جاباما
۱۰۷۵۳۳۳
۲ نظر
۵۱۲۳
۲ نظر
۵۱۲۳
پ

بررسی سود وام بانکی در کشور‌های مختلف

کدام کشورها بیشترین سودبانکی را به سپرده گذاران پرداخت می کنند و سود وام ها در کشورهای مختلف چگونه است؟

خراسان: نرخ بهره یا سود بانکی ابزار مهم سیاست پولی است که روی کسری منابع دولت، بدهی دولت، بازارهای کالا، بورس، ارز و طلا و خودرو، مسکن و... اثر خواهد داشت. با کاهش نرخ سود بانکی نرخ سود تسهیلات و هزینه های تولید کاهش می یابد و در نتیجه قیمت کالاها و خدمات نیزکاهش خواهد یافت. به تازگی هم یورو نیوز آماری از نرخ سود بانکی و وام های پرداختی در کشورهای مختلف منتشر کرده و به همین دلیل به بررسی نرخ سود بانک ها در کشورهای مختلف پرداخته ایم که نشان می دهد برخی از کشورها بهشتی برای سرمایه داران به حساب
می آیند تا از طریق پس انداز سرمایه خود سود سرشاری به دست آورند.

کشورهای بالای ۱۵ درصد سود

در اقتصادهای تورم زده جهان همچون آرژانتین، ونزوئلا، ایران و ترکیه نرخ سود سالانه سپرده بانکی همچنان بالای ۱۶ درصد است. آرژانتین با 34 درصد، ونزوئلا با 24 درصد، ایران با 16 درصد و ترکیه با 15.5 درصد بیشترین سود بانکی را به سپرده گذاران پرداخت می کنند. با این حال بنا بر داده‌های منتشر شده توسط تریدینگ اکونومیکس بانک‌های این سه کشور بالاترین نرخ سود را به سپرده‌ها پرداخت می‌کنند این در حالی است که با توجه به بالا بودن تورم، در عمل این نرخ ‌ منفی است.

کشورهای بین ۱۰ تا ۱۵ درصد سود

چهار کشور ماداگاسکار با 13 درصد، بلاروس با 11 درصد، مغولستان با 10 درصد و سیرالئون هم با 10 درصد سود سپرده در رتبه های بعد قرار دارند که در برخی از آن ها نرخ سود بانکی از نرخ تورم هم بالاتر است و سپرده‌گذاری در بانک‌های آن ها جذابیت دارد؛ جذابیتی که می‌تواند با کاستن از سرعت و میزان نقدینگی در گردش از سرعت رشد تورم بکاهد.

سود سپرده در آمریکا

در اقتصاد آمریکا متوسط نرخ سود سپرده بانکی بین نیم درصد تا ۶۶ صدم درصد است و فدرال رزرو(بانک مرکزی آمریکا) نیز تاکید کرده که به منظور تحریک سرما‌یه‌گذاری و افزایش رشد اقتصادی، با ادامه اجرای سیاست پولی انبساطی، نرخ بهره پایه را در نزدیکی صفر نگه خواهد داشت.

سود سپرده در اروپا

سود سپرده افراد حقیقی در بانک‌ها نیز با سررسید یک ساله با نرخ ۲۵ صدم درصدی و به طور روزشمار با نرخ ۲ صدم درصدی محاسبه خواهد شد. بانک مرکزی اروپا امیدوار است که با پایین نگه داشتن نرخ بهره بانکی بتواند با افزایش جذابیت وام‌های بانکی و کاهش رغبت به سپرده‌گذاری در بانک‌ها شرایط را برای افزایش سرمایه‌گذاری و رشد نرخ تورم فراهم کند تا رونق اقتصادی لازم برای غلبه بر تبعات رکودی شیوع ویروس کرونا در سال ۲۰۲۱ ایجاد شود.

سود وام بانکی در کشورهای مختلف

همان طور که در جدول مشاهده می کنید زیمبابوه با 65 درصد سود، ایران 22 درصد، سیرالئون با 19 درصد، ترکیه 18.5 درصد و روآندا با 16.1 درصد بیشترین نرخ بهره تسهیلات بانکی را دارند. نرخ بهره وام بانکی مورد نیاز شرکت‌های فعال در منطقه یورو 1.36 درصد و در اقتصاد آمریکا نیز متوسط نرخ بهره پرداخت تسهیلات بانکی حدود 3.25 درصد است.

بررسی سود وام بانکی در کشور‌های مختلف

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • حسین عزیر

      خدا را شکر نایب قهرمانیم ....

    • بدون نام

      ما هميشه در پيشرفتها از آخر دوم هستيم و در عقب افتادگي ها از اول؛ دوم هستيم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج