگاه به آن رسیدگی خواهد کرد.

در جرایم رانندگی سبک، کارکنان نیروی انتظامی برای انتقال خودروی افراد به مراکز مورد نظر، خودرو را با خود فرد به همراه یک مامور منتقل می‌کنند. اگر فرد مدعی، دستور انتقال خودروی شما به پارکینگ را بدون شما صادر کرد، به مامور بودن او شک کنید.

در صورتی که به مامور بودن فرد شک دارید، اجازه ندهید سوار خودروی شما شود و درخواست او را برای انتقال خودرویتان به پارکینگ نیروی انتظامی نیز نپذیرید؛ بلکه بخواهید تا حتما گشت کلانتری در محل حضور یابد.

ماموران نیروی انتظامی ملبس به لباس فرم هیچ‌گاه با خودروی شخصی به ماموریت نمی‌روند. گروهی از پلیس‌های تخصصی نیز که گاهی از خودروی شخصی استفاده می‌کنند، لباس فرم به تن ندارند. در صورت وجود این موارد تناقض، ادعای افراد مبنی بر مامور بودن، کذب است.

گشت‌های نیروی انتظامی حتما با خودروی رسمی پلیس تردد می‌کنند؛ غیر از پلیس بزرگراه‌ها که ماموریت این گشت‌ها نیز فقط رسیدگی به تخلفات رانندگی است و در هنگام انجام وظیفه هم تنها گواهینامه و مدارک ماشین را از شما درخواست می‌کنند. وارد کردن هر اتهام دیگری غیر از این گونه موارد، باید ظن شما را برانگیزد.

مرعوب شگردهای گوناگون سارقانی که در پوشش ماموران نیروی انتظامی به شما نزدیک می‌شوند، نشوید.

بعضی از سارقان با بررسی سوابق شما و جست‌وجوی قبلی، اطلاعاتی در مورد شما کسب می‌کنند و هنگامی که قصد سرقت از شما را دارند، برای جلب اطمینان شما یا ترساندنتان، این اطلاعات را بیان می‌کنند؛ فریب این افراد را نخورید.

در صورتی که فرد مدعی در برابر درخواست شما مبنی بر ارائه کارت شناسایی، تحکم کرد یا برخورد لفظی شدیدی کرد، خونسردی خود را حفظ کنید و بر این حق قانونی خود پافشاری کنید.

برای اینکه مورد سوء استفاده سارقان قرار نگیرند، با روند بازرسی ماموران انتظامی از منازل، فروشگاه‌ها، شرکت‌ها و ... آشنا شوید:

ماموران نیروی انتظامی، با در دست داشتن حکم قضایی، پس از ورود به منزل افراد، در صورتی که به دنبال متهمی باشند، ابتدا وی را دستگیر می‌کنند، سپس بازرسی از منزل را شروع می‌کنند. در بازرسی منازل به صورت قانونی و متعارف، پلیس حتما از صاحبخانه می‌خواهد در تمام مراحل بازرسی از همه بخش‌ها حضور داشته باشد تا شبهه‌ای ایجاد نشود. بازرسی به صورت منظم انجام می‌شود؛ یعنی از یک نقطه شروع و در نقطه دیگری ختم می‌شود. پس از پایان بازرسی، صورتجلسه دقیقی با ذکر جزئیات از هنگام ورود تا پایان بازرسی در حضور صاحبخانه تنظیم می‌شود؛ اگر ضبط اموال و اجناس ضرورت داشته باشد، به دقت در این صورتجلسه ذکر می‌شود.

ماموران قبل از مراجعه به منزل شهروندان، به کلانتری محل اطلاع می‌دهند که برای بازرسی به حوزه استحفاظی آنها می‌روند؛ بنابراین اگر اعضای خانواده و نزدیکان شما پرونده‌ای در حال بررسی در مراجع قضایی ندارند و به هر شکل اصل موضوع بررسی برایتان ابهام‌آور است، از کلانتری محل و پلیس ۱۱۰ استعلام کنید. در صورتی که این افراد از انجام تماس ممانعت کردند، حتما به مامور بودن آنها شک کنید و حتی از همسایه‌ها کمک بخواهید.

اگر فرد مدعی، برای بازرسی به تنهایی به اتاقی وارد شد و با توسل به بهانه‌های گوناگون به شما اجازه حضور در محل را نداد، در مامور بودن وی تردید کنید.

ممکن است این افراد هنگام ترک منزل، بخواهند مقداری از اموال شما را با خود ببرند، به ویژه اگر اموال باارزش باشد و به شما اعلام کنند که بعدا به کلانتری یا آگاهی مراجعه کنید، از آنان بخواهید که برای پیگیری موضوع همراهشان بروید؛ حتما فرد دیگری را هم همراه خود ببرید.

اگر در هنگام بازرسی به هر دلیلی به مامور بودن افراد شک کردید، فورا با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید.

در هر حال به یاد داشته باشید که حفظ جان از حفظ مال مهمتر است؛ اگر ممکن است جانتان به خطر بیافتد، با سارقان مقابله نکنید.

در صورت وقوع چه باید بکنید؟

۱ - خونسردی خود را حفظ کنید.

۲ - با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید یا به کلانتری محل وقوع جرم اطلاع دهید، زیرا تشکیل پرونده با گزارش کلانتری و بازدید از محل انجام می‌شود.

۳ - کلیه اطلاعات خود درباره نحوه وقوع سرقت و مشخصات سارق را در اختیار ماموران پلیس قرار دهید.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج