۱۰۵۰۸۴۰
۴ نظر
۵۰۱۵
۴ نظر
۵۰۱۵
پ

دلواپسی عربستان از نتایج انتخابات آمریکا

برخی تحلیلگران عرب می گویند: سردمداران عربستان به ویژه محمد بن سلمان از پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هراس دارند. مسائلی مانند احتمال افزایش فشارها به عربستان در پرونده‌های حقوق بشری، کاهش قراردادهای تسلیحاتی و عدم همراهی آمریکا در جنگ علیه یمن پس از پیروزی بایدن و احتمال بازگشت به برجام نگرانی‌هایی زیادی را برای آل سعود به دنبال داشته است.

خبرگزاری ایرنا: برخی تحلیلگران عرب می گویند: سردمداران عربستان به ویژه محمد بن سلمان از پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هراس دارند. مسائلی مانند احتمال افزایش فشارها به عربستان در پرونده‌های حقوق بشری، کاهش قراردادهای تسلیحاتی و عدم همراهی آمریکا در جنگ علیه یمن پس از پیروزی بایدن و احتمال بازگشت به برجام نگرانی‌هایی زیادی را برای آل سعود به دنبال داشته است.

رویکرد این تحلیلگران که در رسانه های عرب منتشر شده، حاکی است: «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان این روزها به دلیل افزایش احتمال شکست «دونالد ترامپ» در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در نگرانی شدیدی به سر می‌برد. تازه‌ترین نظرسنجی‌های انتخاباتی آمریکا نشان از پیشتازی «جوبایدن» نامزد دموکرات‌ها بر ترامپ رئیس جمهوری کنونی دارد. نظرسنجی روزنامه «واشنگتن پست» اعلام کرد ۵۴ درصد به بایدن و ۴۲ درصد به ترامپ رای می‌دهند. نظرسنجی شبکه «ای بی سی ان» هم نشان می‌دهد ۵۴ درصد از عملکرد ترامپ به عنوان رئیس جمهوری ناراضی و در مقابل ۴۴ درصد وی را تایید می‌کنند. برپایه نظرسنجی «سی ان ان» ۵۳ درصد گفته‌اند بایدن برنده آخرین مناظره بوده است و ۳۹ درصد معتقدند ترامپ عملکرد بهتری داشته است. نظرسنجی «دیتاپروگراس» نیز نشان می‌دهد ۵۲ درصد بایدن و ۴۱ درصد ترامپ را برنده مناظره جمعه گذشته می‌دانند. با توجه پیشتازی بایدن در نظر سنجی‌ها و افزایش شانس وی، نگرانی‌های بن سلمان ولیعهد عربستان از شکست ترامپ در حال افزایش است و این موضوع خواب را از چشمان وی ربوده است.

پیروزی بایدن کابوسی برای سردمداران سعودی

بایدن در در تبلیغات انتخاباتی خود اظهارات آتشین و تهدیدهای مستقیمی متوجه عربستان به ویژه بن سلمان کرده است. وی در سخنرانی خود در دومین سالگرد قتل «جمال قاشقچی» روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول بر روی اهمیت محاکمه عربستان به دلیل نادیده گرفتن مسائل حقوق بشری تاکید کرد. او از سیاست خارجی ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در برابر عربستان گله کرد و اعطای چک سفید به سردمداران این کشور را اشتباهی استراتژیک معرفی‌کرد. وی خواستار بازنگری در سیاست ‌خارجی آمریکا درباره عربستان شده است.

بایدن اظهار کرده است در صورت پیروزی در انتخابات در سیاست ‌خارجی آمریکا درباره ریاض بازنگری و این سیاست را بر اساس ارزش‌ها و اولویت‌های آمریکا تنظیم خواهد کرد. این در حالی است ترامپ طی چهار سال حکومت خود با عربستان رابطه تنگاتنگی داشت. او ریاض را به عنوان نخستین سفر خارجی خود در سال ۲۰۱۷ انتخاب کرد. ترامپ همواره از جنایتکاران به ویژه بن سلمان دفاع کرده است. این موضوع سبب گستاخی بن سلمان و سرکوب بسیاری فعالان سیاسی و مخالفان وی در عربستان شده است. بن سلمان از روابط خود با ترامپ دستاوردهای مهمی کسب کرد که مهمترین آنها خروج ایالات متحده از توافق هسته‌ای ایران بود. حمایت ترامپ از بن سلمان در برابر هرگونه نظارت بیشتر و تحریم‌های احتمالی سبب شد ولیعهد سعودی طی دوران ترامپ از امنیت و آرامش برخوردار باشد. اما این امنیت و آرامش در صورت پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری دیگر به این راحتی‌ها ادامه‌ نخواهد داشت. اکنون وی نگران است که بایدن در تداوم سیاست‌های اوباما، تعامل با ایران را از سرگیرد.

«جمال زحالقه» رئیس حزب «تجمع ملی» در سرزمین‌های ۴۸ در روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن در این زمینه نوشت: به یقین بایدن برای کنترل جنون بن سلمان وارد عمل خواهد شد. سیاست بایدن با روش ترامپ متفاوت خواهد بود. ولیعهد عربستان و اطرافیان او پیروزی بایدن را کابوس وحشتناکی برای خود به شمار می‌آورند. زیرا آنها از مواضع دموکرات‌ها در پایان دادن به جنگ یمن، پرونده ترور خاشقچی و حقوق بشر و روابط با ایران نگران هستند. بایدن به توافق هسته‌ای باز خواهد گشت. تغییر موضع آمریکا درباره ایران خواب را چشمان نظام سعودی که مخالف توافق هسته‌ای است، خواهد ربود.

«مصطفی ملاهزال» تحلیلگر شبکه «النباء» عراق نیز دراین زمینه نوشت: از نتایج پیروزی کاندیدای دموکرات‌ها در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کاهش تحرک‌های عربستان سعودی و بازی این کشور با سرنوشت دیگر کشورهای منطقه خواهد بود. این موضوع سبب کاهش جایگاه عربستان در منطقه می شود و به رهبری این کشور در جهان اسلام آسیب خواهد زد.

مفسر شبکه خبری «المعلومة» عراق هم دراین خصوص گفت: احتمال شکست ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا کابوس ترسناکی را برای سعودی‌ها رقم خواهد زد. این شکست بلندپروازی‌های بن سلمان ولیعهد این کشور را بر باد خواهد داد و سبب خواهد شد برنامه وی برای تبدیل عربستان به کشور هسته‌ای و طرح‌های داخلی و منطقه‌ایش با شکست روبرو شود.

بر پایه این تحلیل، سعودی‌ها حتی از پیروزی ترامپ هم احساس نگرانی می‌کنند. احساس نگرانی عربستان از این موضوع از مواضع، رفتارها و شخصیت غیرقابل پیش‌بینی ترامپ و احتمال متمایل شدن وی به تهران ناشی می‌شود. این نگرانی در شرایطی است که ترامپ بارها اعلام کرده است که برای آغاز گفت‌وگو با ایران تمایل دارد و در صورت پیروزی در انتخابات با هدف رسیدن به توافقی جدید با این کشور تلاش خواهد کرد.

شرط‌بندی کشورهای عربی بر روی حمایت‌های رژیم صهیونیستی

امنیت رژیم صهیونیستی و ضمانت ادامه و برتری آن در منطقه خاورمیانه یکی از مهمترین ستون‌های سیاست آمریکا در منطقه خاورمیانه است. تضمین تامین نفت از منابع کشورهای عربی خلیج فارس برای صنایع آمریکا هم دومین ستون سیاست آمریکا در منطقه خاورمیانه را تشکیل می‌دهد. اکنون با استخراج نفت صخره‌ای «شیل» در آمریکا توجه آن به موضوع نفت کمتر شده است. در نتیجه اکنون از اهمیت راهبردی کشورهای عربی که تامین کننده نیازهای نفتی آمریکا بوده‌اند کاسته شده است. با این وجود، دیگر کشورهای عربی نمی‌توانند بر روی حمایت آمریکا از خود حساب باز کنند. شاید یکی از دلایل عادی‌سازی روابط کشورهای عربی از جمله امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی هم همین موضوع باشد. این کشورها با این اقدام به دنبال آن هستند که رژیم صهیونیستی بتواند حمایت آمریکا از این کشورها را جلب کند.

برخی تحلیلگران عرب نوشتند: احتمال دارد یکی از دلایلی که سبب شده است عربستان تصمیم خود برای عادی‌سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی را به تعویق اندازد هم همین موضوع باشد. عربستان با توجه به پیشتازی بایدن در نظرسنجی‌ها و احتمال پیروزی وی اکنون در نگرانی به سر می‌برد. از این رو، این کشور می‌خواهد با به تعویق انداختن طرح عادی‌سازی روابط خود با رژیم صهیونیستی در صورت پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا از این موضوع به عنوان برگ برنده‌ای استفاده کند و با آن از شدت فشارهای بایدن علیه سعودی‌ها بکاهد.

در یک جمع‌بندی کلی از رویکردهای تحلیلگران عرب در این زمینه می‌توان گفت: چنانچه ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ۲۰۲۰ پیروز شود او به متحدان ماجراجوی خود در منطقه آزادی عمل بیشتری خواهد داد. وی با فروش بیشتر سلاح به آنها به تنش‌های بیشتری در منطقه دامن خواهد زد، اما اگر بایدن در این انتخابات پیروز شود و شعارهای انتخاباتی خود را عملی سازد این موضوع کاهش حمایت ایالات‌متحده از بن‌سلمان را به دنبال خواهد داشت.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • علی اسدی

      سگ زر دبرادرشغال است

    • غلامرضا خوشی

      عجب !!ایران نگران عربستان نگران اسرائیل نگران .اینگار یه جورایی همه پذیرفتند که آمریکا رئیس جهان است. ایران دیگه چرا.

    • خورزو خان

      پس چی شد تا حالا میگفتید عربستان گاو شیرده آمریکا میباشد حالا قضیه بر عکس شده

    • بدون نام

      دلارهای بن سلمان چنان برقی داره بایدن هم مثل ترامپ اولین سفر خارجی خود راعربستان انتخاب میکنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج