۱۰۳۷۰۷۳
۷ نظر
۵۰۱۳
۷ نظر
۵۰۱۳
پ

احتمال آزادسازی منابع ایران در عراق

تغییر رئیس کل بانک مرکزی و بانک تجاری عراق احتمالاً می تواند زمینه‌ساز بازگشت منابع ارزی ایران از عراق باشد.

خبرگزاری تسنیم: رئیس کل بانک مرکزی عراق و مدیرعامل بانک تجارت عراق (TBI) تغییر کردند؛ این دو تغییر مهم می تواند مقدمه ای باشد برای بازگشت منابع ارزی ایران که در کشور عراق مسدود شده است.

مصطفی غالب مخیف رئیس بانک مرکزی و سالم چلبی مدیر عامل بانک تجارت عراق TBI شدند؛ منابع بانکی معتقدند تغییرات اخیر در بدنه بانکی کشور عراق می تواند در وصول منابع بسیار زیاد بانک مرکزی در عراق موثر باشد.

در طول سال‌های گذشته و بخصوص دوره اخیر بانک مرکزی، مقامات ایرانی رایزنی‌هایی را با کشور عراق برای بازگشت منابع ارزی و وصول بدهی عراق به ایران انجام داده اند و در مقاطعی نیز موفقیت‌هایی را به دست آورده اند.

آنطور که عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی قبلاً اعلام کرده بود: «ارزش صادرات گاز و برق ایران به عراق سالیانه، چندین میلیارد دلار است. ضمن اینکه، میلیاردها دلار از منابع بانک مرکزی نیز در این کشور است که درمورد نحوه استفاده از آن براساس تفاهمنامه سال گذشته به توافق رسیدیم.»

همتی همچنین پیش از این و پس سفر به عراق اعلام کرده بود: «از منابعی که در کشور عراق داریم برای خرید کالاهای غیرتحریمی و اساسی استفاده کنیم.»

این درحالی است که بر اساس قرارداد ایران و عراق، عراقی‌ها موظف هستند پول گاز را با یورو و پول برق را با دلار به ایران پرداخت کنند اما با آغاز روند جدید تحریم‌ها عراقی‌ها اعلام کردند امکان پرداخت دلار را ندارند و پیشنهاد پرداخت با دینار را مطرح کردند و حالا مسئله دینار هم مطرح نیست و ایران قرار است کالای اساسی بخرد.

اما این موضوعات در توافقات با رئیس قبلی بانک مرکزی بوده و باید دید رئیس جدید بانک مرکزی می تواند گامی برای بازپرداخت بدهی به ایران و بازگشت منابع ارزی کشورمان بردارد یا خیر.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      چرا همش ما از کل دنیا طلبکاریم یعنی به هیچ کشوری بدهکار نیستیم این بر میگرده که ما سر کیسه رو شل گرفتیم که به این روز افتادیم

    • بدون نام

      اینم کشور دوست و برادر

    • م

      غرامت چی شد

    • بدون نام

      چقدر ما بدبختيم كه حتي عراق نيز منابع ما را بلوكه كرده است جوانان ما در عراق كشته مي شوند و عراق منابع ما را بلوكه مي كند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ترامپ بزرگ صاحب اجازه است

    • رحیم اسماعیل پور

      خیلی مایه ساسف واندوه هست که مقامات حکومت قادر به گرفتن حق وحقوق مملکت نیستند.

    • بدون نام

      عراق بابت متجاوز بودن طبق نظر سازمان ملل می بایست خسارات به ایران پرداخت کند چرا به دیوان بین المللی لاهه ایران شکایت نمی کندتا مثل کویت به ایران نیز پرداخت کند

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج