۱۰۲۲۰۴۶
۱۰ نظر
۵۳۱۶
۱۰ نظر
۵۳۱۶
پ

ساخت استخر خانگی، بررسی صفر تا صدی!

شنا و آبتنی کردن یکی از جذاب‌ترین و بهترین تفریحات در فصل تابستان است. معمولاً بسیاری از افراد به هر دلیلی ترجیح می‌دهند که از مراجعه به استخر‌های عمومی خودداری کنند. به همین دلیل هم هست که در چنین شرایطی ساخت استخر خانگی یکی از بهترین و هوشمندانه‌ترین انتخاب‌ها به شمار می‌رود.

برترین‌ها: شنا و آبتنی کردن یکی از جذاب‌ترین و بهترین تفریحات در فصل تابستان است. معمولاً بسیاری از افراد به هر دلیلی ترجیح می‌دهند که از مراجعه به استخر‌های عمومی خودداری کنند. این موضوع به ویژه با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور ما نیز افزایش بیشتری پیدا می‌کند. به همین دلیل هم هست که در چنین شرایطی ساخت استخر خانگی یکی از بهترین و هوشمندانه‌ترین انتخاب‌ها به شمار می‌رود.

ساخت استخر خانگی، بررسی صفر تا صدی!

انواع استخر خانگی

اگر بخواهیم به طور واضح و مشخصی در رابطه با ساخت استخر خانگی بگوییم باید شما را با انواع استخر خانگی آشنا کنیم. به طور کلی باید بگوییم که استخر‌ها از نظر موقعیت قرارگیری خود در ساختمان به دو دسته کلی استخر‌های روباز و سرپوشیده تقسیم می‌شوند.

استخر‌های سرپوشیده در واقع در داخل خانه‌ها و یا محیط‌هایی اختصاصی مثل اتاقک‌هایی در گوشه باغ و ویلا اجرا می‌شوند که تقریباً می‌توان گفت که هزینه به مراتب بالاتر و البته خواهان کمتری دارند.

دسته بعدی، اما استخر‌های روبازی هستند که غالباً در باغ‌ها و یا حیاط خانه‌های ویلایی، تراس‌های ساختمانی، یا حتی پشم بام خانه‌ها طراحی و اجرا می‌شوند.

مقدمات ساخت استخر خانگی

به طور کلی باید بگوییم که قبل از شروع به کار و ساخت استخر خانگی، مقدماتی وجود دارد که باید طی آن دقیقاً تمامی مراحل کار و همین‌طور جزئیات آن مشخص شوند. در این مرحله شما باید به طور دقیق بدانید که به دنبال چه نوع استخری هستید. برای مثال آیا ترجیح می‌دهید که استخری سیمانی یا سرامیکی داشته باشید و یا به دنبال استخر‌های پیش‌ساخته هستید.

در کنار این مسئله، بودجه‌ای که برای ساخت استخر خانگی در نظر گرفته‌اید نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار خواهد بود. در این رابطه باید توجه داشته باشید که جدا از هزینه اولیه‌ای که صرف ساخت استخر خانگی می‌شود شما باید مبلغی را نیز به طور سالیانه برای محافظت و نگهداری از استخر خود و هم‌چنین هزینه‌های مربوط به آب و برق صرف نمایید.

بعد از این مسئله باید به این را نیز بدانید که شما باید فضای موردنظر خود برای ساخت استخر را به خوبی برانداز کنید تا مطمئن شوید که آفتاب‌گیر است و می‌تواند هزینه‌های گرم شدن آب را به مراتب کاهش دهد. توصیه دیگری که برایتان داریم آن است استخر خود را در فضایی انتخاب کنید که در اطراف آن درختانی باریشه‌های زیاد وجود نداشته باشد، چراکه این موضوع می‌تواند موج آسیب دیدن ساز و کار استخر و همین‌طور سیستم‌های لوله‌کشی و تخلیه آب آن شود.

ساخت استخر خانگی، بررسی صفر تا صدی!

قطعاً بعد از تمامی این مراحل به یک پیمانکار احتیاج خواهید داشت. مسئله‌ای که در این میان اهمیت می‌یابد انتخاب یک پیمانکار خوب و حرفه‌ای است. طبیعتاً انتخاب پیمانکار می‌تواند در صفر تا صد پروژه ساخت استخر خانگی شما تأثیرگذار باشد. تمامی این مراحل از دریافت مجوز‌های مربوط به شهرداری گرفته تا نقشه‌برداری و اجرا همه و همه بر عهده پیمانکار شما خواهد بود.

پیمانکاری که انتخاب می‌کنید همراه با یک گروه کارشناس فنی به شما کمک خواهند کرد که بفهمید کدام بخش از طرحی که در ذهن دارید قابل اجراست و کلیت پروژه تا چه میزانی هزینه خواهد داشت. در نهایت نیز طراحان، نقشه کارشناسی شده استخر خانگی شما را بررسی کرده و جزئیات آن را به طور دقیق تهیه می‌کنند.

زیرساخت‌های ساخت استخر خانگی

بعد از آنکه تمامی بررسی‌های همه‌جانبه صورت پذیرفت وقت آن می‌رسد که به موضوعات محل احداث استخر، نقشه‌کشی و دریافت مجوز‌ها و همین‌طور بررسی عمق و ابعاد استخر شما پرداخته شود. بعد از تمامی این مراحل نوبت به جایگذاری تأسیسات استخر می‌رسد. بر اساس نقشه اجرایی استخر خانگی، معمولاً لوله‌کش، لوله‌های ورود و خروج آب را کار می‌گذارند و برق‌کار نیز سیم‌کشی‌های مربوط به سیستم روشنایی استخر را به انجام می‌رساند.

در این میان اگر تصمیم داشته باشید که در استخر خود از آب گرم نیز استفاده کنید متخصصین و گروه اجرایی باید به دنبال تجهیزات مربوط به استخر، چیز‌هایی مانند پمپ، فیلتر تصفیه آب، تنظیم دمای آب و... باشند. نکته‌ای که در اینجا باید به آن اشاره کنیم آن است که سطح موتورخانه شما باید از سطح کف استخر چیزی حدود یک متر پایین‌تر باشد.

بعد از به پایان رسیدن کار‌های مربوط به زیرساخت‌ها، نوبت به بتن‌ریزی می‌رسد. شما می‌توانید برای ساخت کف استخر خانگی خود به سراغ بلوک‌های سیمانی بروید. این بلوک‌ها معمولاً استفاده آسان‌تری دارند و برای استخر‌های خانگی که حجم آب کمی را در بر می‌گرفتند گزینه‌های ایده آل و البته مقرون‌به‌صرفه‌ای هستند.

آب‌بندی استخر خانگی

پس از خشک شدن کامل کف و دیواره‌های استخر نوبت به آن می‌رسد که به عایق‌بندی استخر خود توجه داشته باشید. به طور کلی باید بگوییم که ترکیب سیمان سفید، چسب بتن و همین‌طور پودر سنگ، ملاتی ساخته می‌شود که می‌تواند برای عایق‌بندی استخر خانگی کاربرد خوبی داشته باشد.

ساخت استخر خانگی، بررسی صفر تا صدی!

بعد از انجام این عایق‌بندی و استفاده از این ملات، معمولاً امکان نشتی آب از استخر تست می‌شود. اگر بر اساس این تست، سطح استخر خانگی شما به اندازه قابل توجهی پایین‌تر از حد معمول خود رفته باشد و یا حتی دیواره‌های بیرونی استخر خانگی شما نم‌زده باشد متوجه خواهید شد که در استخر خانگی شما نشتی آب وجود دارد. در چنین شرایطی لازم است که آب‌بندی دوباره را از سر بگیرید. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که در زمان ساخت استخر خانگی باید کیفیت زیرساخت را در چند مرحله متفاوت امتحان و بررسی کرد تا از نشتی و هدر رفتن احتمالی آب به طور کامل جلوگیری شود.

مرحله پایانی ساخت استخر خانگی

بعد از به پایان رسیدن کاشی‌کاری و البته زیباسازی محیط اطراف استخر خانگی و ویلایی شما، باید درون استخر را از آب پر کنید و پمپ‌ها، سیستم گرمایشی و همین‌طور روشنایی آن را نیز روشن نمایید. پس از آنکه تمامی موارد را بررسی کردید و هیچ‌گونه مشکل و ایرادی را در آن پیدا نکردید می‌توانید با خیال راحت از استخر خانگی خود استفاده نمایید. نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید آن است که این بررسی‌های نهایی باید زیر نظر یک متخصص و کارشناس انجام شود تا خیالتان از صحت انجام پروژه به مراتب راحت‌تر گردد.

هزینه ساخت استخر خانگی

هزینه ساخت استخر خانگی نیز یکی از مهم‌ترین مسائلی است که باید به آن پرداخت. نکته‌ای که باید در این زمینه به شما بگوییم این است که شما باید به خاطر داشته باشید که پس از به اتمام رسیدن پروژه ساخت استخر خانگی، وقت آن می‌رسد که به برآورد هزینه ساخت استخر خود نیز بپردازید. به طور کلی باید بگوییم که برآورد هزینه ساخت استخر می‌تواند به عوامل بسیار متعددی بستگی داشته باشد، چیز‌هایی همچون بررسی زمین منطقه و نوع خاک، طراحی و نقشه استخر، تعیین مصالح و ابزار به‌کاررفته و... همه و همه مواردی هستند می‌توانند در برآورد هزینه ساخت استخر خانگی شما تأثیرگذار باشند.

ساخت استخر خانگی، بررسی صفر تا صدی!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

محتوای حمایت شده

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • احمد

      تو خونه های 24 متری میشه استخر زد اونوقت

      پاسخ ها

      • داش علی

        لگن که میشه گذاشت
        ما ایرانیها بلدیم چطور خوش بگذرونیم

      • بی نام۱

        تو۹۰متری هم نمیشه تواین ۲۴ متری شاید بشه.کدوم استخر مگه ماهامیتونیم لاکچری مثل اقازاده هازندگی میکنن بکنیم.دیگه روح وروان نمونده چه برسه تفریح شنا.دلمون خوشه

    • بدون نام

      ما باید تو مصرف آب و برق صرفه جویی کنیم تا از ما بهتران استخر و جکوزی داشته باشن

      پاسخ ها

      • omid76

        اخ گل گفتی

    • بدون نام

      من و دوستام نوبتی می پریم تو تشت خانگی امان. برای واقعی بودنم همیشه دوتاماهی میندازم توش.

    • حسین

      در ایران چند درصد خانه ها استخر دارند !!!

    • پرنده‌باز آلکاتراز

      خوشم اومد،منم میخوام تو خونمون از این استخرها بزنم،فقط باید با همسایه‌ی طبقه چهارم صحبت کنم ببینم با این مسئله که ته استخر من از سقف خونشون آویزون باشه مشکلی دارن یا نه؟!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خخخخخ
        باحال بود

    • بدون نام

      خیلی خوبه ما مسکن مهر اجاره کردیم تو پردیس ، حتما واحدمون استخر داره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج