جاباما
۱۰۲۲۷۱۷
۶۳ نظر
۵۰۵۷
۶۳ نظر
۵۰۵۷
پ

ایرانیان چرا و به کجا مهاجرت می‌کنند؟

رصدخانه مهاجرتی ایران در پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه صنعتی شریف به‌تازگی سالنامه مهاجرتی ایران را منتشر کرده است که در آن تصویری از مهاجران جهان، ایرانیان ساکن در کشور‌های دیگر، مهاجرت‌های اجباری و انگیزه‌های مهاجرتی ارایه داده است.

روزنامه شهروند : جمعیت در جهان مدام در حال جابه‌جایی است، اما بعضی کشور‌ها بیشتر و بعضی کمتر درگیر جابه‌جایی می‌شوند. در ماه‌های اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا جابه‌جایی در جهان کاهش پیدا کرده است، ولی همچنان ایده آن در ذهن خیلی از مردم وجود دارد؛ مردمی که به دلیل جنگ، گرسنگی، شرایط نابسامان اقتصادی، تحصیل، کار یا تفاوت سبک زندگی رفتن را به ماندن در کشور خود ترجیح می‌دهند.

ایرانیان چرا و به کجا مهاجرت می‌کنند؟

ایران هم یکی از کشور‌هایی است که به‌خصوص در سال‌های اخیر مهاجرانی داشته است. اما ایرانیان در این سال‌ها بیشتر به کدام کشور‌ها مهاجرت کرده‌اند و مهم‌ترین دلایل مهاجرت آنان چیست؟ رصدخانه مهاجرتی ایران در پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه صنعتی شریف به‌تازگی سالنامه مهاجرتی ایران را منتشر کرده است که در آن تصویری از مهاجران جهان، ایرانیان ساکن در کشور‌های دیگر، مهاجرت‌های اجباری و انگیزه‌های مهاجرتی ارایه داده است. این داده‌ها برگرفته از پایگاه داده مهاجرت دوجانبه بانک جهانی و آمار بخش جمعیت سازمان ملل و برخی پژوهش‌های آماری دیگر است.

ایرانیان بیشتر به کجا مهاجرت می‌کنند

براساس داده‌های سالنامه مهاجرتی ایران، کشور‌های دارای بیشترین جمعیت ایرانی (افراد متولد ایران) امارات متحده عربی، ایالات متحده آمریکا، کانادا، آلمان، انگلستان، ترکیه، سوئد، استرالیا، کویت، هلند، قطر، فرانسه، نروژ، اتریش، دانمارک، ایتالیا، عراق، سوییس و بلژیک هستند. آمار‌های سال ۲۰۱۹ نشان می‌دهد به‌طور کلی یک‌میلیون و ۳۰۱‌هزار و ۹۷۵ ایرانی به این کشور‌ها مهاجرت کرده‌اند، درحالی که در سال ۱۹۹۰ آمار ایرانیان مهاجر در کل جهان ۶۳۱‌هزار و ۳۳۹ نفر بوده است. آمار‌های جهانی همچنین می‌گوید غالب ایرانیان مهاجر تحصیلکرده و متخصص‌اند. وضع مهاجران ایرانی در کشور‌های حوزه OECD یعنی کشور‌های عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی نشان می‌دهد اولین گروه شغلی در میان ایرانیان در این کشور‌ها متخصصان هستند.

سالنامه مهاجرتی ایران در ادامه در این‌باره نوشته است: «همچنین به‌طور کلی روند تعداد متخصصان از نیروی کار ایرانی در این کشور‌ها صعودی بوده است و از ۲۵‌درصد در سال ۲۰۰۰ به ۲۹.۶‌درصد در سال ۲۰۱۵ افزایش یافته است. دومین گروه شغلی ایرانیان در این کشور‌ها کارکنان ارایه خدمات و کارکنان فروش و بازاریابی بوده‌اند و کارکنان ماهر بخش کشاورزی و شیلات کمترین درصد ایرانیان در بازار کار کشور‌های OECD بوده‌اند.»

نخستین مقصد مهاجران ایرانی

داده‌های سازمان ملل می‌گوید آمریکا نخستین مقصد مهاجران ایرانی است. آمار ایرانیان در این کشور بر اساس دو معیار ارایه می‌شود: «طبق آخرین آمار موجود یعنی سال ۲۰۱۷ جمعیت ایرانیان ساکن در آمریکا بر اساس محل تولد ایران به ۳۹۵‌هزار نفر رسیده است. این رقم بر اساس اصالت ایرانی هرچند محل تولد خاک آمریکا باشد، به ۴۷۷‌هزار نفر می‌رسد.» اغلب این ایرانیان یعنی بیش از۷۴‌درصد آنان دارای تحصیلات بالاتر از دیپلم هستند و حدود ۷۲‌درصد آنان در سن کار یعنی از ۱۸ تا ۶۴‌سال قرار دارند: «درصد افراد با تحصیلات تکمیلی یا دوره‌های حرفه‌ای نیز رو به افزایش بوده و ۲۹‌درصد ایرانیان بالاتر از ۲۵‌سال ساکن آمریکا دارای تحصیلات تکمیلی هستند.»

ایرانیان چرا و به کجا مهاجرت می‌کنند؟

دریافت تابعیت آمریکایی ایرانیان در دوران ریاست‌جمهوری ترامپ کاهش یافته است، اما آمار‌ها می‌گوید از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ هر سال بین ۸ تا ۱۰‌هزار نفر ایرانی تابعیت این کشور را دریافت می‌کردند. در این سال‌ها تعداد ایرانیانی که توانسته‌اند اقامت دائم قانونی این کشور را دریافت کنند یا ویزا‌های موقت کاری و تحصیلی بگیرند به‌خصوص از سال ۲۰۱۵، رو به کاهش بوده است. از نظر شغلی «بیش از ۵۶‌درصد از افراد شاغل در مشاغل مدیریتی، کسب و کار و هنر فعالیت می‌کنند و پس از آن ۲۲‌درصد از ایرانیان در مشاغل فروش و دفتری مشغول به کار هستند.»

عمده‌ترین محل فعالیت نیروی کار ایرانی «خدمات آموزشی، مراقبت‌های بهداشتی و خدمات اجتماعی و پس از آن متخصصان، دانشمندان و مدیران اجرایی و مدیران خدمات پسماند و در جایگاه سوم خُرده‌فروشی بوده است.» روند اشتغال ایرانیان در آمریکا نشان می‌دهد که خوداشتغالی در آن‌ها کاهش یافته است.

در مقابل تعداد ایرانیان در کانادا از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹ در حال افزایش بوده و از سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۹ نزدیک به ۱۰‌هزار نفر افزایش داشته است. بیشترین ویزای موقت اعطا شده به ایرانیان تحصیلی بوده است و «در سال‌های اخیر تعداد اجازه کار بشردوستانه و حمایتی صادر شده برای ایرانیان در این کشور از تعداد اجازه کار‌های تحت برنامه جابه‌جایی‌های بین‌المللی بیشتر شده است.»

ایرانیان در اروپا


بر اساس آمار سازمان ملل در سال ۲۰۱۹، بیشترین ایرانیان مهاجر در اروپا در کشور‌های آلمان، انگلیس، سوئد، هلند و فرانسه ساکن‌اند، اما آمار‌ها از نظر اجازه اقامت معتبر اندکی متفاوت است و آمارهای سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد بیش از ۷۳‌هزار ایرانی در آلمان زندگی می‌کنند.

«ایران همچنین جزو ۱۰ کشور اول در میان کشور‌های غیر اتحادیه اروپاست که شهروندانش به علت داشتن شغل در آلمان اقامت دائم دریافت می‌کنند.» همچنین جزو ۱۰ کشور اول دنیاست که شهروندانش این اقامت را از طریق خوداشتغالی و راه‌اندازی یک کسب و کار می‌گیرند. بعد از آلمان با فاصله زیاد ایرانیان در انگلستان، سوئد و ایتالیا سکونت دارند. از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۸ تعداد شهروندان ایرانی که در اروپا اقامت بلندمدت دریافت کردند ۲۰ برابر شده و بیش از ۸۴‌هزار نفر را دربرمی‌گیرد.

مهاجرت به کشور همسایه


یکی از مقاصد مهم مهاجرت ایرانیان در سال‌های اخیر ترکیه است. «با گشوده شدن کانال پناهجویی در ترکیه پس از تحولات منطقه‌ای دهه اخیر در سوریه و عراق، تعداد ایرانیانی که به‌عنوان پناهجو در این کشور ثبت شده‌اند افزایش چشمگیری داشته است. با توجه به داده‌های مهاجرتی سازمان ملل متحد، تعداد ایرانیان در ترکیه ۸۳‌هزار نفر گزارش شده است، ولی این آمار در پایگاه داده دوجانبه بانک جهانی برای سال ۲۰۱۷ در ترکیه ۳۶‌هزار نفر اعلام شده است.

ایرانیان چرا و به کجا مهاجرت می‌کنند؟

به نظر می‌رسد آمار ثبت شده بانک جهانی بدون احتساب تعداد ایرانیان در ترکیه در حالت انتظار و به‌صورت پناهجویی است.» در سال ۲۰۱۸ تعداد مهاجران ایرانی که وارد ترکیه شدند افزایش ناگهانی در مقایسه با سال ۲۰۱۷ داشت. در سال ۲۰۱۸ ایران در جایگاه پنجم مهاجرت به ترکیه بوده است. این جهش ناگهانی، در خرید خانه‌های ترکیه از سوی ایرانیان هم به چشم می‌خورد. تا سال‌های ۲۰۱۵، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ رتبه ایرانیان در خرید خانه در کشور ترکیه هشتم بود، ولی در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ ایرانیان دومین خارجیانی بودند که در ترکیه خانه خریدند. آمار‌های سه ماه اول سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد ایرانیان به جای عراقی‌ها در رتبه اول خرید خانه در ترکیه نشسته‌اند.

ایرانیان در آسیا و استرالیا

کشور‌هایی که بیشترین ایرانی را در آسیا دارند امارات متحده عربی، کویت، قطر، عراق، مالزی، ارمنستان، ژاپن، ترکمنستان و پاکستان و ... هستند. مهاجرت ایرانیان به استرالیا هم سال‌هاست در وضع صعودی قرار دارد و در سال ۲۰۱۹ بیش از ۷۳‌هزار ایرانی در این کشور زندگی می‌کردند. این عدد به نسبت سال ۲۰۱۰ بیش از ۱۰۰ درصد افزایش داشته است.

دانشجویان ایرانی به کدام کشور‌ها می‌روند

سال ۲۰۰۳ ایران حدود ۱۹‌هزار دانشجو در خارج از کشور داشت. این عدد در سال ۲۰۱۷ به حدود ۵۳‌هزار نفر رسید. با این حال «سهم دانشجوفِرستی ایران از کل بازار دانشجویان بین‌المللی جهان از سال ۲۰۱۲ روندی کاهشی به خود گرفته و از حدود ۱.۳‌درصد به حدود ۰.۹‌درصد رسیده است. رتبه دانشجوفِرستی ایران طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ از جایگاه ۱۲ به رتبه ۲۰ تنزل کرده است.» پنج مقصد اصلی دانشجویان ایرانی کشور‌های آمریکا، ترکیه، آلمان، ایتالیا و کاناداست.

آمریکا چهار دهه است که اولین مقصد دانشجویان ایرانی است: «در سال ۲۰۱۸ میلادی، تعداد ۱۲‌هزار و ۱۴۲ دانشجوی ایرانی در آمریکا مشغول به تحصیل بوده‌اند.» دومین مقصد محبوب سال‌های اخیر دانشجویان ایرانی ترکیه است. آمار‌های سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد این کشور میزبان بیش از ٦‌هزار دانشجوی ایرانی است: «هم‌جواری و نزدیکی فرهنگی، لغو ویزا میان دو کشور، زبان ترکی، موقعیت و بورسیه‌های تحصیلی در دانشگاه‌های ترکیه منجر به افزایش دانشجویان ایرانی در کشور ترکیه در سال‌های اخیر شده است.»

ایرانیان چرا و به کجا مهاجرت می‌کنند؟

مقاصد بعدی دانشجویان ایرانی آلمان و ایتالیاست؛ هر کدام با بیش از ۴‌هزار دانشجو. «بورسیه‌های تحصیلی، هزینه‌های زندگی نسبتا پایین در این کشورها، پیری جمعیت و نیاز به نیروی کار جوان باعث شده است برنامه‌های جذاب و متنوعی برای جذب دانشجویان داشته باشند.» کانادا هم میزبان نزدیک به ۴‌هزار دانشجوی ایرانی است: «محدودیت‌های دولت ترامپ برای ورود اتباع و دانشجویان ایرانی به خاک آمریکا، زبان انگلیسی و برنامه‌های تسریع ورود و جذب دانشجو در کانادا، حضور جمعیت قابل توجه ایرانیان در کانادا که زمینه آگاهی جوانان ایرانی را از فرصت‌های دانشجویی در این کشور فراهم می‌کند ازجمله عواملی است که در رشد تعداد دانشجویان ایرانی در این کشور موثر بوده است.»

«به‌طور کلی تاکنون هیچ آمار دقیق و مشخصی از میزان بازگشت ایرانیان خارج از وطن تهیه نشده است؛ برنامه‌ای نیز در راستای بازگرداندن این افراد برای خدمت به کشور به‌کار گرفته نشده است. تنها اقدامی که در این راستا شکل گرفته طرح همکاری با متخصصان و دانشمندان ایرانی غیرمقیم است که به منظور تسهیل شرایط ایرانیان بازگشتی ایجاد شده است.» آمار‌های بازگشت فارغ‌التحصیلان و متخصصان ایرانی خارج از کشور به داخل نشان می‌دهد از اسفند ۱۳۹۴ تا فروردین ۱۳۹۹ تعداد ۱۵۶۰ متخصص ایرانی به کشور بازگشته‌اند، یعنی «از زمان آغاز رسمی طرح همکاری با متخصصان ایرانی به‌طور متوسط روزانه بیش از یک متخصص ایرانی به کشور بازگشته است.»

دانشجویان چرا می‌روند و چرا برمی‌گردند

ایرانیان چرا و به کجا مهاجرت می‌کنند؟

پیمایش سنجش میل به مهاجرت در میان دانشجویان و فارغ‌التحصیلان ایرانی که رصدخانه مهاجرت ایران در سال ۹۷ انجام داده نشان می‌دهد هشت عامل اصلی برای مهاجرت دانشجویان و فارغ‌التحصیلان ایرانی وجود دارد: ناامیدی از سطح درآمد و تناسب آن با هزینه‌ها، امکان پیشرفت شغلی، نظم و قانون‌مداری جامعه، علاقه به کسب سابقه تحصیلی یا کاری در خارج از کشور، شایسته‌سالاری، امکان یافتن شغل و میل به تجربه زندگی در خارج از کشور. «پیش از وقوع تحولات اقتصادی در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ به واسطه بازگشت تحریم‌ها حدود ۳۰‌درصد از دانشجویان تمایل به مهاجرت داشته‌اند، اما این تحولات موجب افزایش این میل تا ۶۳‌درصد شده است.»

دیگر نتایج پیمایش رصدخانه مهاجرت ایران از میل به بازگشت دانشجویان و فارغ‌التحصیلان می‌گوید: «۱۶‌درصد از کسانی که میل به مهاجرت دارند، می‌خواهند دوباره برای زندگی به ایران بازگردند، در حالی که ۳۸‌درصد از آنان تمایلی به بازگشت به کشور ندارند. از طرف دیگر، حدود نیمی از افرادی که می‌خواهند مهاجرت کنند هنوز تصمیم قطعی برای ماندن در خارج از کشور یا بازگشت به وطن‌شان نگرفته‌اند.» این پیمایش همچنین می‌گوید حدود ۴۰‌درصد افراد بدون آگاهی از شرایط مهاجرت و اطلاعات دقیق از وضع کشور مقصد، اقدام به مهاجرت می‌کنند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      من هم به زودی میرم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ۲میلیون ایرانی رفته ۳میلیون افغانستانی وارد کشور شده البته اونجور که میگن از کشورهای عربی هم به داخل کشور مهاجر داشتیم ..وقتی ملک ۳۰۰میلیون شده ۲میلیارد خوب همین میشه طرف خودرو جک خرید ۱۰۰میلیون الان ۵۰۰میلیون قیمتش

      • بسیجی

        دولت و مجلس محترم باید ارز به خروج از کشور ندهد و به افرادی که از کشور رفته اند اجازه ورود دوباره به کشورمان را ندهد

      • بدون نام

        ایشالله قسمت بشه راحت شیم

      • بدون نام

        چقدر عالی، موفق و شاد باشید

      • بدون نام

        ایرانی ها موجودات جالبی هستن، به اعراب فحش میدن ولی به امارات و کویت مهاجرت میکنن

      • بدون نام

        مردم ایران باید داخل کشور باشن و به دولت کمک کنند نه این که وطن فروشی کنند ...

      • sajad

        چرا و کجا؟!!!! هرجایی غیر از اینجا چراشم که دیگه گفتن نداره معلومه دیگه برای احترام برای امنیت برای اقتصاد برای سیاست برای اینکه دزدی و دروغ و احتلاس و باند بازی و پارتی بازی نباشه ...

      • بدون نام

        دولت باید جلوی مسافرت خرجی را بگیرد

    • بدون نام

      واقعا سخته برای پدر ومادری که یک عمر زحمت کشیدن و بزرگ شدن فرزندان خود را نمی بینند..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سخته ولي منه مادر با خيال راحت بچه هامو به خدا ميسپارم و ميفرسمشون برن حتي اگه خودم نون شب نداشته باشم لخورم بچه هام برن هرجايي ديگه حداقل آزادانه تر و بدون تبعيض اينجا زندگي ميكنن ....
        هرجا قطعا بهتراز ايران هست براي ما

      • بدون نام

        بچتون دیگه بزرگ شده. تا چند سالگیشو می خواین ببینین. از لحاظ رشد از سن 30 تا 50 سالگی تغییر زیادی اتفاق نمی افته. یه کم از وابستگی هاتون کم کنین خواهشا

      • بدون نام

        پدر و مادر ِ فهمیده و خوب، خوشبختی بچه شون رو میخوان و منفعت طلب نیستن.

    • بدون نام

      بروندبهتربگذارکشورخلوت بشود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ... هممون رفتنی هستیم... مگه جای تو رو تنگ کردن.. ..

      • بدون نام

        کاش شماها نبودین

      • بدون نام

        دقت كردين در اين آمار گيري ، اسمي از كشورهاي دوست و برادر و هم كيش !؟ روسيه و چين نيست !
        چون اونا خودشون دارن مملكت رو قبضه ميكنن و بجاي اينكه ايرانيا برن اونجاها، اونا دارن مملكت رو به يغما و ساكنينشو به نوكري ميگيرن ! !

      • بدون نام

        حماقت اونجاست که طرف فکر میکنه تو کشور 80 میلیونی، با رفتن چند هزار نفر، کشور خلوت میشه!حماقت تا کجا برادر؟

      • روزگار تنهایی

        ایران ارث پدرت نیست در ضمن کسایی که میرن بهترینای ایران هستن سرمایه های ایران هستند .....حالیته..

        بگو نه

    • کوروش

      به زودی عازم لیتوانی هستم . این مملکت دیگه فایده نداره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جالبه نوشته فقط 29 درصد ایرانیای بزرگسال در خارج از کشور، مدرک بالاتر از لیسانس دارن! همیشه شایعه هست که ایرانیایِ خارج تحصیل کرده اند و فلان و بهمانند. پس طبق آمار 70 درصدشون تحصیلات خاطی ندارن!

      • بدون نام

        لیتوانی هم مگه خارجه؟ خخخ

      • بدون نام

        تازه منم دلم گرفته میخوام برم ابرقو خوبه

    • اردشیر

      والا منم میتونستم برم رفته بودم، ایران دیگه جای زندگی نیست

    • بدون نام

      یکی نیست منم ببره

      پاسخ ها

      • سپیده

        منم با خودت بر

      • بدون نام

        منم ببیرید

      • آرمان

        آقا منم میام که چهار نفر بشیم ظرفیت تکمیل بشه راه بیفتیم.

    • بدون نام

      موندن تو این مملکت دیگه فایده نداره ، فقط عمرو جوونیمون با این مسئولان بی کفایت تباه شد

    • بدون نام

      چون داخل این مملکت نه کار هست نه درامد هست نه برای جان انسان ارزش قائل هستن .مگه ادم چندبار به دنیا میاد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا، ارزش های انسانی ،حقوق انسانی و شرافت انسانی هم در این کشور جایی ندارن

    • بدون نام

      با دیپلم هم میشه رفت یا نه؟ ۳۰ سالمه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باید یه تخصصی یاد بگیری، اول حسابی در مورد کشور مورد نظر تحقیق کن و بر اساس شرایط اون کشور، برو در یک حرفه مدرک بگیر تو یکی دو سال، سخته ولی شدنیه.
        فقط یادت باشه با تحقیق اقدام کنی، نه روی هوا

      • بدون نام

        با دیپلم هم میشه بری بله که میشه درخواست بده

      • روزگار تنهایی

        هر جا بری مفت خور نمیخوان...یه تخصصی باید داشته باشی که گرهای از کشورش باز کنی

    • ایرانی

      دوستان دقت کردین اول که یه خبر یا مطلب تو سایت برترینها زده میشه مثبت و منفی ها اولش طبیعی هستش و مطالبق نظرات واقعی مردم بعدش حدود نیم ساعت بعد یه دفعه روند طبیعی مثبت و منفی ها تغییر میکنه و مثل اینکه اتفاقی افتاده باشه کلی منفی به نظرات داده میشه.مثل اینکه فقط تو آلبانی بخش سایبری راه اندازی نشده و تو کشور خودمون هم دوستان حسابی فعال هستن.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به دلیل اینکه دار و دسته ای هستند همون دقایق اولیه هجوم میارند و کامنتها رو به نفع خودشون لایک میزنند.مردم در زمانهای مختلف میان

      • بدون نام

        مردم فقط سایبریهای غربزده نیستند

    • ح

      هرمی تونسته جمع کرده رفته
      رفته همون جاهایی که به انسانیت ارزش قائل میشن ...

    • افغان

      اینجا دگر جای زندگانی نمی باشد

    • بدون نام

      هرکی بره معنی زندگیو میفهمه. اینجا ما فقط زنده ایم..

    • بدون نام

      منم به زودی زود میرم جا نیست ایران اگه میخای زود بمیری تو ایران بمان کشوری که کوه دماوند رو مسئولینش یک جا می خورن یه لیوان اب هم روش واقعا جای زندگی کردن است ....

    • saftarmodarsi5372@ gmail.com

      یعنی دلیلش مشخص نیست اره..بابا مردم را بدبخت کردید .خوب کاری میکنن

    • بدون نام

      افسردگی گرفتیم از استرس فردا

    • بدون نام

      بمونن پراید ۱۰۰میلیونی ببین یا آقازادهای بنز سوار یا دلار ۲۶هزارتومانی یا اختلاس های مسولین یا زمین خواری آقازادها

    • بدون نام

      خوشا اونایی که تونستن برن

    • بدون نام

      جالبه نوشته فقط 29 درصد ایرانیای بزرگسال در خارج از کشور، مدرک بالاتر از لیسانس دارن! همیشه شایعه هست که ایرانیایِ خارج تحصیل کرده اند و فلان و بهمانند. پس طبق آمار 70 درصدشون تحصیلات خاصی ندارن!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ایران تو دنیا به کشور فرار مغزها مشهوره همین الان داخل ایران بالای ۷۰ دزصد مردم تحصیلات دانشگاهی دارن این آمارها رو چطوری باور میکنی ؟!

    • ..

      قطعا هرکشوری برونددراونجااسترس ودغدغه فرداروندارن.لااقل یک شب راحت میخوابند.

    • م. ح

      چندتا از دوستان که آلمان و کانادا هستن در پاسخ به سوال ما که پرسیدیم اونجا بهتره یا ایران گفتن، هرجا مشکلات خاص خودش رو داره‌! مثلاً بسیاری از کشورها برای دریافت شبکه های تلویزیونی مالیات میگیرن! دوستمون که زن و شوهر پزشکن بعد چند سال تازه تو کانادا یه خونه کوچیک خریدن! و... همه جا مشکل هست. به نظر من خارجی ها صبورترن! اونجا رقابت و چشم و هم چشمی و دخالت تو کار دیگرون نیست و این باعث میشه مشکلات کمتر به چشم بیان

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بله تو سوئد حتی اگه اصلا تلویزیون هم نبینی بابتش ازت مالیات میگیرن ایران ۴۲ ساله در حال تنش با آمریکا و اسرائیله بعد از انقلاب جنگ ، تورم ، تحریم ، اختلاس و ....داشتیم حتی کشورهایی مثل سوریه و عراق هم تورم ایران و ندارن وقتی طرف تو کشور خودشم نمیتونه خونه بخره تخصص هم داره چرا بمونه با اینهمه استرس

      • روزگار تنهایی

        دوتا عمو دارم هر دو مهندس پتروشیمی یکی عشق مملکت داشت وایساد اون یکی رفته بود آمریکا چند سال پیش آمریکایی اومد ایران ازش پرسیدم وضعیت درآمدن چطوره گفت مالیات درآمدم از درآمد داداشم بیشتره

      • بدون نام

        خرید خانه برای ماها خیلی اهمیت داره تنها قدرت خرید خانه نمیتونه ملاک باشه ! وسایل ارتباط جمعی ، حمل ونقل داشتن شغل استفاده از امکانات و رفاه نسبی تضمین آینده فرزندان و ثبات اقتصادی باعث مهاجرت میشه من اینجا خونه دارم ولی وقتی فردا صبح بلند میشم میبینم همه چیز 10 برابر شده و حقوقم کفاف زندگی دیروزم رو نمیده چه فایده که خانه داشته باشم ! وقتی فقط یک شیر آب خراب میشه باید برای شیر آبی که 50 تومان داده بودی 500 هزار تومن بدی اون موقع می فهمی که چه کلاهی سرت رفته

    • بدون نام

      چرا همیشه فرار میکنید؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مگه چقدر عمر میکنیم؟ اسمش فرار نیست، اختیار داشتنه که هر جا دوست داری زندگی کنی، ...

    • بدون نام

      2 نفر از دوستان نزديك من 4 ساله رفتن يكيشون تو ايران مستاجر و يك ماشين ار دي داشت و دومي مستاجر و يك 206 داشت
      اولي يك شركت تاسيس كرد و ماشينيش بنز emel هست
      دومي در يك شركت غذايي كار ميكنه ماشينش بي ام و x6
      وقتي به عكسهاشون نگاه ميكنم ميبينم اونها 360 درجه پيشرفت كردن و هنوز من اندر خم يك كوچه ام ....!!!!

      پاسخ ها

      • مهدی

        برای این که اونجا ماشین ارزونه اینجوریه وگرنه اونجا هم شما بخواهی کرایه خانه بدهی اگر درآمدت کم باشه باید یک جا اجاره کنی که شاید محله خوبی هم نباشه ما توی ایران از بس تجملات زیاد شده و همه می خواهند خانه بالای 250 متر داشته باشند به این وضع دچار شده ایم وگرنه اونجا تو یک خونه 45 متری هم زندگی می کنیم بدون رفاهیاتی که تو ایران داریم ولی دم نمی زنیم.

    • بدون نام

      چيزي كه در ايران وجود ندارد

      اميد به آينده
      حقوق شهروندي
      احترام
      ارامش و اسايش
      رفاه اجتماعي

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اضافه کن
        مرزهای امن
        امنیت شغلی

      • امیراسماعیل

        من ده سال امارات بودم آمدم کشورخودم انجا بگوملیا ردها بهت بدن اخردلت برای هموطنت وگشورت شورمیزنه بگوتوکشورت بخوابی آزروی سکوت هم راه برن بهترازاینکه یک خارجی بهت توهین کند دیگه هم نمی روم

    • بدون نام

      یکی از دلایل مهاجرت ایرانیان که اینجا گفته نشد ، تغییر آب و هوا است .

      یادش بخیر چه برفهایی. داشتیم ، پاییز ،پاییز بود ، زمستون ،زمستون ، بهار ،بهار ،تابستون ،تابستون

      الان جاشون. زلزله داریم و سیل و گرد و خاک و کم آبی

    • شهاب

      چرا همه فراری اند ? جوابش رو همه میدونند.. اگه بنویسم سانسور میشم

    • بدون نام

      خیلی نادان هستید که میپرسید چرا مهاجرت میکنیم.‌.‌‌.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج