جاباما
۱۰۵۲۰۳۱
۱۷۸ نظر
۵۱۱۴
۱۷۸ نظر
۵۱۱۴
پ

کوروش؛ یک اسطوره یا یک توهم ناسیونالیستی؟

کوروش کبیر، پادشاه بزرگ و بنیان‌گذار، سلسله هخامنشیان نه فقط برای ایرانیان بلکه برای مردم جهان شخصیت شناخته شده و قابل احترام است.

برترین‌ها: ۲۹ اکتبر سالروز ورود کوروش بزرگ به بابل می‌باشد و برخلاف تصور عامه روز تولد وی مشخص نیست. از طرفی روز کوروش در هیچ تقویم رسمی در دنیا و سازمان ملل ثبت نشده است و صرفا یک روز غیررسمی ملی است.
کوروش؛ یک اسطوره یا یک توهم ناسیونالیستی؟
این تب را در این چند ساله به طور جدی دیده ایم و خیلی هایمان هم مریض همین تب شده ایم. نشانه هایش هم یکی دوتا نیست، اسامی فارسی و حساسیت عجیب برای نام‌هایی که فقط باید فارسی باشند تا دستبند و گردنبند‌هایی که به تمثال «کوروش» و اهورامزدا و.. آذین شده اند و حتی دیوار‌هایی که شاید ریخت درستی نداشته باشند، اما منشور کوروش را نصب شده دارند و اصلا همین فضای مجازی که در اشکال گوناگون در هر زمینه جمله‌ای راهگشا و مطابق سبک زندگی و سیاست قرن ۲۱ از کوروش دنبال خودش دارد.
یک جریان کلی در دنیا به راه افتاده که «ناسیونالیسم» را دوباره پس از چند دهه تیتر یک خبر‌ها کرده است. از انگلیس که منجر به جدایی این کشور از اتحادیه اروپا شد یا آمریکا و پدیده ترامپ، این‌ها یعنی این که ناسیونالیسم در دنیا آن هم در سطح بالا و گسترده اش دوباره جان گرفته است.
مورد بعدی، اما خاص تمدن‌های کهن مانند ایران است که قرن‌ها و هزاره ها، گذشته‌های با شکوه و پرافتخاری داشته اند. نگاه به گذشته در چنین جوامعی دو حالت دارد، گروه اول جوامعی اند که زندگی شان را می‌کنند و خیلی کاری به عظمت گذشته شان ندارند مانند ایتالیا، هند یا یونان.
کوروش؛ یک اسطوره یا یک توهم ناسیونالیستی؟
گروه دوم جوامعی هستند که نگاهشان همیشه حسرت بار است، خصوصا پس از تغییراتی که در نقشه امپراطوری‌های بزرگ و معادلات و مناسبات سیاسی حادث شد؛ مانند ایران یا ترکیه و بعضی روس ها. در حقیقت، ایران باستان و نژاد آریایی و به طور خاص مقبره کوروش و اسم او نمادی از فرار رو به جلو جامعه‌ای است که می‌خواهد از وضعیت امروزش اعلام برائت کند.
ما همواره جزء چند قدرت اول دنیا بودیم و امپراطوری‌ها و دولت‌هایی داشتیم به وسعت چند برابر خاک امروزمان. از طرفی دیگران از فرهنگ ما تاثیر می‌گرفتند و بر آنان غالب بودیم. پس آن تاریخ کهن می‌تواند احساس رضایت و هویت و آرامش خوبی بدهد، اما این آرامش دل در ناسیونالیسم احساسی دارد، چون لزوما تغییری در حال و روز جهان واقعی نمی‌کند و کسی خارج از این مرز‌ها اهمیتی نمی‌دهد که در گذشته چه بودیم.
وضعیت جایی بغرنج می‌شود که ما در تقابل دو پازل هویتی گل درشت قرار می‌گیریم؛ هویت ایرانی در مقابل هویت اسلامی. از همین نقطه وضعیت متخاصم و نا به هنجار می‌شود، نام‌های مذهبی در قرائتی کهنه تصور می‌شود و در قرائتی دیگر نماد تدین و اخلاق گرایی است و ...
غافل از این که هویت تک ساحتی و یک بعدی نیست و با یک متغیر سنجیده نمی‌شود، هویت در گذر زمان و از «انباشتِ تاریخی» شکل می‌گیرد؛ حال هر ملتی تاریخ طولانی تری داشته باشد این هویت چند بعدی‌تر و پیچیده‌تر است. از طرفی میان اجزاء هویت نمی‌توان خط کشی کرد (ایرانیت با اسلام عجین شده، از طرفی فرهنگ ترکان مغول نیز بسیار بر ما تاثیر گذاشته؛ ما نیز بر اعراب و مغولان تاثیر گذاشته ایم) غرض اینکه ما باید بپذیریم که هم ایرانی هستیم و هم مسلمان. این که کدام تقدم دارد و کدام تاخر بحثی است که نه تنها هیچ مبنا و ارزش علمی و دستاوردی ندارد بلکه فقط فضا را دوقطبی و اندیشه را کور می‌کند و ما را به بیراهه می‌کشاند.
کوروش کبیر که بود؟
کوروش خودش را «فرزند کمبوجیه، شاه بزرگ انشان، نواده کوروش، شاه بزرگ انشان، نواده چیش‌پیش، شاه بزرگ انشان، از خانواده‌ای که همیشه پادشاه بوده است» معرفی می‌کند. انشان جایی در استان فارس کنونی است.
کوروش؛ یک اسطوره یا یک توهم ناسیونالیستی؟
کوروش کبیر، بنیان‌گذار و نخستین شاهنشاه سلسله شاهنشاهی هخامنشی است که به جرات می‌توان اولین امپراتوری قدرتمند جهانی در عهد باستان را به آن لقب داد.مقبره کوروش در پاسارگاد است و هیچ شکی در وجود چنین شخصیت بزرگی در تاریخ سرزمین ایران نیست.
پایتخت کوروش هنگامی که او کشورگشایی آغاز کرد، در انشان بود و پس از فتح سرزمین ماد‌ها به اکباتان منتقل شد.کوروش در پایتختی دیگر، بابِل، در مراسمی باشکوه به تخت پادشاهی نشست، اما در زمان‌های متفاوت در همه این شهر‌ها زندگی می‌کرد.کوروش پایتخت تازه و کاملا پارسی خود، پاسارگاد را، که ممکن است معنای آن «اردوگاه پارسیان» باشد، در حدود ۱۵۰ کیلومتری شمال شرق شهر شیراز امروز برپا کرد.
پاسارگاد، که ساختن آن در سال ۵۴۶ پیش از میلاد، یا مدتی پس از آن تاریخ، آغاز شد و به هنگام مرگ داریوش در ۵۳۰ یا ۵۲۹ پیش از میلاد هنوز به پایان نرسیده بود، تا زمانی که داریوش ساختن پایتختی دیگر را در تخت جمشید آغاز کرد، پایتخت ایرانیان باقی ماند.
منطقه پژوهش باستان‌شناسی پاسارگاد ۶/۱ کیلومتر مربع وسعت دارد و آرامگاه کوروش، بزرگ‌ترین اثر به‌جامانده و قلعه تل‌تخت در نوک تپه‌ای نزدیک به آرامگاه و بازمانده‌های دو کاخ پادشاهی و باغ را در بر می‌گیرد.بالای دروازه پیامی به فارسی باستان، عیلامی و بابِلی نوشته شده بود که می‌گفت: «م، کوروش، پادشاه، هخامنشی.»
پاسارگاد نشانگر هنر ایرانی در بهترین شکل آن بود. عناصر معماری و تزیینی وام گرفته از بابِل، مصر و سرزمین‌های خارجی دیگر با هنر بومی ایرانی تلفیق شدند و ترکیبی با تاثیری بی‌همتا به وجود آوردند که برخی پژوهشگران ارزش هنری آن را حتی از عظمت و پیچیدگی تخت جمشید بالاتر می‌دانند.
کوروش؛ یک اسطوره یا یک توهم ناسیونالیستی؟
آن‌چه درباره این شخصیت بزرگ کوروش کبیر، پادشاه بزرگ و بنیان‌گذار، سلسله هخامنشیان، چند سالی است، مایه تاسف و نگرانی شده، افسانه‌پردازی و اغراق و اسطوره‌سازی است.
به شخصیت نوپرداخته کوروش کبیر، ساخته‌ها، گفته‌ها و کرده‌هایی نسبت داده می‌شود که اغلب سند تاریخی ندارند و حتی فراواقع‌گرایانه هستند. با آنکه بخشی از این داستان‌سرایی‌ها از روی علاقه به تاریخ و تمدن ایران باستان، صورت می‌گیرد. اما بایدپذیرفت که سهل‌انگاری و جعل، در نهایت چهره واقعی و اصیل آن شخصیت تاریخی را خدشه‌دار می‌کند.
براساس آنچه از بررسی سنگ‌نبشته‌ها و کتیبه‌های به‌جای مانده از کوروش به دست آمده، او نامی بزرگ و قابل اعتناست.مردی بود با کفایت و مدبر، سیاستمداری فهیم و جنگاوری سلحشور که توانست در زمانی کوتاه و با شتابی شگفت‌آور بر ناهنجاری‌های حکومت پیش از خود غلبه کند.
توانست بعد از حکومت مادها، پادشاهی‌های مقتدری همانند لیدیه و بابل را مطیع خود کند؛ و حتی امپراتوری قدرتمند و قلمرویی عظیم شامل اقوام و ملل متنوع پایه‌گذاری کند.
آنچه از کورش باقی‌مانده:
سخنان کوروش کبیر که جعلیات فراوان دارد، منشور کوروش، کتیبه منسوب به کوروش در پاسارگاد و داستان‌هایی است که در متون عهد عتیق و کتب مذهبی و تاریخی، روایت می‌شود.
کوروش؛ یک اسطوره یا یک توهم ناسیونالیستی؟
منشور کوروش: این منشور در واقع فتح‌نامه‌ای است که بعد از تصرف بابل روی لوحی استوانه‌ای مکتوب شده است.
بسیاری از بخش‌های این لوح به دلیل شکستگی از میان رفته، ولی از آنچه باقی مانده، مشخص می‌کند که این لوح از دو قسمت تشکیل شده است.
به غیر از استوانه اصلی، در سال ۲۰۱۰ دو قطعه کتیبه مسطح گلی در موزه بریتانیا شناسایی شد که قبل از این به اشتباه به عنوان یک متن پزشکی طبقه بندی شده بود.
کوروش؛ یک اسطوره یا یک توهم ناسیونالیستی؟
با بررسی و مطالعه دوباره این کتیبه‌ها مشخص شد که آن‌ها در واقع نسخه‌های دیگری از منشور کوروش هستند.در این قطعات بخش‌هایی از منشور اصلی که شکسته شده، وجود دارد.همچنین در ابتدای قرن بیستم دو قطه استخوان توسط یک پزشک چینی به کاخ - موزه پکن اهدا شد که نوشته‌هایی به خط میخی روی آنان وجود داشت.
پس از بررسی‌های بسیار مشخص شد که این استخوان‌ها حاوی سطر‌های ۱۸ تا ۲۱ استوانه کوروش و برخی قسمت‌های ناقص آن هستند.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      توهم ناسیونالیست. تا حالا وزمان شاه خبری از کورش نبود جدید کورش افتتاح شده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت دقیقا

      • ابراهیم

        اره جون خودتون تولدشم خیلی خوب میدونید و خوب میدونید که واقعا انسان خوبی بوده

      • بدون نام

        پس جشن های۲۵۰۰شاه چی بود؟

      • بدون نام

        حال و ایندمون رو که به گند کشیدین. حالا رفتین سراغ تاریخ و گذشتمون!

      • بدون نام

        آره کوروش دروغه مثل بقیه چیزهایی که داریم
        تاریخ دروغه دوستان
        از تاریخ دل بکنید

      • بدون نام

        متوهم که امثال تو اند

      • بدون نام

        بهتره بری یه کم مطالعه کنی. کوروش اسطوره ایران زمین است.

      • خسته از قرنطینه

        این که مردمی از حقیقت خودشون بی خبر هستند ربطی به وجود چیزی نداره این که ما از فرهنگمون دوریم مشکل ماست نه اون اسطوره ها

      • امین هستم

        محض اطلاع زمان شاه جشن های پادشاهی ۲۵۰۰ ساله برای گرامیداشت کوروش برگزار میشد الان چی

      • 1

        جالبه وقتی کسی از شماها ایراد میگیره زمین و زمان رو به هم میریزید که به عقیده تون توهین شده و باید به عقاید احترام گذاشته بشه در حالی که خیلی راحت به عقاید دیگران بی احترامی میکنید،بد نیست بدونید تمام دنیا از کورش به نیکی یاد میکنن جز شماها که فکر میکنید خداوند زمین و آسمان رو به خاطر شما آفریده،تازه فکر میکنید که غیرت ایرانی هم دارید

      • مجید حیدری

        خبری از کورش نبود که جشنی با اون عظمت با حظور سران بالا رتبه کشورها در کنار مزارش گرفته بودند؟ واقعا امثال تو یا چشمهاتون ایراد داره یا خودونو میزنیدبه نا.....

      • بدون نام

        فیلمهای ادای احترام شاه به مقبره کوروش موجود هست دوست عزیز

      • بدون نام

        اون موقع که تو قصد به دنیا آمدن نداشتی اسم کوروش همه جا بود

      • بدون نام

        خب تو که ایرانی نیستی، واسه همینه که کوروش رو باور نداری

      • بدون نام

        بارها بارها اریامهر این جمله گفتن کورش آسوده بخاب که که ما بیداریم.بهتره یکم سرت از زیر برف بیاری بیرون

      • بدون نام

        آفرین .بعضی ها جوری رفتار میکنن انگار بابابزرگشون بوده.

      • بدون نام

        تو فکر کن کورش وجود نداشته ولی چه عاملی باعث شده مردم. حال حاضر نخان و بسمت کسیکه وجود نداره برن؟مگه چه بلایی سرشون آوردن؟

      • بدون نام

        دشمنان ایران به صف شدن برای توهین به کوروش بزرگ

      • بدون نام

        هروقت هزاروچهارصدسال پیش و اعراب و ول کردید از عرب پرستی دست کشیدید اونوقت میتونید بگید این کوروش و و کنید و در حال زندگی کنید

      • بدون نام

        این همه تقلا و دست و پا زدن برای انکار هویت ملی خودت و یک ملت ، واقعا جای تعجب داره. بسیار ملت هایی که هویت و گذشته کم بنیه ای دارند و به هر دری می زنند که با تحریف تاریخ هم که شده، جای پایی برای باز تعریف خودشان ایجاد کنند. آن وقت پوچ مغزانی مثل تو .....

      • بدون نام

        چرت نگو

      • بدون نام

        درود بر کوروش بزرگ

      • بدون نام

        چشم حسوداش کور

      • بدون نام

        توخودت یاتوزمان شاه به دنیانیومده بودی یا اون موقعه هاچیزی ازاین موضوع نمی شنیدی کورش یک امپراطوربزرگه پس اگه نبودچرامنشورکورش توکشورهای اروپایی وامریکااینقدرارزش داره
        کورش یک اسطوره بزرگ بود چندوقت پیش وزیرخارجه امریکا میگفت ایران کشورامپراطوری کورش بوده وحالا درسودای امپراطوری است زمانیکه امریکا ایران رابه حمله نظامی تهدیدمیکردکارشناس جنگی امریکادرموردایران میگفت که ایران مثل افغانستان نیست که امریکابخوادبه راحتی بهش حمله کنه ایران کشورامپراطوری بزرگ جهان کورش کبیره

      • بدون نام

        کوروش اسطوره اس توهم رو متحجر داره

      • بدون نام

        فروشگاه زنجیره ای افق کورش

      • محمد

        برو ومنشور حقوق بشر را ببین ومطا لعه کن بیسواد در روزگاری که عرب جاهلیت دخترانشان را زنده بگور میکردند کارگران زن ایرانی هم حقوق داشتند وهم مرخصی برای زایمان

      • بدون نام

        کوروش کوروش کوروش کشور هایی مثل هندوستان ترکیه امارات از اقتصاد از ما جلوتر هستند از توهم خارج شوید

      • ferishon

        ذوالقرنین بی شک تو قران
        اسم عبری کوروش
        کوروس یونانی
        اسم ایرانیش کورَ که تا الان هم بین کرد ها
        به اسم پسر صدا میزنن
        داریوش هم اینجوری عبری
        داریوس یونانی
        کامل دارا ایرانیش

      • بابک

        جشن های ۲۵۰۰ ساله را یادت نره

      • بابک

        تو و امثال تو ایرانی نیستید.
        پس بحثی نداریم .
        ایرانی ها به کوروش افتخار میکنند
        و غیر ایرانیها انکار میکنند چون حسودن

      • عیار

        کوروش کبیر کسی بود که حضرت علی بهش ارادت داشت و اونو یکی از بزرگترین شخصیت های تاریخ میدونست ،درضمن این خبر رو ققط بخونید بره چرا دنبال قاتل بروسلی میگردید،بنظرم بهتر ی روزی مشخص کنن برای تاریخ تولدش ختم بخیر بشه بره ،چون سندی وجود نداره دقیقا چه روزیه ،من به عنوان یه ایرانی از قدیمی ترین قوم ایران راضیم ،والا حضرت مردن و ندیدن شاهان بعد هون چه ذلت هایی به بار اوردن تا همین شاه اخری ک پدرش کودتا کرد و کلی از مرزارو و مناطق مرزی داد رفت یا پسرش ک بحرین داد رفت و اگه انقلاب نمیشد الان جزایر تنب بزرگ کوچک و ابومسی مال امارلت بود،اینا همه سند داره ،برید تحقیق کنید ،درود بر کوروش کبیر پادشاه صلح و پادشاه جنگ

    • علیرضا

      تسست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تاریخ اسلام راسته؟

      • بدون نام

        کورش هرچی باشه ایرانی بوده نه عرب شما بهتره بریددنبال عربها وازاونا اسطوره بسازید
        درود برایران وایرانی

      • ماوشما

        کاربر14:22 راست می گویی، محمدرضا گفت کوروش توبخواب مابیداریم ولی قسمتی ازکشوررابه بیگانه دادوگفت بحرین راشوهردادیم. حالابحرین شده لانه دشمن خودمان یعنی مجل استقرارناوگان پنجم دریایی آمریکای جنایتکار. عجب خوابی و عجب بیداری؟ داشتن مهم نیست. نگه داستن مهم است. فرهنگ داشتیم دین داشتیم روابط داشتیم احترام داشتیم زندگی آرام داشتیم. حالاکدامش راداریم مهم است. تاریخ تولدشخصی فقط گویای وجودی آن شخص است والا روزش چه تاثیری دارد اول ماه یا دهم ماه؟

      • بدون نام

        هر کس عقبه ای به این با شکوهی را قبول نداره ایرانی نیست.. متاسفم برای افرادی که چنین تاریخی رو منکر میشن

      • علی

        خب پس نژتدپرست هستید؟! عرب و عجم یعنی چی ما انسانیم

    • بدون نام

      یک توهم ناسیولیستی ما شیرلزیا قدیم به اون مقبره مادر حضرت سلیمان میگفتیم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شماها ۴۲ ساله توهم زدید. تاریخ هر ملت هویت اون ملته

      • بدون نام

        شماها سواد نداشتید

      • محمد

        خودت هم میدونی داری دروغ میگی این خیلی خیلی بده

      • بدون نام

        بله عراب از کوروش بزرگ زاتن بدشون میاد
        اینها هم که پیام میدن کوروش فلانو بیسانه شک نکنید اینها زات یا ریشه عربی دارند
        ایرانی اینقدر بی غیرت نمیشه

      • بدون نام

        خوب شماها بی سواد بودید

      • بدون نام

        از سر نا آگاهی بوده

      • بدون نام

        کوروش مقدس

      • بدون نام

        قبل از کاووش های باستان شناسی معاصر بوده. تهی مغز از طرف شیرازی ها حرف نزن

      • بدون نام

        شما بیسوادی بقیه شیرازی ها رو با خودت یکی نکن. همه میدونن اونجا مقبره کوروشه

      • بدون نام

        من شیرازیم کجو میگفتیم بری خودت حرف نزن

    • ساسان

      جالب است در ایران اسطوره های ایرانی، تعصب ناسیونالیستی محسوب میشوند

      پاسخ ها

      • بی نام

        نویسنده فرمودند که برخی سخنان و رفتارهایی که به کوروش کبیر نسبت داده اند جعلی می باشند! اگر این طوری باشد سخنان و رفتارهای زیادی هم به بزرگان دینی نسبت داده اند گس اگر این سخنان و رفتارها باید سند معتبر داشته باشد برای تمامی گذشتگان باید یکسان باشد چون آن زمان نه دوربین بوده و نه فردی از آن زمان زنده مانده که بخواهد شهادت بدهد اما آنچه مکتوب بر روی کتیبه ها به جا مانده ثابت می کند که خیلی از سخنان و رفتارهای نسبت داده شده به کوروش واقعیت داشته اند

      • بدون نام

        داقیقا، اینها دلشون برای هرکسی می تپه بجز ایران

      • بدون نام

        اون وقت یه سری بی ریشه میشن اسطوره

    • بینام

      کوروش یک حقیقت تمام نشدنی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت

      • بدون نام

        عالئیییییی

      • ferishon

        ذوالقرنین

    • حمید

      با تبریک روز کوروش امیدوارم بین تاریخ پیش از اسلام و پس از اسلام ایران همگرایی و همبستگی خوبی به وجود بیاید .
      ما هم ایرانی متمدن هستیم هم مسلمان مومن
      امیدوارم که تلاش بشود که این دو در کنارهم مایه مباهات باشن نه سرچشمه نفاق
      هر کشوری این شرایط را ندارد و قدر این تمدنی و مسلمانی رو نمیدانیم متاسفانه
      خیلی ها در حسرت(تمدن و اسلام)رو به تحریف تاریخ آورند و دست خود را رویه بسیاری از هویت های گمنام تاریخ میگذارند.
      به امید سربلندی ایران متمدن اسلامی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بت پرستی ویکتاپرستی با هم جمع نمیشوند ،کوروش به اعتارف خودش بت پرست بوده،قبول نداری ترجمه ی همون منشور کوروش رو بخون که چطور بت بعل و مردوک رو ستایش کرده و فتوحاتشو مدیون این دو بت دانسته

      • بدون نام

        متاسفانه این دو تا خیلی با هم منافات داره .

      • ferishon

        کاربر ۱۲.۰۴
        خیلی به کتیبه و بت علاقه داری
        سورس میدم برو تورات بخون ببین کوروش
        قبل حضرت دانیال کی بوده
        بعد از اشنایی با حضرت دانیال کی بوده
        توی بت پرستی گیر نکن برو جلو تر

      • بدون نام

        سلام کوروش با اینکه دین نداشت از خیلی ها که دین دارن بهتر بوده

      • بدون نام

        این حرف تو که کوروش بت پرست بوده که احتمالا مزخرفه ولی اگه بود اون موقع همه ی ملت ها اینطوری بودن که یا بت پرست بودن یا اصلا قبول نداستن

      • بدون نام

        کاربر ١٢٠۴ بت پرست باشه به توچه ربطی داره

      • بدون نام

        احسنت

      • مجله برترین ها

        احسنت بر شما عقاید وعملکرد کوروش کبیر عین اسلام راستین است،باید فرهنگ ایرانی واسلامی را حفظ کنیم

    • بدون نام

      کوروش کبیر جادوانه س ...او پدر ایران زمین است .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کوروش پدر حقوق بشر جهانه

      • ماوشما

        کاربر12:04 خوشبختانه ایرانیان هرگزبت پرست نبودندواگربه آتش ویاخورشید وماه اعتقادداشتندآنهم نشانه عظمت ویاقدرت خداوندبودو شما معانی کلمات مورداستفاده آنزمان رانمی دانی وچنین برداشت می کنی ضمنااگربه گفتارورفتار کوروش دقت کنی یقینا ایشان پیامبر زمان خودبوده است . تاریخ بخوان تهمت نزن.

      • بدون نام

        تو همین ایران زمین کسی رو پیدا کن که قبل از دوره
        رضاخان اسمش کوروش باشه. اسم پدر بزرگ یا جد کدومتون کوروش بود؟!!!

    • حسن

      توهمی بیش نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما ها توهمید

      • بدون نام

        عرب پرست

      • بدون نام

        اینها تاریخ و گذشته ما رو هم گره میزنن ب عرب .

      • بدون نام

        متاسفم براتون آیات قران را بخوان

      • بدون نام

        وجود تو توهمه

      • بدون نام

        بعضی ها بد جور از محبوبییت کوروش دارن میسوزن

      • بدون نام

        احد بسه خجالت بکش

      • بدون نام

        به نظر میاد خیلی دوست داشتی توهم باشه ... اما متاسفم برات ، کوروش حقیقتی ست که ما به نسل های بعدی خواهیم سپرد

      • هلن

        تا بسوزی

    • بدون نام

      خوشحالم ک منشورش بردرب سازمان ملل هس..خوشحالم ک کتیبش توی انگلیس هس..وناراحتم ک مقبرش توی ایرانه...اینجا ایران وایرانی رونابودکردن..اصالت مارودارن نابودمیکنن.ولی ...خوبی هیچ گاه ازبین نخواهدرفت.....

    • یک ژورنالیست

      یک توهم خیالی است.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        توهم توی

      • بدون نام

        تاریخ شاهان محترمند وکارهایشان وعقایدشان هگ شده در سنگها تا شو ماها ببینیدو عبرت بگیرید

    • بدون نام

      کورش هست مثل شاه عباس. نادر شاه. و.... اما الان دبگه تبدیل شده به یک توهم ناسیونالیستی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درود بر شما دوست عزیز

      • بدون نام

        دوست عزیز، کوروش به دلیل تبحرش در جنگ و کشورگشایی نیست که جایگاه ویژه ای میان ایرانی ها دارد. اصلی ترین دلایل محبوبیت او باز تعریف مفهوم و هویتی واحد به نام کشور ایران و ملیت ایرانی و دلیل دیگرش هم منشور حقوق بشر کوروش است که نمی شود از لحاظ باستان شناسی آن را مردود و ساختگی دانست . لطفا مفاد این منشور را با یک جستجوی ساده اینترنتی مطالعه کنید تا به وسعت و ژرفای فکر و منش او آن هم در 2500 سال پیش آشنا شوید.

    • بدون نام

      هنر ایرانی در پاسارگاد!؟تمام تخت جمشید کپی کاری از هنر بابلی و عیلامی بود هنر ایرانی کجا بود!

      پاسخ ها

      • بی نام

        از نظر شما هنر یعنی اختلاس، دزدی، دروغ گویی، پرستو بازی

      • بدون نام

        شما متخصص هنری بیسواد

      • بدون نام

        بیشین بابا بجای اینکه تاریخ عربستان سعودی رو بخونی یکم تاریخ ایران رو بخون

    • بدون نام

      کوروش کبیر شاه شاهان

    • بدون نام

      اسطوره واقعی

    • بدون نام

      کوروش وجود خارجی نداره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        غرب پرست

      • بدون نام

        خدا شفات بده

      • بدون نام

        پماد سوختگی تو دارو خونه ها هست بگیر برات خوبه

      • بدون نام

        تو وجود نداری با تمام عرب پرست ها

      • بدون نام

        مازا فازا

    • بدون نام

      کورش فراتر از اسطوره
      تاریخ اسم ها رو الکی جاودان نمیکنه
      مگر اینکه تاریخ هم در برابر این اشخاص سر تسلیم فرود بیاره

    • بدون نام

      اسطوره اسطوره اسطوره

    • بدون نام

      اگه ذوالقرنین واقعیت باشه و اینکه کورش هست هم واقعیت داشته باشه بحث از توهم تیدیل میشه به مقامی کاملا قوی و در خورستایش شخصیتی که دین و تاریخ تاییدش میکنن واینگونه اسطوره در تاریخ کم نظیر و حتی بی نظیره

    • احمد شهریار

      ۲۰۰۰ سال دیگه هم مردم برای الانی ها جنش میگیرن

    • سعید

      اسکندر بزرگتر بود یا کوروش؟چنگیز بزرگتر بود یا کوروش؟الان مقدونیه و مغولستان کجا و در چه شرایطی هستن؟ول کنید این توهمات رو.....تاریخ تموم شد رفت.الان ما کجا هستیم کشورهایی مثل امارات کجا هستن

      پاسخ ها

      • ماوشما

        آقاسعید قبیله امارات الان زیرسایه خلیج فارس ماهستند. نکند زرق وبرقش چشمت راگرفته؟

      • بدون نام

        دقیقا ما الان بجز تاریخمون چی داریم ک بخوان اونم ازمون بگیرن؟

    • علی

      همه اقوامی که در داخل مرزهای ایران زندگی میکنند ایرانی هستند ولی همه آنها مسلمان نیستند پس ایرانیت تقدم دارد بر مذهب همانطور که قبل از اسلام دین مردم ادیان دیگری بود و در آینده هم شاید دینی دیگر

    • بدون نام

      درود بر کوروش بزرگ راستگو و نیک مرد

    • بدون نام

      جای تعجب هست وقتی روی کتیبه نوشته شده چطور میشه تحریف کرد چرا واقعیت نمیپذیرید که اون انسانی و پادشاهی قابل احترام بود گناه کوورش این بود قبل از اسلام زندگی میکرده

    • بدون نام

      کوروش یک پروژه بود برای سلطه به ایران توسط کشور های استعمار گر سلطه ای که شکست خورد
      و بجای آن پروژه ای جدید نشست و موفق شد

      پاسخ ها

      • بدون نام

    • بدون نام

      ویکیپدیای انگلیسی را بزنیدCyrus the Great ببینید چند صفحه با رفرنس در مورد کورش نوشته تاریخدانهای اون زمان در تاریخ های ملل مختلف از او یاد کردن کتیبه های تایید شده همه از او گفتن این حرفها چیه مینویسید؟ علاوه بر کورش ما 2500 هم تمدن بزرگ ایلام را داریم که هنوز معلوم نیست دقیقا چه بوده اولین تمدن بشر و اولین شهر نشینی در 6 هزار سال پیش از انشان تا شوش

    • آرسن

      کوروش و بابک خرمدین در هیچ تاریخی توهم نخواند بود ، بلکه این دو تن از اسطوره‌های ایران زمین هستند که عده‌ای معلوم الحال میخواهند انکار کنند

    • خسته از قرنطینه

      خوب اگه با این نگاه باشه که 90 درصد ادیان هم می تونی توهم حساب کنی!

    • بدون نام

      یک اسطوره

    • بی نام

      جوانان وطنی که زمان جنگ رفتند و کشته شدن برای تداوم کارشما یاوه گویان،زاده و ساخته پرداخته عصری بودند که همین توهماتو ارج مینهادند...ودستاورد شماها چی بوده این مدت؟؟؟

    • بدون نام

      تمام کشورها از تاریخشون با افتخار صحبت میکنن ولی ما ننگمون میاد از کوروش یاد کنیم. جای تاسف دارد

    • بدون نام

      توهم ناسیونالیستی؟پس اگه قراره هر کس به آبا و اجدادش که باعث افتخارش بوده به گواه تاریخ افتخار کنه بشه توهم مس الان تمام دنیا توی توهمه......دیگه کتاب و باز نکنیم بهتره

    • بی نام

      آنهائی که کورش را انکار می کنند اهل مطالعه نیستند و یا بی سوادند . کورش نامی است که بر پیشانی تاریخ مانند خورشید می درخشد

    • بدون نام

      ما فقط ایرانی هستیم

    • بدون نام

      در اینکه کوروش انسان خوبی بوده هیچچ شکی نیست اما این همه مانور دادن هم صحیح نیست و یکم توهم به نظر میرسه و ظاهراً عمدی در کاره وگرنه چرا اسم پادشاهان دیگه انقد بولد نمیشه به هرحال اونا هم انسانهای خوب و درستی بودن.البته در تاریخ چونکه کوروش خدمت بزرگی به یهودیا کرده انقد ازش طرفداری میشه و یعنی اونان که میخوان انقد نظرات رو به سمتش جلب کنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کی گفته فقط کوروش و میگیم؟ داریوش و خیلی های دیگ هم عزیزن

    • بدون نام

      هویت ما از شخصیت های مثل زرتشت یا اسطوره های مانند جمشید جم و سیاوش میاد

    • مجید حیدری

      مهمترین دلیل بزرگی کوروش یکیش همینه که در چنین روز بزرگی نویسندتون رو وادار به نگارش در موردش کرده ممنونیم ازش بقیه اش با خود خوانندگان آگاه

    • بدون نام

      اینکه کوروش کبیر یه پادشاه بزرگ و محبوب بود شکی نیست
      ولی فقط در همین حد بود نه یه فرا انسان معصوم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کلا فرا انسان معصوم وجود نداشته و نخواهد داشت

    • بدون نام

      هرکسی کوروش رو توهم میدونه اصلا ایرانی نیست، ایرانی بودن به این که شناسنامه ایرانی داشته باشی نیست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فکر کردی خیلی افتخار میکنیم که ایرانی هستیم؟

    • امیر

      هخامنشیان تشدید داره تشدید از زبان عربی میاد ۲۵۰۰ سال پیش زبان عربی نبود پس نتیجه میشه خاخامنشیان کاملا مشخص خاخام از زبان عبری(یهودی) میاد و یهود در حکومت کورش رخنه کرده بودن بعد از کوروش حکموت خاخامنشین کاملا به دست یهودیان افتاد و بعد از کوروش بود که ازدواج با مهارم باب شد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چرت و پرت همه چی رو به یهودیا نسبت می دزد

      • امیر

        من واسه حرفم مدرک رو کردم میتونی خلافش اثبات کن

      • بدون نام

        :/

      • بدون نام

        مدرک منشور کوروش در سازمان ملل است , مدرک کتیبه های هخامنشی در کاخ انگلیس و موزه لوور فرانسه است . برو اینترنت و در موردشان مطالعه کن . تمام بزرگی و درستی هخامنشیان و همه انسانهای درستکار در این جمله است گفتار نیک , پندار نیک , کردار نیک .

      • امیر

        عزیز شما معلوماتت خیلی خیلی کم کتیبه هارو هنوزم نتونستن
        ترجمه کنن زبان شناسا کتیبه رو به خیلیا ربط دادن گفتار نیک هم مال کوروش نیست چسبوندن بهش مشخص نکردی زبان عربی اون زمان از کجا پداش شد یه جوریم میگی اینترنت سرچ کن انگار ما نمیدونیم اینترنت چیه عزیز برو ۴تا کتاب بخون بعد
        از تاریخت دفاع کن موندم چرا یه عده دارن لجاجت میکنن با این کارشون حتی نمیزارن حقیت مشخص بشه ایرا ۷هزار سال تاریخ داره همش ول کردن جسبیدن به کروش هی میزنن تو سرو کله هم همشم از قصد قرض حالا شما درگیر کوروش باش خدا کریم

      • بدون نام

        این حرف شما که مدرکی نداره.از شباهت کلمات و از فرضیات خودتون به این نتیجه رسیدین که منطق خیلی ضعیفی هم داره

    • بدون نام

      کوروش یعنی ایران و ایران یعنی کوروش

    • بدون نام

      کوروش همون ذوالقرنین قرآن ولی تعجبم ازاین اونایی که دوستدارش هستن حجاب اون موقع و ارتباط محرم و نامحرم اون موقع رو زیر پا میارن یه سری به چک چک یزد بزنید البته زنهای شل حجاب و راه نمی‌دن چون باید با حجاب کامل بری

    • بدون نام

      دین هیچوقت برای یک ملت هویت نمیسازه . بلکه تاریخ و فرهنگ مشترک هست که هویت رو میسازه . بسیاری از ملت ها در طول تاریخ دین و حتی زبانشون تغییر کرده اما هویت اونها ثابت مونده . مثل مصر ، یونان و البته ایران . لذا ما همیشه ایرانی هستیم و ایرانی هم خواهیم ماند و کوروش سمبل اتحاد ، مدنیت و احترام به انسانیت برای ما خواهد ماند .

    • بدون نام

      کتیبه حقوق بشر کوروش خودش گویای بزرگی این ابر مردهِ

    • بدون نام

      کل مناسب های ما شده عربی فقط یه نوروز مونده
      حالا می خوان بگن کورش هم دروغه واقعا که

    • ناشناس

      این کوروش که میگن منظورشان مجتمع کوروشه یا اسم ادمه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو دیگ برو بمیر برادر تا کلاس چندم تحصیل کردی؟

    • آذری تورک ایران

      ما آریایی هستیم عرب نمیپرستیم
      یاشاسین ایران درود بر کورش

    • بدون نام

      حتی از مرده ی کورش هم میترسن خخخخخخ
      قدرت یعنی این

    • زانیار

      این همه حرف از کوروش میگن در حالی که فقط یه لوح گلی ازش مونده که اونم معنی شو نمی دانند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لوح گلی ۲۵۰۰ سال قدمتشه

    • بینام

      در زمان کوروش وخشایار شاه همون کسانی بودند که با محارم ازدواج می کردند همون بی هویت هایی که میگن ما هم نژاد المانیم اعتقاد دارن کوروش بزرگ بوده وبا افسانه ها ی ساختگی برای خود هویت میسازند

    • بدون نام

      کورش در تفسیر قران علامه طباطبایی همان ذولقرنین است که در قران به عنوان یک پیغمبر از او نام برده شده حال چگونه است که میگویید بت پرست بوده

    • بدون نام

      کوروش دروغ است. اسم پادشاه ما جمشید بود نه کوروش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جمشید ک یکی دیگست

    • بدون نام

      حضرت کوروش کبیر خاری در چشم شما صغیرها

    • بدون نام

      کوروش‌ در واقعیت بوده است ولی یکم بعضیا زیاد بزرگش میکنن اون زمان قدرت روم بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اون موقع رمی نبود یونان بود بیسواد

      • عین الله رحمانی

        روم در زمان کورش وجود نداشت یونان بود که آنهم ضمیمه ایران شد وتمام بزرگان یونان نه تنها ازکورش بزرگ تمجید میکردند بلکه ازمردم ایران هم به نیکی یادمیکردند .

    • اس اس

      کوروش شاه شاهان آسوده بخواب

      پاسخ ها

      • ماوشما

        بااین اوضاع شیرتوشیر مفسرین تاریخ ایران چگونه آسوده بخوابه.کسی که پیامبرقوم خویش بوده و سخنانش جزسخنان افرادهدایت شده نمی توانست باشد. وهرگونه تهمت به ایشان میزنند می تواندراحت بخوابد؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      متاسفم براتون
      دارین ذره ذره تاریخ و فرهنگ و شکوه ایرانو نابود میکنید
      یروز تاوان سختی پس میدین

    • فردین

      تاریخ هخامنشیان با این همه سند و مدرک توهمه اون وقت ...

    • بدون نام

      ادم وطن دوست باشه بهتره تا عرب پرست باشه

    • بدون نام

      نه توهمات مذهبی شما درسته نه توهمات ما؟ اصلا از کجا معلوم چی درسته

    • عارف

      حتی اگر این موارد افسانه باشد ایرانیست چرا بدنبال حذف ایران قدیم هستید؟

    • بدون نام

      مصر 500 تا پادشاه مقتدر داشته هر کدوم 10 تای کوروش! روم 1000 تا پادشاه داشته هر کدوم 20 تای کوروش! اصلا این آرامگاه جلو سازه های اونا مثل گِل خشک می مونه! شما مردم چقدر بدبخت و هیچی ندارید که کلا یه پادشاه بوده از اون خدا ساختید! یعنی حقتونه که اینجوری همتونو تحریم کنن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        وای چرا انقدر بخیلین ایران دیگ چی داره جز تاریخش اگ بخوایم ب اونم افتخار نکنیم ک میترکیم دیگ بعدشم مگ ما گفتیم بقیه کشور ها ندارن؟

    • بنده خدا

      توهم کسی داره که بیسواده و تاریخ نخوانده

    • متین

      کوروش بزرگ.. یک. فرشته بود بس...

    • بدون نام

      عشق لعنت بر دشمناش

    • نام سو

      ایکاش مسولان ونخبگان فرهنگی جمهوری اسلامی. به جای کوچک شمردن حکومت کورش به نام وحکومت او رامی ستودند وبه
      ایرانی می بایدند.! چراکه حق حکومت جمهوری اسلامی اَست که بادموکراسی ورای
      ملت متمدن کورش به اقتدار رسیده! ولی برعکس حکومت قاجار وپهلوی که با کودتا وبدون مشروعیت صدها سال حکومت کردن حکومت خودرا به کورش منتصب می کردند در صورتیکه هیچ وجه مشترکی با حکومت دموکراسی کورش نداشته بودند

    • نام سو

      مطما باش اگر کوروش زنده می شد تنا کسی بود که به اسلام ایمان می آورد وسر
      اکثریت مسولان ریا کار جهان عرب وایران را
      از تیغ می گذراند وتمام کشورهای به اصطلاح دشمن با او بیعت می کردند ودست دوستی میدادندنه به خاطر ترس
      بلکه به خاطر انسان بودن چنین بشر ی
      که سر لوحه کردار نیک. گفتارنیک. پندارنیکش

    • الف

      آینده همه ما ایرانیارو خراب کردین دیگه بیخیال گذشته بشین

    • حامد

      کورش کویر..............
      متاسفانە جماعت ایرانی توهم دارند فقط در گذشتە سیر میکنند و الان هیچ ندارند و هیچ نیستند
      ضمنا گذشتە رو هم مبهم و جانبدارانە تفسیر کردەاند

    • سعید

      باکوروش چه مشکلی دارید؟؟؟

    • بدون نام

      درود بر کوروش بزرگ

    • بدون نام

      درود خدا بر کوروش و طرفدارانش

    • ندیم

      اقایان که کوروش به عرب ربط میدهید جای ارتباط کجاست اصلا برید کشور های عربی و بپرسید کورش کیه اونوقت قضاوت کنید اصلا اونا شاید اسمش تا حالا نشنیده اند پس یک کم تعصب کنار بذارید

    • سارا

      درود بر کوروش بزرگ چشم حسوداش کور

    • بدون نام

      کوروش یک توهم

    • بدون نام

      کوروش شد توهم ناسیونالیستی ولی اماما و حرف و حدیثایی که نسبت میدن بهشون واقعیت محض هست.
      واقعا که از ریشه غریبه پرستیم همگی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج