۱۰۱۲۱۶۴
۸۱ نظر
۵۰۴۳
۸۱ نظر
۵۰۴۳
پ

کابوس ونزوئلایی شدن در انتظار اقتصاد ایران؟

جهش‌های هر روزه شاخص بورس در کنار جهش قیمت طلا، دلار، خودرو و مسکن پدیده عجیب این روزهای بازار ایران است.

روزنامه توسعه ایرانی: جهش‌های هر روزه شاخص بورس در کنار جهش قیمت طلا، دلار، خودرو و مسکن پدیده عجیب این روز‌های بازار ایران است. حالا شاخص بورس از یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد عبور کرده و قیمت سکه طلا به مرز ۹ میلیون تومان رسیده است. از آن سمت دلار در بازار آزاد تا ۲۰ هزار تومان معامله شده و قیمت هر مترمربع مسکن تهران در خرداد ماه از ۱۷ میلیون تومان عبور کرده است.

کابوس ونزوئلایی شدن در انتظار اقتصاد ایران؟

جهش قیمت‌ها در بازار در شرایطی رخ می‌دهد که تقاضای چندانی برای آن‌ها وجود ندارد و بازاری‌ها از رکود سنگین معاملات می‌گویند و بورس‌باز‌ها معتقد هستند که سهام شرکت‌ها بدون پشتوانه تولید رشد می‌کند. آن‌ها از کارخانه‌هایی می‌گویند که فقط یک سوله تعطیل یا زمین فنس‌کشی هستند، اما ارزش سهامشان روز به روز رشد می‌کند.

اقتصاددانان معتقدند که در پشت صحنه این اتفاقات، رشد خطرناک نقدینگی به جریان افتاده است و اگر زودتر این جریان مهار نشود اقتصاد ایران ونزوئلایی می‌شود.

حجم نقدینگی در آستانه خطر

حجم نقدینگی تا سال ۹۶ به رقم ۱۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده بود و حالا تنها ظرف سه سال این میزان نقدینگی در آستانه دو برابر شده قرار گرفته است. بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی میزان نقدینگی کشور تا پایان بهار امسال به ۲۶۵۱ هزار میلیارد تومان رسیده است که این رقم نسبت به بهار سال ۹۸ معادل ۳۳.۹ درصد رشد داشته است.

مسعود نیلی، اقتصاددان در یادداشتی پیش‌بینی کرده است که حجم نقدینگی تا پایان سال ۹۹ به حدود ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان برسد و با دو برابر شدن حجم نقدینگی فقط ظرف سه سال شرایط خطرناکی برای اقتصاد کشور ایجاد شده است که اگر هرچه زودتر مهار نشود تمام فرصت‌های مهار تورم افسارگسیخته و خطرساز از بین می‌رود.

او تاکید می‌کند که عملکرد سال‌های اخیر اقتصاد ایران نشان می‌دهد که دو اتفاق مهم شکل گرفته است. اول اینکه افزایش قابل توجه نرخ رشد نقدینگی است و زمان لازم برای دو برابر شدن نقدینگی از ۳.۵ سال به ۲.۵ سال کاهش پیدا کرده است و چه بسا بیشتر هم کاهش پیدا کند و دوم اینکه با کاهش قابل توجه درآمد‌های نفتی، رابطه بین نقدینگی و تورم قوی‌تر و فاصله زمانی آن کوتاه‌تر شده است.

لطفعلی بخشی، اقتصاددان و استاد دانشگاه علامه می‌گوید: وقتی کسری بودجه دولت‌ها به حدود یک چهارم بودجه برسد، وضعیت هشدارآمیز اعلام می‌شود و حالا پیش‌بینی‌ها بر این است که کسری بودجه دولت به بالای ۵۰ تا ۶۰ درصد بودجه می‌رسد؛ اقتصاد در وضعیت خاصی قرار گرفته است.

کابوس ونزوئلایی شدن در انتظار اقتصاد ایران؟

اقتصاد ایران در ورطه خطرناک ونزوئلایی شدن می‌افتد

پویا ناظران دیگر اقتصاددان هم در پادکستی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرده وضعیت رشد نقدینگی را هشدارآمیز می‌داند و به صراحت عنوان می‌کند که اگر نقدینگی هرچه سریعتر مدیریت نشود اقتصاد ایران در ورطه خطرناک ونزوئلایی شدن می‌افتد.

اما رشد نقدینگی در کنار کاهش تولید و رشد منفی اقتصاد چگونه باعث رشد تورم می‌شود؟ مسعود نیلی، اقتصاددان برای درک این موضوع مثالی ساده و همه فهم قائل شده است. او توضیح می‌دهد که فرض کنیم ۱۰ هزار تومان پول دارید و ۵ پرتقال. در این صورت قیمت هر پرتقال دو هزار تومان تمام می‌شود، اما اگر ۲۰ هزار تومان پول داشته باشید و ۴ پرتقال، قیمت تمام شده هر پرتقال به ۵ هزار تومان می‌رسد.

پویا ناظران که پیش از این ونزوئلایی شدن اقتصاد ایران را دور از دسترس دانسته بود، تاکید می‌کند که ونزوئلا هم در یک بازه کوتاه زمانی در شیب تند رشد نقدینگی فرو افتاد و حالا اگر مدیران اقتصاد کشور هرچه زودتر دست به کار نشوند، فرصت نجات از بین می‌رود.

سقوط درآمد همزمان با یکه‌تازی کرونا

لطفعلی بخشی، اقتصاددان و استاد دانشگاه علامه هم به «توسعه ایرانی» توضیح می‌دهد که وقتی کسری بودجه دولت‌ها به حدود یک چهارم بودجه برسد، وضعیت هشدارآمیز اعلام می‌شود و حالا پیش‌بینی‌ها بر این است که کسری بودجه دولت به بالای ۵۰ تا ۶۰ درصد بودجه برسد و اقتصاد در وضعیت خاصی قرار گرفته است.

او تاکید می‌کند که امسال سال بسیار ویژه و دشواری برای اقتصاد است. از یک سمت تحریم باعث شده است که درآمد اصلی کشور یعنی درآمد نفت سقوط کند و از آن سمت شیوع کرونا موجب شده است که کسب و کار‌ها تعطیل یا نیمه تعطیل شوند و تحقق درآمد‌های مالیاتی دشوار شود و از آن سمت در کنار کاهش شدید درآمد، هزینه‌های شیوع کرونا به کشور تحمیل شده است.

در واقع دولت با کاهش درآمد نه تنها نتوانسته است که مخارج خود را کاهش دهد که شیوع بیماری همه گیر کووید ۱۹ هزینه‌های کشور را افزایش داده است؛ بنابراین دولت ناچار به استقراض از بانک مرکزی شده است و این استقراض به خلق پول و افزایش تورم منجر شده است و چنانچه این روال ادامه داشته باشد تورم به نقطه خطرناک می‌رسد.

به گفته این اقتصاددان، دولت تنها راهی که دارد این است که به شدت مخارج خود را کاهش دهد و باانتشار اوراق بدهی و سپس بهره گیری از عملیات بازار باز بحران را تا حدی به تعویق انداخته و زمان بخرد تا اقتصاد را مدیریت کند.

بانک مرکزی: شرایط را کنترل می‌کنیم

کابوس ونزوئلایی شدن در انتظار اقتصاد ایران؟

دولت حالا تا حدی تلاش کرده است که مخارج ارزی خود را محدود کند. صدور بخشنامه‌های متعدد برای ممنوعیت‌های وارداتی و کنترل مصارف ارز و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بسیاری از اقلامی که با عنوان کالای اساسی شناخته می‌شوند، بخشی از این تلاش‌ها هستند.

پویا ناظران که پیش از این ونزوئلایی شدن اقتصاد ایران را دور از دسترس دانسته بود، تاکید می‌کند که ونزوئلا هم در یک بازه کوتاه زمانی در شیب تند رشد نقدینگی فرو افتاد و حالا اگر مدیران اقتصاد کشور هرچه زودتر دست به کار نشوند، فرصت نجات از بین می‌رود.

از آن سمت برای افزایش درآمد هم دولت تلاش کرده است تا با اصلاح قوانین مالیاتی و گرفتن مالیات از بخش‌هایی که تاکنون زیر پوشش مالیاتی قرار نداشتند، کسری درآمد خود را جبران کند، اما به نظر می‌رسد که این اقدامات کافی نبوده است و تنگنای بودجه‌ای منجر به رشد نقدینگی شده است.

هرچند که عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی اعتقاد دارد که رشد نقدینگی هنوز به مرحله خطرناک نرسیده است و در پست‌های اینستاگرامی‌اش بار‌ها گفته است که برنامه‌هایی برای مهار رشد نقدینگی و رساندن تورم کشور به ۲۲ درصد در سال ۹۹ دارد. با این وجود باید دید که سیاست‌های بانک مرکزی موفق می‌شود رشد شتابان نقدینگی را مهار کند و اقتصاد کشور از گردنه خطرناک ۹۹ عبور کند یا خیر؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چرادولت اين نقدينگي رو بوسيله اوراق بهادار در بورس به سمت پروژه هاي نيمه تمام عمراني و صنعتي و پالايشگاهي سوق نميده ؟؟؟

      پاسخ ها

      • عدالت

        کدام آدم نادانی تو کشوری که این همه سقوط ارزش ریال اتفاق می افته می آید اوراق بهادار می خرد

      • بدون نام

        چونکه هیچ کس پولش را از سر راه نیاوردهطرح ها قابل سود دهی نیسند

      • بدون نام

        چون می خوان حتما مثل ونزوئلا بشیم، هدف همینه.

      • فرهاد

        دولت خودش باعث نقدینگی در بازار شد با کم کردن سود بانکی باعث شد که پولهای سپرده در بانک خارج و به سمت طلا و دلار و ملک سرازیر شد و قیمتها بالا رفت البته این خواست دولته که قیمتها بالا بره چون بزرگترین فروشنده دلار و طلا دولته و بالا رفتن قیمت اونها میتونه کسری بودجه دولت رو جبران کنه

      • بدون نام

        با این واپسگراهای افراطی میخوای ایران درست بشه

      • بدون نام

        فقط مذاکره با آمریکا نجات میده

      • مهران

        دوست عزیز در یک اقتصاد مریض کسی سرمایه اش رو خرج اوراق بهادار نمیکنه ،سکه و بورس هم دست دولت تو کاره که اینفرمی شده،بهترین و مطمئنترین سرمایه گذاری در بازار مسکن هست الان

      • بدون نام

        هرکی قدر رضا ،، شاه ندونست کفر نعمت کرد

      • بدون نام

        برو ب ، هرچی بی کفایتی دارید بندازید گردن آمریکا

    • دادا

      فدای سر بشار اسد و عمو حسن و حوثی های یمن و حشدالشعبی و پدر پوتین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از این به بعد همه پولا رو میدیم پدر شما (بابا ترامپ)که ناراحت نشی

      • وحید

        افرین

      • اهوازیم

        نه ناراحتی نداره بده به همون سوریه و چین و یمن و لبنان وفلسطين ونزوئلا

      • بدون نام

        وقتی بابا ترامپ تو پول های ملت را بلوکه کنه و تجارت ایران را تحریم کنه و به نوکراش مثل کره بگه پول های ایران را پس ندید، اون وقت وضعیت همینه که هس

      • همیشه بهار

        خدمت این دوستمون ۱۲:۵۱ که گفته بابای ترامپ به کره گفته جلوی پول ما رو بگیره عزیز من از اویل انقلاب تا الان چقدر نفت فروختیم چقدر معادن داشتیم که پولش استفاده کردن کو این همه پول برجام امضا کردن خدای میلیارد دلار امریکا ازاد کرد که میشد خیابونا تهرون از خشت طلا سنگ فرش کرد کجان هر روز بدبختر از دیروز اگه تو هم اقا زاده ی بحث فرق میکنه نگرانی اون پول ازاد بشه بابا جونت جیبت پر کنه

      • نوید

        خدا لعنتشون کنه همه رو

    • حرف حق!

      ما ونزوئلایی هستیم! میگن همنشین تو از تو به باید تا تو را عقل و دانش افزاید! واضح است ما تا وقتی با این کشورهای درپیتی رفت و آمد می کنیم نباید توقع پبشرفت داشته باشیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاملا حرف شما درسته

      • بدون نام

        همینام دارن آزمون جلو میافتن

      • بدون نام

        هنوز روز های خوبمونه

    • بدون نام

      البته یک نظر است دولت بهتر میداند قطع رابط و دشمنی ممتد با آمریکا و اروپا مسبب این ویرانی اقتصاد است دقیق یادم نیست پایانی بر جام درجا پول ایران رفت بالا چه دستی در کار بود گفته شد خوشحال نباشید از ارزانی خبری نیست فقط تحمل کنید . نظر.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دشمنی با آمریکا و البته همه دنیا از طرف دولت نیست و از جای دیگه آب می خوره

      • بدون نام

        اگر این شکست نیست پس چیست؟؟؟؟

    • بدون نام

      تامردم بیچاره نکنن
      ول کنا نیستن
      قسم خوردن

    • بدون نام

      ازبس اسكناس بدون پشتوانه چاپ كرديد حالا هم كسي پاسخگونيست فقط شعارميديد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تازه راه امریکا رو پیش گرفتند منتها چون مثل امریکا جهانخوار نیستند توش موندند

    • گلعلی

      پاشنه آشیل این تورم گمرک چند گانه بر روی واردات میباشد سه ماه مرزهای کشور بنادر بدون گمرک اجازه ورود هرگونه کالا بدهید به شما قول میدهم که ریال با ارزش ترین پول منطقه شود وقتی یک کالای ده دلاری بیست دلار گمرک میدهد نتیجه حال روز کشور ماست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        آن موقع همین دلار محدود هم می رود به کشورهایی دیگر و وضع بدتر از بد می شود. این که عوارض حذف شود برای وقتی است که در آمد ارزی داشته باشیم. نه الآن که درآمدمان صفر است.

      • بدون نام

        تو خودت و زدی به اون راه الان از بندر چابهار و گناوه تا بندرعباس بار و واردات میاد اونم به شکل قاچاق با لنج و کشتی چیزی تغییر کرده ؟

    • فوق لیسانس پیک موتوری

      کاش ماهاهم شرایط الان ونزوئلا داشتیم اقتصاد ایران خیلی بدتراز ونزوئلاست

    • بدون نام

      دولت بايدسريعتروارد اقدام بشه و اين نقدينگي رو براي طرحهاي ملئ نفتي و پروژه هاي بزرگ جذب كنه فرصت خوبيه كه پروژه هاي نيمه تمام رو بااين پولها سروسامان بده بحرانها رو بايد مديريت كرد

    • بدون نام

      وقتی دولت شروع به گران کردن تمام منابع اولیه، کالای تمام شده ، خدمات قابل ارائه و کاهش نرخ سود بانکی می کند، همه مردم را به این فکر می اندازد که چگونه ارزش دارایی خود را تا حد ممکن حفظ کنند و همین می شود که یکبار بازار ارز بهم می ریزد یکبار بازار خودرو ، بازار مسکن، بازار سکه و ...
      گران کردن بنزین مهمترین اشتباه دولت آقای روحانی بود که مملکت را به این روز انداخت...

      پاسخ ها

      • ناصرحمید

        این نقدنیگی اگر درست تقسم بش. انشالله سال پربرکت برای ملت خواهیم بود

    • بدون نام

      وقتی دولت شروع به گران کردن تمام منابع اولیه، کالای تمام شده ، خدمات قابل ارائه و کاهش نرخ سود بانکی می کند، همه مردم را به این فکر می اندازد که چگونه ارزش دارایی خود را تا حد ممکن حفظ کنند و همین می شود که یکبار بازار ارز بهم می ریزد یکبار بازار خودرو ، بازار مسکن، بازار سکه و ...
      گران کردن بنزین مهمترین اشتباه دولت آقای روحانی بود که مملکت را به این روز انداخت...

    • بدون نام

      ونزوئلا دیگه قدیمی شده.از این به بعد هرکشوری به بحران اقتصادی برخورد کنه بهش میگن اقتصادشون ایرانی شده.خداروشکر تو این یه مورد پیشرفت کردیم

    • بدون نام

      بیخود نیست که به این روزافتادیم دوتاکارشناس مثل پویا ناظران داشته باشیم که اعتقادی به ونزوئلائی شدن نداشته باشه نتیجه کار همین میشه!اقتصادایران اونقدرمتزلزل و بی ثباته که برای دانستن فردای تاریک نیازی به اقتصاددان نداره خیلی ازآدمهائی که سواد آنچنانی ندارندویااصلاً بیسواد هستن به راحتی تشخیص میدن که وضع اقتصادی خیلی خرابه ولی این به ظاهر تحصیل کرده ها ادعا می کنن که ونزوئلا نمیشیم ! جناب اقتصاددان مطمئن باش درکوتاه مدت بدترازونزوئلا میشیم!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا

      • بدون نام

        دقیقا همه اینها به اسم دکتر مهندس هستن سوادی ندارن

    • بدون نام

      ديروز ربيعي گفت به ونزئلالواکمک می کنیم حالا یکی بیاید به خود ماکمک کند

    • بدون نام

      اقای نگارنده فرار به جلو نکن همین الان اقتصادی به مراتب خرابتر از کره شمالی و ونزوئلا داریم .کره وقتی درگیر فقر شد گفت وعده نهار را حذف کنید در حالی که در ایران خیلی ها هستند سه وعده گرسنه هستند

    • بدون نام

      به قول ربیعی ونزلاخط قرمز ماست خودمان خط قرمزکجایم

    • بدون نام

      انشالله به قول قوه الهی همین طوری ادامه بدیم چیز نمانده

    • بدون نام

      یک نیم بند انگشت
      خخخخخخ

    • بدون نام

      یک نیم بند انگشت
      خخخخخخ

    • بدون نام

      به مویی بندیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ره والا

    • G

      أين حرفا رو نزنيند قباحت داره . ما كه خودمون تصميم گرفتيم با سر بريم توديوار .آقايون ناراحت ميشن . اون دنيا ديگه نميتونيم جوابگو باشيم . خدايا شكرت ، سر ساقي سلامت !

    • علی

      همونطور که اقایون میگن این دو کشور با هم برادرن........خوب معلومه که هردو بدبختن...خخ

      پاسخ ها

      • پیمان

        ما خودمون خواستیم که مثل نهنگ ها خودکشی کنیم

    • محمد

      مگه ونزوالایی نیستیم یه کیک و سه تا رانی 37تومن واسه سه نفر به کی بگی

    • عبدالرحمن

      صد رحمت به ونزوئلا، ما داریم کره شمالی میشیم!

    • سوزوکی

      دیگه کسی که با ونزوئلا مراوده داشته باشه ورفیق اقتصادیش بشه بایدم مثل هم باشن دوتا کشور بدبخت گوشه گیر یکی بزرگترین ذخایر نفت دنیا رو داره.یکی بزرگترین ذخایر گاز دنیا رو ولی متاسفانه مسول با لیاقت نداره

    • بدون نام

      کابوس نیست واقعیته دوستان از ونزوئلا هم وضع مردم بدتره

    • ع،ر

      شک‌نکنید‌بااین‌چوب‌حراجی‌که‌بی‌مسئولان
      کشور‌به‌اقتصاد‌کشور‌‌می‌زنند‌وهرروز‌ونزوئلا
      یا‌لبنان‌...اویزان‌را‌حمایت‌می‌کنند‌سقوط‌آزاد
      کشور‌وبیچارگی‌ملت‌ادامه‌دارد.

    • saftarmodarsi5372@ gmail.com

      همش بر اثر بی مسولیتی هست

    • بدون نام

      من یه شامپو صدر صحتی خریدم چهل هزارتومن.. الان هر پنج سی سی ده سی سی اب بهش اظافه میکنم تموم نشه..
      خخخخ

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خخخخخخخ

    • بانی

      بنده با مدرک دکترا این نظرا میدهم می دانم که مسئولین بی خاصیت ولجباز به این نظرات کاری ندارند وکارخودرامی کنند ولی درحال حاضربهترین راه حل حتی مسکن موقتی هم باشه افزایش نرخ سود سپرده هاست تا حجم نقدینگی بدون هیچ پشتوانه واردچرخه اقتصادوتولید بشه حتی اگه اقتصاد بیماری مثل ایران باشه

    • بدون نام

      دلالان ومحتکران وگرانفروشان وکم فروشان وهمه فاسدان ومافیای ثروت بدانید که خواسته همه مردم عادی اشدمجازات برای شماست هرچنددران دنیا هلاکت ابدی انتظارتان رامیکشد حالاتامی توانیدخون مردم رابخوریدکرونا به مانشان دادمرگ چقدربه مانزدیک است

    • محمد

      هدف دولت از ابتدا سقوط کشور بوده..حالا خودتون رو مچل این کارشناسی ها نکنید.از نظر لیبرالها باید در مرحله سقوط قرار بگیریم تا مذاکرات با کد خدا آغاز شود.. به قیمت جان و مال مردم و گرفتاری تمام کشور شاید برای ده سال!!!

    • بدون نام

      نرخ سودبانکی روخوددولت به این شکل غیرعلمی پایین اورد وکشورماکه بعدازکرونا ورکود تورمی سال قبل اقتصادمریض داشت را به سمت بدترکردن برد ومسلما دراین شرایط اوضاع برای افرادسودجوودلال مساعدمیشه حالا هم هرچند دیردولت بایدسود سپرده هارو بالاببره تا نقدینگی بی پشتوانه واردچرخه اقتصادبشه نمی دونم کیا دردولت این تصمیمات عجیب رومیگیرن خواهشا نظرات کارشناسارو توجه کنید وگرنه بدترازونزوئلا سرمون میاد

    • بدون نام

      قابل توجه کاربر سود سپرده ربا و حرام است این بی برکتی ها و این بیماری‌ها یکی از مهمترین عللش همین سودهای حرامی است که به جامعه تزریق می‌شود همینهایی که مدرک دکتری دارند افت شده‌اند عقل و حکمت و بصیرت ربطی به مدرک و دفتر و دستک نداره

    • بدون نام

      اخوی،برادر،بزرگوار چرا مردم رو بازی میدین؟؟؟چرا نمیگین که اکثر شرکت های بورسی در واقعیت زیان ده هستند یا بهره وری لازم رو ندارن؟؟؟اخه این چه قیاسی هست که افزایش نرخ ارز و طلا رو با افزایش بورس یکی و هم جهت میدونین؟؟؟افزایش قیمت طلا و ارز به علت ناکارآمدی و بی لیاقتی دولت هست اما افزایش ارزش بورس بیمار،ناشی از مکر دولت هست تا کسری بودجش رو جبران کنه

    • شمالی گیلک

      فقط دولت در حال سود کردنه که هیچ جوابی نداره بده

    • ابراهیم

      چهل ساله که ویژه ست

    • متین

      کاملا با نظر اقای دکتری که میگن سودسپرده ها بایدبالابره موافقم عجیبه که مسئولین متوجه هدایت نقدینگی از سوداگری بسمت تولید نمیشن فعلا راه هدایت نقدینگی افزایش سود سپرده هاست

    • بدون نام

      اقاجان هنوز نمی دانید فرق ربا با کمک به چرخه تولید چیست درضمن این مساله مورد تایید مراجع دینی هم هست تازه کدام ربا وقتی بانکها برای سود سپرده 8ت15 درصد سود سالیانه می دهند ونرخ تورم ما بالای 50 درصده این رباست؟ومردم با کمک به چرخه اقتصاد35درصد پولشان درسال افت ارزش پیدامیکنه؟ربااونجایی هست که شخص بدون کمک به اقتصادکشور به شخص محتاج پول با بهره 40 تا 50 درصدمیده که نه تنها به اقتصادکمک نمیکنه فقرا رافقیرترمیکنه افرادی که علم لازم ندارن نظرندن

    • غفوری

      اتفاقا اگه افرادتحصیلکرده وباسوادواقعی درکشورمدیریت کنند وضع اقتصادمااین نبودهمه کارشناسان میگن سود سپرده ها اصلا منطبق با تورم نیست واگه میزان سود بانکی معقول نشه یعنی هدایت نقدینگی ازمجرای صحیح به مسیرفساداور

    • بدون نام

      یه روز خوب میاد که ما ، نه ولش کن نمباد

    • بدون نام

      کابوس چیه خود ونزوئلا هستیم وقتی 10 بسته 10000تومانی میشه یک سکه معادل 6 ماه درامد مردم از ونزوئلا جلوزدیم با فرق این که حالا اونها یک ازادی هایی دارند که ما ان هم نداریم

    • بدون نام

      بابا از اين خبرها نگين مگر نمي بينين كامنت گذار ها چقدر نازنازي هستند و شب از ترس خوابشون نميبره؟

    • یاس

      پیش به سوی جیبوتی و اتیوپی

    • بدون نام

      کابوس کدومه دیگه ونزوئلا شدیم بدتر هم خواهیم شد بزودی....

    • بدون نام

      الان مارو از ونزوئلایی شدن اقتصاد میترسونی
      قشر فقیر له شده دیگه
      قشر متوسط هم که از بین رفته

    • بدون نام

      یه مشت کور و کچل شدن منتقد،،

    • بدون نام

      کجان افرادی که دفاع میکردن از اقدامات این دولت؟

    • بدون نام

      دوستان به خودتون زحمت ندین دولت اصلا برای حرفهای درست وعلمی کارشناسان تره هم خرد نمیکنه وهمه چیزروبه شکل خودش تدبیرمیکنه که وضع کشورشده این جالب اینه که دراین شرایط کابوس وار هنوزامارکاهش تورم میده درحالیکه مردم درحال له شدن هستن اخرعاقبت چسبیدن به کشورهایی مثل همین ونزوئلا ازاین بهترمیشد؟

    • بدون نام

      از ونزولا بدتر هم شدیم خدایا خودت .....

    • بدون نام

      دنیا فقط یک آقا داره و اونم آمریکاست و بس....پس قبول کنیم تا در آرامش زندگی کنیم...همانطور که آلمان و ژاپن قبول کردند...البته ما خاک پای آلمان و ژاپن هم نمیتونیم باشیم.

    • بدون نام

      اگر هزارتا اقتصاددان هم نظر بدهند وقتي كسي عزم اصلاح ندارد بي فايده است مهم اينست كه ما بايد از همه دنيا دفاع كنيم خودمان به درك بميريم يا بمانيم مهم نيست فقط زنده باد لبنان و فلسطين و عراق و سوريه و....

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج