۱۰۶۳۴۵۹
۵۰۰۱
۵۰۰۱
پ

نیمکت استقلال نظم می‌خواهد، نه تقویت

سه هفته از آغاز رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران سپری شده و استقلال بعد از حدود ۶ سال یکی از بهترین آغاز فصل‌هایش را تجربه کرده است.

روزنامه فرهیختگان: سه هفته از آغاز رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران سپری شده و استقلال بعد از حدود ۶ سال یکی از بهترین آغاز فصل‌هایش را تجربه کرده است. دو پیروزی از سه مسابقه و کسب ۶ امتیاز و حضور در رتبه دوم جدول رده‌بندی این نوید را می‌دهد که آبی‌پوشان بعد از سال‌ها امتیازات دیدارهای ابتدای فصل را جدی گرفته و می‌خواهند با جمع‌آوری این امتیازات تا پایان فصل، خود را در بین مدعیان قهرمانی باقی نگه دارند و چه‌بسا نیم‌نگاهی نیز بعد از هشت سال به این عنوان داشته باشند.

این درحالی است که شاگردان محمود فکری بعد از اضافه شدن این سرمربی در فصل جدید رقابت‌ها خیلی چشم‌نواز و تماشاگرپسند فوتبال بازی نمی‌کنند، البته اوج این ماجرا در دیدار با فولاد خوزستان در اهواز رقم خورد و این تیم یکی از ضعیف‌ترین مسابقات چند سال اخیرش را به نمایش گذاشت. از سوی دیگر دو پیروزی آبی‌ها در فصل بیستم مقابل تیم‌های قعرنشین ماشین‌سازی و مس رفسنجان درحالی رقم خورد که در نیمه اول این دیدار‌ها استقلال کوچک‌ترین خطری روی دروازه حریفان ایجاد نکرد و در نیمه دوم موتورش تازه روشن شده و آن هم به چند فرصت نصف‌ونیمه در این نیمه اکتفا شد و این یعنی در همین دو دیدار خانگی نیز که استقلالی‌ها مقابل دو حریف پایین جدول برگزار کردند هم نتوانستند از لحاظ تاکتیکی خود را به رقبا قالب کرده و برتری چشمگیری را به ثبت برسانند.

حال اینکه در این بین ایراد و اشکال اصلی کار در کجاست که استقلال نمی‌تواند در دیدارهایش خود را به رقبا تحمیل کرده و با یک بازی زیبا و هجومی هم نتیجه را به‌دست بیاورد و هم تماشاگران را از یک بازی تاکتیکی و جذاب سیراب کند، سوالی است که ذهن هواداران و البته کارشناسان را مشغول به خود کرده است. هر چند برای پاسخ به آن می‌توان چندین شاخص و فاکتور را عنوان کرد، ازجمله اینکه فکری و کادرش خیلی دیرتر از موعد مقرر سکان هدایت استقلال را برعهده گرفتند و می‌توان گفت که هنوز شاگردانش در این تیم به‌خوبی با افکار وی هماهنگ نشده‌اند.

از سوی دیگر دیر باز شدن پنجره‌های استقلال کمی تا قسمتی روی هماهنگی بازیکنان این تیم تاثیر گذاشته و این موضوع هم زمان می‌برد تا آبی پوشان بتوانند در حضور بازیکنان جدید فوتبال هماهنگی را در میدان به نمایش بگذارند، با این حال به نظر می‌رسد اصل مهمی که این روزها جای آن در نیمکت استقلال خالی است و شاید بیشترین ضربه را به این تیم و سرمربی‌اش زده برمی‌گردد به عدم حضور یک دستیار و تئوریسین که در بزنگاه‌ها به‌عنوان مغز محمود فکری او را در هدایت استقلال روی نیمکت راهنمایی و کمک کرده و درمواقع لازم به وی مشورت بدهد.

فکری در اندیشه یک دستیار خوش‌فکر

همین حالا هم دو سرمربی سابق استقلال یعنی پرویز مظلومی و صمد مرفاوی روی نیمکت استقلال یکی به‌عنوان سرپرست و دیگری به‌عنوان مدیر فنی حضور دارند و درمواقع مقتضی مشورت‌های لازم را به فکری می‌دهند هرچند در این خصوص انتقاداتی به مظلومی وارد است که چرا به‌عنوان سرپرست در حیطه فنی دخالت می‌کند اما صمد مرفاوی به‌عنوان مدیر فنی برای همین اتفاق یعنی مشورت دادن به فکری روی نیمکت استقلال می‌نشیند. با این حال جای یک فکر جدید و خون تازه که بتواند به‌خوبی بازی‌خوانی کرده و به‌عنوان یک آنالیزور خلاق و کسی که فوتبال را می‌شناسد و در حساس‌ترین لحظات می‌تواند به استقلال کمک کند، همچنان روی نیمکت استقلال خالی است.

البته بی‌انصافی است اگر بخواهیم تمامی این ضعف را به گردن فکری بیندازیم چراکه او در این مدت تمام تلاشش را کرد تا یک دستیار اول قوی استخدام کرده و از وجودش بهره ببرد. در این بین از وحید فاضلی دستیار او در نساجی گرفته تا وحید رضایی و امید نمازی و چند نفر دیگر که نام‌شان رسانه‌ای نشد همگی برای حضور در استقلال مدنظر فکری بودند اما هرکدام از آنها با مشکلاتی مواجه شده و درنهایت همراهی‌شان با آبی‌پوشان محقق نشد. این درحالی است که طبق اخبار رسیده به خبرنگار «فرهیختگان» سرمربی استقلال همچنان به این موضوع که بتواند یک دستیار قوی و مجهز به دانش روز فوتبال را در کنارش داشته باشد و به نوعی نیمکت استقلال را تقویت کند فکر کرده و در این اندیشه است تا هرچه سریع‌تر این اتفاق مهم را رقم بزند.

چینی: نیمکت استقلال تمرکز می‌خواهد

برخی از پیشکسوتان استقلال در این مدت درباره کادر استقلال اظهارنظر کرده‌اند و برخی‌شان نیز معتقدند نیمکت آبی‌ها به اندازه‌ای که مربی دارد، کارایی ندارد. علی چینی، مربی سابق استقلال در همین زمینه و اینکه آیا لزوم تقویت کادرفنی استقلال احساس می‌شود یا خیر به «فرهیختگان» گفت: «وقتی محمود فکری به استقلال آمد چون از جنس استقلال بود دستیاران استقلالی هم با خود آورده و در این بین نفراتی که در کنار خود قرار داد یک‌سری از آنها کم‌تجربه بودند و یک‌سری دیگر با تجربه مثل آقای مظلومی یا صمد مرفاوی که اینها خودشان در گذشته سرمربی این تیم بودند و در زمینه‌هایی می‌توانستند خیلی کمک کنند که حتما این کار را هم کرده‌اند اما مهم‌ترین نکته‌ای که در این ۳ بازی بیشتر از هر چیز دیگری به چشم آمده و مشهود بوده به‌هم ریختگی نیمکت استقلال است.

درواقع نیمکت این تیم خیلی شلوغ است و مربیان خیلی سرپا می‌ایستند و وضعیت نیمکت خیلی بی‌نظم است. این درحالی است که ذهن و حواس محمود فکری به‌عنوان سرمربی تیم ۶ ‌دانگ به زمین مسابقه است و کادرفنی نیز باید کامل تمرکز کرده و بازی را زیرنظر بگیرد و درنهایت بعد از مشورت با یکدیگر جمع‌بندی نظرات را یک نفر به سرمربی انتقال بدهد چراکه سرمربی تیم یک تنه نمی‌تواند همه اتفاقات را زیرنظر داشته و خیلی چیزها را شاید متوجه نشود و سایر موارد را دستیاران و کادر فنی باید به سرمربی منتقل کنند‌.»

وی ادامه داد: «من معتقدم نیمکت استقلال بی‌نظم بوده و این آشفتگی باعث ضربه خوردن این تیم به‌خصوص در دیدار با فولاد خوزستان شد، به‌طور مثال بازیکنی مثل دانشگر حدود هشت دقیقه از بیرون رفتنش از زمین سپری شده که در این زمان سرپرست یا مربیان تیم باید این موضوع را جویا شده و به جای دانشگر نفر اضافه می‌کردند اما این اتفاق نیفتاد چون نیمکت استقلال در این دیدار خیلی آشفته بود. در مجموع نیمکت این تیم خیلی شلوغ بوده و رفت‌وآمد در آن زیاد است، از تدارکات بگیرید تا کادر فنی و پزشکان، جنب‌وجوش در بین آنها زیادتر از حد طبیعی است و به نظر من اگر یک مقدار روی نیمکت این تیم تمرکز بیشتر شود استقلال می‌تواند موفق‌تر از اینها عمل کند.»

پیشکسوت استقلال تاکید کرد: «به نظر من لزومی برای تقویت نیمکت استقلال وجود ندارد چون تجربیات پرویز مظلومی و صمد مرفاوی که سالیان سال به‌عنوان بازیکن، دستیار و سرمربی در استقلال بودند می‌تواند به این تیم و محمود فکری بیشترین کمک را بکند اما یک مقدار تمرکز لازم است تا موفقیت‌های بعدی هم به ثمر بنشیند. به نظر من تا جایی که می‌توانند باید حواشی را از این تیم و نیمکتش دور کرده که در این صورت مطمئنا استقلال نتیجه لازم را هم خواهد گرفت. مهم این است که فکری روی کارش مصمم است و این موضوع را در لیگ دسته اول و سال گذشته در نساجی قائم‌شهر ثابت کرد که یک مربی است که در کارش تداوم دارد و موفقیت صددرصد برای او و تیمش کسب می‌شود، فقط یک مقدار باید به کادرفنی خود شرح وظایف لازم را بدهد. یادم می‌آید خود ما هم که در استقلال بودیم روی نیمکت افرادی مثل بهتاش فریبا، نصرالله عبداللهی، محمد خرمگاه، میک مک‌درموت و صالح مصطفوی حضور داشتند و بعد از مشورت‌هایی که با یکدیگر می‌کردیم محمد خرمگاه آن را به علیرضا منصوریان به‌عنوان سرمربی انتقال می‌داد و این‌طور نبود که هر کسی این کار را انجام بدهد. این یعنی شرح وظایف ما در آن زمان مشخص بود و الان هم اگر شرح وظایف اعضای کادرفنی و دستیاران محمود فکری مشخص شود این موضوع اتفاقات خوبی را برای استقلال رقم خواهد زد. پس باید به این تیم تمرکز هدیه داد چون مطمئنا استقلال این پتانسیل را دارد که با این نفرات مدعی اصلی قهرمانی امسال رقابت‌های لیگ برتر باشد، اگرچه جمع‌آوری امتیازات این چند هفته اول بسیار مهم است.»

وی تصریح کرد: «بنابراین معتقدم نیمکت استقلال بیشتر نظم می‌خواهد تا تقویت. وقتی که ما به‌عنوان چشم سوم از تلویزیون بازی‌ها را تماشا می‌کنیم به‌عنوان کسی که تجربه حضور روی نیمکت استقلال را دارد از بازی اول، این اتفاق یعنی شلوغی و بی‌نظمی روی نیمکت تیم را حس کردم که البته این موضوع در بازی با فولاد به اوج خود رسید هرچند در بازی با ماشین‌سازی هم تا حدودی رعایت نمی‌شد، اگر هم بعضا در تعویض‌ها یا تغییرات تاکتیکی احساس می‌شود فکری تنهاست علت اصلی آن نداشتن تمرکز اعضای کادرفنی محسوب می‌شود.

به نظر من برهانی، عمران‌زاده و مرفاوی باید تمام تمرکز خود را روی بازی بگذارند و کامل بازی را زیرنظر بگیرند چون یکی از اصول اولیه در بازی‌ها بازی‌خوانی به‌شمار می‌رود و اگر تمرکز نباشد بازی‌خوانی هم ضعیف شده و تیم آسیب می‌بیند. اگر کادرفنی یک مقدار نظم داشته باشد به نظر من آینده خوبی در انتظار استقلال خواهد بود.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج