۱۰۲۲۶۸۰
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

مدعیان برای کسب سهمیه چه مسیری را باید طی کنند؟

رقابت‌های فصل نوزدهم لیگ برتر درحالی سی‌ام مرداد سال جاری به پایان می‌رسد که این رقابت‌ها با شناخت زودهنگام قهرمان خود یعنی پرسپولیس از این لحاظ یعنی رسیدن برای کسب عنوان قهرمانی چند هفته مانده به پایان رقابت‌ها جذابیت خود را از دست داد

فرهیختگان: رقابت‌های فصل نوزدهم لیگ برتر درحالی سی‌ام مرداد سال جاری به پایان می‌رسد که این رقابت‌ها با شناخت زودهنگام قهرمان خود یعنی پرسپولیس از این لحاظ یعنی رسیدن برای کسب عنوان قهرمانی چند هفته مانده به پایان رقابت‌ها جذابیت خود را از دست داد با این وجود از آنجایی که چند فصل می‌شود که کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا نیز برای بسیاری از تیم‌های لیگ برتری از اهمیت خاصی برخوردار است، رسیدن به این عنوان البته در یک سطح پایین‌تر در لیگ برتر نیز دست کمی از قهرمانی نداشته و حالا با رسیدن به هفته‌های پایانی لیگ، رقابت برای کسب سهمیه آسیا بین تیم‌های مدعی به اوج خود رسیده است.

این درحالی است که به‌جز پرسپولیس که به‌عنوان قهرمان سهمیه مستقیم حضور در فصل بعد لیگ قهرمانان آسیا را به‌دست آورده همچنان ۷ تیم دیگر حداقل روی کاغذ از شانس رسیدن به سهمیه برخوردار هستند؛ با این توضیح که طبق اعلام رسمی کنفدراسیون فوتبال آسیا در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا سهمیه ۲ + ۲ برای نمایندگان ایران درنظر گرفته شده و این موضوع نشان می‌دهد تیم‌های قهرمان لیگ برتر و جام‌حذفی به‌عنوان نمایندگان مستقیم و تیم‌های دوم و سوم لیگ برتر به‌عنوان نمایندگان ایران در پلی‌آف در فصل آینده رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا حضور خواهند یافت. البته درصورتی که پرسپولیس از دبل قهرمانی خود دفاع کرده و علاوه‌بر قهرمانی در لیگ بتواند برای دومین سال پیاپی جام حذفی را هم به ویترین افتخاراتش اضافه کند، به این ترتیب طبق آیین‌نامه لیگ برتر فوتبال ایران تیم دوم لیگ برتر سهمیه مستقیم آسیا برای فصل آینده را کسب کرده و تیم‌های سوم و چهارم لیگ راهی پلی‌آف خواهند شد.

با این حال و با تفاسیری که عنوان شد در گزارشی قصد داریم سه هفته پایانی رقابت‌های لیگ برتر برای تیم‌هایی که همچنان به کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا در فصل ۲۰۲۱ امیدوار هستند را بررسی کنیم، هرچند ناگفته پیداست که تیم‌های استقلال، تراکتور، سپاهان، شهرخودرو و فولاد نسبت به نفت‌آبادان و نفت‌ مسجدسلیمان به‌مراتب از شانس بیشتری برای کسب سهمیه آسیایی برخوردار هستند.

استقلال؛ امیدوار به سقوط شاهین!

استقلال درحالی با ۴۸ امتیاز مدعی اصلی کسب عنوان نایب‌قهرمانی و سهمیه رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیاست که طی سه هفته پایانی باید به ترتیب مقابل شهرخودرو در مشهد، پیکان در تهران و شاهین در بوشهر به میدان برود و این درحالی است که شاید روی کاغذ این‌طور به‌نظر برسد که با توجه به اینکه دو حریف استقلال در قعر جدول هستند پس به‌مراتب این تیم کار راحت‌تری را در پیش دارد، اما ناگفته پیداست از آنجایی که هر سه حریف این تیم یکی برای کسب سهمیه در خانه و دو تیم دیگر برای بقا در لیگ برتر مقابل آبی‌پوشان صف‌آرایی خواهند کرد، مطمئنا کار شاگردان مجیدی در سه دیدار باقی‌مانده دشوار است و درصورتی که این تیم نتواند روند رو به رشد و نتایج خوب هفته‌های اخیر را تکرار کند مطمئنا با توجه به فشرده بودن رقابت در بین تیم‌های مدعی کسب سهمیه آسیا و نزدیک بودن امتیازات بین آنها، شانس‌هایش برای رسیدن به فصل آینده لیگ قهرمانان کاهش پیدا کرده و رویاهای این تیم نقش بر آب شود. البته اگر تا هفته پایانی سقوط شاهین مسجل شود آبی‌ها بازی سختی نخواهند داشت. هرچند جدا از لیگ این فرصت را دارند که در جام‌حذفی قهرمان شده و مستقیما آسیایی شوند.

تراکتور؛ سنگ محک عیار بازی جوانمردانه

تیم فوتبال تراکتور با ۴۶ امتیاز در رده سوم جدول لیگ قرار دارد و این درحالی است که شرایط این تیم طی ۳ هفته آینده شباهت بسیاری به شرایط استقلال دارد و شاگردان ساکت الهامی نیز در سه بازی پاياني با تیم‌هایی رودررو خواهد شد که یکی از آنها برای کسب سهمیه آسیا و دوتیم دیگر برای بقا در لیگ برتر تلاش می‌کنند.

تراکتور در هفته بیست‌وهشتم رقابت‌ها ابتدا در خانه شاهین‌بوشهر قعرنشین به‌مصاف این تیم می‌رود و در هفته ماقبل پایانی در خانه از ماشین‌سازی که همچنان روی کاغذ گزینه سقوط محسوب می‌شود، میزبانی خواهد کرد و در هفته پایانی در یک دیدار حساس و ۶ امتیازی به‌منظور کسب سهمیه لیگ قهرمانان در اهواز به‌مصاف فولاد خواهد رفت.

البته درمورد تراکتور هم این نکته ناگفته پیداست که دیدار هفته بیست‌ونهم این تیم در مقابل ماشین‌سازی تبریز از آنجا که دو تیم از یک مالک مشترک بهره می‌برند می‌تواند حساسیت‌های زیادی داشته باشد و چه‌بسا این دیدار به‌نوعی سنگ محکِ عیار بازی جوانمردانه در فصل‌جاری رقابت‌ها لقب بگیرد. تراکتور هم مثل استقلال این فرصت را دارد که با قهرمانی در جام‌حذفی مستقیما به آسیا برسد.

سپاهان؛ ۲ میزبانی پیاپی مقابل استقلالی‌ها

سپاهان اصفهان با ۴۵ امتیاز فعلا در رده چهارم رقابت‌ها قرار دارد و این درحالی است که این تیم بعد از کسب نتایج ضعیف هفته‌های اخیر و در نهایت شکست برابر استقلال از لحاظ روحی و روانی متزلزل نشان داده و چه بسا همین موضوع طی هفته‌های پایانی فصل نوزدهم پاشنه آشیل این تیم محسوب شود،‌ هرچند شاگردان قلعه‌نویی به همراه تراکتور و استقلال یعنی مثلث مدعیان کسب عنوان نایب‌قهرمانی و سهمیه همچنان در کورس جام‌حذفی حضور داشته و درصورت ناکامی در لیگ می‌توانند به رقابت‌های حذفی به‌عنوان یک مسیر دیگر برای رسیدن به آسیا نگاه کنند.

با این حال سپاهان هفته آینده ابتدا در اصفهان به مصاف نساجی متحول شده می‌رود و سپس یک بار دیگر در ورزشگاه خانگی خود از شهرخودرویی که مدعی کسب سهمیه آسیا به‌شمار می‌رود میزبانی می‌کند و در نهایت شاگردان قلعه‌نویی در هفته پایانی به جنگ با پیکان می‌روند که این تیم هم برای بقا، در خانه از سپاهان پذیرایی خواهد کرد.

نکته جالب اینکه سپاهان در دو بازی مقابل نساجی و شهرخودرو درحالی به میدان می‌رود که هدایت هر دو حریف را استقلالی‌های سابق یعنی محمود فکری و سهراب بختیاری‌زاده برعهده دارند.

شهرخودرو؛ ۲ بازی ۶ امتیازی

تیم مشهدی هم با ۴۴ امتیاز در رده پنجم قرار دارد و این تیم هم اگر بخواهد همچنان برای دومین فصل پیاپی به لیگ قهرمانان آسیا صعود کند باید از ۳ جدال هفته‌های آتی خود که دو تای آن مقابل مدعیان برگزار می‌شود با دست پر از میدان خارج شود، هرچند مزیت دیدارهای شاگردان بختیاری‌زاده مثل سپاهان به دو میزبانی این تیم در هفته پایانی رقابت‌ها مربوط می‌شود و آنها این فرصت را دارند تا در خانه به شانس‌های خود برای آسیایی شدن چشمک بزنند.

با این حال نکته اساسی درخصوص دیدارهای تیم مشهدی و دشواری آنها به آنجایی برمی‌گردد که این تیم باید در دو دیدار رودررو به مصاف دو مدعی کسب عنوان سهمیه برود. به این ترتیب که شهرخودرو ابتدا در خانه از استقلال پذیرایی می‌کند و سپس در هفته بیست‌ونهم در اصفهان به مصاف سپاهان رفته و در نهایت در هفته پایانی رقابت‌ها در مشهد با نساجی سختکوش دیدار خواهد کرد. به این ترتیب شهرخودرو نقش اساسی در معرفی تیم‌های آسیایی خواهد داشت!

فولاد؛ یک بازی کمتر، شانس بیشتر

اگرچه شاگردان جواد نکونام هم‌اکنون با ۴۳ امتیاز در رده ششم رقابت‌ها قرار دارند، اما این تیم یک بازی از سایر مدعیان کمتر برگزار کرده است و درصورتی که فولاد بتواند دیدار عقب‌افتاده مقابل نفت مسجدسلیمان را با برتری پشت سر گذشته و سه امتیاز آن را کسب کند، این شانس را خواهد داشت تا رده سوم جدول خود را بالا بکشد.

با این حال درخصوص رقابت‌های باقی‌مانده فولاد به‌جز نفت مسجدسلیمان شرایط این تیم هم بی‌شباهت به استقلال و تراکتور نبوده و شاگردان نکونام هم باید در مقابل دو تیمی که همچنان روی کاغذ برای سقوط شانس دارند به میدان بروند و سپس در یک مسابقه ۶ امتیازی و حساس در هفته سی‌ام به مصاف تراکتور بروند.

فولاد هفته آینده در خانه از سایپا پذیرایی می‌کند و سپس در جم به مصاف پارس‌جنوبی خواهد رفت و در هفته پایانی نیز یک بار دیگر در خانه با تراکتور بازی خواهد کرد.

نفتی‌ها و شانس اندک

درحال حاضر تیم‌های نفت آبادان و نفت مسجدسلیمان به ترتیب با ۳۸ و ۳۴ امتیاز در رده‌های هفتم و هشتم جدول قرار دارند و با توجه به اختلاف امتیاز بین آنها با تیم‌های دوم تا ششم جدول بدون‌شک کار سخت‌تری برای کسب سهمیه دارند هرچند روی کاغذ همچنان این شانس وجود دارد.

با این حال یک بررسی تلویحی از شرایط این دو تیم نشان می‌دهد که کار نفتی‌ها نیز درصورتی که وضعیت سایر مدعیان کسب سهمیه پیچیده شود خیلی هم آسان نیست و به این ترتیب که نفت آبادان طی ۳ هفته پایانی به‌ترتیب مقابل تیم‌های پیکان، شاهین‌شهرداری و ماشین‌سازی به‌میدان خواهد رفت و از سوی دیگر شاگردان تارتار به‌جز دیدار عقب‌مانده مقابل فولاد که این مسابقه نیز دشواری‌های خاص خودش را دارد، در سه دیدار باقی‌مانده به‌ترتیب به مصاف گل‌گهر، سایپا و پارس‌جم خواهد رفت و از آنجایی که ۳ حریف هر دو تیم جنوبی برای بقا می‌جنگند این موضوع نشان می‌دهد که خیلی هم کار آنها در هفته‌های پایانی راحت نیست. البته نفت مسجدسلیمان یکی از تیم‌های باقی‌مانده در جام‌حذفی است و روی کاغذ شانس کمی هم برای قهرمانی و آسیایی شدن ندارد.

مورد عجیب لیگ

تا پایان هفته بیست‌وهفتم رقابت‌ها و در بین تیم‌های لیگ برتر یک نکته عجیب وجود دارد و آن اینکه به‌طور مساوی هشت تیم بالای جدول به‌جز پرسپولیس که با عنوان قهرمانی، کسب سهمیه آسیایی‌اش را قطعی کرده، ۷ تیم دیگر همچنان از این شانس روی کاغذ برخوردار هستند و از سوی دیگر ۸ تیم نهم تا شانزدهم رقابت‌ها باز هم روی کاغذ همچنان شانس سقوط دارند و طی هفته‌های پایانی باید برای نیفتادن بجنگند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج