جاباما
۱۰۷۲۵۱۰
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

بازگشت «ضابطیان» با رادیو ۷ مادربزرگ‌ها

گفت‌وگو با منصور ضابطیان درباره جزئیات جدید برنامه «رادیو ۷» که بعد از ۶ سال به آنتن بازگشته است

خراسان: پس از گذشت چندسال وقفه، برنامه محبوب «رادیو ۷» به شکل غافلگیرکننده‌ای به آنتن شبکه آموزش بازگشت. اولین قسمت از سری جدید این برنامه، شب یلدا پخش شد. «رادیو ۷» که بیشتر یک مجله فرهنگی، هنری و موسیقایی است، از سال ۸۹، طی فصل‌های مختلف به تهیه‌کنندگی منصور ضابطیان و محمدصوفی روی آنتن رفته است. در ادامه، با منصور ضابطیان که علاوه بر تهیه‌کنندگی و اجرای این برنامه، نویسنده سفرنامه‌هایی مانند «مارک‌و‌پلو»، «مارک دوپلو»، «چای نعنا» و «بی‌زمستان» است، درباره جزئیات «رادیو ۷» جدید و آثار تازه‌اش گفت‌وگو کردیم.

از رادیو 7 جدید بگویید؛ قرار است قسمت‌های بعدی این برنامه با همان آیتم‌های قدیمی و خاطره‌ساز خود روی آنتن برود؟

هدف اصلی رادیو ۷ ایجاد یک فضای آرامش‌بخش در پایان شب است و همچنین، ترکیب آدم‌ها و برنامه‌ریزی برای چهره‌هایی که مردم دوست دارند برایشان متن بخوانند یا صدایشان را بشنوند و البته، موضوع بالابردن سواد بصری جامعه، همچنان در آن حفظ شده است.

بازگشت «ضابطیان» با رادیو ۷ مادربزرگ‌ها

به هر حال، ما به دلیل شرایط خاص تولید در دوران کرونا، مجبوریم تغییراتی در فرم بعضی از آیتم‌ها بدهیم. همان‌طور که در قسمت‌های روی‌آنتن‌رفته دیده‌اید، ما دیگر استودیوی ثابتی به عنوان استودیوی شماره دو نداریم تا هنرمندان برای خواندن متن یا شعر به آن استودیو بیایند. رفت‌وآمد افراد زیاد، به همراه گروه فیلم‌برداری، در یک استودیوی کوچک در بسته در طول روز، با توجه به شرایط کرونا ریسک بالایی دارد و همه در معرض خطر قرار دارند.

با توجه به شرایط کرونا، آیتم‌های برنامه را چطور ضبط کردید؟

استودیوی شماره دو را به تعداد خانه‌های هنرمندان شرکت‌کننده در برنامه تکثیر کردیم. یعنی شرایطی را فراهم کردیم که آن‌ها از طریق تلفن‌همراه خودشان و ابزار کیفیت صدایی که برایشان ارسال می‌کنیم، آیتم‌های خود را ضبط کنند یا گروه‌های پرتابل خیلی کوچک دونفره تشکیل دادیم که با رعایت پروتکل‌ها، به منزل هنرمندان بروند و آیتم‌هایی را که می‌خواهیم، همان‌جا ضبط کنند که نشانه‌هایش را در قسمت‌هایی که روی آنتن رفت، دیدید.

مطمئنم این راهی که در پیش گرفتیم، بعد از مدتی همان‌طور که استودیوی شماره دو که به قول معروف، «بلک باکس» بود و به‌شدت در این سال‌ها در برنامه‌سازی‌ها مورد تقلید قرار گرفت، شکل جدید و جریان نویی را در برنامه‌سازی ایجاد خواهد کرد.

به نظر خودتان آیتم ویژه رادیو ۷ زمستان امسال، کدام بخش خواهد بود؟

ما به ساده‌ترین آیتم‌های برنامه هم به شکل یک آیتم ویژه نگاه می‌کنیم؛ ولی به هر حال، باید صبر کرد تا طی15-10 روز آینده از همه آیتم‌ها رونمایی ‌شود. آن‌وقت شما باید بگویید کدام آیتم ویژه است. در این فصل، در بعضی شب‌ها، حضور یک عروسک که چهره جدیدی است و مادربزرگ‌ها را هم خواهیم داشت. در کل سعی کردیم به زندگی امروز نزدیک‌تر شویم.

نظرتان درباره نبود بخش محبوب کودکان در سری جدید برنامه چیست؟

بخش کودکان را خودم خیلی دوست دارم، اما با توجه به کرونا واقعاً به خودمان اجازه نمی‌دهیم بچه‌ها و والدین‌شان را به خاطر ساخت این آیتم، به استودیو بکشانیم. فقط دعا می‌کنیم که زودتر از شر بیماری رها شویم و این آیتم را دوباره ضبط کنیم. از هر فرصتی برای این‌که بچه‌ها را در برنامه ببینیم، استفاده می‌کنیم. کما این‌که، از هنرمندانی که در منزل قرار است برایمان متن بخوانند، خواهش کردیم که اگر در منزل کوچولویی دارند، او را هنگام خواندن در آغوش بگیرند تا مردم بچه‌ها را ببینند و به آن‌ها یادآوری شود بچه در زندگی چقدر مهم است.

سری جدید رادیو ۷ با همان گروه قبلی روی آنتن می‌رود یا قرار است در آن شاهد تغییراتی باشیم؟

رادیو 7 در همه سال‌های تولید، درهایش باز بوده و یکی از افتخاراتش این است که مرتب استعدادهای نو را در زمینه‌های مختلف معرفی کرده. الان هم به همین صورت است و البته، این به آن معنا نیست که ما دوستان قدیمی‌مان را از دست بدهیم. ما همزمان به دنبال کشف استعدادهای تازه هم هستیم.

نظرتان درباره کنداکتور تلویزیون و جای خالی برنامه‌هایی مانند رادیو ۷ که مخاطبان خاص خود را دارند، چیست؟

این برنامه‌ها با رفت‌وآمدهایی مواجه هستند. من هم معتقدم جای یک‌سری برنامه‌ها که به طور جدی به شعر و ادبیات یا موسیقی سالم بپردازد، در تلویزیون کمی خالی ا‌ست. امیدوارم این تصمیم درست سازمان که رادیو 7 دوباره روی آنتن می‌رود، بتواند به پر کردن این خلأ کمک کند. برنامه‌های تلویزیونی، معمولاً فصل به فصل قرارداد می‌بندند. اصراری نبود که ما حتماً تا آخر فصل باشیم و می‌توانستیم قراردادمان را طولانی‌تر ببندیم؛ ولی قرارداد فعلی ما تا پایان اسفند است. ان‌شاء‌ا... اگر شد، تمدید می‌شود.

صحبت از ادبیات و کتاب شد؛ کتاب جدید منتشرنشده‌ای در دست دارید؟

کتاب جدیدی دارم که هیچ ربطی به کتاب‌های قبلی‌ام ندارد؛ سفرنامه نیست و این کتاب حاصل روزهای کروناست. من در این روزها، مجموعه‌ای درباره تصویر در ترانه‌های ایرانی جمع‌آوری کردم که امیدوارم به زودی چاپ شود. نشر «خوب» آن را منتشر می‌کند و خودم این کتاب را خیلی دوست دارم. اسم کتاب «ازون روزا که عکسا» است. این کتاب اکنون، در مرحله گرافیک قرار دارد و با طی مراحل مجوز و چاپ، فکر می‌کنم تا شب عید راهی بازار نشر شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج