جاباما
۱۰۹۵۷۵۴
۱ نظر
۵۰۱۹
۱ نظر
۵۰۱۹
پ

عوارض مصرف استامینوفن کدئین در بارداری

استامینوفن یکی از رایج‌ترین دارو‌های ضد درد و تب در دنیا است که بیشتر از ۷۰ درصد زنان باردار از آن استفاده می‌کنند. مطالعات جدید نشان می‌دهد که استامینوفن از دارو‌های مضر در بارداری است. با ما همراه باشید تا از عوارض این قرص بیشتر برای شما بگوییم.

برترین‌ها: استامینوفن یکی از رایج‌ترین دارو‌های ضد درد و تب در دنیا است که بیشتر از ۷۰ درصد زنان باردار از آن استفاده می‌کنند. مطالعات جدید نشان می‌دهد که استامینوفن از دارو‌های مضر در بارداری است. مصرف استامینوفن در بارداری به صورت خودسرانه می‌تواند کودک را در معرض مشکلات و بیماری‌هایی جدی قرار دهید. به علاوه انتخاب رده استامینوفن در بارداری و همچنین میزان مصرف آن نیز مواردی هستند که باید در این دوران مورد توجه قرار بگیرند. در این مطلب می‌توانید با عوارض استامینوفن در بارداری بیشتر آشنا شوید.

عوارض مصرف استامینوفن کدئین در بارداری

به گزارش مجله کوروش طبق توصیه سازمان غذا و دارو (FDA) مادران باردار باید در طول دوران بارداری خود قبل از استفاده از هر قرص و مسکنی یا شیاف ابتدا با پزشک مشورت کند. قرص یا شیاف استامینوفن یک داروی مسکن بدون نسخه است که عده زیادی از مردم دنیا با مشاهده تب و درد از آن استفاده می‌کنند. اما مطالعات نشان می‌دهد که مصرف استامینوفن در بارداری می‌تواند روی اختلال توجه و بیش فعالی کودکان تأثیر بگذارد. از طرف دیگر تحقیقات حاکی از این موضوع هستند که مصرف بیش از اندازه استامینوفن می‌تواند بر باروری کودکان در بزرگسالی نیز مؤثر باشد.

برای مصرف این قرص مسکن بهتر است حتماً با پزشک خود مشورت کنید. زمان مصرف قرص نباید از ۳ روز بیشتر شود و از طرفی بهتر است که در صورت نیاز، فرد با فاصله زیاد و به صورت کاملاً کنترل شده از استامینوفن استفاده کند.

برای رفع سردرد در بارداری چه بخوریم و چه نخوریم؟

تاکنون هیچ مطالعه قطعی در مورد تأثیر صد در صدی و عوارض مصرف استامینوفن در بارداری منتشر نشده است. همه مطالعات به ما یادآوری می‌کند که در مصرف استامینوفن در بارداری محتاط باشیم. اما این موضوع را فراموش نکنید که بروز درد در بارداری نیز می‌تواند بر سلامت جنین تأثیر بگذارد.

عوارض مصرف استامینوفن کدئین در بارداری

اگر برای رفع سردرد در بارداری از استامینوفن به مدت محدود و حداکثر ۳ روز متوالی یا کمتر از آن استفاده شود، خطر خاصی برای کودک شما ایجاد نمی‌شود. درد در بدن موجب بروز التهاب می‌شود و این موضوع می‌تواند بیشتر بر سلامت نوزاد شما مؤثر باشد. سعی کنید برای رفع سردرد در بارداری و کاهش نیاز به استامینوفن از قرص‌های تقویتی و روغن ماهی بیشتر مصرف کنید. رعایت یک رژیم غذایی مناسب و استفاده از انواع ویتامین‌ها و نوشیدنی‌ها و دمنوش‌های مجاز در بارداری می‌تواند به شما کمک کند تا بدنی سالم داشته باشید و کمتر دچار بیماری و سردرد شوید.

ADHD و مشکلات رفتاری از عوارض استامینوفن در بارداری

تاکنون مطالعات زیادی بین مشکلات رفتاری در کودکان و مصرف استامینوفن به عنوان یکی از دارو‌های مضر در دوران بارداری انجام شده است. در یک مطالعه که روی ۱۰۰ هزار مادر در بارداری انجام شد نشان داد که مصرف استامینوفن در دوران بارداری می‌تواند خطر ابتلا به مشکلات رفتاری و ADHD در کودکان را افزایش دهد. این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که مادران بیشتر از ۷ روز از استامینوفن استفاده کنند. به همین ترتیب استفاده از این دارو به مدت ۲۹ روز یا بیشتر نیز می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را در کودکان دو برابر کند.

نتایج یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان داد استفاده از استامینوفن با مشکلات رفتاری در کودکان رابطه مستقیم دارد. مادرانی که تا هفته ۱۸ بارداری استامینوفن مصرف می‌کنند، بیشتر شاهد بروز مشکلات رفتاری و علائم بیش فعالی و اختلالات اوتیسم در فرزندان خود هستند. به علاوه زمانی که این دارو در هفته ۳۲ بارداری استفاده شد نیز علائم مشکلات رفتاری و عاطفی در کودکان قابل مشاهده بود.

عوارض مصرف استامینوفن کدئین در بارداری

عوارض استامینوفن در بارداری و تأثیر آن بر باروری فرزندان

مطالعه‌ای که روی رابطه مصرف استامینوفن مادران باردار و مشکلات باروری در فرزندان پسر آن‌ها بر روی موش‌ها انجام شد نشان داد که مصرف استامینوفن به صورت روزانه و به مدت ۷ روز می‌تواند مقدار تستوسترون در نوزادان را تقریباً به نصف کاهش دهد. از طرف دیگر برخی از مطالعات نیز حاکی از آن است که مصرف استامینوفن در سه ماهه اول بارداری می‌تواند بر روی باروری فرزندان دختر مؤثر واقع شود به علاوه مصرف استامینوفن می‌تواند رشد طبیعی اندام‌های تولید مثل فرزندان دختر را مختل کند و علائمی شبیه به سندروم نارسایی تخمدان زودرس در آن‌ها ایجاد نماید. بررسی سه مطالعه روی موش‌ها نشان می‌دهد زمانی که مادران از استامینوفن استفاده می‌کنند فرزندان آن‌ها تخمک کمتری تولید می‌کنند.

مصرف استامینوفن در بارداری و مشکلات تکلم در فرزند

یک مطالعه که روی مصرف استامینوفن و مشکلات مربوط به تکلم و گفتار در کودکان انجام شد نشان داد که در مادرانی که در ماه‌های اول بارداری خود از استامینوفن استفاده می‌کنند، مشکلات مربوط به تکلم معمولاً بیشتر در فرزندان آن‌ها اتفاق می‌افتد. منظور از مشکلات مربوط به تکلم در این مطالعه تأخیر در صحبت کردن کودک است به طوری که در سن ۳۰ ماهگی کودک قادر به بیان کمتر از ۵۰ کلمه باشد. این اتفاق معمولاً زمانی رخ می‌دهد که مادران در ۱۳ هفته اول بارداری خود از استامینوفن استفاده کنند.

عوارض مصرف استامینوفن کدئین در بارداری

رده استامینوفن در بارداری

بروز درد و تب در بارداری می‌تواند به جنین در حال رشد آسیب وارد کند. بیشتر پزشکان بر این اعتقاد هستند که مصرف کوتاه مدت و محدود استامینوفن در بارداری کاملاً بی‌خطر است و مشکلی برای نوزاد ایجاد نخواهد کرد. بیشتر خطراتی که در مورد مصرف قرص استامینوفن در بارداری بیان می‌شود، مربوط به مصرف مداوم و زیاد این قرص است. سعی کنید در طول بارداری از استامینوفن‌های ضعیف‌تر استفاده کنید. هر چقدر رده استامینوفن در بارداری پایین‌تر باشد، عوارض آن نیز کمتر خواهد بود.

توجه داشته باشید که مصرف هر رده استامینوفن در بارداری و در چهار هفته اول به شدت برای جنین مضر است. از همین رو سعی کنید در ۴ هفته اول از هیچ رده استامینوفن در بارداری خود استفاده نکنید.

عوارض مصرف استامینوفن کدئین در بارداری

کدئین یک ماده مخدر قوی است که شباهت زیادی به مورفین دارد و برای تسکین درد‌های شدید مورد استفاده قرار می‌گیرد. خوردن قرص استامینوفن کدئین به عنوان یکی از دارو‌های مضر در بارداری ممنوع است و هر قرصی که در آن کدئین و مورفین به کار رفته است، نباید در این دوران مصرف شود. بیشتر انواع قرص‌های سرماخوردگی و مسکن مقادیری کدئین در خود دارند که خوردن آن‌ها می‌تواند برای جنین خطرناک باشد.

عوارض مصرف استامینوفن کدئین در بارداری

به علاوه مصرف شدید استامینوفن کدئین در بارداری علاوه بر مشکلاتی که ممکن است در بدن نوزاد ایجاد کند، می‌تواند کودک را به این ماده معتاد کند. طوری که کودک بدون مصرف کدئین دائم احساس درد و ناراحتی را تجربه خواهد کرد. بهتر است برای مصرف قرص استامینوفن در بارداری حتماً با پزشک مصرف کنید و در صورت نیاز حتماً به صورت محدود از استامینوفن ساده استفاده نمایید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • جاسم

      خخخخخ با کدوم پزشک،، بابا خیلیاشون بیسوادن بجان خودم ،این جدیداش کلا بیسوادن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج